Een boot mag niks kosten

Stelling van de maand

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor Jan Huibers » 23 Nov 2014, 13:33

Dan heb ik ook een tip: de kwasten van de action zijn best erg goed en erg goedkoop. Ik moet ze na gebruik altijd weggooien want ik gebruik DD coat.
Ook de gele afplak-plakband van de action is snaarstrak te noemen, alleen met het eraf trekken wil die wel eens vaker afscheuren dan de proff gele tape. De rolletjes tape van de action kosten 1 euro nogiets en de proff tape kost 6 euro voor een rolletje.
Rollerbakjes zijn ook best, die peuter ik na 2x gebruiken weer brandschoon en als nieuw.

De rolletjes avn de action zijn wel ruk, die blijven pluisjes geven... Dus die bestel ik fijn met de verf mee bij de ijssel.

Wat machines betreft vindt ik goedkoop = duurkoop, alleen makita en festool dus.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor broekie » 23 Nov 2014, 19:50

Als ik een dagje ga varen (vaak met familie) zijn de (onderhouds)kosten verwaarloosbare kosten.
Wat er doorheen gaat aan boord en afsluitend ergens wat eten is meer dan wat de boot aan kosten heeft.
Maar daar heb ik hem voor, het ding gebruiken en plezier mee hebben.

Een dag regen in de winter kost niets, dan zit je thuis met een bakkie thee.
Dus ik geef het er graag aan uit zolang het kan natuurlijk.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor vuuren1 » 23 Nov 2014, 23:33

Zoals eerder geschreven heb ik Action alcyd lak op ons tuinbankje en een openslaand raam (aan de zonkant van het huis) gesmeerd.
Donkergroen, dus qua kleur best gevoelig voor de warme zon. Ik houd u op de hoogte van de ontwikkelingen.

De houten voordeur staat al een aantal jaren in een transparante UV beits van Action en die heb ik afgelopen week weer teruggeschuurd en voorzien van twee mollige lagen.
(ik gok na een jaar of 5)
Dat glimt als een spiegel en is perfect strak geworden (met de kwast).

Dat een sloep niet te vergelijken is met een kajuitboot kan ik het volgende melden:
Deze zomer ruilden we een Maril 730 sloep in (is niet echt klein) met wel een (3x deelbare) kap over de hele boot.
De vorige eigenaren gingen er gewoon 3-4 weken mee op vakantie (er stond 1000 uur in 7 jaar op de klok).

Wij zien deze vorm van kamperen niet echt zitten en in dat segment mag een boot kennelijk wel erg veel kosten.
Die sloep koste nieuw ruim 70.000 euro (wel voorzien van allerlei dure opties) maar voor mijn gevoel is dat voor een open boot een uitgave die je alleen doet als je geld teveel hebt.
Na 7 jaar brengt eenzelfde sloep de helft op van de nieuwprijs. Dat is dus fors afschrijven.

Als je met 35000 euro in de knip op zoek gaat kan je met wat kennis van plezierboten en de markt daar omheen leuk spul kopen en hoef je niet te kamperen..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor Lotte » 23 Nov 2014, 23:58

Een sloep van 70.000 euro? Het maakt niet uit wat je hebt, maar wel hoe je er mee omgaat.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor quichot » 24 Nov 2014, 10:55

vuuren1 schreef:Zoals eerder geschreven heb ik Action alcyd lak op ons tuinbankje en een openslaand raam (aan de zonkant van het huis) gesmeerd.
Donkergroen, dus qua kleur best gevoelig voor de warme zon. Ik houd u op de hoogte van de ontwikkelingen.

Toch heb ik het sterke vermoeden dat je dat op gegronde redenen niet op je eigen schepen smeert. ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor Popeye » 24 Nov 2014, 13:12

Bij mij is alles een sluitpost, dus sta ik ook geregeld bij de A.C.-tion.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor Lotte » 24 Nov 2014, 15:06

Of het nu een handgereepschap, h4 lamp, schuurpapier, verfrolbakje of een acculadertje is, ik koop het bij de Action en het werkt allemaal perfect. Een kennis van me werkte bij de Hallfords, zat het h4 lampje wat ik bij de action had gekocht af te kraken. Zou niet lang meegaan; inmiddels zijn zij failliet en brandt mijn autokoplamp nog steeds.
Hema, Blokker Gamma en Praxis, ze hebben er allemaal last van. Das goed voor ons: omlaag die prijzen. Ik verbaas mij ook altijd wat iets kost, zodra het woord watersport valt. Een lampje voor mijn combi navigatielicht zou vlgs de watersport winkel 12,- kosten, ja afwijkend model, amerikaans.......heb het bij de autohandel gehaald voor1,50.
Wat ik ook niet snap zijn die absoluut belachelijke prijzen voor het schoonmaken van je kap. Een gemiddelde kap reinigen kost toch snel tussen de 2 en 400 euro. Dat gaat nergens meer over. Voor mij je reinste oplichterij. Of wat te denken van 2 fastfenders, waar ze vrolijk 20 euro voor vragen en alleen per 2. Dat zou als de Action dat zou leveren 2 euro kosten. Dat geldt eigenlijk voor de hele watersportwereld, als dat in redelijke prijzen te koop zou zijn, zouden we hier niet deze stelling hebben dat een boot niets mag kosten.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor broekie » 24 Nov 2014, 15:49

Vandaag een discussie met collega's over kosten.
We moeten tegenwoordig alles gaan vergelijken en dan de goedkoopste kiezen.
Dat doe je meestal zelf al als je iets nodig hebt. Maar met produkten die je naast basis levensbehoefte wil aanschaffen.
Denk ik aan auto's wasmachines, hobbyzaken eventueel boodschappen.

Maar neem nu de hele zorgkosten affaire in Nederland.
We besteden dagen tijd om tot een 5 euro p/m bezuiniging te komen met het samenstellen van een aanvullend pakket.
Een keer misgegokt en weg voordeel voor 25 jaar.
Ik denk dat dit geen dingen zijn waar de inwoners van een land als Nederland zich mee bezig moeten houden.
Moet gewoon goed geregeld zijn, hier komen slachtoffers van die net niet zo goed verzekerd waren als dat ze dachten en dan gepeperde rekeningen krijgen.
Deze hele heisa kost meer dan er z.g. bespaard wordt.

Overstappen van energie leverancier, van A naar B en de ander van B naar A. Ik wordt er voortdurend mee lastig gevallen.
Je voelt je schuldig als je niet overstapt want je laat honderden euro's liggen?????

Bij de Mac D halen we plateua's vol junkfood voor relatief veel geld, spelen met de duurste mobieltjes enz.
Ik stond afgelopen vrijdag toevallig bij een voedselbank te kijken. Men komt met de auto een pakket afhalen !!!

Ik denk dat veel mensen proberen te besparen op de verkeerde dingen.
We laten ons gek maken.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor gast » 24 Nov 2014, 16:57

Het huidige systeem mbt de zorgverzekering is een gedrocht voor de gewone man.
De pakketten die geboden worden zijn mooie gouden inkomstbronnen voor verschillende "zorgverleners" terwijl de normale man het voelt in de beurs als het eigen risico wegknabbelt voor de meest onschuldige bezoekjes aan de dokter, tandarts oid.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Een boot mag niks kosten

Berichtdoor vuuren1 » 24 Nov 2014, 21:50

@Quichot
Toch heb ik het sterke vermoeden dat je dat op gegronde redenen niet op je eigen schepen smeert.

Klopt helemaal.
Dit onderwerp ging over low-cost later over bijna no-cost (Action producten).
In geval van onze schepen werken we altijd met epoxy en 2-componenten producten en de Action 1-componenten producten wil ik thuis vanuit belangstelling gewoon uitproberen.
Bij schepen voor onze klanten gaan we uiteraard niet "uitproberen".

Maar ook daarin wijken we wellicht een beetje af van de gevestigde orde in de jachtbouw.
Wij gebruiken epoxycoatings van Shipcoat omdat we denken (en ook weten) dat het beter is.
Zeeschepen moeten goed geconserveerd zijn omdat stilliggen erg duur is, dan moet de rederij dus optimale coatings gebruiken.
Dan kiezen we daar voor en mede omdat deze mannen vreselijk veel ervaring hebben in de zeevaart.

Ook voor oudere schepen / jachten zijn deze producten uitstekend te gebruiken omdat de primers in mindere omstandigheden tegen een stootje kunnen (ofwel, niet altijd maar stralen en dan coaten zoals bijna iedere jachtverf fabrikant als eis voor garantie stelt).

Voor de aflak gaan we ook voor 2-componenten omdat je er met normaal onderhoud dan 10 jaar klaar mee bent. Dat redt je niet met een 1-component jachtlak en zeer waarschijnlijk ook niet met een lak van de Action).

Maar als ik een oudere boot met een gewone verf zou hebben zonder een pak met geld zou ik zeker Action lak proberen.
Vrienden van ons met een varende woonboot gebruiken al jaren de lak van de Action op hun 18 meter Aak. Niks mis mee.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten