Wat vind u hiervan ?

Stelling van de maand

Wat vind u hiervan ?

Berichtdoor Basher » 22 Sep 2015, 00:44

Eigenaar plezierjacht moet straks betalen
DVHN | Gepubliceerd op 21 september 2015, 07:18
Laatst bijgewerkt op 21 september 2015, 07:43

ASSEN - Het moet afgelopen zijn met de gratis faciliteiten voor de pleziervaart in Drenthe. Drentse campinghouders en hun belangenorganisatie Recron hebben de kwestie aanhangig gemaakt bij de provincie Drenthe.

Ze vinden het niet eerlijk dat zij hun gasten toeristenbelasting in rekening moeten brengen en genoodzaakt zijn de kosten van bijvoorbeeld het gebruik van elektriciteit, water, sanitaire voorzieningen en het afvoeren van huisvuil door te berekenen in de tarieven.

Gratis aanleggen
Mensen die niet met een caravan of tent naar Drenthe komen, maar met een plezierjacht, hoeven in de meeste gevallen niets te betalen. ,,In de vaarwegen van de provincie kunnen vaartuigen gratis aanleggen en gratis gebruikmaken van voorzieningen zoals elektriciteit, sanitair en afvalcontainers. Toeristenbelasting wordt ook niet geheven'', zegt Dick Dijkstra, regiomanager Drenthe van de Recron.

Hij voegt eraan toe dat de gemeenten Assen en Meppel wél liggeld innen. ,,Een gemeente als Westerveld kan bijvoorbeeld geen toeristenbelasting in rekening brengen. In de verordening staat dat alleen toeristenbelasting kan worden geheven als recreanten tegen betaling overnachten. En dat is bij bootjesmensen dus niet het geval.''

Aanhanger vol afval
Bij wijze van ludieke actie, maar ook om aan te geven dat het menens is, toog Jurgen Weenink van camping Torentjeshoek in Dwingeloo onlangs met een aanhanger vol afval van zijn gasten naar de aanleghaven in Dieverbrug. ,,Heel opzichtig, want het was op klaarlichte dag en mijn auto is vanwege de reclame op grote afstand herkenbaar. Die zakken met afval heb ik in de container bij de aanleghaven gegooid.''

Hij werd naar eigen zeggen gefotografeerd, gefilmd en uitgescholden door de mensen van de bootjes. Afgezien daarvan was het een geslaagde actie, laat hij weten: ,,Ruim een week later had ik mensen van de provincie op bezoek. We hebben een goed gesprek gehad en ik heb begrepen dat er wordt gewerkt aan een manier om de boel gelijk te trekken.''

In gesprek
Gedeputeerde Henk Brink, die de vaarrecreatie in portefeuille heeft, beaamt dat een oplossing aanstaande is. ,,We hebben veel geïnvesteerd in onze vaarwegen en goede bijbehorende faciliteiten. Wij koesteren de vaarrecreatie, maar het is terecht dat we mensen daar iets voor laten betalen. Daarover zijn we in gesprek met onder meer het recreatieschap."

Brink: ,,Uitgangspunt van de systematiek is dat de opbrengst hoger is dan de kosten. Het moet dus eenvoudig zijn, makkelijk te controleren en we moeten mensen vooral niet wegjagen. Ik ga ervan uit dat we met ingang van volgend vaarseizoen kunnen beginnen met innen.''

Foto: archief DvhN
Basher
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 03:11
ligplaats:
info:

Re: Wat vind u hiervan ?

Berichtdoor gast » 22 Sep 2015, 06:03

Drenthe is een prachtige toeristische provincie als het gaat om landschap en natuur, er komen duizenden mensen vakantie vieren en daar moet natuurlijk op verdiend worden.
Echter hetgeen wat minder interessant is trekt minder mensen en het zal nog minder interessant worden als daar ook nog heffingen tegenover staan, het zal interessant worden als voorzieningen dan kosteloos aangeboden worden.
De lange en rechte hoofdvaart blinkt nu niet echt uit in schoonheid waardoor het geen trekpleister van de provincie is, is vooral een doorvaart naar Groningen en om deze groep toch wat in de provincie te houden zijn de voorzieningen gratis.

Geldt voor iedereen, dus ook voor de klager in dit verhaal, als hij met een bootje komt hoeft ook hij niks te betalen en als de bootjesrecreant een huisje huurt in Drenthe moet hij net als iedereen belasting betalen.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Wat vind u hiervan ?

Berichtdoor sogna mi » 22 Sep 2015, 08:19

de gratis voorzieningen zijn een trekker voor recreanten,... ikzelf zoek het een beetje uit.... soms betaald liggen maar vaak ook zeker onbetaald liggen...... als ik op een saai kanaal overal moet betalen zal ik persoonlijk een andere route kiezen.
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: Wat vind u hiervan ?

Berichtdoor Popeye » 22 Sep 2015, 10:45

De plaatsen waar liggeld geheven zou kunnen worden zal ik meestal toch niet liggen, dus ik heb er denk ik geen last van, en wat de Drentse Hoofdvaart betreft; sinds je via Ter Apel Groningen in kunt varen is het daar minder druk geworden hoor ik van de sluiswachters daar. Men gaat kennelijk liever door Friesland heen of terug. Wanneer er liggeld geheven gaat worden zal het waarschijnlijk nog rustiger worden daar, en dat net nu je sinds kort in het centrum van Assen kunt komen met je schip, en er veel geld uitgeven wordt om vanuit het centrum ook de oude vaarverbinding naar het Noord Willemskanaal weer bevaarbaar te maken.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Wat vind u hiervan ?

Berichtdoor antonh » 22 Sep 2015, 10:54

Ik vindt dit wat vreemd.

Hij werd naar eigen zeggen gefotografeerd, gefilmd en uitgescholden door de mensen van de bootjes. Afgezien daarvan was het een geslaagde actie, laat hij weten: ,,Ruim een week later had ik mensen van de provincie op bezoek. We hebben een goed gesprek gehad en ik heb begrepen dat er wordt gewerkt aan een manier om de boel gelijk te trekken.''


Waarom zou je iemand moeten uitschelden en fotograferen?
Die man heeft volgens mij zelf een probleem.

Anton
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

Re: Wat vind u hiervan ?

Berichtdoor Popeye » 22 Sep 2015, 11:00

antonh schreef:Ik vindt dit wat vreemd.

Hij werd naar eigen zeggen gefotografeerd, gefilmd en uitgescholden door de mensen van de bootjes. Afgezien daarvan was het een geslaagde actie, laat hij weten: ,,Ruim een week later had ik mensen van de provincie op bezoek. We hebben een goed gesprek gehad en ik heb begrepen dat er wordt gewerkt aan een manier om de boel gelijk te trekken.''


Waarom zou je iemand moeten uitschelden en fotograferen?
Die man heeft volgens mij zelf een probleem.

Anton


Uiteraard omdat hij oneigenlijk gebruik maakte van een vuilcontainer die uitsluitend voor het afval van de vaarrecreanten bedoeld was!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Wat vind u hiervan ?

Berichtdoor Bassie » 23 Sep 2015, 22:01

Mensen gunnen elkaar het licht niet meer in de ogen .....


Gr AARD
Bassie
 


Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten