Een nieuwe motor kiezen..

Stelling van de maand

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor vuuren1 » 22 Jun 2014, 21:21

Amersfow schreef:Ha, en ik ben het sukkeltje van de klas. Mijn Bestevaer met Sole 31 pk vaart met 2200 rpm rond de 8.5. Als ik 2500 ga, misschien een KM erbij, boven de 10 komt ik niet echt. Onze tjalk haalt met de S4S op 2300 rpm iets van 12-13 km.

(ik kijk daarom zo verlekkerd naar die Greenline 33, die wel kan kruisen op 19 km/uur met 75 PK). Zolang ik dat niet kan betalen blijf ik in mijn Zodiakje scheuren;-)


Een Bestevaer 830?
Die moet met die motor gewoon 12 km/u lopen.
Bij een Tjalk ga ik uit van een relatief lange en smalle boot, die vaart dan ook te langzaam.

Misschien verkeerde schroeven onder die boten?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor reijmerink » 23 Jun 2014, 17:10

een bukh een stampertje? niet de mijne .Ze hebben contra gewichten aan de krukas, kom daar eens bij een gemaniriseerde industrie-auto motor om.!
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor vuuren1 » 23 Jun 2014, 20:58

reijmerink schreef:een bukh een stampertje? niet de mijne .Ze hebben contra gewichten aan de krukas, kom daar eens bij een gemaniriseerde industrie-auto motor om.!


Je bedoelt balans assen.
Iedere motor is voorzien van contra gewichten aan de krukas..
Ondanks dat blijft een Bukh een afgeleide van een soort stoommachine en kan niet op tegen modernere dieselmotoren.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Jan Huibers » 23 Jun 2014, 22:54

vuuren1 schreef:
reijmerink schreef:een bukh een stampertje? niet de mijne .Ze hebben contra gewichten aan de krukas, kom daar eens bij een gemaniriseerde industrie-auto motor om.!


Je bedoelt balans assen.
Iedere motor is voorzien van contra gewichten aan de krukas..
Ondanks dat blijft een Bukh een afgeleide van een soort stoommachine en kan niet op tegen modernere dieselmotoren.



Hans, in de grote sloep van ons (waar ik zaterdagavond nog over belde, Phytondrive uit elkaar gelopen en moet nog uitvissen waarom) ligt een 3 cill Bukh naaimachine.... Dat stampt niet, trilt zelfs niet, loopt een halve dag op drie druppels diesel en een tikkie en hij loopt...

Ik herken dat heimachine/stoommachine verhaal niet zo, wellicht dat dat opgaat voor de 2cillinders?
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Lucter » 23 Jun 2014, 23:08

Jan, is een algemeen bekend verhaal. Wees maar zuinig op je Bukh, kan nog generaties mee, net als die andere oudjes Lister etc.

Ik zou het liefst m'n hele loods er mee vol zetten, poetsen, af en toe laten draaien, en een kusje voor het naar bed gaan. Als het even kan nog een paar Kromhoutjes erbij, HEERLIJK!!!!!!!

Ik moest vroeger in de haven vaak opdracht voor sloepen-oefening geven voor verzekerings-keuring, stonden die Philippino's zich een bult te slingeren, maar die krengen, compleet onder de roest sloegen altijd aan, tenzij het lont (wie kent dat nog...) tussen een klep was gevlogen, dan werd het ECHT zweten!

Een vriend van me heeft een nieuw gebouwd gejoggeld rondspant kotter-casco gekocht wat 15 jaar geleden is gebouwd, gaan twee van die kromhout langzaam-lopers in, achtcilinders, ik kan niet wachten totdat ze gestart worden :!: :!: :D
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor vuuren1 » 24 Jun 2014, 20:34

Een Bukh loopt , mits juist opgesteld niet verkeerd. Komt mede door de balansassen.
Het blijft een oud ontwerp en kan wat zweterig zijn.

Ze zijn bij directe koeling erg gevoelig voor warm lopen en dat kost je een (erg dure) cilinderkop.

Ooit hadden we een driepitter Bukh in een overlevingsboot van Mulder & Rijke.
Die boot was geschikt om door vuur te varen en gesloten. Nadeel: Alles was erg vochtig.
Die Bukh deed het altijd tot dat de startmotor spontaan tijdens motorbedrijf ging draaien.
Bleek dat de kabelboom bij de aansluitingen erg rot was a.g.v. corrosie (en dat in een life boat..)

Over Nanni en Volvo Penta: Net zoals Bukh dure motoren en dure onderdelen..
Het ligt aan het type maar bepaalde types hebben wat nadelen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor altbus1 » 10 Okt 2014, 21:41

Vraagje van een leek, wat zou een iets wat zuinige motor kosten voor een boot van ongeveer 7m?
Stel dat ik een bootje naar mijn zin zou vinden en de motor een twijfelgeval blijkt te zijn?

Grtz
altbus1
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 06 Okt 2014, 11:30
ligplaats: geen
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor vuuren1 » 10 Okt 2014, 22:41

altbus1 schreef:Vraagje van een leek, wat zou een iets wat zuinige motor kosten voor een boot van ongeveer 7m?
Stel dat ik een bootje naar mijn zin zou vinden en de motor een twijfelgeval blijkt te zijn?

Grtz


7 Meter kan met 20 pk toe.
Een goede nieuwe motor plus installeren en verdere onderdelen kan tussen de 7000 en 1000 euro uitkomen.

Is veel geld en er zijn vast bedrijven die het voor misschien wel de helft aanbieden maar dan weet ik dat het niet goed komt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor altbus1 » 10 Okt 2014, 23:23

vuuren1 schreef:
altbus1 schreef:Vraagje van een leek, wat zou een iets wat zuinige motor kosten voor een boot van ongeveer 7m?
Stel dat ik een bootje naar mijn zin zou vinden en de motor een twijfelgeval blijkt te zijn?

Grtz


7 Meter kan met 20 pk toe.
Een goede nieuwe motor plus installeren en verdere onderdelen kan tussen de 7000 en 1000 euro uitkomen.

Is veel geld en er zijn vast bedrijven die het voor misschien wel de helft aanbieden maar dan weet ik dat het niet goed komt.

Dan begrijp ik dat dat voor de meeste kleinere oude boten niet rendabel is.
Kan ik inderdaad beter zien of ik een minder oude boot kan vinden of met een nieuwere motor.
Thx
altbus1
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 06 Okt 2014, 11:30
ligplaats: geen
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor elrenegado » 11 Okt 2014, 10:14

het kan best rendabel zijn als jij van plan bent om er 20 jaar mee te varen dan kan je best 7 tot 10k investeren.

is dat niet je doel, en wil je over een aantal jaar een andere, dan komt het niet uit.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten