is het juist nu de tijd om een schip aan te schaffen

Stelling van de maand

is het juist nu de tijd om een schip aan te schaffen

Berichtdoor Klaas » 30 Dec 2011, 14:36

voor januari weer een nieuwe stelling.
hoe kijken jullie hier tegen aan. Ik zelf heb het idee dat je nu best naar een ander schip kunt gaan kijken, wij kijken dan ook regelmatig om te kijken naar een redelijk casco schip om deze rustig te gaan inbouwen als varend woonschip voor als ik ouder ben dan nu en de kinderen het meest het pand hebben verlaten, of moet je juist wachten tot einde ressesie.
wat is wijsheid?
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: is het juist nu de tijd om een schip aan te schaffen

Berichtdoor sigdock » 30 Dec 2011, 15:22

Als je alleen koper bent en geen verkoper, dus geen ander schip kwijt hoeft, dan is een laag-conjuntuur altijd het beste moment om te kopen. Daarbij speelt het type/model schip wat je zoekt ook wel een rol, jij geeft aan dat je op zoek bent naar een casco om te verbouwen tot een varend woonschip en die zijn eigenlijk altijd wel te vinden. Als je als een schip hebt en dat eerst kwijt moet dan maakt het per saldo niet zo heel veel uit, de lagere prijs die je bij aankoop krijgt zal je bij de verkoop zelf ook ervaren en is het dus een beetje lood om oud ijzer. Of lood -en- oud ijzer. als je dat mooier vindt ;)
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: is het juist nu de tijd om een schip aan te schaffen

Berichtdoor fox4you » 30 Dec 2011, 15:30

Voor jouw doel en uitgaande van het feit dat je nog geen schip hebt (nou ja, een schuit, :) ) kun je nu tijdens de crisis goedkoop kopen.
In het algemeen geld dat natuurlijk ook want als je geen schip te verkopen hebt lever je daar niets in en kun je als koper behoorlijk op de prijs van van schepen afdingen.
Volgens de "deskundigen" zal deze crisis wat langer duren dus als je afwacht dan ben je misschien al te oud. :(
Deelt jouw partner jouw ideeën want dat is bij zo'n onderneming wel erg belangrijk.

Bijvoorbeeld zo'n vvmt Beurtvaerder lijkt mij wel wat.

Samen met m'n vrouw heb ik al eerder een jaartje of 4 op het water gewoond en dat beviel haar ook goed dat zij er geen enkele moeite mee heeft om het weer te gaan doen.
Ons huidige schip 12.50 is groot genoeg om er langdurig op te verblijven maar niet helemaal geschikt om er echt op te wonen.
Tijdens het seizoen verblijven we vaak langdurig aan boord zodat het op wonen lijkt.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: is het juist nu de tijd om een schip aan te schaffen

Berichtdoor Klaas » 30 Dec 2011, 18:10

ja wij willen dit beide en het is ook gewoon heerlijk vrij, niet alles inpakken maar trossen los en weg ben je, maar ehe ik bedoelde de stelling niet allen voor mij, al kun je het best als voorbeeld nemen hoor. Maar ook in het algemeen om de voorst en tegens eens op een rij te zetten. Want er zijn lijkt mij niet alleen voordelen aan het feit dat de prijs laag is, ergens zal erdan worden gesneden, of juist worden de, weet niet of dat bij een boot ook zo is als bij een auto, de afleverkosten hoger.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: is het juist nu de tijd om een schip aan te schaffen

Berichtdoor gast » 31 Dec 2011, 12:00

Er stond enkele weken geleden een leuk schip te koop voor weinig, 11 meter lang met lopende dieselmotor. Wel eea aan opknapwerk maar was het zeker waard, vrpr4500 maar navraag leerde mij dat hij weg mocht voor 2500. Heb even getwijfeld omdat ik in de toekomst juist zoiets wil hebben om op te hobbyen, maar ivm verbouwingen thuis wat het nodige kost aan tijd en geld er maar van afgezien. (en ook maar niet weer na gekekeken)

Als ik weer zoeits tegenkom laat ik het hier wel weten.
gast
 

Re: is het juist nu de tijd om een schip aan te schaffen

Berichtdoor harry1 » 31 Dec 2011, 22:45

als je een slimme "handelaar" bent, is het zeker wel te doen, mensen moeten, toch van hun boot af, om wat voor reden dan ook
laat je tel. nr. achter, als het niet meteen lukt, je kan gebeld worden ;)

mn houten opknapper....weten jullie nog.. is nu gratis :D
niet te verwarren met de etap22 :)
harry1
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 22:16
ligplaats:
info:

Re: is het juist nu de tijd om een schip aan te schaffen

Berichtdoor vuuren1 » 02 Jan 2012, 23:26

We hebben een aantal Beurtvaerders gebouwd die als varend woonschip worden gebruikt.
Die mensen hebben hun huis opgedoekt en de een vaart half Europa rond en de ander ligt, op de zomer na, op een vaste plaats.

Een 13,50 m die het hele jaar rond varende is: http://www.vaderknipmes.nl/
(is een ex-collega en scheepstimmerman, dus zelf afgebouwd)

Zo'n schuit heb je niet voor een paar duizend euro omdat het nieuwbouw is.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: is het juist nu de tijd om een schip aan te schaffen

Berichtdoor Onrust » 03 Jan 2012, 09:21

Zoals bij een aantal van jullie bekend wonen wij op een varend woonschip en liggen op onze vaste stek in Noord-Holland. Varen doen wij zo veel mogelijk maar werk van mijn vrouw beperkt ons nog steeds om voor een langere periode weg te gaan. Wij varen alles bij elkaar opgeteld zo'n 3 tot 4 maanden per jaar en als straks de verplichting van het werk over is dan zou dat wel eens veel langer kunnen worden. Het feit dat wij een vaste stek hebben om te overwinteren is fijn maar geen noodzaak. Er zijn legio mogelijkheden om elders te overwinteren. Er is uiteindelijk maar 1 ding het belangrijkst en dat is het voorhanden hebben van drinkwater. De rest is op te lossen.

Ik heb de beurtvaarder van de ex-collega van Hans uitgebreid bekeken en ik vind het prachtig. Maar idd. die heb je niet voor een paar duizend eu. Maar als ik later groot ben zou ik er best eentje willen ;) . Nieuwbouw is de meest ideale optie maar voor velen helaas niet haalbaar en dus moet je gaan zoeken wat beschikbaar is en wat je graag wilt. Er zijn redelijke tot goede casco's genoeg beschikbaar die je, na goed onderhandelen, voor een redelijke prijs kunt kopen en met goed rond kijken en onderhandelen zijn alle overige zaken best redelijk aan te schaffen. Kijk maar naar Fatboy die met beperkte middelen doet waar velen van dromen. Dat het misschien niet allemaal ideaal of perfect is, so what........

Ik denk dat het met de huidige markt het een goede tijd is om je droom te kunnen verwezelijken. Als je de tijd en financiële middelen hebt waarom zou je het nalaten? Ondanks dat wij een goed en mooi schip hebben is het nog steeds niet ons ideale schip en dus kijken wij ook rond of er nog iets is wat beter aan onze wensen voldoet. En als blijkt dat dat in de toekomst een casco is wat wij zelf in moeten richten naar onze wensen dan moet het zo zijn.
Groet,

Cees
MS Onrust
Gebruikers-avatar
Onrust
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 11:59
Woonplaats: Heerhugowaard
ligplaats:
info:

Re: is het juist nu de tijd om een schip aan te schaffen

Berichtdoor Klaas » 07 Jan 2012, 19:10

zijn er ook dingen, zoals bijvoorbeeld postadressen, wat je anders heb dan op het vaste land.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: is het juist nu de tijd om een schip aan te schaffen

Berichtdoor vuuren1 » 07 Jan 2012, 23:56

7kinderen schreef:zijn er ook dingen, zoals bijvoorbeeld postadressen, wat je anders heb dan op het vaste land.


Ja,
Als je geen vaste woning meer hebt dan moet je aan een "briefadres" om je post te kunnen ontvangen.
(dat regel je bij de gemeente)
Dan meldt je bv. het adres van je schoonmoeder aan als briefadres en dan komt (na het normaal versturen van verhuisberichten etc.) al je post daar aan.

Hoe je zelf aan die post komt zal je met je schoonmoeder moeten regelen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten