Een nieuwe motor kiezen..

Stelling van de maand

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Klaver vier » 22 Jul 2017, 09:19

Het probleem is dat het uit aardgas wordt gehaald en dat wordt steeds minder gewonnen dus duurder
Gr René ( Klaver vier) die wacht op dat goedkope adres.
Klaver vier
 

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor quichot » 22 Jul 2017, 09:33

Hoe schoon is GTL écht?
In tegenstelling tot 'groene' diesel is GTL gewoon een fossiele brandstof, want het wordt gemaakt van aardgas. Twee bedenkingen:

1. Dat komt binnen afzienbare tijd niet meer uit Groningen. En zelfs als we Slochteren geheel zouden leegzuigen is de strategische voorraad bij lange na niet groot genoeg om alle dieselmotoren daarop te laten draaien. Dus moet het worden geïmporteerd. Het enige land dat aan die vraag zal kunnen voldoen is Rusland. Daarmee maken we onze mobiliteit afhankelijk van de grillen van Putin. Als hem lastige vragen gaan worden gesteld over gevoelige kwesties, denk aan de MH17-ramp, dan schiet de pompprijs omhoog. Als hij de pijplijn al niet gewoon dichtgooit.

2. Bij verbranding ontstaat nog steeds CO2 uit fossiele bron, met andere woorden, daar staat geen opnamecompensatie tegenover, dat komt er gewoon bij in onze atmosfeer. Shell zelf zegt (op hun site GTL/maritieme toepassing) dat het 'helpt bij het voldoen aan de voorschriften'. Dus nadrukkelijk niet dat je motor daarmee ook voldoet aan de voorschriften. Het is dus niet het wondermiddel zoals in dit draadje wordt gesuggereerd.

De vraag in hoeverre wij bereid zijn iets meer neer te leggen voor GTL is een andere kwestie. Zolang het vrijwel nergens naast gewone diesel als alternatief wordt aangeboden zal niemand zich die gewetensvraag stellen. Leuk als je zo'n pomp toevallig om de hoek hebt, maar ik ben al blij als een bunkerboot witte diesel verkoopt. En 700+ liter ga ik echt niet vullen met jerrycannetjes. De autoritjes heen en weer zijn dan alleen al vervuilender dan mijn milieuwinst.

Verder staat het hele GTL-verhaal los van de bron van de emissie: de motoren zelf. Het spreekt voor zich dat moderne motoren aanzienlijk schoner zijn dan old skool, ook als beide GTL verstoken. Dus met alleen GTL stoken zijn de milieubezwaren niet als bij toverslag verdwenen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Klaver vier » 22 Jul 2017, 09:40

Ik ben niet zo,n milieu friek,maar ik vindt de motor er heel mooi op lopen,en niet onbelangrijk beter ruiken,het is niet zoals sommige beweren ruikloos
Maar het ruikt wel prettiger
Gr René
Klaver vier
 

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor quichot » 22 Jul 2017, 10:50

Klaver vier schreef: ik vindt de motor er heel mooi op lopen

Mechanisch-technisch is er ook geen reden om aan te nemen dat de motor er anders, of minder mooi, op zou lopen dan op witte diesel. Daar zit het verschil niet in.
Die geur ken ik niet. Bloemetjes? ;)
(Maar als liefhebber van mooie scheepsmotoren vind ik diesel niet stinken. Oude machinekamers ruiken heerlijk! :mrgreen: )
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Rene » 22 Jul 2017, 11:10

Hierbij het adres: Tankstation Leus, Baniersweg 36 in Almelo, heb even gekeken op hun site, maar prijzen staan hier niet op, ik zou zeggen, degene die me niet geloofd, bel ze even!

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Mopolcamper » 22 Jul 2017, 11:18

quichot schreef:Mechanisch-technisch is er ook geen reden om aan te nemen dat de motor er anders, of minder mooi, op zou lopen dan op witte diesel. Daar zit het verschil niet in.
Die geur ken ik niet. Bloemetjes? ;)
(Maar als liefhebber van mooie scheepsmotoren vind ik diesel niet stinken. Oude machinekamers ruiken heerlijk! :mrgreen: )


Mijn ervaring is ook, dat de motor aanmerkelijk "stiller" is t.o.v. voorheen. De meeste GTL komt overigens uit Saoedi-Arabië
Voor de overige info: http://publications.tno.nl/publication/ ... 588-NL.pdf
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Meijer1980 » 22 Jul 2017, 11:31

mooi verhaal over deze brandstof (beetje off-topic maar goed, het is gerelateerd) voorlopig zit ik nog met 50L diesel in de tank van mn 2GM, dus moet nog wat uurtjes om hem leeg te branden ..:)

ik wil dit wel proberen ja, want zoals meer weten is de Yanmar nu niet de stilste, en geur, een meurboot is het niet maar typische dieselbrand ruik je wel afhankelijk van je tempo en windrichting...
en voor het verschrikkelijke verbruik van 1-1.5L p/u moet ik het nu ook niet laten...

mvg Jacob
life is a sh*t sandwich, and we all have to take a bite... 8-)
Gebruikers-avatar
Meijer1980
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 30 Apr 2017, 23:51
Woonplaats: Rilland
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Marie Christina » 22 Jul 2017, 11:41

Leegstoken hoeft niet, Jacob. Het mag bij elkaar.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Arthur » 22 Jul 2017, 11:42

Nieuwsgierig als ik ben even gebeld van heel ver weg, hij kost €1.23,9 ze heeft me zelfs daarover teruggebeld.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Mopolcamper » 22 Jul 2017, 14:07

Vandaag bij Joontjes: Diesel 1,109 en GTL 1,159 per liter.
Aan het water gelegen pompen zullen vast duurder zijn.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten