is het juist nu de tijd om een schip aan te schaffen

Stelling van de maand

Re: is het juist nu de tijd om een schip aan te schaffen

Berichtdoor sinty » 10 Jan 2012, 02:35

er zitten natuurlijk ook haken en ogen aan, denk maar alleen aan een hellingbeurt voor onderhoud, stel je dat maar voor als je er eenmaal op woont , je zal toch om de zoveel tijd het water uit moeten en als dat dan je woning is ,moet je weer zorgen voor onderdak . een vaste legplaats is in ieder geval bij ons en ik denk in veel gemeentes haast niet te verkrijgen , ik weet niet hoe dat jullie kant op is,? ik weet ook niet wat de bedoeling is of het om een zuiver alleen woonschip is met een vaste plaats of een varend woonschip waarmee je op pad gaat zonder vaste thuishaven ?
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 302
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: is het juist nu de tijd om een schip aan te schaffen

Berichtdoor Klaas » 10 Jan 2012, 03:05

ons idee is om straks een varend woonschip te hebben.
tja over dat hellen en bodem inspectie hebben we ook nagedacht, maar een week naar een vakantie park in het bos te tijde van groot onderwateronderhoud is ook leuk ;)
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: is het juist nu de tijd om een schip aan te schaffen

Berichtdoor Onrust » 10 Jan 2012, 10:18

Als je tegen die tijd met z'n tweetjes bent dan blijf je gewoon aan boord hoor ;) . Het is nl. de uitgelezen mogelijkheid om zelf ook eens wat te doen aan het schip.
Groet,

Cees
MS Onrust
Gebruikers-avatar
Onrust
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 11:59
Woonplaats: Heerhugowaard
ligplaats:
info:

Re: is het juist nu de tijd om een schip aan te schaffen

Berichtdoor vuuren1 » 11 Jan 2012, 22:13

Even zonder de roze bril van Klaas:

Een varend woonschip moet aan heel veel meer eisen voldoen dan een gewoon redelijk groot pleziervaartuig om als woning te kunnen functioneren en om niet van binnen uit weg te roesten.

Stel dat je een oud vrachtscheepje van 15 meter lengte oid koopt die al is opgebouwd.
Het verkoopverhaal is uiteraard geweldig en de roze bril heeft dikke glazen..

Dan kan ik je (uit ervaring) voorspellen dat een nieuw casco met een nieuwe motor uiteindelijk goedkoper is als je het hele traject op gaat tellen.
En dan heb ik het nog niet over de restwaarde van het project als het een keer verkocht moet worden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: is het juist nu de tijd om een schip aan te schaffen

Berichtdoor Klaas » 12 Jan 2012, 00:21

ik denk dat je wel ook ondanks het fijt roze bril, gevoel moet hebben bij een schip. En ik denk dat je ook niet moet gaan nadenken over de rest waarde, das net als een verbouwing aan een huis, als je een goede aabouw neerzet en dan ga je niet voor de goedkoopste, maar voor de gene die het het veilgst en verandwoordst neer zet, dan zou voor een aanbouw 25k kwijt zijn.
maar je huis wordt dat echt niet meer waard, maar daar moet je het ook niet voor doen. en zo kijk ik ook daar naar. wat kan mij de rest waarde schelen als ik er nog 20 jaar met heel veel lol en plezier kan wonen.
en als ik er dan in toaal een ton in stop aan verbouwingen tja, meer als 50 haal je daar echt niet van terug bij verkoop, tenzei de markt tegen die tijd zeer gunstig is.
nu zou het voormij ook nog wel mee vallen daar ik zelf timmerwerk heb geaan en ook al zelf een deel van de machines heb. maar dat realiseer ik mij meer dan te degen.
maar waar het mij meer omging is het leven opzich.
buiten het fijt dat je over een loopplank moet en niet door de voortuin.
en de kosten waar je reking mee moet houden, de eisen welke dan anders zijn als een een plezier motorschip en welke kosten je wel en niet heb op het vaste land tov een schip.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: is het juist nu de tijd om een schip aan te schaffen

Berichtdoor Onrust » 12 Jan 2012, 09:33

De reactie van Hans is wel te rechtvaardigen. Een varend woonschip heeft nu eenmaal andere eisen dan een recreatieschip en bij een keuring zal de verzekering je daar ook zeker op wijzen. En idd. is conservering van binnenuit misschien een van de belangrijkste zaken waar je rekening mee moet houden. Eenmaal betimmert kom je niet snel meer bij het staal van de zijkanten. Maar er is wel hoop hoor. Toen ik dit jaar de betimmering van ons vorige schip verwijderde kwam de binnenzijde van het schip tevoorschijn alsof ik het net in het vet had gezet. En dat was in 1991 voor het laatst gedaan ;). En ik heb zomaar het vermoeden dat het nog wel 20 jaar blijft zitten. Ook de man van EFM was zeer te spreken over de staat van het binnenschip.

En ook de inverstering die je doet komt er nooit helemaal uit. Tenminste, niet financieel. Het genot van varend wonen vergoed de rest ;). V.w.b. de inrichting.......... het is maar net wat voor wensen je hebt. Ik heb compleet basic woonschepen gezien en enorm gelukkige mensen. Ik heb ook volledig uitgeruste schepen gezien en mensen die 24/7 bezig waren met onderhoud, reparatie e.d. Alles valt of staat met de keuzes die je maakt. Maar hoe je het went of keert, varend wonen is een aparte vorm van wonen en ik zou in ieder geval, voorlopig, niet anders willen. Ik zou mijn vrijheid niet meer in willen ruilen voor een huis op de wal ;). En mijn roze bril heb ik allang opgeborgen en heeft plaats gemaakt voor een varifocus exemplaar. Er is nl. altijd wel wat te doen aan boord of aan mijn ligplaats. WIl je echt goedkoop wonen dan is wonen op een varend woonschip niet hetgeen wat je wilt.
Groet,

Cees
MS Onrust
Gebruikers-avatar
Onrust
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 11:59
Woonplaats: Heerhugowaard
ligplaats:
info:

Re: is het juist nu de tijd om een schip aan te schaffen

Berichtdoor fox4you » 12 Jan 2012, 11:32

Onrust schreef:WIl je echt goedkoop wonen dan is wonen op een varend woonschip niet hetgeen wat je wilt.

Wonen op een varend woonschip is "a way of living" en heeft leuke en minder leuke kanten en die moeten in balans zijn.
Als de centjes een issue zijn dan zou ik persoonlijk de afweging van leuk of minder leuk al niet eens maken.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: is het juist nu de tijd om een schip aan te schaffen

Berichtdoor Klaas » 12 Jan 2012, 11:46

fox4you schreef:
Onrust schreef:WIl je echt goedkoop wonen dan is wonen op een varend woonschip niet hetgeen wat je wilt.

Wonen op een varend woonschip is "a way of living" en heeft leuke en minder leuke kanten en die moeten in balans zijn.
Als de centjes een issue zijn dan zou ik persoonlijk de afweging van leuk of minder leuk al niet eens maken.



voor nu wel uiteraard, 7 kinderen kosten denk ik iets meer dan 1 schip ;) , dus vandaar dat wij het plan nu alleeen echt in de steigers zetten en eventueel als we een schip vinden dat aankopen, eerst beter woren uiteraard, en het dan in alle rust gaan maken zoals wij dat met zijn 2een willen.
en als er dan nog 1 of 2 thuis wonen, een jaar of 10 verder dan nu dus, lekker op het water willen wonen.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: is het juist nu de tijd om een schip aan te schaffen

Berichtdoor sigdock » 12 Jan 2012, 11:59

Over 10 jaar? Dat is een behoorlijk eind vooruit plannen, ik ben benieuwd of er iemand is die zich durft te wagen aan enige voorspelling. Misschien is de huidige trend, het ontmoedigen van waterwonen anders dan op een dure watervilla, dan wel zo ver doorgeslagen dat er een heus verbod op is met alle gevolgen voor het vinden van een ligplaats. En dat nog even los van alle mogelijke milieu-eisen als verplichte opvangtanks voor alle vormen van afvalwater, niet alleen zwart maar ook grijs.
Misschien is het een idee om een schip op te kopen uit de bruine vloot van een schipper die er mee stopt? Een tjalk of klipper van tussen de 20 en 25m kan je meteen op gaan wonen, zelfs met 7 kinderen :P
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: is het juist nu de tijd om een schip aan te schaffen

Berichtdoor Klaas » 12 Jan 2012, 12:15

maar als die eisen komen dan moeten er ook voorziengen worden gecreeer om je vuilwater in wat voor vorm dan ook, grijs of zwart, kwijt te kunnen.
en de haven steden blijven altijd bestaan. Dus dat is een probleem wat wij nog niet zo erg zien.
Je heb gelijk het is misschien ver vooruit plannen, maar ik ben van mening dat als ik dit doe dit zeer weloverwogen bewust en alles heb overwogen.
Maar mocht ik weer snel aan het werk raken en ik over 6 maanden wel een schip vinden, heb ik voor mij zelf wel een tijds pad. Vind ik er 1 dan hoeft het minder af te zijn als dat het nog 3 jaar zou duren.
en mocht het zo ver zijn zal ik het zeker niet laten om jullie visie ook eens over het schip te laten en wellicht een kritische keuring laten doen door Hans vVuuren.
maar wat ik al eerder zei, eerst beter worden een baan en dan open zich welicht openingen.
ene een schip van de bruine vloot, tja ik heb het niet zo heel erg op zeil, maar zou dat wellicht nog wel kunnen, maar de wederhelft moet niets weten van iets met zoon boom in het midden met een zeil ipv de was :lol:
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten