Een nieuwe motor kiezen..

Stelling van de maand

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Roelof » 03 Aug 2017, 08:08

Marie Christina schreef:Waar het om gaat is dat ik denk dat je voor de prijs van een nieuwe Chinees een gereviseerd gerespecteerd merk kan aanschaffen.


Ik denk dat dat tegenvalt.
Mercedes OM 617 85 pk : rekening van 2002: "als nieuw gereviseerd" Hfl 20.000,- incl. btw (Euro 8925,-)
Vergelijkbare TimRay: advertentie vandaag Euro 7250,- incl btw

Een verschil van 1675,- Euri = ca 20 % en prijs stijgingen en inflatie niet meegerekend

De Mercedes komt van "M de Jong Scheepsmotoren" welke ik op dit forum eigenlijk nooit tegen kom. (dit zie ik als positief omdat er vaker negatieve dan positieve ervaringen gedeeld worden :mrgreen: )
Maar wel degelijk een aanzienlijk prijsverschil.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Marie Christina » 03 Aug 2017, 10:06

Vind je, Roelof?
Voor dat prijsverschil wist ik wel welke het werd....
Op zo'n belangrijk onderdeel als een motor?

Ik heb ooit (klein zijspoortje) problemen gehad met mijn motor in de zin van dat hij soms wel en soms niet startte.
Elk seizoen wel een kleine reparatie aan gehad.
Lasdoosje hier, schakelaartje daar, aangezien diverse ( botenwacht) monteurs uitgevonden hadden dat het een elektrisch probleem was.
Op een gegeven moment was ik het zat en heb ik offertes laten maken om de hele elektrische rimram te vervangen.

De goedkoopste was iets van €800.
Met pipo hoofdschakelaars, Mickey kabels en Mouse zekeringen.

De duurste was €1250.
Met Hella hoofdschakelaars, NKF kabel en Scheider zekeringkasyen.
Óók een pittig prijsverschil.
Maar ik heb wel voor de laatste gekozen.
In vólle overtuiging.

Het gaat niet alleen om mijn eigen veiligh, maar ook om die van mijn gezin, die er blind van uitgaat dat ze niets zal overkomen op die boot.
Ên mijn eigen peace of mind.
Ook niet geheel onbelangrijk.
(Oh ja. Startprobleem opgelost ;) )
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Klaver vier » 03 Aug 2017, 12:02

Ik heb helemaal geen belang bij een andere motor,maar ik heb de recenties is gelezen van Timray gebruikers maar die zijn toch over het algemeen erg positief.
Gereficeerd zou ik bijv. nooit meer doen,heb ik heel slechte ervaring mee.
Meestal wordt het motorblok gereviceerd,maar alles wat er aan hangt wordt weer hergebruikt,dit zou je dus ook mee moeten nemen anders krijg je geheid een goed lopende motor vaarvan bijv. na een tijdje de startmotor het niet meer doet.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Noordvaarder » 03 Aug 2017, 14:18

Marie Christina schreef:Op een gegeven moment was ik het zat en heb ik offertes laten maken om de hele elektrische rimram te vervangen.

De goedkoopste was iets van €800.
Met pipo hoofdschakelaars, Mickey kabels en Mouse zekeringen.

De duurste was €1250.
Met Hella hoofdschakelaars, NKF kabel en Scheider zekeringkasyen.
Óók een pittig prijsverschil.
Maar ik heb wel voor de laatste gekozen.
In vólle overtuiging.


Het feit dat je voor de versie die 450 euro duurder was,is geheel je eigen keuze geweest.
Echter dit bewijst niet,dat op de andere Pipo en Mickey spullen zaten.
Evenemin is het een bewijs,dat het andere produkt minderwaardig is,of ondeugdelijk is.
Ook bewijst het niets in de levensduur van het object.
U heeft een vergelijk gemaakt op basis van uiterlijk en daarbij de gedachte gehanteerd,dat het niet datgene kon zijn,wat u er van verwachte.
Het zijn dus enkel vermoedens,en suggestieve benamingen voor iets dat in het geheel uw bedenkingen inzake het produkt,totaal zou kunnen overtreffen.

Het feit dat u op basis van het verschil zou kiezen voor een andere motor,niet zijnde een TimRay,geeft alleen het beeld aan,hoe er met "klompentelefoon" wordt omgegaan.
Ik heb gehoord,of iemand heeft gezegd, bewijst namelijk niets.
Als voornoemd bedrijf waardeloze rommel had verkocht,dan was het al lang en breed ter ziele gegaan.
Er is tegenwoordig genoeg info op internet te raadplegen.
En tot nu toe,kan ik weinig vinden over voornoemd merk.
Wel heb ik in eigen dorp een motoren inbouwer,en die spreekt alleen maar positief over voornoemd merk.
Zijn raad vind ik dan ook in geheel belangrijker,dan de geruchten en bedenkingen waarmee U e.e.a. ziet.
Er zijn namelijk veel mensen die iets "gehoord" hebben,maar niemand komt met bewijzen.
Echter het laat U vrij,voor een ander merk te kiezen.
Het is uw keuze,het is uw geld.
Noordvaarder
 

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Roelof » 03 Aug 2017, 19:04

@ MC
Ben erg nieuwsgierig welk merk motor ieder seizoen manko's vertoonde?

Ik ben het zeker met je eens dat de voortstuwing in absoluut goede en betrouwbare staat moet zijn en dat er geen twijfels mogen zijn of de motor "wel of niet zin heeft om z'n ding te doen".
Met onze vorige boot (Mercedes) had ik een aantal dagen dat ik de motor niet in een sluis durfde stil te zetten en iedere ochtend met twijfel de startknop indrukte omdat starten een enkele keer een probleem gaf. Het bleek uiteindelijk een slecht contact op de accu :oops: had niks met de motor te maken.

Ik probeer te zeggen dat TimRay schijnbaar een groei periode door maakt en met vallen en opstaan zichzelf aan het verbeteren lijkt.
Daarom vindt ik het niet correct om bij voorbaat alles uit China af te kraken, vaak gebaseerd of ervaringen van jaren geleden en al dan niet "van horen zeggen".

Jaren geleden waren Peugeot Indenor of Daf grote merken of types in de jacht bouw, wie wil deze nu nog reviseren / inbouwen?
Dan ga snel aan her-motorisering denken en alle in's & oud's overwegen.

Ik heb niks met TimRay maar om een merk af te branden, gebaseerd op ervaringen van een aantal jaren geleden en "ik heb gehoord dat.... " vindt ik persoonlijk veel te kort door de bocht, tenzij je zelf een TimRay hebt gehad en door de negatieve ervaringen deze er weer uit gegooid hebt met alle problemen en kosten van dien.
Zelf zou ik wel een negatief advies geven als ik persoonlijk negatieve ervaringen zou hebben met willekeurig welk merk of leverancier.
Hier geldt voor mij: verhalen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst ;)

Vergeet ook niet dat het prijsvergelijk welke ik maakte een vergelijking is tussen prijzen van 2002 (Mercedes / De Jong) en 2017 (TimRay) is. Een "als nieuw gereviseerde" Mercedes zal nu ook duurder zijn dus het prijsverschil met de Chinees zal naar verwachting groter zijn.

@ René
Mee eens, een gereviseerde motor is vaak de rommel van een ander die nagekeken / gerepareerd is
Het verschil is denk ik:
Een gereviseerde motor dus: cilinderkop, zuigers, voeringen, en lagers.
Of:
Bovenstaande inclusief dynamo, startmotor, kabelboom, koelwaterpomp(en) enz.
(Voor mij geldt op dit moment: we hebben onze boot afgelopen winter gekocht en nog maar ca 40 uur gevaren. Er was een map met rekeningen bij waar ook deze rekening bij zat. We moeten ook maar afwachten hoe de motor zich houdt maar het contact wat ik met "De Jong" heb gehad geeft vertrouwen).

@ Wiebren
TimRay is een merk in opkomst, ze hebben absoluut serieuze en grote problemen gehad door waardeloze kwaliteit te leveren (heb de onderdelen ook zelf in handen gehad),
Veel van de motoren zijn gebaseerd op (oudere) Mitsubishi blokken, vandaar dat deze motoren meer geluid maken dan modernere motoren.
De lokale leverancier zal niet te koop lopen met de problemen welke hij heeft meemaakt in het verleden, wel met de positieve lijn in de afname van storingen / problemen.
Hij heeft natuurlijk een commercieel belang.
(Dit zegt niks over de integriteit van deze leverancier!)

Zoals eerder opgemerkt in dit topic: Ik denk dat TimRay bezig is met een opmars in de botenmarkt op dezelfde manier zoals div. andere Aziatische merken het ook gedaan hebben in het verleden in andere marktsegmenten.

@ Algemeen: ON TOPIC :D :
Ik heb niet teruggelezen maar ik dacht dat Quichot dit topic heropend had omdat hij her-motorisering overweegt.
Volgens mij werd Mitsubishi als een optie genoemd.

Als voortstuwingsmotor heb ik er geen ervaring mee maar als generator motor: On-ver-woest-baar !!!
Aanschafprijs is iets hoger dan gemiddeld en onderhoudskosten per draai-uur liggen ook iets hoger in vergelijking met andere bekende (generator)motoren maar ook na een aantal jaren van intensief gebruik (schepen met kranen, vaak in tandem) bleven de Mitsu's zelfstandig draaien waar zusterschepen zowiezo 2 motoren "op het bord" moesten zetten.
Leverancier voor de her-motorisering was destijds "Koedood".

Als ik een her-motorisering zou overwegen zou ik vooral op zoek gaan naar leveranciers die minder voor de hand liggen en / of bekend zijn, dus niet alleen de bedrijven welke zich toegespitst hebben op de markt voor jachten en motorboten.
Vaak kom je positieve verrassingen tegen, ongeacht welk merk en leverancier je uiteindelijk kiest ......

(ik heb geen belang in bovengenoemde merken & leveranciers maar wel goede ervaringen, daarom met naam genoemd.)

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Marie Christina » 03 Aug 2017, 19:29

Roelof je vraagt aan mij welke motor elk seizoen mankementen vertoonde, maar dat zou ik ook niet weten, hoor.
Mijn SaMoFa Mitsubishi draait al 30 jaar trouwe dienst.

Ik denk dat je met @MC iemand anders bedoelde.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Roelof » 03 Aug 2017, 21:06

Marie Christina schreef:Ik heb ooit (klein zijspoortje) problemen gehad met mijn motor in de zin van dat hij soms wel en soms niet startte.
Elk seizoen wel een kleine reparatie aan gehad.
Lasdoosje hier, schakelaartje daar, aangezien diverse ( botenwacht) monteurs uitgevonden hadden dat het een elektrisch probleem was.
Op een gegeven moment was ik het zat en heb ik offertes laten maken om de hele elektrische rimram te vervangen.


Deze motor bedoel ik: Samofa dus, wijd en zijd bekend als een uiterst betrouwbare motor.
Je zult de Samofa niet zo afbranden als de Chinees, hoewel de Samofa toch niet wilde starten.
In deze ging het dus niet om de motor, de storing kwam voort uit de bedrading enz. wat er omheen hangt.
Als het een TimRay was geweest was het waarschijnlijk een K*t motor.

Waarom is Timray dan zo verkeerd?
Te goed koop?
Na een slechte start in NL zijn ze nu positief bezig. net zoals met iedere andere motor kan ook deze een probleem geven. Dan moet het probleem verholpen worden (net zoals bij de Samofa) niet de motor direct vervangen worden.

Ik blijf er bij: TimRay zal niet mijn eerste keus zijn als ik geld genoeg heb maar is zeker een goede motor als het budget een rol speeld.
Ik zou dit merk niet bij voorbaat uitsluiten.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Noordvaarder » 03 Aug 2017, 21:34

Wat ik hier heel vreemd vind op deze site is, dat wanneer de naam TimRay valt,dat het dan k*t motoren zijn.Waardeloos,ondeugdelijk spul,altijd problemen etc etc.
Maar een firma als Drinkwaard,die ook een budgetmotor heeft in zijn assorti,die nota ben ook uit China komt,wat ze zelf prediken op hun site,die is schijnbaar wel goed genoeg als echte Chinese motor bij een fabrikant die al 20 jaar gespecialiseerd is in scheepsmotoren.
Het zou me niets verbazen als TimRay bij dezelfde fabriek zijn motoren vandaan haalt.
Ik denk dan ook dat de naam het verschil maakt,en niet de motor.
http://www.drinkwaard.com/producten/sch ... er-diesel/
Van Drinkwaard mag niks gezegd worden,maar TimRay mag wel de grond ingeboord worden.
Het feit dat TimRay ook motoren levert die als basismotorblok Mitsubishi hebben,doet schijnbaar niet ter zake.
Maar Drinkwaard weet ook,dat indien ze de klant toch adviseren een echte Mitsubishi te nemen,die duurder is,en de klant wil dat niet,dan weet ik geheid zeker dat ook Drinkwaard hem niet laat lopen naar TimRay.Dan komt er dus ook zo'n Chinese "ramp" motor in,wat sommigen beweren.
Hoe onafhankelijk we hier de adviezen inzake moeten beoordelen,dat weet ik allang.
Vetus is hier alles,en dan komt de rest,en op het laatst TimRay.
Wie zegt mij dat al dat andere spul de Mitsubishi's NIET in China wordt gemaakt,al dan niet in licentie?
Noordvaarder
 

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Marie Christina » 03 Aug 2017, 21:38

[quote="Roelof"
Je zult de Samofa niet zo afbranden als de Chinees,

Groet,
Roelof[/quote]
Maar Roelof, waar doe ik dat dan?
Ik neem nergens het woord TimRay in de mond.
(Ok, ok, ik type het nergens.)

Ik heb antipathie tegen Chinese troep.
Ja.
Maar voor de rest ben ik bang dat je me verward met iemand anders.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Roelof » 03 Aug 2017, 21:59

Reactie op Wiebren (MC was sneller als ik :lol: )

Dat bedoelde ik

Roelof schreef:Als ik een her-motorisering zou overwegen zou ik vooral op zoek gaan naar leveranciers die minder voor de hand liggen en / of bekend zijn, dus niet alleen de bedrijven welke zich toegespitst hebben op de markt voor jachten en motorboten.
Vaak kom je positieve verrassingen tegen, ongeacht welk merk en leverancier je uiteindelijk kiest ......


Terdege vooronderzoek zonder enig voorbehoud, ook motoren "made in China" meenemen in de overweging.
Het verschil is vaak kleiner dan je denkt.
Leveranciers zoals Drinkwaard en Vetus zijn bekende namen maar dat is geen garantie voor goed werk bij voorbaat.
Ook een VW, Mercedes, Volvo Penta, Mitsubishi, Yanmar, enz kan tegenvallen aan de verwachtingen. De schuld wordt vaak te snel afgeschoven op de K***T motor.
Dit kan ook afhangen van de verkoper, installateur, eisen welke door de opdrachtgever worden gesteld, inbouw mogelijkheden, enz.
(mijn onderschrift duidt dit (gedeeltelijk) aan)

Groet
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten