door quichot » 22 Jul 2017, 09:33
Hoe schoon is GTL écht?
In tegenstelling tot 'groene' diesel is GTL gewoon een fossiele brandstof, want het wordt gemaakt van aardgas. Twee bedenkingen:
1. Dat komt binnen afzienbare tijd niet meer uit Groningen. En zelfs als we Slochteren geheel zouden leegzuigen is de strategische voorraad bij lange na niet groot genoeg om alle dieselmotoren daarop te laten draaien. Dus moet het worden geïmporteerd. Het enige land dat aan die vraag zal kunnen voldoen is Rusland. Daarmee maken we onze mobiliteit afhankelijk van de grillen van Putin. Als hem lastige vragen gaan worden gesteld over gevoelige kwesties, denk aan de MH17-ramp, dan schiet de pompprijs omhoog. Als hij de pijplijn al niet gewoon dichtgooit.
2. Bij verbranding ontstaat nog steeds CO2 uit fossiele bron, met andere woorden, daar staat geen opnamecompensatie tegenover, dat komt er gewoon bij in onze atmosfeer. Shell zelf zegt (op hun site GTL/maritieme toepassing) dat het 'helpt bij het voldoen aan de voorschriften'. Dus nadrukkelijk niet dat je motor daarmee ook voldoet aan de voorschriften. Het is dus niet het wondermiddel zoals in dit draadje wordt gesuggereerd.
De vraag in hoeverre wij bereid zijn iets meer neer te leggen voor GTL is een andere kwestie. Zolang het vrijwel nergens naast gewone diesel als alternatief wordt aangeboden zal niemand zich die gewetensvraag stellen. Leuk als je zo'n pomp toevallig om de hoek hebt, maar ik ben al blij als een bunkerboot witte diesel verkoopt. En 700+ liter ga ik echt niet vullen met jerrycannetjes. De autoritjes heen en weer zijn dan alleen al vervuilender dan mijn milieuwinst.
Verder staat het hele GTL-verhaal los van de bron van de emissie: de motoren zelf. Het spreekt voor zich dat moderne motoren aanzienlijk schoner zijn dan old skool, ook als beide GTL verstoken. Dus met alleen GTL stoken zijn de milieubezwaren niet als bij toverslag verdwenen.
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido