In het topic: http://www.watersportforum.eu/viewtopic.php?f=4&t=1371 ontstond discussie mbt de openlijke kritiek die op het forum wordt geuit over problemen met een bepaalde leverancier.
Mijn stelling was: post je positieve bevindingen met vermelding van de leverancier en bij negatieve ervaringen wordt de leverancier niet bij naam genoemd. De achterliggende gedachte is dat niet iedere leverancier op dit forum aanwezig is, en zich dus niet kan verdedigen. Tel daar nog bij op dat het ons allen eigen is negatieve zaken in ons leven veel langer te herinneren dan positieve.
Simpel voorbeeld: ik ben 52 jaar oud en kan iedereen die me een klap voor m'n kop heeft gegeven, of anderzins pijn heeft gedaan, nog altijd bij naam noemen. Niet van iedereen die lief voor me is geweest, me gekoesterd of gezoend heeft weet ik de naam nog Herken je dat
Behalve onderstaand voorbeeld wil ik graag het volgende nog opmerken. Je ziet vaak "bent u tevreden, vertel het anderen, heeft u klachten, vertel ze ons". Da's niet voor niets, we weten allemaal dat de klagers altijd harder roepen dan de tevreden klanten, ik inclusief. Dat maakt het internet tot een medium waarmee zorgvuldig moet worden omgegaan, om te voorkomen dat mensen en/of bedrijven onherstelbaar worden beschadigd. Als wij als forumleden hier een bedrijf NIET aanbevelen, zegt dat genoeg, en hebben we niemand schade berokkend.
Ik heb een mooi voorbeeld van hoe het fout had KUNNEN gaan:
Ik januari 2013 koop ik bij een leverancier (die op dit forum een heel goede naam heeft) een dure DSC-marifoon. Het toestel ligt tot maart op de plank tot ik het monteer conform de instructies.
Bij diverse testen kreeg ik te horen dat m'n zendsignaal af en toe wegviel. Alle aansluitingen gecontroleerd, antenne=nieuw, kabels zijn nieuw moet werken. Klachten bleven en ik laat een kennis aan boord komen die in die branche repareert. Ook hij komt tot de conclusie dat het zendsignaal om onbekende reden onregelmatig wegvalt.
Ik neem contact op met de leverancier begin april, welke verzoekt het toestel voor controle/reparatie retour te zenden. Na twee weken komt het toestel terug met een rapport van de importeur die voor dit merk ook de reparaties uitvoert; conclusie niets mis mee; goed aansluiten, moet werken. Zo gezegd, zo gedaan maar de problemen bestonden nog steeds. Contact opgenomen met de leverancier; die zegt niets te kunnen doen, contact opgenomen met importeur, die zegt toestel in orde, kan niets meer doen.
Inmiddels werd ik groen en geel, en als ik op dat moment over deze kwestie op het forum zou hebben gepost was dat bepaald niet lovend geweest
Google is your best friend; ik vond uit dat er meer klachten over dit type waren, in voornamelijk amerikaanse postings werd dezelfde problematiek gemeld.
Contact opgenomen met de amerikaanse importeur (ik heb het niet zo op amerikanen, maar mbt customerservice kunnen we hier nog wat leren!), uiterst vriendelijk te woord gestaan.
Met dit type zijn zeer veel problemen, veroorzaakt door slechte soldeerverbindingen. De amerikaanse importeur neemt al deze type's met klachten terug in, en vervangt ze door een (inmiddels)nieuwe productieserie.
Ik met dit verhaal naar mijn leverancier, die zegt contact op te nemen met de importeur. De kalender liep door, en het seizoen was inmiddels voorbij.
Ik was niet meer groen/geel maar vuurrood; de importeur zei niets te kunnen doen omdat de nieuwe serie niet geimporteerd werd, maar gewacht werd op een nieuw type....... ennuh mijn toestel was toch getest en in orde bevonden?
Nogmaals contact opgenomen met de leverancier, (nu kan ik ECHT kwaad worden aan de telefoon) die mij vroeg het toestel weer terug te sturen.....
Weer een maand verder (november) wordt ik door de leverancier gebeld; het toestel is terug van de importeur en in orde bevonden, ik vraag oke, de boel doorgesoldeerd zeker?, nee getest en in orde bevonden, er is niets te repareren of solderen
We gaan hem weer aan u toezenden! Ik heb toen gezegd dat ik de zending niet zou accepteren en dat ik mijn geld terug wilde. Het gesprek liep (mede door mijn boosheid) niet echt lekker en afgesproken werd er later op terug te komen nadat de leverancier met de importeur had kunnen overleggen.....
Inmiddels stond het vervangende type in de markt, nog eens € 150,= duurder, en nu gebouwd volgens USA militairy specs.......
De importeur wou geen kant op, dus de bal lag bij de leverancier. Het heeft wel even wat moeite gekost om de leverancier te overtuigen, maar uiteindelijk werd het nieuwe type zonder bijbetaling aan mij toegezonden, met een kadobon van € 50,= ter compensatie voor de ellende
Als ik over dit hele verhaal was gaan posten, was dit de leverancier niet ten goede gekomen. Dit terwijl het een leverancier van goede naam is, en, uiteindelijk na wat aandringen, van goede wil blijkt te zijn.
Ik hoop oprecht jullie allen hiermee te overtuigen; wat mij betreft komt er een apart deel in dit forum waar we positieve ervaringen met leveranciers delen, daar wordt iedereen beter van, en niemand slechter
Behouden vaart