Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Stelling van de maand

Re: Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 20 Jun 2016, 21:21

vuuren1 schreef:Toch koos ik steeds voor Vetus omdat daar de after sales en de technische back-up beter van is.

Ik denk dat je hiermee een heel sterk argument hebt om voor de grotere merken als Vetus te kiezen.
Ik denk dat als je ergens in Frankrijk ligt en je hebt iets specifieks voor je motor nodig, dat Vetus dat sneller kan leveren dan menig ander merk.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Berichtdoor vuuren1 » 20 Jun 2016, 22:09

Blijkbaar is hermotorisatie in dit onderwerp een opvallend punt voor discussie.

Onderdelen voorziening is belangrijk, dat is bij dure merken beter dan bij een Chinees van een vage handelsonderneming (even zwart/wit gesteld).

Een Yanmar met vele problemen? Is mij niet bekend. We hebben er prima ervaringen mee.
Ik denk dat in het genoemde voorbeeld de oorzaken van de problemen ergens anders lagen.

Los van een goede motor met een prima marinisatie zijn allerlei zaken om de motor heen eveneens van invloed op de betrouwbaarheid.
Drie brandstofpompen kan geen toeval zijn en past ook niet bij de kwaliteit van Yanmar. Dat heeft op zeker een andere oorzaak gehad.
Net zoals 4 waterpompen.
Dan kom je terug bij de leverancier en dat is een zeer belangrijke schakel, vooral als je daarvan afhankelijk bent.

Als vakkennis bij een autogarage al (vaak) in twijfel wordt getrokken waarop baseert de dealer van een jachtmotor zijn kennis dan op?
De zichzelf respecterende automonteur heeft een specifieke opleiding en houdt dat ook bij.
Ook in een goede universele garage.

Voor jachtservice waren er geen opleidingen, sommige scholen proberen iets om er mee te beginnen.
Wie is dan de zgn specialist die bij jou aan boord komt?
Stel hem de vraag eens wat zijn opleiding is.
Meestal komt er dan een fraai en vooral vaag verhaal uit.

Je denkt toch niet dat een HBO opgeleide Scheepswerktuigkundige bij jou aan boord komt als monteur voor 45 euro per uur?
Naast die opleiding moet de man zich ook nog eens goed hebben verdiept in de specifieke zaken aan boord van een plezierboot.
Als we hier goed rond lezen worden er vaak complexe vragen gesteld waar enig analytisch vermogen en specifieke kennis voor nodig is om daar oplossingen voor te vinden.

Zoals u in een eerdere reactie kunt lezen ben ik ook 1x in een mooi verhaal van een leverancier getrapt.
Die motor bleek achteraf te goedkoop, wist ik toen veel...
Toen ik over garantie begon kwamen er vooral veel smoesjes.

Het was het begin van Mitsubishi met jachtmotoren in Nederland en ook de importeur deed erg moeilijk en ontkende ieder probleem.
Omdat ik toen vertelde bij een toonaangevend instituut docent SWTK te zijn en ook watersport cursussen dieseltechniek gaf én dreigde dat merk tot op de bodem bij cursisten af te branden had ik binnen 24 uur een tekening op de mat liggen van een vliegwielverzwaring.
13,6 kg extra massa loste het probleem op.
Dat noemt men leergeld betalen..

Daarna vooral erg alert gebleven mbt dit soort verschillen in kwaliteit (en prijzen).

Wat hebben we met die kennis ingebouwd en geleverd voor hermotorisatie?

Yanmar, Vetus, VW en voor grotere schepen Iveco.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Berichtdoor jaccomiranda » 21 Jun 2016, 09:47

Ik ben het met u eens dat onderdelen voorziening erg belangrijk moet zijn. Dan vallen al vaak vele merken af.

In geval van mijn Yanmar, de Yanmar dealer zelf onderhield hem en heeft uiteindelijk Yanmar Nederland ingeschakeld. Die verwonderen zich ook over de problemen. Maar niemand wilde het blok eruit halen om eens te kijken waar het probleem daadwerkelijk vandaan komt. Ja de dealer wilde het wel, als ik betaalde. Uiteindelijk heeft Yanmar het blok ingeruild en met fikse korting mij een nieuwe verkocht. Dus over service niets te klagen.

Dus het volgende punt is dus ook net zo belangrijk, service van je dealer.

Op dit forum zijn een aantal watersporters met enorm veel kennis aanwezig, die zelf ook ooit door schade en schande wijzer zijn geworden. Wij moeten 'helaas' nog vaak vertrouwen op kundigheid/eerlijkheid van leveranciers en we proberen zoveel mogelijk te leren van jullie kennis.
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Berichtdoor vuuren1 » 28 Jun 2016, 21:49

Kwalijk dat je dergelijke ervaringen hebt.
Met Yanmar nooit noemenswaardig problemen gehad, het m.i. een prima motor.

1x Een defecte startmotor na 1 x starten van een nieuwe boot.
Even een belletje en ik kreeg zonder verder gedoe een nieuwe toegestuurd.

Maar het klopt, alles valt of staat met after sales, ook al is het een prima motor.
Een voorwaarde is wel dat je het binnen de garantietermijn aan weet te geven, daarna wordt het lastiger maar ook dan moet een jachtmotor langer zonder problemen mee gaan dan 2 jaar.

Als er een bedrijf voor komt rijden die 10 minuten nodig heeft om een oorzaak vast te stellen en dan de baas ook nog eens 10 minuten (+reistijd) moet komen dan kan je daar eigenlijk niks van zeggen.
Wel dat de baas er ook nog bij moest komen, dan vertrouwde hij zijn eigen monteur misschien niet.


Een praktijkvoorbeeld:

Een zeeschouw met een Renault 2 cilinder dieselmotor wilde niet meer harder dan stationair draaien, alles daar boven werd lastig. De motor hield erg in.
De eigenaar brengt de boot naar een jachtservice bedrijf (welk op zich niet verkeerd stond aangeschreven).
Die rekenen 900 euro voor onderzoek en vervanging van brandstofslangen en filters tussen tank en motor (keurig aangebracht).
Probleem niet opgelost en de klant wordt stationair naar de thuishaven gestuurd.

De man had vakantie gepland en via via werd ik door hem gebeld dat hij er geen brood meer in zag.

Enfin:
5 minuten 'voor rij kosten'.
30 minuten werk (onderzoek en oplossing).
5 minuten 'terug rij kosten'
Samen 40 minuten.

Probleem opgelost en de man kon gewoon weer vol gas aan zijn vakantie beginnen.

Dus 900 euro kosten zonder resultaat en 40 euro kosten met het gewenste resultaat...

Het probleem zat in de brandstofaanvoer maar op een plek die het 900 euro bedrijf niet kon bedenken.

Eigenlijk was ik in dit geval een veelvoud van 900 euro waard maar kon niet meer rekenen dan 40 minuten..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Berichtdoor Willem Linschoten » 29 Jun 2016, 12:57

Laats via bootzaak onderdelen besteld voor Volvo penta via mulder v snaar en oliefilter werden verkeerd geleverd.
boeltje terug gebracht kreeg 50 euro terug ik had haast met de spullen dus ben om de hoek bij een auto onderdelenzaak gegaan ik kreeg originelen merk onderdelen en ik was 16 euro kwijt en bij mulder waren het geen merk onderden .
willem
Gebruikers-avatar
Willem Linschoten
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 10 Okt 2015, 00:30
Woonplaats: Den Haag
ligplaats: kaagdorp
info:

Re: Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 29 Jun 2016, 15:03

Er is niets mis met zuinigheid, of laat ik het noemen "bewust met je geld omgaan".
Voor veel watersport artikelen zijn prima alternatieven te vinden in andere sectoren resp. bij andere leveranciers.
Zo betaalde ik een keer bijna € 25.= bij de plaatselijke (op de haven) "techneut" voor een lamp van m'n BB licht, die bij de watersportwinkel in het dorp maar € 7.50 kostte.
Maar, tijd noopte mij ....

Wat ik echter ook vaak lees en zie, is verkeerde zuinigheid, iets wat je vaak bij elektra tegen komt.
Verkeerde schakelaars, verkeerde snoeren, verkeerde aansluitingen.

Zo zie ik regelmatig de bekende oranje verlengsnoeren door het gras liggen met de verlengstekkers in een tas van de Aldi gewikkeld.
Zo staan mijn haren ook met enige regelmaat overeind als ik lees hoe sommigen met hun 230V systeem omgaan, ik hoop niet dat ik ooit naast ze kom te liggen.
Een goede walstroomkabel met dito (contra)stekkers (CEE) kosten inderdaad wat meer dan een bij elkaar geraapt spulletje van de bouwmarkt.
Maar je speelt wel met je eigen en andermans leven, water en elektra verdragen elkaar nu eenmaal slecht.
Dit soort zaken bestempel ik als verkeerde zuinigheid...
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Berichtdoor Noordvaarder » 29 Jun 2016, 17:14

R.C.Grootveld schreef:
Een goede walstroomkabel met dito (contra)stekkers (CEE) kosten inderdaad wat meer dan een bij elkaar geraapt spulletje van de bouwmarkt.


Dat hoeft nog niet eens een specifieke walstroom kabel te zijn.
Want een zogenaamde walstroomkabel is niks meer dan een dikkere draadkabel,waarin 3 draden zitten.
2 voor plus en min,en 1 voor de aarde draad.
Dat kan ook met een goede 3-aderige kabel,met verloop naar CEE.
Want wat je heb je eraan,als blijkt dat jij de boel goed voor elkaar hebt,maar dat er bij de walleverancier voor het deurtje alles in orde is,maar erachter niet.
Ook dat komt namelijk voor.
En inderdaad,een oranje zogenaamde stroomkabel voor buiten,nee dat kan niet,maar een goede 3 aderige kabel wel.
En wat ik ook maar al te vaak zie,is dat ze wel een CEE kabel op een haspel hebben zitten,maar veel te lang,en dat de haspel niet is afgerold.
Als je problemen wilt hebben,moet je dat ook vooral zo laten.Vooral als er een stevige verbruiker, zoals een boiler op zit.
Als je dan geluk hebt,heb je nadien warm water en een warme haspel. :mrgreen:
Noordvaarder
 

Re: Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 29 Jun 2016, 17:57

Kodok schreef:2 voor plus en min,en 1 voor de aarde draad.

Heb jij een plus en min systeem? Ik heb een Fase-Nul systeem :D

Ga deels met je mee, veel walstroom kabels zijn niet meer dan verstevigde, normale buitenkabels.
Je hoeft van mij niet zo'n gele kabel met haspel te kopen, maar een gewoon schemerlamp snoer met dito stekkers in een Aldi zak is wel het andere uiterste.

En wat er in die kast gebeurt, tja .... ik ga er van uit dat daar de Fase/Nul wel goed zit.
Voor mij maakt het overigens niet uit hoe het aan de wal geregeld is, ik zweef ....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Berichtdoor Willem Linschoten » 29 Jun 2016, 20:09

Als je aan de kast twijfelt plaats je aan boord een extra aardlek ?
Gebruikers-avatar
Willem Linschoten
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 10 Okt 2015, 00:30
Woonplaats: Den Haag
ligplaats: kaagdorp
info:

Re: Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Berichtdoor vuuren1 » 29 Jun 2016, 22:57

Een oranje walkabel is lekker ligt in tegenstelling tot een gele dikke kabel met een sterke mantel en randaarde.
Ik had 25 meter geel en iedere keer was het een flinke hap om uit te leggen en in te halen (was geen haspel maar gewoon los).
Overigen heb ik een keer een heel mooie haspel bij de Aldi vandaan gehaald met een prima stevige kabel en CEE aansluitingen..

Vaak verwijs ik mensen naar een automaterialen groothandel, die kunnen veel leveren voor een fractie van de prijs van eerder genoemde bedrijven.
Als je specifiek Volvo Penta delen nodig hebt ben je aan de beurt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten