Een nieuwe motor kiezen..

Stelling van de maand

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Chicken power » 11 Okt 2014, 12:06

Lucter schreef:Dan heb ik het nog niet over comfort. Moderne gensets draaien niet voor niets 1500 rpm ipv 3000
Daar is helemaal niks moderns aan, al begin vorige eeuw werden er aggregaten met een zuigermotor op 1000 en 1500 toeren gebouwd. En voor continue gebruik is dat altijd zo gebleven.

Pas na de ontwikkeling van de snellopende diesels werd het mogelijk om op 3000 toeren 50 Hz te draaien. Dat was voor tijdelijke en mobiele voorzieningen wat handiger, het scheelde behoorlijk gewicht en 2-polige machines zijn nu eenmaal goedkoper te maken.

Daarbij is te begrijpen dat de standtijd van een hoogtoerige motor natuurlijk korter is dan van een die de helft van die toeren draait. En het is ook logisch dat men liever voor 1500 TPM kiest i.v.m. de geluidsproductie.

Met brandstof-economie heeft het dus niets van doen, een Wh blijft een Wh...


Groet, Cp

Edit: quote correct gemaakt
Laatst gewijzigd door Chicken power op 11 Okt 2014, 19:08, in totaal 3 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Chicken power
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 14:04
ligplaats: Achterover
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Chicken power » 11 Okt 2014, 12:08

vuuren1 schreef:Een goede nieuwe motor plus installeren en verdere onderdelen kan tussen de 7000 en 1000 euro uitkomen.
Hans, per ongeluk een nulletje vergeten bij het tweede bedrag?


Groet, Cp
Gebruikers-avatar
Chicken power
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 14:04
ligplaats: Achterover
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Patrick5 » 11 Okt 2014, 12:54

" Een goede nieuwe motor plus installeren en verdere onderdelen kan tussen de 7000 en 1000 euro uitkomen."

En als het nu wel kan voor iets tussen de twee. Deze discussie is al veel gevoerd en blijft telkens dezelfde antwoorden geven.

Ik laat hen die het betwisten in hun wijsheid. Ik stel alleen vast dat de "betere en dus duurdere aanbieders " het op dit ogenblik erg moeilijk hebben.
Tik even in op Google en je stelt vast dat verschillende gekende namen het opgegeven hebben. Websites zijn plots niet meer bereikbaar. Veelal falingen, of gewoon goed boerenverstand en ze trekken hun conclusies trekken.
Waarom kan een keuze tot beter prijszetting in de markt geen oplossing zijn. Zolang de koper weet wat hij aangeboden krijgt, met al zijn voor en nadelen zal hij zelf echt wel een keuze maken en is er een verkoop mogelijk.
Garanties zijn veelal vergelijkbaar en trouwens aan basisregels gebonden.

Patrick
Patrick5
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 20:19
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor vuuren1 » 11 Okt 2014, 22:02

Idd nulletje vergeten..

Ik zal eens een paar voorbeelden beschrijven waarin wellicht duidelijk wordt dat er geen standaard prijs en configuratie bestaat:
(ik ga weer uit van motorboten van een meter of 8-10)

-
De optimale situatie:
Bij een nieuw te ontwerpen boot begin ik ongeveer bij het schroefraam omdat daar een flinke schroef in moet passen i.v.m. het rendement.
Dan kan je naar een 3:1 reductie en in geval van onze Dutch Tender naar een 23 duim diameter schroef (er moet dan wel een hydraulische keerkoppeling komen).
Dan win je 15-20 % rendement t.o.v. een 2:1 situatie met een 16 duim schroef.

-
Bij een bestaande situatie:
Bij een bestaande boot zitten we vast aan de maximale schroefdiameter die nog verantwoord in het schroefraam past.
Vaak kom je dan op een 2:1 keerkoppeling uit (voordeel daarvan is dat het een goedkopere mechanische keerkoppeling kan zijn.

-
Dan komt de motorkeuze:
Als je 22 pk nodig hebt kom je vaak iets hoger uit omdat je ipv een 2 cilinder motor een rustigere 3 cilinder wilt hebben en dan zal dat 28 pk worden.
Meer toeren is geen garantie voor meer lawaai, dat heeft alles met de, motorkeuze, opstelling en isolatie te maken.

-
Een passende motor:
Zoek een motor die op de bestaande fundatie past en zo weinig mogelijk aanpassingen vergt (arbeidsloon is duur).
De fundatiebreedte is bij veel bekende oude 4 cilinders 43 cm en daar past vaak een goede vervanger op.
Dan heb je de trap in de keerkoppeling (hoogteverschil tussen in en uitgaande assen).

-
Wat nog meer:
Soms weinig meer maar vaak nog een investering in een schroefas, schroef, uitlaatsysteem, brandstoffilters, motorbediening etc.

-
Welk merk:
Wij vinden dat Yanmar, Vetus en Solé (in die volgorde) een goede keuze is.
Daarbij kijken we ook naar de service en garanties van de importeur, er is immers niks vervelender dat je wellus nietus spelletjes krijgt als je een kostbaar product hebt aangeschaft en je vakantie verpest dreigt te worden.

-
De kosten:
Iets duurder en geen problemen vinden wij erg belangrijk.
Patrick schreef over duurdere aanbieders die het moeilijk hebben.
Dat klopt ten dele zeker, die merken houden de brutoprijzen idd vrij hoog maar geven via dealers meer ruimte voor korting of een aantrekkelijke inruilprijs voor een waardeloze oude motor.
Als je niet onderhandelt dan doe je jezelf tekort.


Verder de fabel over "vermogen over hebben":
Dat is onzin.
Tegen de stroom in zal de boot met meer vermogen nauwelijks sneller door het water gaan als er meer vermogen is geplaatst.
Tegen wind kan 1 km/u schelen.
De motor zou langer mee gaan, is ook onzin.
In de beroepsvaart rekent men met het benodigde vermogen en dat wordt daar dan ook echt dagelijks (!) gebruikt. Wij zitten dan te zeuren over reservevermogen met onze 50-100 uren per jaar?
Meer lawaai: Is ook onzin. Mits goed geïnstalleerd zal een 3600 toeren motor bij hogere toerentallen alleen maar mooier gaan draaien.

In onze sector en in dit voorbeeld hebben we het niet eens over turbo motoren maar over nog steeds relatief zware gewichten met lage toeren en weinig vermogen.
Zolang Ford een 1000 cc Ecoboost motortje met meer dan 125 pk in ook middenklasse auto's durft te zetten zitten wij nog aan de zeer veilige kant (Ford is bezig om uit dat dingetje 175 pk te halen..).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor ErikH » 12 Okt 2014, 00:20

vuuren1 schreef:Iets duurder en geen problemen vinden wij erg belangrijk.


Gedachtegang die je hier continu ventileert en die niet onwaar is. Maar € 10.000,- investeren in een jacht met een marktwaarde van € 10.000,- is een beetje krom. Niet iedereen heeft dat geld dagelijks op zijn bankrekening staan. Vandaar dat men op zoek gaat naar alternatieven, Chinese motor, revisiemotor, tweedehandsje. Ook heel wat voor te zeggen. Op mijn vorige Tengro zelf de Peugeot vervangen voor een Drinkwaard revisie exemplaar. Geen aanpassingen nodig en voor € 3250,- stond die erin. Vervolgens 7 jaar probleemloos mee rondgevaren. Een zuinigere moderne nieuwe motor had me vele malen meer gekost en had me bij verkoop van de boot niet heel veel meer opgeleverd.

Economisch gezien kun je dus beter kiezen voor een goedkoper alternatief dan een nieuwe moderne motor! Schiet maar....

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Marcel010 » 12 Okt 2014, 09:57

Ik denk dat het vooral belangrijk is hoelang je de boot nog wilt houden, bij verkoop lever je zo weer een paar duizend euro in.
In onze situatie hebben wij een oude Indenor in een boot die we voor 4000 euro gekocht hebben.
We zijn best tevreden met die motor, start altijd prima en loopt prima, ook ruim voldoende vermogen (50 pk, of wat daar nog voor over is voor een boot van 8 meter)

Mocht deze ooit kapot lopen gaan we toch echt voor revisie, startmotor is al eens vervangen en wij hebben zelf de dynamo vervangen dus dat is als nieuw.
Verder werk de keerkoppeling nog top en hebben we zelf alle elektronica vervangen.
Diesel verbruik is misschien 2 liter per uur en het geluid van de motor valt ons ook alles mee.

In ons geval zou het dus onzin zijn om een nieuwe motor aan te schaffen.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor vuuren1 » 12 Okt 2014, 21:33

Iets duurder en geen problemen kan je uitleggen naar nieuw maar ook naar een revisie motor of een gebruikte motor.

Het zal ingelezen forumleden duidelijk zijn dat ik altijd eerst de vraag stel hoe lang iemand met die betreffende boot wil doen.
Het vernieuwen van een motor in een boot met een waarde van 10.000 euro is meestal niet verstandig.
Dan moet je die gedane investering er uit varen.

De naam revisie(motor) is helaas een verzamelnaam voor motoren waar dingen aan zijn vervangen, dat kan van zeer karig oplappen / overspuiten tot een totale en vakkundige overhaling zijn.
De prijs zegt niet alles maar de verschillen blijken groot.
Het voert te ver om alle mogelijke verschillen op te noemen omdat de variatie tussen oplappen, deelrevisie en volledige revisie groot is.

Een gebruikte motor?
Tja, dat is wellicht nog lastiger dan het kiezen van een gebruikte auto.
De vraag is altijd waarom iemand een gebruikte motor weg doet.
De prijs zegt weinig over de kwaliteit, soms blijkt dat juist andersom te zijn.

Voorbeeld:

We ruilden tijdens een totale refit van een boot een Mercedes OM636 in met gereviseerde keerkoppeling, dynamo en startmotor. De motor starte goed, rookte nauwelijks of niet en liep prima.
Op marktplaats gezet voor 875 euro (de motor stond in de weg).

Een klant van ons hermotoriseerde zijn Super Favorite van eenzelfde motor naar een Vetus 42pk en zou de MB zelf verkopen.
De motor was eveneens niet slecht (vergelijkbaar met onze inruiler) maar een meevallertje en het idee die boot nog lang te willen varen deed hem besluiten voor nieuw te gaan.
Op Marktplaats stond deze motor voor 2150 euro te koop en hij verkocht de motor binnen 10 dagen voor de vraagprijs.

Wij zaten nog steeds met die (achteraf wellicht ongeloofwaardig) goedkope motor..
Onze inruiler was voorzien van diverse gereviseerde onderdelen + de schroef en schroefas.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor ErikH » 13 Okt 2014, 16:43

Een nieuwe motor kiezen....

Marktwaarde van de boot, portemonnee van de eigenaar, verwachting hoe lang er nog met de boot gevaren gaat worden, eventuele inruilplannen, zelf doen/uitbesteden en nog een paar factoren die ik nu vergeet. Lijkt me dat er geen eenduidend antwoord op gegeven kan worden.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor vuuren1 » 13 Okt 2014, 23:23

klopt!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor pleysant » 14 Okt 2014, 20:34

Een schip heeft voor jezelf een bepaalde waarde, en die baseer je op je gebruik,maar dat is niet de waarde die een ander er aan geeft,

Vr.Ed
pleysant
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 23:10
Woonplaats: DenHaag
ligplaats: Rotterdam
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten