Elektrisch varen is voor een klein deel kleine scheepjes (zoals sloepjes) aardig.
In ook deze gevallen ben je voor wat betreft voortstuwingsvermogen i.c.m. de opslagcapaciteit nogal beperkt.
Vandaar er voor de iets grotere jachten een Hybride-systeem bestaat, maar ook dan gelden dezelfde beperkingen.
Zonder verbrandingsmotor kunnen we nu niet lang varen en/of de rompsnelheid niet halen.
Er zijn inmiddels steeds compactere accusets in de handel, maar die zijn (nog) erg kostbaar en dat maakt een boot stukken duurder.
In deze komkommertijd houdt bijna iedereen de hand op de knip, dus zal het m.i. niet -druk- worden met jachtjes die daarmee worden uitgerust.
Is het milieuvriendelijker dan een directe dieselvoortstuwing?
Tussen de brandstof die de centrale aangevoerd krijgt en het uiteindelijke -stopcontact- gaat (ca) 70% (+ 15% transport) verloren, blijft thuis over: Ca. 15%.
Daarna gaat er je in de accu en de E-motor weer 40% verloren (de verliezen in de snelheidsregelaar heb ik even overgeslagen).
Dan komen we aan minder dan 10% rendement aan energie wat aan dezelfde aandrijfas wordt geleverd als waar de verbrandingsmotor normaal aan is gekoppeld.
Een dieselinstallatie haalt ca. 30% rendement.
(de vergelijking is gebaseerd op globale getallen en beperkt tussen de aangevoerde (fossiele) brandstof en de schroefas)
De milieubelasting van een elektrische voortstuwing is ca. drie maal meer dan die van een dieselvoortstuwing..
Elektrisch varen wordt nooit op die manier gepresenteerd.
Je kunt je afvragen wat de reden is dat de provincie Friesland het elektrisch varen met subsidies promoot..