Oh, ik ben er niet eens toe gekomen een apart topic te maken. Dan maar even hier verder...
De motor bevalt uitstekend, is veel stiller dan de OM621, en wat vooral opvalt is dat het trillen van de boot zo goed als weg is. Vroeger trilde met stationair de tafel in de kuip leeg... nu blijft het bij alle toerentallen stil. Inmiddels 97 uur gevaren, sja, we varen meestal tussen de 50 en 100 uur per jaar. Afgelopen jaar dus 97 uur De mechanische kk is wat bonkig vergeleken met de Velvet. Evengoed bevalt het prima.
Waterkoeling bevalt goed (voorheen droge uitlaat). Het gegorgel en gesplash heeft wel wat en vooral de koelere motorruimte bevalt wel. De oude uitlaat was wel geisoleerd, maar dan nog....
We varen gemiddeld nu ietsje sneller dan met de oude motor, omdat de nieuwe stiller is en minder trilt vermoeit het niet als je wat meer gas geeft. Oude diesels leveren ca 4pk per liter per uur, nieuwerwetse doen ca. 5pk per liter per uur, als ik het goed heb. Overall is met het gemiddeld iets sneller varen is het verbruik hetzelfde gebleven. We verstoken gemiddeld op langere trips met flink doorvaren nog steeds zo'n 3 liter per uur, dus we "gebruiken" gemiddeld 15pk.
Dat klopt ook wel als je bedenkt dat we met ons rubber (bij)bootje met 6pk als opduwer al zo'n 9km/h gaan....