Een nieuwe motor kiezen..

Stelling van de maand

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor elrenegado » 05 Aug 2017, 08:31

Hans, wat je dus eigenlijk zegt is dat de craftsman versie bij drinkwaard voorzien is van beter aanbouw spul e.d. dan de Mitsubishi?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Amersfow » 05 Aug 2017, 09:33

Mijn sole mini 55 was echt paar duizend euro goedkoper dan de Vetus. Ik zou het liefst met motorluik open varen zo mooi als dat ding draait ;-)
Ha, merkmotor heeft wel meer ervaring achter zich. De S4S was bedraad door een vakmak (heeft zeer groot bedrijf dat goed draait) die perse geen relais extra wilde. Zo simpel mogelijk. Daardoor had ik wel jaren een probleem dat de motor bij warm zijn (sluis!) heel af en toe niet startte. Ik heb het toen zelf "verbeterd" door er een autorelais tussen te zetten. Zulke vakblindheid zal bij Vetus niet voorkomen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Davidos » 06 Aug 2017, 20:40

Hans,

Ik ga je reacties meer en meer waarderen. Zal best aan mij liggen hoor, al heb ik de indruk dat je toch wat milder bent dan een jaar of 5 terug.

Veel dank voor je moeite en en de tips en de info over de 'verschillende' Mitsubishi blokken van verschillende merken, een prima hulp voor mij! Ik ga het meer en meer begrijpen. Als je her en der de info leest, de foto's kijkt, en details zoekt, met wat jij zegt in het achterhoofd, dan ga je het precies zien. Dankzij jouw input weet ik nu (wat beter) waar op te letten. Een Chinees durf ik gewoon niet aan. Mij gaan ze niet bellen als ik dat zeg, dus ik zeg het gewoon: ik vertrouw er niet in. Ik durf de gok niet aan.

Wij hebben een oude boot, waar veel aan te verbeteren is, maar we blijven de komende veel jaar vast nog wel hier mee varen. Het is een klein scheepje met veel ruimte. De romp is in topstaat, dus ondanks dat je zou denken "daar stop je toch geen nieuwe motor meer in" is het voor ons toch de moeite. Een andere boot, met 2m stahoogte en veel plek zoals in onze platbodem met stompe neus, vind je niet voor weinig. Ja, of met 20 jaar achterstallig onderhoud en een net zo bejaarde diesel als we al hebben. Ook al loopt die diesel momenteel super.

Saillant detail: wij hebben vandaag onze zeilende buurman naar de haven gesleept omdat zijn hydraulische kk er mee was gestopt. Echt zeer toevallig lagen we aan het zelfde eilandje op Loosdrecht. Ach, gewoon fijn als je een ander kunt helpen.

Wij gaan mikken op een 4 cyl S4L2 gebaseerde motor, met python (nu vangt de motor de stuwdruk op, maar een moderne kk is korter en een python zou die lengte mooi opvullen). het kan maar zo een hydraulische maar ook een mechansche kk worden. Afhankelijk van de schroef waar we op komen, denk ik. Ben toch nooit iemand die binnen de kortste keren van vooruit naar achteruit knalt, of andersom. Maar dan nog.

We moeten een schroef laten berekenen denk ik, en dan kunnen we verder plannen. Tot we er uit zijn knorren we lekker door met de OM621.

Groet,
David
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor vuuren1 » 06 Aug 2017, 22:31

elrenegado schreef:Hans, wat je dus eigenlijk zegt is dat de craftsman versie bij drinkwaard voorzien is van beter aanbouw spul e.d. dan de Mitsubishi?


Jazeker.
En dat kan je in de prijs terugvinden...

Tevens kan het zo zijn dat Craftsman (net zoals Vetus) specifieke eisen stelt aan de basismotoren zodat ze geoptimaliseerd zijn voor marine toepassing (in geval van Craftsman weet ik dat niet, Vetus doet dat i.i.g. wel).
De goedkoopste Mitsubishi's zijn meestal universele partijmotoren die NIET specifiek voor marine gefabriceerd zijn.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor quichot » 08 Aug 2017, 09:23

Ik ben het spoor een beetje bijster.

Vetus en Craftsman zouden betere Mitsubishi basisblokken zijn (want speciaal gemaakt voor marinisatie), en zouden zijn uitgerust met betere randvoorzieningen dan de motoren die onder de naam Mitsubishi worden aangeboden.

Op de site van Vetus vind ik echter niets terug dat ook maar een beetje lijkt op de 6 cyl. Mitsubishi. Ik vond 16 motoren, waarvan de sterkste een geblazen 4 cyl. is. D-line is niet meer leverbaar.
Voor Craftsman geldt ongeveer hetzelfde.
Bovendien geeft Drinkwaard aan dat de basisblokken van Craftsman niet van Mitsubishi, maar van Hyundai zijn.

Ik wil voor een aantoonbaar betere Mitsubishi desnoods nog wel wat dieper in de buidel tasten, maar ik vind ze bij deze A-merken niet.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor elrenegado » 08 Aug 2017, 09:42

Bij deze motor : http://www.drinkwaard.com/producten/sch ... arine-442/
geven ze toch echt duidelijk aan dat het een basis is van de Mits S4L2
Alleen de 2 zwaarste zijn idd hyundai's
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor 2285 » 09 Aug 2017, 08:16

Met deze discussie hier hebben we het volgens mij over vlak water.
Maar er staan ook nog wel eens golven.
En als dan 20 pk voldoende is heb ik toch het idee dat dit dan te weinig is en dan beter bent met 35 pk.
2285
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 24 Nov 2016, 11:58
ligplaats: VLISSINGEN
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor quichot » 09 Aug 2017, 09:25

vuuren1 schreef: Tevens kan het zo zijn dat Craftsman (net zoals Vetus) specifieke eisen stelt aan de basismotoren zodat ze geoptimaliseerd zijn voor marine toepassing (in geval van Craftsman weet ik dat niet, Vetus doet dat i.i.g. wel).
De goedkoopste Mitsubishi's zijn meestal universele partijmotoren die NIET specifiek voor marine gefabriceerd zijn.


Hans, klopt het dat dit alleen geldt voor de wat lichtere motoren specifiek voor jachten? Noch bij Vetus, noch bij Craftsman vind ik de 95pk 6 cyl. Mitsubishi terug.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor aquanaut » 09 Aug 2017, 10:09

De S6S en zijn turbo broer S6SDT zijn in de basis industrie motoren.
Drinkwaard en Martin de Jong hebben ze beide als zelf gemariniseerde scheepsmotor in het assortiment.

Beide bedrijven hebben deze ook aan mij aangeboden als vervanger voor mijn T345.
Echter wil ik liever geen turbo en ik zou graag iets meer vermogen installeren als nu het geval is.

Als het schip met duiten mocht aankomen pak ik de NEF150 van Iveco

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Klaver vier » 09 Aug 2017, 11:35

Wij hebben een oude iveco en dat is echt een super machine,geen turbo en heel laag toerental.
Ik hoor alleen maar goeds over deze motoren,ze schijnen heel sterk te zijn,maar omdat de importeur nooit onderdelen verkocht zijn ze er mee gestopt.
Dus hij moet maar niet kapot gaan
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten