Een nieuwe motor kiezen..

Stelling van de maand

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor broekie » 21 Dec 2016, 08:54

Mijn Sole heeft nu 400 uur en begint pas lekker te lopen.
Zelf ben ik bij aanschaf of onderhoud van schip of huis enz. alleen geïnteresseerd in de lange termijn.
Net geschilderd is altijd mooi, ook al is er even snel overheen geschilderd zonder behoorlijk voorwerk.
Maar hoe ziet het er na een paar regenbuien of een jaartje uit? Kun je weer dure verf gaan halen als je even snel werkt.
Scheepsmotor hetzelfde. Moet vele jaren betrouwbaar zijn in de regel.

Het korte plezier van de lage aanschafprijs is al lang vergeten als het verdriet van de slechte kwaliteit voortduurt.

Ken de Chinese motoren niet, maar voor mijn eigen schip, welke ik nog lang wil houden, zou ik de gok niet wagen.
De juiste kwaliteit is op termijn altijd het goedkoopste.
Dat kan de Chinees zijn voor mensen die weinig of niets varen, of een A-merk voor de ander en zeker de beroeps.
Ieder maakt zijn eigen keuze. Bij verkoop moet je een gelijk denkende vinden of iemand die de motor er mooi uit vind zien. :D
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Amersfow » 21 Dec 2016, 09:42

Voor mij is Sole een prima alternatief voor de A-merken. Of is wellicht een A-merk. Maar wel veel goedkoper dan Vetus. Heb ook een bijna nieuwe Sole; tot nu toe 1 dingetje gemerkt; er zit een klein glas zekeringetje in het intstrumentenpaneel. Dat is gecorrideerd, zelfs zo erg dat het geen contact meer maakte en de motor dood was. Als je dat paneel buiten zet heb je wellicht al eerder last. In het eerste jaar 500 uur gedraaid, zonder 1 verkeerde klap. Geweldig en ook rustig.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1841
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor kajoe » 21 Dec 2016, 10:27

tja over mijn sole ben ik ook goed te spreken heb er no nog maar een dikke 180 uur opzitten het is een 62 .
maar ergens had ik het al eerder neer gezet dat ik na een dikke 100 uur bij controle zag dat er een dikke roze drap op het vlak lag ,dit bleek uit de koppeling te komen ,bleek dat de oliekoeller lek was van binnen ,stond aardig vol water ,het gesloten koel systeem bleek ook lager te staan en er dreef roze drap in .
het heeft ons 3 dagen gekost voor de importeur kon zorgen dat we een nieuwe ingebouwd kregen ,enkele keren spoelen met atf gemengd met gasolie en we mochten weer varen ,daarna thuis nog enkele malen spoelen .
heeft ons niets gekost dan een beetje gasolie en 3 dagen vakantie die we in de jachthaven van Werkendam hebben doorgebracht en waar alle voorzieningen dik voor elkaar waren ,
en met dank aan de jong motoren ,papendrecht .
pech kan je hebben maar zo kort na een nieuwe motor ?
kajoe
 
Berichten: 1370
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor jokewierco » 21 Dec 2016, 13:45

Ik heb al een aantal jaren 2 x 80 pk met 1230 uren op de tellers, kosten ongeveer de helft van een ander merk, er zal zo als iedereen zegt verschil van kwaliteit in zijn, het beste kun je het aan mensen vragen die hier ervaringen mee hebben.
Ook gerenommeerde merken gaan kapot, dit schijnt dan ineens normaal te zijn.
Er zijn van die mensen die hebben bij voorkeur al een oordeel als ze maar denken dat het China komt, niets wat hiervandaan komt schijn te deugen, allemaal broodje aap verhaal.
De Timray 80 pk motoren die ik zelf heb ingebouwen bevallen mij uitstekend (heb geen aandelen hierin)
jokewierco
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 07 Dec 2016, 10:59
ligplaats: vianen
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Marie Christina » 21 Dec 2016, 19:01

Heel misschien komen er wel goeie spullen uit China.
Tot nu toe ben in er keer op keer achter gekomen waarom het product zo goedkoop was.
Eender wat het product was.

Natuurlijk zijn er A merken die snel kapot gaan.
Dat heet pech.
Een uitzondering.

Zo zullen er Chinese prullen zijn die lang meegaan.
Dat heet geluk.
Een uitzondering.


Beweren dat er goede spullen uit China komen.
Dát is mijns inziens pas broodje aap.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor pascall » 21 Dec 2016, 19:31

Zal ik ook maar,....... 6000 uur op teller van een Nanni 60 pk en deze was totaal op, wel al die tijd geen sleutel aan geweest!
Nu een 100 pk Nanni met inmiddels 2700 uur op teller nog geen problemen, blijde motoren zijn nieuw aangeschaft.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Popeye » 21 Dec 2016, 20:45

Amersfow schreef:Voor mij is Sole een prima alternatief voor de A-merken. Of is wellicht een A-merk. Maar wel veel goedkoper dan Vetus.

Heb eens gezocht op Sole, en op de prijs van Vetus. Zestien pk, allebei ongeveer 6500, maar misschien zit er wel prijsverschil bij de zwaardere motoren.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor kajoe » 21 Dec 2016, 20:57

zoals vrijwel iedereen weet zit er een aardig verschil tussen de opgegeven prijs en de prijs die je krijgt bij een offerte van een verkopend motor dealer ,bij mij viel het nog iets beter uit dan ik op kreeg ,klasse .
en die kan natuurlijk wel verschillen bij de verkopers .
kajoe
 
Berichten: 1370
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Amersfow » 22 Dec 2016, 12:45

Tis niet zo makkelijk de adviesprijzen te achterhalen. Vlgns mij was de Sole 52 pk Eur 6.500 en de Vetus rond de 10.000
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1841
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor helenakruiser » 22 Dec 2016, 13:16

Inhakend op deze , heeft iemand ervaring met een Lombardini 40 pk ?...Deze staat al een poosje te koop en aangezien wij aan het denken zijn om onze daf 575 te gaan vervangen zijn we hier wel nieuwschierig naar
helenakruiser
 
Berichten: 218
Geregistreerd: 31 Dec 2013, 12:35
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten