Een boot mag niks kosten

Stelling van de maand

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor vuuren1 » 18 Nov 2014, 23:01

In Maassluis hadden we de jachthaven op fietsafstand en (voor leden) erg goedkoop, dat vindt je zeker niet overal.

Het is een eiland met vingersteigers en bomen in het midden, vaak gingen we niet eens varen omdat je daar prima zat.
Er is walstroom (gratis), sanitaire voorzieningen, een kantine met nette prijsjes, dus wat wil je nog meer.
Het was voor een aantal mensen een soort van camping maar dan wel met ruim zicht en groen voor de deur.

Tegenwoordig is het er in de zomer vrij stil met bootslapers omdat de vergrijzing toeslaat.
Voorheen 'woonden' wij met meerdere anderen daar meer dan een half jaar per jaar op de boot.
Er komen nu meer en meer sloepen en die mensen komen hun auto neerzetten en gaan varen.

De grootste boot daar is een 11m Valk kruiser sport (alle boten daar zijn klapbaar ivm lage bruggen).
Er liggen bij tijden soms aardige scheepjes voor weinig geld te koop, soms ook met achterstallig onderhoud omdat de eigenaar al oud is.
Maar soms ook met een recente motor.
http://www.vlietlandmaassluis.nl/

De laatste haven waar we lagen was Hasselt. een keurig haven maar wel vrij kostbaar en niet de unieke faciliteiten van Maassluis.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor gast » 19 Nov 2014, 10:48

vuuren1 schreef:

Chaea:
Laatst kwam ik op internet overjarige Solé motoren tegen met een Spaanse keerkoppeling. Die worden al jaren lang niet meer door de importeur geleverd (ik schat al 10 jaar niet meer). De prijs was laag.
Of er dan nog fabrieksgarantie op zit denk ik niet, of het is mogelijk grijze import.



10 jaar overjarig is al een heel eind, maar als de motoren nieuw zijn is dit in mijn ogen alleen maar gunstiger omdat dit de prijs drukt.
De motor is dan wel 10 jaar oud, maar hij is in principe gewoon nieuw met 0 vaaruren.
Bij verkoop zal er ook gauw gesproken worden over de hermotorisesering welke in 2014 plaats heeft gevonden, als je de facturen etc allemaal in orde hebt dan zullen er maar weinig kopers over vallen, die zien een in 2014 nieuw geplaatste motor.
Op de automarkt gaat het niet anders, mijn vrouw haar Fiat Panda type 3 is van oktober 2012 volgens het kenteken, onzin want de dealer had de auto al 5 maanden zonder kenteken staan in het plastic. Dat is nog te overzien die paar maanden, maar een grote speler als bijv Vivan die had nog bergen type 2 Panda's op voorraad en die verkocht ze in 2013 nog nieuw. Dan zitten er 2013 kentekens op, dus een type 2 die volgens rdw nieuwer is dan de type 3.
Er is geen haan die daar naar kraait.

Waar ik je gelijk in geef, en ook al aangegeven, is dat je met de verkopende partij wel de juiste condities moet afspreken.
10 jaar is uiteraard geen fabrieksgarantie meer maar 2 jaar garantie bedwingen bij de verkopende partij is toch wel aan te raden.
In de buitenboordmotorwereld gaat de fabrieksgarantie trouwens in als de motor verkocht wordt en er een firmastempel in het boekje komt, zo kan het dat ik vorig jaar een bijna hagelnieuwe DF 9.9 had van 2007 die in 2012 nieuw was verkocht met fabrieksgarantie :P
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor vuuren1 » 19 Nov 2014, 23:39

10 jaar is ook veel en lang geleden maar het komt voor.
Ik weet zeker dat deze importeur / fabrikant niets meer met garantie zal doen.
Dan zal de verkoper de koper ook laten tekenen dat hij afziet van recht op garantie.

Fivan is omgevallen, was onderdeel van Koops Furness die is omgevallen en Fivan heeft meegenomen.
Een type 2 met een nieuwer kenteken zal minder opleveren dan een nieuw model. Iedereen weet dan dat type 2 laat en uit een voorraad op kenteken is gezet.

Leuk dat een overjarige bootmotor goedkoper is maar ik zie dat er een zeer overjarige Spaanse keerkoppeling aan zit waarvan ik betwijfel of er straks nog onderdelen voor zijn.
Deze fabrikant werkt zeker 10 jaar (wellicht wel al 12 jaar) niet meer met deze koppelingen, het is al lang allemaal Twindisc/Techndrive.

Dan wordt het een rekensom of het prijsvoordeel opweegt tegen het mogelijk later compleet moeten vervangen van de keerkoppeling (plus mogelijke aanpassingen van de motorfundatie).

Verder is internet geweldig om dingen te onderzoeken maar bij een bedrag wat vraagtekens op roept zou ik als consument toch even de importeur raadplegen of e.e.a. wel klopt.
Het TV programma Opgelicht hangt voor een flink deel aan elkaar van mensen die in Sinterklaas geloofden en die bestaat niet..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor gast » 20 Nov 2014, 00:33

Waarom zal je tekenen om afstand te doen van garantie?? dan ben je enorm onnozel.
Zoals ik al schreef kan een fabrieksgarantie in gaan bij daadwerkelijke verkoop van het product, en als dat niet het geval is beding je dealergarantie.
Als iemand dealer/handelaar/sjacheraar of consument bij verkoop van eea een handtekening wil waarin je afziet van garantie dan geen zaken doen, makkelijk zat.
Maar ik zal niet weten waarom een verkoper niet achter een overjarig nieuw product kan staan, het is een alledaags algemeen gegeven dat ze dit ook met 2e hand producten doen, kijk alleen maar bij de Bovag garage om de hoek.

Wat er met Fivan is gebeurt is hier niet belangrijk, was een voorbeeld uit mijn praktijk om aan te tonen dat, en in dit specifieke geval een Fiatje Panda, een overjarig product van misschien wel al 3 of 4 jaar oud op kenteken nieuw wordt verkocht inclusief alle condities vanuit de fabriek.Dat ik een mk 2 en een mk 3 aanhaal is puur voorbeeldmateriaal om aan te geven hoe overjarig toch als nieuw wordt verkocht, alle automerken hebben voorraden waaruit ze putten en die pas op kenteken komen bij daadwerkelijke verkoop. En zo is het met heel veel producten, heel veel staat al tijden in opslag voordat het daadwerkelijk bij de consument komt.

Dat je met een bootmotor daar je voordeel mee kan doen is mooi meegenomen.

Mijn mening is heel simpel, een boot mag zeker wel wat kosten daar ontkom je niet aan, maar waar mogelijk zal ik besparen en naar de beste aanbieder gaan.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor quichot » 20 Nov 2014, 16:37

De stelling vind ik ook niet helemaal in de zin van de alledaagse realiteit geformuleerd. Een boot mag best wat kosten, alleen niet meer dan er voor kan worden vrijgemaakt. En voor heel wat watersporters blijft er niet veel over nadat de eerste levensbehoeften zijn betaald. Goedkoop is soms duurkoop, zeker, maar soms moet het uit de lengte of uit de breedte.
Het is liefhebberij. Daar ga je geen financiële verplichtingen voor aan waarmee je jezelf of je gezin in de ellende stort. Dus zul je af en toe genoegen moeten nemen met second best, of met repareren in plaats van vervangen. En koop je een 10 jaar oude, maar nagelnieuwe motor, dan kun je ook niet alles hebben. Dan is het óf de korting, óf de fabrieksgarantie. Uiteraard kun je dan altijd nog afspraken maken met de leverancier.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor ErikH » 20 Nov 2014, 21:33

De stelling is "een boot mag niks kosten". Volgens mij hoeft een boot ook niet veel te kosten. Alleen de aanschafprijs kan wat roet in het eten gooien, maar dat is erg afhankelijk van de eisen die gesteld worden. Als de algehele toestand van je boot op orde is, is het een kwestie van onderhoud en bijhouden. Motor jaarlijks een beurtje, lakwerk op orde houden, jachthaven bij een wsv en een verzekering, meer is het niet.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor JerryR » 20 Nov 2014, 21:52

Ik vind het altijd een sport om zo goedkoop mogelijk goeie materialen weg te halen.

Zo had ik 2 grote vetus PWS rvs patrijspoorten nieuw in doos met 6 horetjes voor 50 euro. Nieuw zijn ze 260 euro per stuk.

65 kgf vetus boegschroef voor 1000 euro nieuw in doos. En gewoon bij een winkel in friesland. de mensen die bekend zijn met onderdelen snappen waarschijnlijk wel hoe snel die keuze gemaakt was.

Zo vind ik het gewoon leuk om heel het internet af te speuren. En echt niet om iemand te misgunnen.
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor stentor950 » 21 Nov 2014, 16:35

vuuren1 schreef:Een nieuwe en stellige stelling om de gemoederen wakker te houden:

Op dit forum merk ik heel vaak dat een boot eigenlijk niks (ofwel zo weinig mogelijk) mag kosten en als er wel kosten aankomen dan wordt heel internet uitgekleed voor de allerlaagste prijs.


Zoals elke hobby kost ook deze de nodige pecunia. Ook bij filatelie heb je grote spelers en kleine spelers. Je kunt het zo gek maken als jezelf wilt. Zelf heb ik 30 jaar lang een caravan gehad en daarmee Europa voor een groot deel mee bestreken. Mijn zoons zeggen nog wel eens dat ze veel gezien hebben in die tijd. Ook de caravan(s) hebben het een en ander gekost.
Drie stuks in totaal (nieuw), stalling, verzekering, onderhoud, extra benzine en daarnaast altijd een auto die de "Sleurhut" kon/mocht trekken.

Wegens ernstige rugklachten van mijn echtgenote was het niet raadzaam meer om dagen achtereen in de auto te zitten. Aangezien mijn echtgenote wist dat ik al heel lang een boot wilde hebben, hebben we besloten de caravan weg te doen en de stap te nemen (in 2011) een boot te kopen. Tot op dit moment hebben we daar geen spijt van gehad. Zij vind het zelfs heel leuk!
In de afgelopen jaren heb ik veel tijd en geld besteed aan het op orde krijgen van de boot. Nu blijft er altijd wat te wensen over natuurlijk, maar de grootste kosten ik nu wel gehad. Ook al vaar ik geen meter, toch kost het -net als bij de caravan- al gauw €1000 per jaar aan lidmaatschap van de watersportvereniging, liggelden en verzekering. Maar ook een caravan kost geld als hij alleen maar in de stalling staat!
Wat wel weer meevalt is de uitgaven die ik gedurende de 5 - 6 weken dat ik op het water zit uitgeef. Als ik die naast de kosten zet die ik met de caravan in het buitenland zou maken, dan ben ik in NL stukken goedkoper uit. Ook heb ik nu een kleinere en lichtere auto.

Nu even weer terug naar de stelling. Zoals al door andere fora-leden aangehaald, heb ook ik te maken met alledaagse zaken die nu eenmaal betaald moeten worden. Mijn echtgenote heeft wel een eis gesteld bij de aanschaf van de boot. Eenmaal per jaar een buitenlandse reis cq cruise. Ofschoon ik dat voor mij zelf niet nodig vind, kom ik haar hierin wel tegemoet.

Aangezien ik geen geldboompje in mijn tuin heb staan, en mijn budget niet oneindig oprekbaar, zullen er concessies moeten worden gedaan t.a.v. het budget wat ik daarvoor in gedachten had :)
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor vuuren1 » 22 Nov 2014, 00:07

Ik heb de stelling expres strak neergezet om reacties op te roepen ;)

Als je boot je hobby is hoeft het inderdaad niet alles te kosten.
Als je handig bent of handig wil worden is internet en o.a. dit forum je vriend.
Én vooral een stuk overtuiging en doorzettingsvermogen.

Met materialen en verf van de Action kan je ook een prima resultaat bereiken, ik heb die lakken uitgetest en die zijn (behalve dat ze een langere droogtijd nodig hebben) prima.
De lange droogtijd kan je de das om doen als je te laat met lakken begint en het koud is. De boot van binnen uit opwarmen is dan een oplossing.

Bij het uitgebreid omschreven onderwerp over de Van Leeuwen Schouw kunnen we lezen en zien dat er een leuk resultaat bereikt kan worden met bouwmarktmaterialen, dat het wat minder 'scheeps ' oogt zou voor mij geen probleem zijn.
(in de botenhandel kan dat anders zijn maar in deze categorie kan men niet al te veel eisen stellen, dan moet men een nieuw schip bestellen met maatwerk)

Het wordt anders als blijkt dat de voortstuwingsinstallatie problemen gaat geven, dan kom je (zoals vaker gemeld) bij het duurste onderdeel van je boot terecht.
Daar over is al heel veel op dit forum te lezen.
Ik vergelijk dat maar even met de aankoop van een auto van 40 jaar of nog ouder, daar kan je gemiddeld gezien geen wonderen van verwachten.
Dat geldt ook voor bootmotoren van die leeftijd.

Mij wordt dan nog al eens verweten dat ik het meteen over een ander motor heb.
De reden daarvoor komt voort uit een stuk ervaring dat investeren in een tijdbom een bodemloze put gaat worden.

Ook de Yanmar die in de steeds fraaiere Van Leeuwen Schouw staat is al heel oud en met directe koeling zal de tijd zijn werk hebben gedaan.
Yanmar is een prima motor maar na lange tijd kom je o.a. cilinderkoppen tegen die doorgeroest zijn.
Als de motor verder goed is is dat een reparatie of vervanging waard.

Bij andere motoren kan het probleem veel ernstiger zijn en dan zal een reparateur je graag van dienst willen zijn en blijven zijn.
Maar dan verliest de put vaak zijn bodem en kom je er na diverse investeringen achter dat het niks meer wordt.
In dat geval is het al moeilijk om een streep onder die motor te zetten maar dan moet je gaan kiezen.

Als er dan toch een nieuwe motor uit komt hoor ik altijd (altijd!) dezelfde opmerking: "Had ik jaren eerder moeten doen".

Dat is mijn ervaring over een jaar of 15.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor gast » 22 Nov 2014, 00:17

Action heeft veel troep maar ook veel leuk spul, mag er altijd graag even neuzen.

Ik ben vooral fan van de grijze primer, ideale spuitverf en in tegenstelling tot de lakken zeer snel droog en bewerkbaar.
Ook heb ik altijd enkele busjes matzwarte lak staan, een roestig stukje ijzer in neutraal zwart voor weinig.

Voor de kleinere onschuldige klusjes ideaal, maar laat je niet verleiden om het serieuze werk hiermee te doen. (bijv voor onderwater)
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten