Een nieuwe motor kiezen..

Stelling van de maand

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor swblom » 16 Sep 2015, 13:03

Met listig bedoel ik dat er op de site een aantal voorbeelden worden gegeven waar de basismotor die Timray gebruikt wordt toegepast. Hieruit trekken veel mensen (waaronder Jan Huibers lijkt het) dat er een voorbeeld wordt gegeven van toepassingen van Timray motoren. Quote "Ga nu niet vertellen dat ze daarbij een luizenleven hebben of weinig draaiuren maken, want dan neemt niemand je meer serieus. Kijk even onder alle toepassingen op de site van Timray."
Dat zijn dus toepassingen van dezelfde basismotor, er staat nergens dat het een Timray is.

Timray (en vele anderen) kopen een basismotor en mariniseren die. Die marinisatie bepaald voor een redelijk deel de kwaliteit van het eindprodukt de scheepsmotor. Daarin zitten bijvoorbeeld de verschillen tussen een Drinkwaard Mitsubishi, een Vetus, een Sole, of sommige modellen Timray bijvoorbeeld.
Als je dan in je Timray folder een voorbeeld gaat geven van toepassing van dezelfde basismotor dan kun je dus allemaal boten laten zien met een Vetus bijvoorbeeld. Dat is geen liegen. Als het echt over Timray motoren was gegaan had dat er echt wel gestaan.

Ook op andere plaatsen maken ze het in mijn visie te bont. Er wordt/werd gerefereerd aan het feit dat er bijvoorbeeld Kubota techniek wordt toegepast. En wel op zo'n manier dat de argeloze lezer denkt dat hij een Kubota blok, of vrij zuivere kopie daarvan gaat kopen.

Zo waren er in het verleden er nog meer voorbeelden te noemen en dat noem ik dus listig. Ik heb er recent buiten dit voorbeeld niet meer naar gekeken. Ze zetten mensen willens en wetens op het verkeerde been.

Zoals eerder gezegd, over de kwaliteit van Timray motoren kan ik niet oordelen omdat ik er geen ervaring mee heb. Ik kan hoogstens een indruk geven die ik kreeg toen ik ze bekeek (jaar geleden), ik had niet het idee dat het de modernste techniek was. Dat hoeft eens niet perse een nadeel te zijn. Ik laat me dus helemaal niets aanleunen, ik geef juist aan dat ik er geen oordeel (dus ook geen negatief) over kan geven.

Al met al vraag ik mij dus af wat iemand drijft om zich op deze manier te presenteren. Als ze gewoon een reeel verhaal hadden gepresenteerd over de verschillende modellen die ze voeren, wat erachter te verwachten valt aan support in de toekomst etc., dan had ik er serieus naar gekeken. Toen wij vorig jaar een nieuwe motor kochten ben ik er vrij snel met een enorme boog omheen gelopen.

Het is ook helemaal niet mijn bedoeling om een soort haatcampagne tegen Timray te voeren. Maar als ik de indruk krijg dat iemand misleid wordt dan zal ik het niet nalaten dat te melden. Daar is mijns inziens een forum voor.
swblom
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:00
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Georges » 16 Sep 2015, 13:40

Prima verwoordt en nu ook duidelijk dat het om een gevoelskwestie , en het gebrek aan deugdelijke informatie vanuit de verdelers gaat , wij vinden ook dat service en after sales geld mogen kosten (zonder te overdrijven), veel bedrijven tegenwoordig vergeten dat klanten die goed geholpen worden soms zelfs van een meer dan verplichte garantie genieten de beste reclame en zekerheid bieden op termijn.

Duidelijk dat dit een jong product is en dat er feitelijk pas wat zinnig zal kunnen worden gezegd binnen een aantal jaren, wij gaan het op een revisieblok houden voor ons 36 jaar oude Perkins 4108, kost me uiteindelijk zoveel als een nieuwe Timray maar daar moet de prijs ook omhoog door de aanpassingen allerlei.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor stentor950 » 16 Sep 2015, 21:56

@swblom
Iedereen die een aankoop doet, doet dit op verschillende gronden. Ik dacht dat ik dit ook mijn uitgangspunt was in mijn verhaal. Een ieder moet ook vrij zijn om zijn eigen keuze te maken op grond van de juiste argumenten.
Je verhaal klinkt voor de argeloze lezer heel aannemelijk, maar volgens mij ben ik niet degene die hier zaken in een verkeerd daglicht probeert te stellen.

Jouw stelling is duidelijk. Volgens mij vind je alles wat uit China komt is rommel. Dan ga je even voorbij aan het feit dat er in (bijna) elk apparaat wat je in huis hebt onderdelen zitten die gemaakt zijn in China. Haal je die eruit, dan staat alles stil in je huis. Ik weet niet of je bijvoorbeeld een Iphone hebt? Deze wordt geheel in China gemaakt. Is die slecht? Ik dacht het toch niet! Heel veel zaken die je in het dagelijks leven tegenkomt of mee werkt zijn, zonder het te weten, "made in China".

Nu even terug op jouw begrip van de basismotor. Wat is er mis met een basismotor? Weet jij de motorenfabriek van Vetus te staat? Nee, die bestaat ook niet. Vetus mariniseerd diverse merken motoren, zo ook Drinkwaard. Volgens mij is daar ook niets mee. Timray doet precies hetzelfde. Ik zie dan ook niet in wat daar mis mee is, en zoals jezelf al zei; "Als dit maar goed gebeurd". Als je bijvoorbeeld de door een van de foraleden veel geroemde VW Marine bekijkt, is dit in basis niets anders dan het VW basisblok dat je in elke VW, Skoda, Audi en Seat tegen komt. Daar is absoluut niets mis mee en heeft in deze auto's hun kwaliteit bewezen, en ook daar geldt "Mits goed gemariniseerd". Het is namelijk zo dat er voor de hedendaagse scheepvaart geen specifiek voor dat doel ontworpen motoren worden gebouwd.

Mocht je al op de site van Timray zijn geweest, dan krijg ik het gevoeld dat je alleen de Home pagina hebt bekeken. Als je een beetje verder kijkt, kom je ook dit tegen.http://www.timray.nl/index.html en dan naar Referenties

Quote En wel op zo'n manier dat de argeloze lezer denkt dat hij een Kubota blok, of vrij zuivere kopie daarvan gaat kopen.
Van de Timray site:
De 14pk en 20pk TMD motoren zijn korte slag motoren gebaseerd op vergelijkbare Kubota techniek

Maar als ik de indruk krijg dat iemand misleid wordt dan zal ik het niet nalaten dat te melden.

Zelf heb ik nooit de indruk gekregen misleid te zijn. Als je een aanschaf gaat doen - en het maakt niet uit wat het is- dan neem ik aan dat je je verdiept in het product.
NB. En dan kom je er achter dat er onder de motorkap van Dacia een Renault motor zit ;)
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor gast » 16 Sep 2015, 22:36

Ik begrijp SW Blom heel goed, je ziet het met veel producten vanuit China, de zogenaamde kloonsoep.

Dat er onderdelen worden vervaardigd in dit soort landen betekend niet dat een compleet product goed is, als een a merk fabrikant kiest om in een lage lonen land zijn onderdelen te laten maken gebeurt dat met hun licentie, je hebt dan een origineel product tegen de gestelde eisen van de fabriek. Echter waar de Chinesen meesters in zijn is dus het schaamteloze klonen van producten, daar zit dus geen licentie of goedkeuring tussen waardoor er ook geen zicht is op de gebruikte materialen en kwaliteit.
Een passend voorbeeld is de Landwind X7 wat een directe kopie is van de Evoque is van Range Rover, laat ik het andere voorbeeld mbt de buitenboordmotoren maar buiten beschouwing.

Timray, geen ervaring mee en ken het verhaal niet, maar ben wel degelijk bekend met de taktiek die SW Blom zo hekelt, en dat is de consument wil doen geloven dat ze met een bepaald product te maken hebben die bekend is maar wat eigenlijk alleen maar verkooppraat is. Ofwel een product verkopen op de goede naam van een bewezen product en daarmee op een "listige"wijze de consument misleiden. Ook ik loop met een grote boog om zulke producten heen, maar dat is anders voor een product wat net jong op de markt is en zich op eigen kracht wil doen bewijzen.

Nogmaals ik ben niet bekend met Timray maar het basisblokverhaal klinkt mij wel zeer bekend in de oren.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor stentor950 » 16 Sep 2015, 23:02

Nogmaals ik ben niet bekend met Timray maar het basisblokverhaal klinkt mij wel zeer bekend in de oren.


Sinds 2013 staat er een Timray TMD37 in mijn boot en heb er nu 350 draaiuren op zitten. Nog niet heel veel, maar vorig jaar door een ongeval niet veel kunnen varen. Tot nu toe geheel tot tevredenheid. Deze motor is van het direct ingespoten type. Dus voorgloeien is er niet bij en de motor loopt al voordat je met je ogen kan knipperen. Daarbij mis je dan ook gelijk alle "elektriek" die bij het voorgloeien hoort en kan dus ook niet defect kan raken.

Zoals eerder door mij vermeld ben ik nu 61 jaar en heb een bewuste keuze gemaakt voor deze motor. Een nieuwe motor hoeft van mij geen 40 jaar mee te gaan! Mijn beide zonen hebben niet de minste interesse de boot later over te nemen dus ik doe het niet voor hen. Ik wilde dus geen dure merk motor, ook omdat deze de (dag)waarde van mijn boot zou overstijgen. Over de kwaliteit op lange duur is nu natuurlijk nog niets te zeggen.

Ik weet dat er een vijftal - en wellicht wel meer- fora-leden zijn die een Timray in hun boot hebben staan. Ik heb het gevoel dat deze zich niet laten horen omdat ze bang zijn een lading negativisme over zich heen te krijgen. Ik vind dat een ieder hier zijn mening moet kunnen uiten zonder dat hij/zij zich aangevallen moet voelen op de keuze die hij/zij maakt en zich welkom voelt op dit fijne/prima forum.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Jan Huibers » 16 Sep 2015, 23:42

@swblom, mijn kleine bijdrage aan dit topic was slechts of een Timray net zo goed zou zijn als een John Deere Marine M2. Een vraag/opmerking waarop ik zelf het antw al wist en slechts geplaats op reuring in dit topic te schoppen.

Ik zou zelf ook niet voor een John Deere kiezen als ik maar een paar uur per jaar zou varen.
Bij ons varen de schepen elke dag in het seizoen en soms lange dagen ook, dan is alleen het beste goed genoeg. En ik vindt dat dat John Deere is. En dat ik dat vindt is een combinatie van gevoel en bewezen kwaliteit. Niet wat wij zelf die motoren (laten) plaatsen maar ik probeer nieuwe schepen er wel op uit te zoeken. Al lukt dat niet altijd. (Er komt er wss 1 bij met een 8,1 ltr turbo onderin :P )

Wat China betreft, soms maken ze goede kopieen waarvan de kwaliteit redelijk of zelfs goed te noemen is. Voorlopig leert het verleden dat de kopieen die daarvandaan komen vaak rommel te noemen is. Maar ook daar zijn letten ze wel op en verbetert de kwaliteit de laatste paar jaar.

Het is goed Timray een kans te geven, laat eerst maar eens een motortje 10.000 uur maken. Als dat redelijk probleemloos gehaald wordt is de prijs/kwaliteit verhouding redelijk goed.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Georges » 17 Sep 2015, 07:50

10.000 uur dan zou het voor mij perfect zijn ,onze Perkins liep op 36 jaar maar 3619 uur (motorsailer die redelijk zeilt) en is nu aan een revisie toe ... een nieuwe Perkins kost zoveel als mijn auto (rijdt bescheiden met een Dacia Lodgy).
Je kan er dus makkelijk 3 Timray van ongeveer hetzelfde PK van kopen.
Dan vindt ik de redenering van mensen die nog vaarplannen hebben voor 10-15 jaar niet zo slecht gezien, een motor alleen gaat de waarde van je boot niet echt opkrikken of neerhalen.
Wij gaan voorlopig voor revisie, op voorwaarde dat er geen belangrijke (dure) zaken te ver heen zijn wat we pas eind deze maand weten als hij eruit is... omdat ik de ombouw liever vermijd, maar indien de rest van de aandrijving koppeling,as enz. ook wat minder was geweest was ik zonder twijfel over gegaan.
Voorlopig even afwachten hoe de motor/alle onderdelen eruitziet na demontage, en ja ik ben ook nogal een verliefde ziel wanneer het over mijn Perkins gaat dus dat wordt afwachten ;-)

Maar indien er forumleden met deze motoren varen zou het natuurlijk leuk zijn iets van ervaringen te horen, ook indien er wat mis ging en wat het dan was ? wachten op onderdelen en garantie ? ,zelfs een gerenommeerd merk kan iets voor hebben moet je maar denken, de dag van vandaag zie je dat duidelijk in de A merken auto's...
Dus graag gewoon je verhaal hier ,omdat er nu te weinig echte gebruikservaringen bekend zijn en het allemaal gevoelsmatige opmerkingen, en gebruikservaringen met andere meer favoriete merken (gelukkig zijn er trouwe liefhebbers voor die merken) zijn die verspreid worden, en anderen hun mening moeilijk kunnen herzien zonder praktijk input.

Laat je horen aub.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor swblom » 17 Sep 2015, 08:17

@Stentor950. Mijn reakties komen voort uit mijn zoektocht naar een nieuwe motor een jaar geleden. Toen heb ik ook voldoende tijd besteed om het Timray verhaal te bekijken. Daar is ook mijn ergernis aan de slinkse reklameteksten onstaan.
In dit draadje haakte ik in op de quote van Jan Huibers met de daarbij gevoegde link. Wat ik daar aantrof is herkenbaar. Misschien is de rest van de site aangepast, ik heb geen idee.
Jouw opmerking dat ik zou vinden dat er iets mis is met het gebruik van een basismotor kan ik niet plaatsen. Het ging mij erom dat ik wel wat wil weten over de keus van de marinisatieonderdelen.

Verder wou ik het hier bij laten, het gaat verder toch nergens naar toe. Ik wordt ineens beticht alles dat uit China komt rommel te vinden. En dat de ontdekking dat er een Renault motor in een Dacia zit een reden zou moeten zijn een Timray motor te kopen kan ik ook al niets mee.
swblom
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:00
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor sogna mi » 17 Sep 2015, 10:00

de Timray is nog een van de betere, er zijn ook mindere chinezen.... lomatec etc..

Weten wat je koopt , tja.... veel Mitsubishi industrieblokken worden ook in China geassembleerd (deel onderdelen uit China) onder Japanse supervisie.
Nanni , Toyota en Kubota uit Japan maar word in Frankrijk gemariniseerd
Volvo eveneens , de huidige 55 en 75 pk zijn Japanse blokken van een motorenbouwer die wij hier niet eens kennen...... hoezo Zweeds ??
Zo loopt van alles door elkaar, de Perkins Prima motoren van de jaren 90 zijn ook als Volvo verkocht maar werden eigenlijk gebouwd door Massey Ferguson.

Als je je hier in verdiept zijn er nog heel veel meer voorbeelden en komt er van alles vanuit de hele wereld.
Feit is dat we kritisch moeten kijken , van wat verwachten we tegen welke prijs en wat gaan we er mee doen.
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor kajoe » 17 Sep 2015, 11:27

tja zo kom ik er niet zo goed uit.met al die voor en tegens.
Maaaaar als de Chinese spullen of(prullen) op eens allemaal zouden terug vliegen naar China, zou er niet veel in onze woningen en bootjes meer overblijven ,ga maar eens goed op zoek en je zult veel vinden.
ook ben ik in mijn gedachten bij deze,ik heb zo het vermoeden dat er zijn die wat tegen timray hebben ,omdat deze aan particulieren verkocht worden en de tussen handel daar niets aan verdiend ,en dat alleen de betreffende inbouw adressen bij het inbouwen daar wat aan hebben .alleen om dat soort dingen mogen groothandels niet aan particuliren leveren ,zoals bv A.S A vroeger een pracht winkel nu alleen via de watersport winkels ,en gelijk duurder .
en via het net is ook niet altijd de goedkoopste oplossing .
iets hebben tegen iets nieuws op de markt is niet nieuw ,heeel vroeger ben ik eens mee geweest naar de werf de hoop in Schiedam ,daar werd een Esso tankertje gebouwd de Esso 112 daar in kwam een Daf uit de 400 serie ,gemarineerde vrachtwagen motor nou je had eens moeten horen wat de oudste schippers zijden over die waardeloze dafs ,waarom geen echte motor enz. ,in die tijd kwam de Daf net opzetten op het water ,bekende Nederlanders zetten zoon motor in hun schip .
nou we hebben het geweten ,later her motoriseerden velen ,relatief goedkoop zuinig in gebruik enz. vooral de gm ,s moesten het ontgelden veel herrie en goog verbruik.
nou zo kan het wel weer groet wout.
kajoe
 
Berichten: 1379
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten