elektrische varen gaat het in de toekomst worden

Stelling van de maand

elektrische varen gaat het in de toekomst worden

Berichtdoor Klaas » 27 Jan 2012, 00:00

De nieuwe stelling van de maand februari is electrische varen in de pleziervaart.
Zoals we allen wel weten is het elektrische rijden met de auto inmiddels aardig een trent aan het worden in oog punt van het miljeu.
Zullen we dit straks ook mee maken in de scheepvaar, en worden we daar gelukkig van.
Ik weet toevalling van een enkhuizer sloep dat deze er een heeft geproduceerd. een vermogen aan accu´s en een paar uur vaartijd. voordeel is mischien dat het stil is, maar ik denk dat het kwa kracht veel meer energie vraagd dan een diesel motor.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: elektrische varen gaat het in de toekomst worden

Berichtdoor sigdock » 27 Jan 2012, 10:17

Volledig elektrsch varen gaat het niet worden, hybride kan nog wel. Voor een sloep of een dayboat is elektrisch wel te doen maar als je langere afstanden en/of op groter water zit dan is het praktisch gezien gewwoon niet uitvoerbaar. Hybride oplossingen zijn er wel, volgens mij levert Panda daar mooie oplossingen voor, al moet je wel rekening houden met een forse investering. Ik heb vorig jaar een globale prijsopgave gevraagd en een vervanger voor mijn 25pk motor zou neerkomen op een dikke 23.000 euro. Tja, daar koop ik ook drie nieuwe diesels voor dus dat heb ik maar niet gedaan :P
Hoog tijd dat de industrie wat meer tijd gaat stoppen in de ontwikkeling van de brandstofcel waardoor die meer ingezet en geproduceerd gaat worden. Als die in massaproductie gemaakt gaat worden kan het een interessante oplossing zijn voor het 'accuprobleem'.
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: elektrische varen gaat het in de toekomst worden

Berichtdoor sogna mi » 27 Jan 2012, 10:43

Met het huidige kostenniveau gaat electrisch varen niets worden, en feitenlijk is het ook helemaal NIET milieuvriendelijk.
FEITENLIJK is de omgezette energie door het omzetten van voornamelijk STEENKOOL erg milieuonvriendelijk.
Steenkool / Stoom / via hoogspanning het net op / via 220 terug een lader in en hup weer verlies naar het opslaan in accu,s .....

Schiet hier maar eens op.
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: elektrische varen gaat het in de toekomst worden

Berichtdoor sigdock » 27 Jan 2012, 11:16

Als je steenkool als uitgangspunt neemt heb je wel gelijk ja maar daar zijn inmddels al alternatieven voor. En milieuvriendelijk zal het nooit worden maar je kan het minder belastend maken. Het beste is uiteraard om te stoppen met varen dan verbruik je ook geen energie :mrgreen:
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: elektrische varen gaat het in de toekomst worden

Berichtdoor Amersfow » 27 Jan 2012, 11:37

Ff out of the box; waarom zitten iedereen te knoeien met die zonnecellen? Die zijn toch vreselijk inefficient? Kun je niet beter een slimme (zo'n rotor die niet op de wind gezet hoeft te worden) grote wind-propellor op een boot zetten? Die dan de schroef of generator aandrijft? Of levert dat veel te weinig pk's op ? Je bent dan groen bezig én kan lekker tegen de wind in varen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: elektrische varen gaat het in de toekomst worden

Berichtdoor Bejakruiser » 27 Jan 2012, 11:37

Of je gaat zeilen ;)
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: elektrische varen gaat het in de toekomst worden

Berichtdoor buldog » 27 Jan 2012, 11:54

Toch niet de Amersfow die op het zeilersforum dit forum heeft afgebrand??Voorletter J van Judas??
Je moet maar durven :oops:
Henk
buldog
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 10:35
Woonplaats: Oostvoorne
ligplaats: Oostvoorne
info:

Re: elektrische varen gaat het in de toekomst worden

Berichtdoor Amersfow » 27 Jan 2012, 11:59

Haha, offtopic ;-?

Op het m.i. superieure forum van Zeilen davert het van de stilte, dus ga hier ook maar lezen & reageren. If you can't beat them join them ;-)
Maar ik wil ook wel weer weg gaan hoor, no bad feelings.

On topic; zeilen is zo'n gedoe. Zag de (domme) film Waterworld en daar had de hoofdrolspeler een zeilboot met een windrotor als extra op de zeilen. Vond dat wel een grappig idee.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: elektrische varen gaat het in de toekomst worden

Berichtdoor sigdock » 27 Jan 2012, 13:02

In Waterworld werd de windrotor niet gebruikt voor de voorstuwing maar voor het opladen vaan een oude accu en voor de lier achterop de boot ;)

Overigens is het gebruik van een rotor niet zo vreemd, er zijn wel prototypes waar het mee is getest, maar het zal er eentje met respectabele afmetingen moeten zijn en dat is, zeker op binnenwater, vaak een nadeel.
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: elektrische varen gaat het in de toekomst worden

Berichtdoor Klaas » 27 Jan 2012, 13:05

Welkom Amersfow.
hoe meer input hoe beter. ;)
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Volgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten