Een nieuwe motor kiezen..

Stelling van de maand

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor kajoe » 31 Aug 2015, 21:16

ook ik heb een vraagje in mijn bootje staat nu een 6 cil 90 pk Peugeot indenor met bouwjaar 1978,maar deze rookt behoorlijk blauw en verbruikt nu per 2 dagen varen a rond 5 uur ruim een halve liter smeer olie ,en volgens mij is het gasolie verbruik ook ruim aan de hoge kant .
reviseren is een optie maar dan zit je toch met een oude motor die het op termijn toch begeven kan ,nu had ik aan een timray gedacht van ongeveer 65-85 pk,maar eerst maar eens rond vragen op ons forum of er ervaring deskundigen zijn die met deze motor werken of gewerkt hebben .
gezien de vaaruren die men met een jachtje maakt vind ik het wel kunnen maar.....?
voor heen 12 jaar gevaren met een nieuw ingebouwde Daf df 615 m afgesteld op 85 pk ,deze motor gebruikte bij de verkoop rond een kwart tot halve liter olie in de maand ,met gemiddeld zo,n 45 tot 50 draaiuren per week .dit ruim 30 weken achter elkaar . dit met een luxe motor van 28 meter .
het bootje is een romanza kruiser van 10 meter bij 3.10 met 90 cm diepgang .
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor vuuren1 » 01 Sep 2015, 22:55

Die Peugeot is waarschijnlijk volledig versleten met een dergelijk oliegebruik en de omschreven rook.

Mijn eerste boot was ook voorzien van een antieke Peugeot Indenor motor die iets blauw rookte en evenveel olie gebruikte.
Na het demonteren van de cilinderkop bleek dat zuigers en voeringen zodanig waren versleten dat ik mij verbaasde dat die motor nog wilde starten..

Die motor ging er uit voor een goedkope nieuwe motor. Heb ik erg veel van geleerd omdat die goedkope motor uiteindelijk duurkoop bleek te zijn.
(dat is al lang geleden en was nog geen Chinees)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor elrenegado » 02 Sep 2015, 09:52

timray,
sja, er is hier en op andere fora al voldoende over geschreven.
Er zijn mensen die er probleemloos mee varen, en er zijn mensen die vrij vlot al allerlei problemen hebben.

je kan het een beetje zien zoals in de automobiel industrie.
Je hebt A merken zoals opel, bmw, etc, en je hebt de dacia's, deawoo's etc die allemaal een stuk goedkoper zijn.
Ze functioneren wellicht prima, maar staan wat vaker in de garage, en lopen ook geen 300.000km
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor stentor950 » 02 Sep 2015, 19:54

Dit is weer duidelijk appels met peren vergelijken. Het is net alsof een veel geroemde VW Marine niets zou kunnen mankeren. Ik kan aantonen dat hier ook probleem gevallen tussen zitten en dat het overgrote deel Timray motoren door de eigenaren als top worden ervaren.

elrenegado schreef:
je kan het een beetje zien zoals in de automobiel industrie.
Je hebt A merken zoals opel, bmw, etc, en je hebt de dacia's, deawoo's etc die allemaal een stuk goedkoper zijn.
Ze functioneren wellicht prima, maar staan wat vaker in de garage, en lopen ook geen 300.000km


Ik weet niet waar je dit vandaan hebt. Als je de motorkap van een Dacia opentrekt, valt je een ding direct op: RENAULT staat er met koeienletters op het kleppendeksel!

Wat vaker in de garage? Ik heb geen verschil kunnen ontdekken met andere auto's die ik gehad heb. Ik heb 3 jaar een Duster gehad. Prima auto, niets mis mee. Nu rij ik alweer anderhalf jaar in een Nissan Note. Jij mag raden wat mijn volgende auto gaat worden,......... en het is geen Nissan.
PS. Kreeg vanmiddag een brief van Nissan voor een terugroepactie. Het blijkt dat er een storing op kan treden in de startknop waardoor de motor er tijdens het rijden zo mee kan stoppen. Ofschoon de Japanners als zeer betrouwbaar te boek staan, kunnen daar ook wel eens "probleempjes" mee zijn, maar daardoor zijn het nog geen slechte auto's!
Terugroepacties van Dacia? Ik heb ze nog niet gezien.
Laatst gewijzigd door stentor950 op 02 Sep 2015, 21:34, in totaal 1 keer gewijzigd.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Jan Huibers » 02 Sep 2015, 21:24

@stentor, moet ik nu afleiden uit je bericht dat je bedoelt dat er geen verschil in de merken zit? Geen A merk of B merk?

Een Timray is kwalitatief even goed als een John Deere Marine m2?
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor stentor950 » 02 Sep 2015, 21:41

quote Jan Huibers
Een Timray is kwalitatief even goed als een John Deere Marine m2?

Heb je mij dit horen roepen?

PS. Ik heb mijn eerder bericht nog even aangevuld.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Klaver vier » 02 Sep 2015, 22:25

Dat een auto nooit wordt terug geroepen wil niet altijd zeggen dat ze dan zo goed zijn.
Toyota heeft meerdere malen auto's terug geroepen maar ik vindt het top auto's
Mijn vrouw rijdt mini bmw ,maar heeft al twee keer een wiellager kapot gehad, auto heeft +_ 60.000 gereden
Ik bedoel maar te zeggen het merk zegt niets ( geluk wel)
Gr Rene ( De Stoere)
Klaver vier
 

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor gast » 02 Sep 2015, 22:31

Renault Clio heeft wel een terugroepactie :D
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Davidos » 02 Sep 2015, 22:51

De Stoere schreef:Mijn vrouw rijdt mini bmw


Dan komen er nog wel dingen aan denk ik. Bekende kwalen:

-Versnellingsbak (handbak: kabels, automaat: dure ellende, google er maar niet op)
-Koelvloeistof reservoir (scheurt, pas op voor kokende motor)
-Frame aan de voorkant geeft ellende (komt los, rij je door dan dure reparaties)

En dat is dan BMW kwaliteit..

Oja, en ze roepen niks terug....
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor stentor950 » 02 Sep 2015, 22:59

Jan Huibers schreef:@stentor, moet ik nu afleiden uit je bericht dat je bedoelt dat er geen verschil in de merken zit? Geen A merk of B merk?

Een Timray is kwalitatief even goed als een John Deere Marine m2?


Jan ik kom er nog even op terug. Waarom, omdat de vraagsteller (Kajoe) blijkbaar in de soortgelijke positie zit als ik.

A of B merk? Als je het over kwaliteit, kan je dat op een aantal verschillende manieren meten.
1. Duurzaamheid
2. Storingsgevoelgheid
3. Prijs-kwaliteitsverhouding

Zaken waarop de meeste consumenten selecteren is veelal de laatste. Toch wil ik even aangeven waar de TMD motoren van Timray in worden gebruikt. Ga nu niet vertellen dat ze daarbij een luizenleven hebben of weinig draaiuren maken, want dan neemt niemand je meer serieus. Kijk even onder alle toepassingen op de site van Timray.
http://www.timray.nl/TMD%20index%20langeslag.htm

Ga ik even terug naar punt 3.
Negentig procent van wat je op het water tegenkomt zijn veelal korter dan 10 meter en ouder dan 30 jaar. Deze boten hebben over het algemeen een waarde van minder dan 10.000 euro. Nu komt er een moment dat de motor - om wat voor reden dan ook- moet worden vervangen of worden gereviseerd. De vraag die dan boven komt drijven is dan;"Ga ik een oude motor (30 a 40 jaar oud) voor veel geld reviseren of koop ik een goedkopere nieuwe motor?
Hou dan ook even rekening met het feit dat de gemiddelde watersporter al gauw in de zestig is. De keuzes:
1. Een echte goede revisie ( 4000 euro?)
2. Een nieuwe goedkoper merk (5000 euro)
3. Een A-merk voor (10.000 Euro)
Alles nog los van het feit dat er in- en uitgebouwd moet worden en 2 en 3 inclusief hydraulische KK.

Als je - net als ik- 61 jaar bent, wetende dat je zonen varen wel leuk vinden maar wegens het onderhoud van de boot deze nooit zullen overnemen, en nog pakweg 10 a 15 jaar met de boot wil varen, waarom zal ik dan 10.000 euro uit gaan geven voor een A-merk motor die wel 40 jaar mee kan gaan en de dagwaarde van mijn boot overstijgt?

Denk daar maar eens over na.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten