Hoe gaan we om met leveranciers op dit forum?

Stelling van de maand

Re: Hoe gaan we om met leveranciers op dit forum?

Berichtdoor Lucter » 22 Jun 2014, 12:05

quichot schreef: Eerlijk gezegd vind ik de afloop van dat marifoonverhaal niet bepaald pleiten voor die leverancier. Als je eerst eindeloos van het kastje naar de muur wordt gestuurd, om na lang drammen, zelfstudie, en pas na interventie van een Amerikaanse leverancier eindelijk je gelijk haalt, en dan nog alleen maar na een reeks boze telefoontjes, dan zie ik niet in waarom je die leverancier hier in bescherming zou moeten nemen. Ikzelf zou dan denken: steek die cadeaubon dan ook maar....enfin, de zon kan niet overal schijnen.
Ik zou zeggen: wees blij dat je een medeforumlid die ellende kunt besparen!


Sta er bij stil dat de leverancier in deze volledig afhankelijk van de importeur is; de importeur zegt "niets mis mee". Uiteindelijk heeft de importeur het toestel niet retour genomen en is de leverancier met de schade blijven zitten. Dat daar veel tijd overheen is gegaan vond ik niet fraai, de uiteindelijke oplossing wel :!:
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Hoe gaan we om met leveranciers op dit forum?

Berichtdoor Marcel010 » 22 Jun 2014, 12:08

Mijn mening is dat we betrouwbare leveranciers een warme douche mogen geven, als je ergens tevreden over bent is dit goed voor de handel van de betreffende partij om dit voort te zeggen.
Ik run zelf ook een handelszaak en via mond op mond reclame (ook dus via een internetfora) komt er handel binnen, dit is voor de ondernemer ook een teken dat hij goed werkt en een extra stimulatie.

Daarnaast mogen er ook best negatieve ervaringen gedeeld worden maar wel goed onderbouwd en je moet het betreffende bedrijf ook wel de kans geven om het op te lossen natuurlijk.

Ik houd diverse fora bij en op elk forum hebben we wel een topic waarin producten en/of leveranciers besproken worden, lijkt me een goede zaak.
Zeker in de watersport is het aanbod toch wat minder en is het fijn om te weten waar je goed terecht kan.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Hoe gaan we om met leveranciers op dit forum?

Berichtdoor gast » 22 Jun 2014, 12:30

Als ik een negatieve ervaring heb met een bedrijf en ik plaats hem op het WWW kan iedereen dit lezen.
Als een forumlid met behoorlijk staat van dienst en expertisse een negatief recensie neerzet is de impact nog groter.

Ik weiger pertinent dit soort verhalen als waar aan te nemen als daar geen goede en redelijke onderbouwing bijzit, ongeacht wie het schrijft. As een bedrijf echt in gebreke is en blijft en aantoonbaar de klant of afnemer in zijn hemd laat staan of doelbewust een oor aan-naait is het gerechtvaardigd en heb ik geen medelij.

Een forum is bedoeld om elkaar te helpen en elkaar te adviseren, heb je echt een slechte ervaring deel deze dan mee via de pm, want jouw slechte ervaring hoeft die van een ander niet te zijn. Ik weet uit ervaring dat hoe goed je het soms ook bedoeld het bij sommige klanten toch nooit goed kan doen. De grootste klagers hebben vaak geen zelfreflectie en zien hun eigen onredelijkheid niet of nauwelijks. Degene die dan ook zonder onderbouwing de naam van een onderneming in een kwaad daglicht op een forum zetten zijn laten mij al zien met wat voor personen we te maken hebben.

De Nederlandse wet kent Consumentenkoop, deze beschermd de consument tegen de fratsen van een onwelwillende ondernemen. Hiermee sta je sterk richting de professionele verkoper, als je hier gebruik van maakt hoef je je niet te beklagen op een forum maar kan je de schade of aankoopbedrag via de juiste weg terugvorderen.
Ik heb in het verleden al eerder geschreven dat je je zelf ook in de vinger kan snijden als je negatief schrijft op een forum, de tegenpartij kan je laster voor de voeten gooien.

Slechte ervaring delen oke, maar wees terughoudend met bedrijfsinformatie.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Hoe gaan we om met leveranciers op dit forum?

Berichtdoor Lucter » 22 Jun 2014, 13:01

@chaea, sluit ik mij helemaal bij aan!
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Hoe gaan we om met leveranciers op dit forum?

Berichtdoor vuuren1 » 22 Jun 2014, 20:51

Leuk onderwerp...

Eerst beveel ik een bedrijf positief aan zonder verder andere namen te noemen.
Daarna meent men er achter te willen komen dat ik toch namen noem maar ik schreef even over een foute schroef en bleef het naar onze ervaringen toch betere bedrijf aanbevelen.
Ik heb nergens aandelen en deel onze praktijkervaringen op dit forum zodat forumleden daar mogelijk iets aan hebben.

Het was en is ook een foute schroef maar ik wilde het positief houden door iemand te helpen kiezen voor een bedrijf waar wij goede of zelfs betere ervaringen mee hebben.
Daar is een forum toch voor?

Nu komt er een topic waarin gesteld wordt dat we eigenlijk alleen maar mooie verhalen mogen verkopen??
Dat zou volmaakt krom zijn en ik ben helemaal niet bang voor aanklachten wegens belediging oid omdat de sop de kool niet waard is en zoiets heel snel wordt geseponeerd.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Hoe gaan we om met leveranciers op dit forum?

Berichtdoor gast » 24 Jun 2014, 10:14

vuuren1 schreef:
Nu komt er een topic waarin gesteld wordt dat we eigenlijk alleen maar mooie verhalen mogen verkopen??
Dat zou volmaakt krom zijn en ik ben helemaal niet bang voor aanklachten wegens belediging oid omdat de sop de kool niet waard is en zoiets heel snel wordt geseponeerd.


Hoe gaan we om met leveranciers op dit forum, normale vraag lijkt mij.
Tussen negatief en positief zit een heel gebied waarin elk persoon zijn eigen interpretaties heeft.

Je voelt je kennelijk aangesproken maar dat is m.i niet nodig, ik wil gewoon algemeen aangeven dat wanneer een deskundige op een willekeurig forum iets schrijft (positief of negatief) dit door het gros als waar wordt aangenomen. In jouw geval een slechte ervaring met een schroef, is dat echt nodig om met jouw kennis dit secundair te melden incl de naam van het bedrijf, was de positieve ervaring met het andere bedrijf niet afdoende t.o.v de vraagstelling?

Uiteraard moeten vervelende kwesties mbt watersport hier besproken moeten en kunnen worden, hierin kunnen handige tips gegeven worden waar een vraagsteller wat aan heeft. Maar ga hier wel correct mee om, een verhaal heeft 2 kanten en hoe geloofwaardig een verhaal ook kan klinken de wederpartij kan er waarschijnlijk een hele andere draai aangeven.

Mag een bedrijf echt rotzooi verkopen dan zullen er veel meer negatieve verhalen zijn en heeft het bedrijf het aanzichzelf te danken. Hetzelfde geldt voor producten, het Parsun en de parsuntelgen verhaal is hier een mooi voorbeeld van, verkopers hiervan blijven doelbewust klanten misleiden en dat is overal op het www terug te vinden.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Hoe gaan we om met leveranciers op dit forum?

Berichtdoor gast » 24 Jun 2014, 10:27

Voorbeeld.

Pimmetje35 schrijft
Watersportbedrijf boot, boot en bootje heeft mij een waardeloze motor verkocht die iedere keer stuk gaat, ben al een paar keer terug geweest maar die kerel lukt het niet om de motor goed te krijgen.Ik ga nooit meer naar die vent toe.

Nou ben ik net op zoek naar een motor maar ik ga nu echt niet naar Watersportbedrijf boot, boot en bootje want die verkoopt slechte motoren. Maar is dit ook echt zo of is er een verklaring cq andere zijde?


1 kort berichtje van de anonieme Pimmetje35 die negatief op een watersportgerelateerd forum over een ondernemer waarmee Pimmetje35 maar 1 ding wil bereiken.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Hoe gaan we om met leveranciers op dit forum?

Berichtdoor vuuren1 » 24 Jun 2014, 21:36

Ik ken ook iemand die een Parsun ervaring heeft en na wat gezeur met de leverancier uiteindelijk een Yamaha heeft gekocht.
Die Chinees gaf allerlei problemen.

Als ik iets twijfelachtigs schreef over Chinese dieselmotoren werd ik meteen door een importeur gebeld..
Recent hoorde ik daar toch weer erg bizarre verhalen over maar die kwamen van een andere importeur (van een bekend merk).

Hoe objectief is dat?

Als je terugleest over die schroef dan kom je precies tegen wat je nu aanhaalde.
Een positief verhaal over een leverancier, echter men wilde kennelijk dan heel graag weten bij wie de minder goede schroef vandaan kwam.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Hoe gaan we om met leveranciers op dit forum?

Berichtdoor gast » 26 Jun 2014, 11:28

vuuren1 schreef:Ik ken ook iemand die een Parsun ervaring heeft en na wat gezeur met de leverancier uiteindelijk een Yamaha heeft gekocht.
Die Chinees gaf allerlei problemen.

Als ik iets twijfelachtigs schreef over Chinese dieselmotoren werd ik meteen door een importeur gebeld..
Recent hoorde ik daar toch weer erg bizarre verhalen over maar die kwamen van een andere importeur (van een bekend merk).

Hoe objectief is dat?

Als je terugleest over die schroef dan kom je precies tegen wat je nu aanhaalde.
Een positief verhaal over een leverancier, echter men wilde kennelijk dan heel graag weten bij wie de minder goede schroef vandaan kwam.


Over Chinese dieselmotoren weet ik niets, durf daar ook geen openlijk oordeel over te vellen.
De Chinese buitenboordmotoren in dit opzichte wel, en dan vooral de manier waarop ze door sommige leveranciers worden aangeboden (heb een mail van Yamaha marine Nederland waarin ze duidelijk aangeven dat er van samenwerking/uitlevering geen enkele sprake is)
Is dus pure aantoonbare oplichting, daar mag voor gewaarschuwd worden.
Dit is echter heel anders als een verkoper de Chinese buitenboordmotor ook echt aanbied als Chinees en erkend dat deze qua kwaliteit minder zijn dan de A merken. In dit geval is er van misleiding geen sprake, de verkoper biedt gewoon een goedkoop product aan van Chinese makelij en de keuze is dan aan de consument.

In jouw geval, en wellicht met de goede bedoelingen;
Hans van Vuuren van van Vuuren Maritieme techniek, verkoper van kwaliteitsboten, moderator op het populairste waterportforum mbt de langzame plezierboten en voor velen alom bekend als expert op het www mbt tot dieselmotoren.
Die geeft aan dat hij een slechte ervaring heeft met genoemde firma mbt tot 1 schroef, tja is het dan in jouw positie fair om dit neer te zetten terwijl zoveel mensen meelzen, is dat dan echt de prijs die deze firma moet betalen op 1 slechte ervaring.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Hoe gaan we om met leveranciers op dit forum?

Berichtdoor gast » 26 Jun 2014, 11:33

Overigens hier de uitgebreide lezing van het bedrijf, dit is fictief maar geeft aan hoe een verhaal op het forum heel anders kan zijn dan eenzijdig en anoniem aangenomen.

Het verhaal van de eigenaar van Watersportbedrijf boot, boot en bootje
Klant koopt hier een inruilmotor welke net binnen is voor een meeneemprijs, hij krijgt de mogelijkheid om de motor te testen maar wil dit niet omdat de auto anders tijdens het vervoer nat wordt. Klant koopt bewust deze motor omdat de motoren met garantie hem te duur zijn, de prijs was de helft wat de motor kost als deze geheel nagekeken in de showroom komt incl garantie.
Klant komt 8 weken later weer omdat de motor slecht start, om de klant tegemoet te komen beloof ik hem de motor na te kijken. Er blijken verkeerde bougies in te zitten welke vervangen zijn door nieuwe, direct ook de carburateur ultrasoon gereinigd, dit kosteloos. Als de klant de motor weer komt halen is hebben we deze nu wel laten proefdraaien, de klant wijst mij erop dat hij de keerkoppeling ook niet vertrouwd omdat deze wat kraakt, ik geef aan dat de keerkoppeling normaal functioneerd. Klant blijft bij zijn standpunt en begint te eisen dat ik de keerkoppeling ga nakijken, ik geef aan dat hier kosten aan verbonden zijn en dat klant de motor doelbewust zonder garantie heeft gekocht.
De klant verlaat boos mijn zaak, enkele dagen later heb ik de klant enorm boos aan de telefoon en van een gesprek is nauwelijks sprake. Klant geeft aan dat de keerkoppeling het heeft begeven zoals hij al vermoede en wil dat ik de motor terugneem, tegen de klant gezegd dat hij langs mag komen met de motor. Op dit punt had ik door zijn manier van reageren nog weinig op met deze klant en was van plan de motor daadwerkelijk terug te nemen als deze defect blijkt te zijn. Bij aankomst eist de klant direct zijn geld terug maar ik wil eerst dat de monteur naar het euvel kijkt, klant is het daar niet mee eens en komt erg dreigend over. Ik geef bij de klant aan dat ik niet eerder tot terugbetaling overga voordat het euvel bekeken is. Inderdaad blijkt na controle de keerkoppeling niet te functioneren, hij wil niet in de achteruit, starten gaat ook niet.Mijn monteur komt er als snel achter dat de vrijloop in de vooruit zit, de motor start nu ook maar bij het schakelen in de neutraal gaat de motor in zijn achteruit. Dit is een vreemde maar vooral verdachte situatie, de monteur wil de staart eraf halen maar de klant gaat hiermee niet akkoord en geeft weer aan dat hij zijn geld terug wil.
De monteur geeft bij mij aan dat hij vermoed dat de klant de staart van de motor heeft gehaald en verkeerd heeft teruggemonteerd aangezien de koppeling niet synchroon staat. Dit vermoeden bij de klant neergelegd en gezegd dat wij dit willen controleren welke afwijzend reageerd en de motor mompelend weer in de achterbak van zijn auto legt en daarna boos vertrekt.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten