@ MC
Ben erg nieuwsgierig welk merk motor ieder seizoen manko's vertoonde?
Ik ben het zeker met je eens dat de voortstuwing in absoluut goede en betrouwbare staat moet zijn en dat er geen twijfels mogen zijn of de motor "wel of niet zin heeft om z'n ding te doen".
Met onze vorige boot (Mercedes) had ik een aantal dagen dat ik de motor niet in een sluis durfde stil te zetten en iedere ochtend met twijfel de startknop indrukte omdat starten
een enkele keer een probleem gaf. Het bleek uiteindelijk een slecht contact op de accu
had niks met de motor te maken.
Ik probeer te zeggen dat TimRay schijnbaar een groei periode door maakt en met vallen en opstaan zichzelf aan het verbeteren lijkt.
Daarom vindt ik het niet correct om bij voorbaat alles uit China af te kraken, vaak gebaseerd of ervaringen van jaren geleden en al dan niet "van horen zeggen".
Jaren geleden waren Peugeot Indenor of Daf grote merken of types in de jacht bouw, wie wil deze nu nog reviseren / inbouwen?
Dan ga snel aan her-motorisering denken en alle in's & oud's overwegen.
Ik heb niks met TimRay maar om een merk af te branden, gebaseerd op ervaringen van een aantal jaren geleden en "ik heb gehoord dat.... " vindt ik persoonlijk veel te kort door de bocht, tenzij je zelf een TimRay hebt gehad en door de negatieve ervaringen deze er weer uit gegooid hebt met alle problemen en kosten van dien.
Zelf zou ik wel een negatief advies geven als ik persoonlijk negatieve ervaringen zou hebben met willekeurig welk merk of leverancier.
Hier geldt voor mij: verhalen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst
Vergeet ook niet dat het prijsvergelijk welke ik maakte een vergelijking is tussen prijzen van 2002 (Mercedes / De Jong) en 2017 (TimRay) is. Een "als nieuw gereviseerde" Mercedes zal nu ook duurder zijn dus het prijsverschil met de Chinees zal naar verwachting groter zijn.
@ René
Mee eens, een gereviseerde motor is vaak de rommel van een ander die nagekeken / gerepareerd is
Het verschil is denk ik:
Een gereviseerde motor dus: cilinderkop, zuigers, voeringen, en lagers.
Of:
Bovenstaande inclusief dynamo, startmotor, kabelboom, koelwaterpomp(en) enz.
(Voor mij geldt op dit moment: we hebben onze boot afgelopen winter gekocht en nog maar ca 40 uur gevaren. Er was een map met rekeningen bij waar ook deze rekening bij zat. We moeten ook maar afwachten hoe de motor zich houdt maar het contact wat ik met "De Jong" heb gehad geeft vertrouwen).
@ Wiebren
TimRay is een merk in opkomst, ze hebben absoluut serieuze en grote problemen gehad door waardeloze kwaliteit te leveren (heb de onderdelen ook zelf in handen gehad),
Veel van de motoren zijn gebaseerd op (oudere) Mitsubishi blokken, vandaar dat deze motoren meer geluid maken dan modernere motoren.
De lokale leverancier zal niet te koop lopen met de problemen welke hij heeft meemaakt in het verleden, wel met de positieve lijn in de afname van storingen / problemen.
Hij heeft natuurlijk een commercieel belang.
(Dit zegt niks over de integriteit van deze leverancier!)
Zoals eerder opgemerkt in dit topic: Ik denk dat TimRay bezig is met een opmars in de botenmarkt op dezelfde manier zoals div. andere Aziatische merken het ook gedaan hebben in het verleden in andere marktsegmenten.
@ Algemeen:
ON TOPIC :
Ik heb niet teruggelezen maar ik dacht dat Quichot dit topic heropend had omdat hij her-motorisering overweegt.
Volgens mij werd Mitsubishi als een optie genoemd.
Als voortstuwingsmotor heb ik er geen ervaring mee maar als generator motor:
On-ver-woest-baar !!!
Aanschafprijs is iets hoger dan gemiddeld en onderhoudskosten per draai-uur liggen ook iets hoger in vergelijking met andere bekende (generator)motoren maar ook na een aantal jaren van intensief gebruik (schepen met kranen, vaak in tandem) bleven de Mitsu's zelfstandig draaien waar zusterschepen zowiezo 2 motoren "op het bord"
moesten zetten.
Leverancier voor de her-motorisering was destijds "Koedood".
Als ik een her-motorisering zou overwegen zou ik vooral op zoek gaan naar leveranciers die minder voor de hand liggen en / of bekend zijn, dus niet alleen de bedrijven welke zich toegespitst hebben op de markt voor jachten en motorboten.
Vaak kom je positieve verrassingen tegen, ongeacht welk merk en leverancier je uiteindelijk kiest ......
(ik heb geen belang in bovengenoemde merken & leveranciers maar wel goede ervaringen, daarom met naam genoemd.)
Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten