Pagina 28 van 30

Re: Een nieuwe motor kiezen..

BerichtGeplaatst: 25 Jan 2018, 23:37
door stefan
Leuk om te volgen David!

Re: Een nieuwe motor kiezen..

BerichtGeplaatst: 25 Jan 2018, 23:43
door Davidos
Thanks!

Een 33pk zou ook volstaan (voldoende vermogen) maar de motorloop van de 4 cyl is toch wel het prijsverschil waard.

Re: Een nieuwe motor kiezen..

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2018, 10:29
door quichot
zoran schreef:ga naar of stuur een bericht info scheepswerfbrouwer.nl te zaandam, vraag naar Frans Koolen, mijn grote vriend,
die weet alles van, er is geen betere,

Nu dit topic nieuw leven is ingeblazen zag ik je posting over Frans.
Hij heeft de bladen van mijn schroef in twee fasen iets verzet, bij twee verschillende werfbeurten. Hij wilde dat de eerste keer niet gelijk te extreem doen, om de effecten in de praktijk te toetsen. Na de eerste keer was het rendement duidelijk verbeterd. De kruissnelheid nam bij gelijkgebleven toerental 0,5 km/h toe. Dat lijkt niet indrukwekkend, maar het brandstofverbruik per uur liep 0,2 liter terug.
Bij de 2e werfbeurt hebben we een en ander geëvalueerd, en heeft hij de bladen nog iets verzet. Dat kon, omdat de bladen vóór de aanpassingen erg defensief stonden. Met succes: bij nog steeds datzelfde toerental loopt het schip nu 1,2 km/h sneller. De oude kruissnelheid van 10 km/h loopt het nu met 100 rpm minder. Het brandstofverbruik per uur liep dit keer niet meetbaar terug, maar in dat uur kom ik met dezelfde hoeveelheid brandstof wel 1,2 km verder.
Ook loopt het schip als ik echt een keer gas moet geven (denk aan oversteken Maas/Oude Maas, Noord/Wantij, Dordt/Kil, of het oplopen van een traag schip) aanzienlijk sneller dan voorheen. Je voelt het dan echt optrekken. Wat dat met het verbruik doet weet ik niet, want ik doe dat nooit langer dan een minuut of vijf.

Re: Een nieuwe motor kiezen..

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2018, 13:15
door Popeye
quichot schreef:Het brandstofverbruik per uur liep dit keer niet meetbaar terug, maar in dat uur kom ik met dezelfde hoeveelheid brandstof wel 1,2 km verder.

Dan is het brandstofverbruik toch minder, of ben ik nou gek? :?

Groet, Jack.

Re: Een nieuwe motor kiezen..

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2018, 20:35
door Rene
Vraagje Quichot,

Heb je de bladen minder fel laten zetten of feller?

René

Re: Een nieuwe motor kiezen..

BerichtGeplaatst: 27 Jan 2018, 10:00
door quichot
Popeye schreef: Dan is het brandstofverbruik toch minder, of ben ik nou gek? :?

Nee hoor, dat zie je goed! Als je in een uur met dezelfde hoeveelheid brandstof 1,2 km verder komt, is het brandstofverbruik per km inderdaad minder, dus vaar je zuiniger.
Voor de duidelijkheid: uitgaande van hetzelfde toerental.
Nu ging het er mij niet om om sneller op te schieten, dus houd ik 10 km/h aan als prettige kruissnelheid. En dat haal ik nu met 100 rpm minder. Daar zit voor mij de grootste winst.
rene schreef: Heb je de bladen minder fel laten zetten, of feller

De spoed is in twee stapjes vergroot. Feller dus. En daar laat ik het bij. Anders wordt het weer lastig om, waar dat verplicht is, 6 km/h te varen.

Re: Een nieuwe motor kiezen..

BerichtGeplaatst: 27 Jan 2018, 20:43
door Davidos
Er zijn ook plaatsen met een limiet van 4,5km/h. Dat kunnen wij met onze boot niet eens. En ik ga niet de keerkoppeling slopen door steeds daarmee te schakelen.

Dan maar 6km/h.

Eigenlijk raar. Volgas gaan we 13kmh, en stationair 6km/h. :lol:

Het verschil in golven is wel: 1m hoog of 3cm hoog....

Re: Een nieuwe motor kiezen..

BerichtGeplaatst: 27 Jan 2018, 21:23
door Marie Christina
Moet je de motor uit zetten.
Ga je nog steeds 3 km/U,maar scheelt een hoop brandstof.

Re: Een nieuwe motor kiezen..

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2018, 11:17
door quichot
Marie Christina schreef:Moet je de motor uit zetten.
Ga je nog steeds 3 km/U,maar scheelt een hoop brandstof.

Die truc moet je mij 's leren!

Re: Een nieuwe motor kiezen..

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2018, 11:32
door kajoe
tja en mij die truc om op volle snelheid maar een paar cm hogere golven te maken dan op halve snelheid .,mij lukt dat al jaren niet bij vol zijn ze minstens een halve meter of meer.
dus zou het gigantisch goed zijn voor de oeverbescherming .