Hoe gaan we om met leveranciers op dit forum?

Stelling van de maand

Hoe gaan we om met leveranciers op dit forum?

Berichtdoor Lucter » 20 Jun 2014, 22:25

In het topic: http://www.watersportforum.eu/viewtopic.php?f=4&t=1371 ontstond discussie mbt de openlijke kritiek die op het forum wordt geuit over problemen met een bepaalde leverancier.
Mijn stelling was: post je positieve bevindingen met vermelding van de leverancier en bij negatieve ervaringen wordt de leverancier niet bij naam genoemd. De achterliggende gedachte is dat niet iedere leverancier op dit forum aanwezig is, en zich dus niet kan verdedigen. Tel daar nog bij op dat het ons allen eigen is negatieve zaken in ons leven veel langer te herinneren dan positieve.
Simpel voorbeeld: ik ben 52 jaar oud en kan iedereen die me een klap voor m'n kop heeft gegeven, of anderzins pijn heeft gedaan, nog altijd bij naam noemen. Niet van iedereen die lief voor me is geweest, me gekoesterd of gezoend heeft weet ik de naam nog :oops: Herken je dat :?:

Behalve onderstaand voorbeeld wil ik graag het volgende nog opmerken. Je ziet vaak "bent u tevreden, vertel het anderen, heeft u klachten, vertel ze ons". Da's niet voor niets, we weten allemaal dat de klagers altijd harder roepen dan de tevreden klanten, ik inclusief. Dat maakt het internet tot een medium waarmee zorgvuldig moet worden omgegaan, om te voorkomen dat mensen en/of bedrijven onherstelbaar worden beschadigd. Als wij als forumleden hier een bedrijf NIET aanbevelen, zegt dat genoeg, en hebben we niemand schade berokkend.

Ik heb een mooi voorbeeld van hoe het fout had KUNNEN gaan:

Ik januari 2013 koop ik bij een leverancier (die op dit forum een heel goede naam heeft) een dure DSC-marifoon. Het toestel ligt tot maart op de plank tot ik het monteer conform de instructies.
Bij diverse testen kreeg ik te horen dat m'n zendsignaal af en toe wegviel. Alle aansluitingen gecontroleerd, antenne=nieuw, kabels zijn nieuw moet werken. Klachten bleven en ik laat een kennis aan boord komen die in die branche repareert. Ook hij komt tot de conclusie dat het zendsignaal om onbekende reden onregelmatig wegvalt.

Ik neem contact op met de leverancier begin april, welke verzoekt het toestel voor controle/reparatie retour te zenden. Na twee weken komt het toestel terug met een rapport van de importeur die voor dit merk ook de reparaties uitvoert; conclusie niets mis mee; goed aansluiten, moet werken. Zo gezegd, zo gedaan maar de problemen bestonden nog steeds. Contact opgenomen met de leverancier; die zegt niets te kunnen doen, contact opgenomen met importeur, die zegt toestel in orde, kan niets meer doen.

Inmiddels werd ik groen en geel, en als ik op dat moment over deze kwestie op het forum zou hebben gepost was dat bepaald niet lovend geweest :!:

Google is your best friend; ik vond uit dat er meer klachten over dit type waren, in voornamelijk amerikaanse postings werd dezelfde problematiek gemeld.
Contact opgenomen met de amerikaanse importeur (ik heb het niet zo op amerikanen, maar mbt customerservice kunnen we hier nog wat leren!), uiterst vriendelijk te woord gestaan.
Met dit type zijn zeer veel problemen, veroorzaakt door slechte soldeerverbindingen. De amerikaanse importeur neemt al deze type's met klachten terug in, en vervangt ze door een (inmiddels)nieuwe productieserie.

Ik met dit verhaal naar mijn leverancier, die zegt contact op te nemen met de importeur. De kalender liep door, en het seizoen was inmiddels voorbij.

Ik was niet meer groen/geel maar vuurrood; de importeur zei niets te kunnen doen omdat de nieuwe serie niet geimporteerd werd, maar gewacht werd op een nieuw type....... ennuh mijn toestel was toch getest en in orde bevonden? :evil:

Nogmaals contact opgenomen met de leverancier, (nu kan ik ECHT kwaad worden aan de telefoon) die mij vroeg het toestel weer terug te sturen.....

Weer een maand verder (november) wordt ik door de leverancier gebeld; het toestel is terug van de importeur en in orde bevonden, ik vraag oke, de boel doorgesoldeerd zeker?, nee getest en in orde bevonden, er is niets te repareren of solderen :(
We gaan hem weer aan u toezenden! Ik heb toen gezegd dat ik de zending niet zou accepteren en dat ik mijn geld terug wilde. Het gesprek liep (mede door mijn boosheid) niet echt lekker en afgesproken werd er later op terug te komen nadat de leverancier met de importeur had kunnen overleggen.....

Inmiddels stond het vervangende type in de markt, nog eens € 150,= duurder, en nu gebouwd volgens USA militairy specs.......

De importeur wou geen kant op, dus de bal lag bij de leverancier. Het heeft wel even wat moeite gekost om de leverancier te overtuigen, maar uiteindelijk werd het nieuwe type zonder bijbetaling aan mij toegezonden, met een kadobon van € 50,= ter compensatie voor de ellende :!:

Als ik over dit hele verhaal was gaan posten, was dit de leverancier niet ten goede gekomen. Dit terwijl het een leverancier van goede naam is, en, uiteindelijk na wat aandringen, van goede wil blijkt te zijn.

Ik hoop oprecht jullie allen hiermee te overtuigen; wat mij betreft komt er een apart deel in dit forum waar we positieve ervaringen met leveranciers delen, daar wordt iedereen beter van, en niemand slechter :!:

Behouden vaart :!:
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Hoe gaan we om met leveranciers op dit forum?

Berichtdoor Byl54 » 20 Jun 2014, 22:55

Het is zoals Vuuren schreef:
Dat is flauwekul omdat een discussieforum niet alleen positieve ervaringen bevat maar zeker ook allerlei meningen en ervaringen.
Het zou wel heel erg selectief worden als we alleen maar positieve verhalen zouden mogen plaatsen.

AD oliebollen test enz. zou niet meer mogen, volgens mij wordt er hier nu al zorgvuldig mee omgegaan. ik kan mij overigens niet herinneren dat hier een leverancier zwart is gemaakt.
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: Hoe gaan we om met leveranciers op dit forum?

Berichtdoor Lucter » 20 Jun 2014, 23:05

Byl54 schreef:Het is zoals Vuuren schreef:
Dat is flauwekul omdat een discussieforum niet alleen positieve ervaringen bevat maar zeker ook allerlei meningen en ervaringen.
Het zou wel heel erg selectief worden als we alleen maar positieve verhalen zouden mogen plaatsen.

AD oliebollen test enz. zou niet meer mogen, volgens mij wordt er hier nu al zorgvuldig mee omgegaan. ik kan mij overigens niet herinneren dat hier een leverancier zwart is gemaakt.


Geachte Byl54 hier een quote van Vuuren:
Ik heb hier nog een ongeveer nieuwe Jooren schroef van 19 duim liggen waar ik 4 uur mee heb gevaren en bij de eerste de beste haven onderweg heb omgeruild voor een door Hartogh aangepaste schroef.
De 19 duim schroef maakte een lawaai van heb ik jou daar (allemaal wervelings geluiden)
unquote

Is respecteer Hans ten volle, maar het draagt niets bij; Ook Jooren heeft heel veel tevreden klanten (overigens is de binnenvaart hun grootste markt) maar een compliment aan Hartogh was voldoende geweest :!:

Als alleen de ontevreden klanten van http://www.vaartoets.nl en de rest van je dienstverlening hier registreren en gaan posten, krijg je het knap benauwd, hoewel je dat in het geheel niet hoeft te verdienen :!:
Daarnaast ben je zelf nu ook niet direct het voorbeeld van openheid; op niet een van jouw website's staan de normale contactgegevens?
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Hoe gaan we om met leveranciers op dit forum?

Berichtdoor gast » 21 Jun 2014, 00:10

Positieve kritieken zijn niet schadelijk, negatieve wel.
Terecht en onterecht liggen in de interpretaties dichtbij elkaar , keep that in mind.
1 zwaluw maakt geen zomer en 1 klager maakt een dealer niet slecht.

Een aantoonbaar slechte verkoper mag mi besproken worden met correcte onderbouwing, een individuele klacht is voor mij waar 2 vechten hebben .......
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Hoe gaan we om met leveranciers op dit forum?

Berichtdoor laserdevil » 21 Jun 2014, 02:55

Ach , laat ik dit zeggen,
Ik heb tot nu toe alleen maar goede ervaringen met online winkelen voor mijn boot.
Om er een paar te noemen:

http://www.bootschappen.nl , goede service en aftersales.
Geen problemen als spullen terug gestuurd moeten worden.
Snelle levering.

http://www.rs-jachttechniek.nl , goede service , aftersales niet mee bekend.
heb ik mijn afsluitbare diesel dekdoorvoeren gekocht , en mijn vriend zijn rvs waterlock , die voor een redelijke prijs daar te koop zijn.
Snelle levering.

http://www.boot-outlet.nl , goede service , niet bekend met hun aftersales.
Snelle levering.

http://www.unitunlimited.nl , goede service en aftersales.
Zeer scherpe prijzen.
1 nadeel geen ideal betaling mogelijk , wat de aankomst van de spullen enigszins vertraagd , maar de prijzen compenseren dit ruim. .

www.http://marifoonshop.nl , zeer goede service en aftersales.normale prijzen en veel keus.
Snelle levering.
Had bij hun de Standard Horizon GX1600E besteld.
Begon te twijfelen daar ik hem nodig had voor binnenwater.
Ze even gebeld , en ik moest pakket weigeren zodat het bij hun terug kwam.
Moest met een mailtje bevestigen reden van weigeren.
Werd voor mij omgezet op binnenwater en meteen weer verstuurd.
Binnen 2 dagen was het pakket bij mij terug zonder extra kosten.
antenne ook daar besteld , en het dopje van de antenne bleek weg.
Binnen 2 dagen had ik een enveloppe op de deurmat met een nieuw dopje.
Al met al een fijne zaak.
En nu de clue , het behoord tot de bekende internetwinkel van george kniest :D .
Dus heb ik nu 2 winkels genoemd in 1 keer .
http://www.georgekniest.nl

http://www.rdae.nl , snelle levering , aftersales vlot en netjes.
Deze winkel gebruik ik voor de elektra op mijn boot.
Al meerdere malen wat besteld en voldoet prima.

http://www.argosonline.nl , snelle levering , niet bekend met hun aftersales.
1 van de goedkoopste voor accukabel.
Heeft ook veel voor gasinstallaties aan boord.

http://www.ripca.com , snelle levering , zeer goede aftersales.
Gebruik ik ook veel voor mijn elektra aan boord.
Bulk is af en toe goedkoper , maar sommige dingen kun je beter reserve aan boord hebben , of delen met collega watersporters.
Heb daar ook de megazekeringen voor de boegschroef en accu's gekocht.
Veel goedkoper als ergens anders.
Had een krimptang besteld voor eindhulsjes en kon niet snel genoeg geleverd worden.
Werd meteen gecompenseerd met een bundel krimpkous 3-1 met lijm.
Mocht zelfs gratis 2 doorvoer terminals afhalen om de accukabel door mijn scheidingswand te geleiden.
Had daarover tel. contact met hun gehad voor deze oplossing , en moesten ze bestellen bij de importeur.
Deze zijn zo nergens te krijgen en hun hadden ze.
Een veiligere manier is er in mijn ogen niet om kabel door het stalen schutbord te voeren.
Afbeelding

Dit is zo'n beetje een greep uit mijn voorkeur aan winkels waar ik meestal bestel als ik wat nodig heb.
Tot nu toe nog totaal geen slechte ervaringen met deze shops gehad en ik bestel er toch al sinds ong. 8 jaar.
Ik zet dit hier ook neer voor de medewatersporters , zodat deze ook de weg er naar toe kunnen vinden , als ze al niet bekend zijn , en mijn ervaring zal ook de twijfel wegnemen of het wel een goede internetwinkel is.
En soms is er toch wel iemand die wel een probleem zou kunnen ondervinden , maar dat is ook niet helemaal uit te sluiten
Ik ben in ieder geval zeer tevreden met deze winkels.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Hoe gaan we om met leveranciers op dit forum?

Berichtdoor Popeye » 21 Jun 2014, 09:38

laserdevil schreef:Ach , laat ik dit zeggen,
Ik heb tot nu toe alleen maar goede ervaringen met online winkelen voor mijn boot.
Om er een paar te noemen:

http://www.bootschappen.nl , goede service en aftersales.
Geen problemen als spullen terug gestuurd moeten worden.
Snelle levering.

http://www.rs-jachttechniek.nl , goede service , aftersales niet mee bekend.
heb ik mijn afsluitbare diesel dekdoorvoeren gekocht , en mijn vriend zijn rvs waterlock , die voor een redelijke prijs daar te koop zijn.
Snelle levering.

http://www.boot-outlet.nl , goede service , niet bekend met hun aftersales.
Snelle levering.



http://www.unitunlimited.nl , goede service en aftersales.
Zeer scherpe prijzen.
1 nadeel geen ideal betaling mogelijk , wat de aankomst van de spullen enigszins vertraagd , maar de prijzen compenseren dit ruim. .

www.http://marifoonshop.nl , zeer goede service en aftersales.normale prijzen en veel keus.
Snelle levering.
Had bij hun de Standard Horizon GX1600E besteld.
Begon te twijfelen daar ik hem nodig had voor binnenwater.
Ze even gebeld , en ik moest pakket weigeren zodat het bij hun terug kwam.
Moest met een mailtje bevestigen reden van weigeren.
Werd voor mij omgezet op binnenwater en meteen weer verstuurd.
Binnen 2 dagen was het pakket bij mij terug zonder extra kosten.
antenne ook daar besteld , en het dopje van de antenne bleek weg.
Binnen 2 dagen had ik een enveloppe op de deurmat met een nieuw dopje.
Al met al een fijne zaak.
En nu de clue , het behoord tot de bekende internetwinkel van george kniest :D .
Dus heb ik nu 2 winkels genoemd in 1 keer .
http://www.georgekniest.nl

http://www.rdae.nl , snelle levering , aftersales vlot en netjes.
Deze winkel gebruik ik voor de elektra op mijn boot.
Al meerdere malen wat besteld en voldoet prima.

http://www.argosonline.nl , snelle levering , niet bekend met hun aftersales.
1 van de goedkoopste voor accukabel.
Heeft ook veel voor gasinstallaties aan boord.

http://www.ripca.com , snelle levering , zeer goede aftersales.
Gebruik ik ook veel voor mijn elektra aan boord.
Bulk is af en toe goedkoper , maar sommige dingen kun je beter reserve aan boord hebben , of delen met collega watersporters.
Heb daar ook de megazekeringen voor de boegschroef en accu's gekocht.
Veel goedkoper als ergens anders.
Had een krimptang besteld voor eindhulsjes en kon niet snel genoeg geleverd worden.
Werd meteen gecompenseerd met een bundel krimpkous 3-1 met lijm.
Mocht zelfs gratis 2 doorvoer terminals afhalen om de accukabel door mijn scheidingswand te geleiden.
Had daarover tel. contact met hun gehad voor deze oplossing , en moesten ze bestellen bij de importeur.
Deze zijn zo nergens te krijgen en hun hadden ze.
Een veiligere manier is er in mijn ogen niet om kabel door het stalen schutbord te voeren.
Afbeelding

Dit is zo'n beetje een greep uit mijn voorkeur aan winkels waar ik meestal bestel als ik wat nodig heb.
Tot nu toe nog totaal geen slechte ervaringen met deze shops gehad en ik bestel er toch al sinds ong. 8 jaar.
Ik zet dit hier ook neer voor de medewatersporters , zodat deze ook de weg er naar toe kunnen vinden , als ze al niet bekend zijn , en mijn ervaring zal ook de twijfel wegnemen of het wel een goede internetwinkel is.
En soms is er toch wel iemand die wel een probleem zou kunnen ondervinden , maar dat is ook niet helemaal uit te sluiten
Ik ben in ieder geval zeer tevreden met deze winkels.


Het forum is volgens mij grotendeels bedoelt om elkaar te helpen, en bovenstaande reactie draagt daar aan bij, maar als een product of leverancier naar jou mening niet volgens verwachting is, help je forumleden door dat ook te melden.

Twee voorbeelden: Ik had een (allrisk) watersportverzekering, en dan denk je dat alle schade aan eigen schip gedekt is. Wanneer dat niet zo blijkt te zijn, en de polisvoorwaarden zodanig vaag zijn opgesteld dat je dat niet uit de polis haalt is het denk ik goed om dat op het forum te melden.

Dit voorjaar heb ik via internet bootkussens besteld. Bevestiging gekregen, en nadat de levertijd van 10 dagen verstreken was maar eens gebeld. Er zou gestreepte stof op komen en het bleek een probleem te zijn om dat te leveren zoals aangeboden. Ik zou worden teruggebeld of gemaild; gebeurde niet, en bedrijf was telefonisch ook niet meer bereikbaar. Ik werd al bang dat ik "naar die kussens kon fluiten" en mijn geld kwijt was. Door wat speurwerk op internet kwam ik bij een andere bedrijfsnaam uit, met een ander telefoonnummer, en daar kreeg ik de compagnon van de eerdere contactpersoon aan de lijn. Die reageerde direct (op zaterdagavond) met een bevestigingsmail, en uiteindelijk is alles redelijk goed gekomen. Ik zal daar niet gauw weer wat bestellen, maar voor mij nog geen reden om het op het forum te melden. Had ik geen kussens gekregen, dan uiteraard wel!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Hoe gaan we om met leveranciers op dit forum?

Berichtdoor quichot » 21 Jun 2014, 10:14

Ons forum is bedoeld om ervaringen uit te wisselen, dus zowel de positieve als de negatieve. Ik zie geen enkele reden om die negatieve ervaringen niet te delen. Eerlijk gezegd vind ik de afloop van dat marifoonverhaal niet bepaald pleiten voor die leverancier. Als je eerst eindeloos van het kastje naar de muur wordt gestuurd, om na lang drammen, zelfstudie, en pas na interventie van een Amerikaanse leverancier eindelijk je gelijk haalt, en dan nog alleen maar na een reeks boze telefoontjes, dan zie ik niet in waarom je die leverancier hier in bescherming zou moeten nemen. Ikzelf zou dan denken: steek die cadeaubon dan ook maar....enfin, de zon kan niet overal schijnen.
Ik zou zeggen: wees blij dat je een medeforumlid die ellende kunt besparen!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Hoe gaan we om met leveranciers op dit forum?

Berichtdoor laserdevil » 21 Jun 2014, 12:16

Laat me dan 1 tip geven , eigenlijk een inkoppertje , maar als ik op internet een zaak tegen kom ga ik naar google en zet daar de naam van de zaak neer met daarachter het woord reviews.
Dan komt er in het algemeen veel duidelijkheid naar boven.
Komt er helemaal niks naar boven dan moet je gewoon een bepaald risico nemen.
Ik persoonlijk betaal dan liever iets meer met de zekerheid van service , garantie en aftersales.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Hoe gaan we om met leveranciers op dit forum?

Berichtdoor Blacktoppie » 21 Jun 2014, 19:23

hier mijn visie

ik geloof ook heel erg in hoor en wederhoor, er zijn altijd 2 kanten aan een verhaal.

als iemand een goede ervaring heeft met een bedrijf kan je er normaal gezien van uitgaan dat hij dat niet ergens neerzet, bij een (erg)slechte ervaring zal dit veel eerder voorkomen.

zo kan het dus gebeuren dat een bedrijf jaren goed werk levert en 100en klanten goed heeft geholpen nu komt er 1 klant die een hele slechte ervaring heeft met dit bedrijf(noem maar een rede maar dit kan dus ook zijn omdat de klant zelf erg onduidelijk is en/of een zeikerd) en die gaat breeduit op diverse fora en andere plekken op internet neer zetten dat het een erg slecht bedrijf is en dat je hier totaal niet moet kopen..

tuurlijk gaat het niet altijd zo en tuurlijk is het vaak een geval van waar rook is is vuur maar ik snap TS heel goed dat je goed na moet denken voor je zo maar iets neerzet op het wereldwijde web

een goede naam op bouwen duurt jaren maar kan zo kapot gemaakt worden(al is dat misschien ook een stukje ondernemers risico)


ARco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1176
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Hoe gaan we om met leveranciers op dit forum?

Berichtdoor quichot » 22 Jun 2014, 09:31

Gevestigde bedrijven hebben daar een policy voor: de klant heeft altijd gelijk, zelfs al hééft 'ie het! Die weten precies hoe de hazen lopen. Pennywise, poundfoolish: al blijft er maar één klant weg op grond van een negatief verhaal, dan kost de gederfde omzet al meer dan bij wijze van spreken die cadeaubon. Dus die doen het over het algemeen heus wel goed.
Laat mij nou ook 's een positivo zijn: ik ben erg tevreden over Kniest. Ik had een dekwaspompje dat na 1 1/2 jaar niet meer afsloeg. Omdat ik ook mijn plee ermee doorspoel kon ik hem niet zomaar buiten gebruik stellen. Dus tijdens de reis zelf maar even gekeken. Bleek het membraam een scheurtje te hebben, waardoor de afslagdruk niet werd bereikt. Nu had ik de doos nog, en daarop stond: 2 years warranty. Ik de hele bubs opgestuurd naar Kniest, en letterlijk per kerende post kreeg ik een nieuwe. Geen vragen, geen gezeur, geen geneuzel over dat ik dat ding niet zelf had mogen openschroeven.
Nou heren, waarvan acte.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Volgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten