Een nieuwe motor kiezen..

Stelling van de maand

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor De Waalschokker » 03 Aug 2017, 22:01

zal het nog eens pennen, ken twee schippers die tot volle tevredenheid een Timray hebben ingebouwd (niet gisteren of een paar maanden terug).
Ben ook gaan kijken bij de (jacht)scheepswerf die ze inbouwd (omdat ik mijn opties ook wil kennen) en het is niet zo dat hij geen spare parts heeft, integendeel.
Los van dit heeft de man de voorbije jaren meerdere (ik krijg het cijfer 100 maar ik weet niet of dat klopt) geplaatst.
Tussen haakjes het is geen obscuur dealertje annex jachtwerfje die maar wat aan rommelt en hij heeft ook de gekende (dure jongens) in zijn assortiment.
Ik ging, mijn eigen budget kennende en de tijd die ik nog van het schip ga gebruik kunnen maken door oa men leeftijd (om de voornaamste criteria op te sommen) voor Timray, geen emotionele keuze (zoals een reageerder meende te moeten suggereren) maar integendeel zuiver rationeel.
Het riedeltje van "kopie en minder goede si en la" is aan het wegebben want China wordt het Japan van de 21ste eeuw.
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Roelof » 03 Aug 2017, 22:32

@ Marie Christina
Ik verwar je echt niet met iemand anders.

Echter in deze discussie over motoren proef ik jouw afkeer bij voorbaat tov alles wat van Chinese afkomst is, zoals je zelf ook zegt.
TimRay heb je niet genoemd met woorden maar jouw mening is zeer duidelijk omdat het uit China komt. Je kiest bijvoorbeeld "voor veiligheid voor jouw en je gezin" mbt een Chinese motor zonder zelf enige ervaring te hebben met deze fabrikant.
Deze afkeer van Chinese producten (zonder ervaring) vertroebeld jouw mening en is (vindt ik) daarom niet relevant.

Voorbeeldje:
Een afkeer van willekeurig wat kan natuurlijk en is menselijk.
Dat heb ik ook, bijvoorbeeld tegen mensen uit Polen.
Dit om de simpele reden dat mij ex een Poolse is (Eukalipta zou niet in haar schaduw mogen staan :mrgreen: )
Mijn persoonlijke mening berust op gevoelens maar zegt echt niks over al die andere mensen uit Polen.
In een openbare discussie uit ik mij bewust niet over Poolse mensen omdat ik weet dat ik vooringenomen ben (en kan hele smeuïge verhalen vertellen over alles wat uit Polen komt :D :lol: inclusief mega garantie claims mbt casco's uit Polen enz. )

Terug naar onze discussie:
Zie mij als de advocaat van de duivel maar niet helemaal zonder ervaring met chinese producten en motoren, dit in negatieve maar ook positieve zin.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Noordvaarder » 03 Aug 2017, 22:36

Roelof schreef:Leveranciers zoals Drinkwaard en Vetus zijn bekende namen maar dat is geen garantie voor goed werk bij voorbaat.

Vetus is enkel een leverancier die zijn produkten onder zijn eigen naam verkoopt.
Zoiets als dat Markant van de Coop is.
Vetus is het latijnse woord voor Oud.
De firma heet dan ook , Den Ouden.
Net zo als Volvo,dat is het latijnse woord voor "ik rol".

Maar Drinkwaard is een motoren inbouwer en leverd motoren van derden en heeft niks onder eigen label.
Misschien kun je hun budgetmerk, Marine Power Diesel , hun eigen label merk noemen.
Want een andere motoren leverancier voert dat merk met die naam bij mijn weten niet.

Als ik een andere motor zou kopen,ging ik persoonlijk liever naar Drinkwaard,dan naar een dealer van Vetus.
Bij Vetus moeten er 3 schakels van eten.Bij Drinkwaard ééntje minder.
En heel vaak zie je dat een dealer van Vetus, alles van hun afneemt,en dan dringt de vraag bij mij vaak op.
Hoe onafhankelijk ben je,als je alles op één paard verwed?
Niet dus.
Noordvaarder
 

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Marie Christina » 03 Aug 2017, 23:12

Kijk, Roelof.
Nu snap ik je.
Bovenstaande aanhalingen heb ik wél gezegd.
Je conclusie is jouw interpretatie van wat ik gezegd heb en kan ik begrijpen.
Het is niet helemààl wat ik bedoel, maar ik snap dat je die conclusie trekt op grond van die woorden.

Ik vind het verder goed zo.
Sorry dat ik je even niet kon volgen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor vuuren1 » 03 Aug 2017, 23:31

Kennelijk is en blijft dit een actueel onderwerp van discussie.

Vetus kost in de catalogus het meeste als je Vetus vergelijkt met andere Mitsubishi ombouwers en leveranciers van Chinese motoren.
Lees even verder..

Vetus gebruikt (ook en o.a.) Mitsubishi basismotoren maar deze basis wordt wel naar marine specs. voor Vetus gemaakt en aangeleverd.
Zo ook bij Solé Diesel.
De goedkoper Mitsubishi leveranciers nemen vaak willekeurig motoren af (ofwel: de basismotor is gemaakt voor een tractor, graafmachine o.i.d.)
Niks mis mee maar ze maken soms meer geluid, lopen onder deellast minder fijn etc.

Het niveau van marinisatie van bv. Vetus of Solé is duidelijk fraaier en wellicht beter dan van de goedkopere aanbieders.
Alle waar naar zijn geld..
Overigens kosten dergelijke merkmotoren voor werven-dealers maar weinig meer dan motoren van de goedkope aanbieders.

De Chinese motoren hebben m.i. een ander verhaal en zijn niet goed vergelijkbaar met A-merken:
Als ik daar mijn mening over geef wordt het morgen druk met telefoon van leveranciers van dergelijke motoren...
Het is een feit dat het weinig kost in aanschaf.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor elrenegado » 04 Aug 2017, 09:23

n.a.v. een ander topic...

daar werd craftsman en Mitsubishi genoemd.
Maar als je op de site van drinkwaar bij beide gaat kijken, kom je erachter dat de craftsman eigenlijk een Mitsubishi is.. namelijk de S4L2
Alleen de craftsman versie kost zonder KK dan 7450,- ( en in mijn geval zoals ik hem zou willen iets meer als 9100,- )
En de Mitubishi kost dan zonder KK nu 6195,- (normaal 6950,-) en zoals ik hem zou willen compleet een 7250,- )
Beide met een TMC-60 KK
Best een fors verschil, ik denk dat ik voor het geld qua aanschaf van de crafstman, de mits ingebouwd heb zitten dan.

Waar zit dat verschil aan kosten dan in ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Noordvaarder » 04 Aug 2017, 15:49

Ik wist het wel,ik ging voor de goedkoper versie,want uiteindelijk de motor moet het doen.
Voor zover ik er ergens iets over heb gelezen,en gehoord op een beurs bv,gebruikt Craftsman betere en duurdere materialen voor het mariniseren van de motor.
Maar of dat de meerprijs rechtvaardigd,daarover het ik zo mijn twijfels.
Het kan ook pure verkooppraat geweest in Leeuwarden op de beurs.
De één zijn motor is nog beter dan de andere,terwijl de basisblokken allemaal hetzelfde zijn.
Alle doelen heiligen de middelen schijnbaar.
Misschien is die zilverkleurige verf wel duurder dan dat gele van Vetus of dat blauwe van Solé.
Het zou zo maar kunnen. :mrgreen:
Noordvaarder
 

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Amersfow » 04 Aug 2017, 16:04

Aanvulling, Sole is véél goedkoper dan Vetus.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor vuuren1 » 05 Aug 2017, 00:06

Solé lijkt goedkoper dan Vetus.

In de prijslijst met bruto adviesprijzen zijn er verschillen maar dat heeft alles te maken met marketingstrategie.
Een dealer van Vetus zal en kan een hogere inruilprijs maken voor een feitelijk waardeloze inruilmotor. Of hij doet iets met inbouwkorting, simpelweg omdat hij meer ruimte heeft.

Dat S4l2 motoren hetzelfde zijn is een misvatting.
Dat heb ik al vele malen proberen uit te leggen.

S4l2 is een basis met vele variaties.
Daarnaast speelt de kwaliteit van de marinisatie delen een rol in de prijsstelling.

Ik zal het nog een keer proberen te beschrijven (niet volledig maar met enkele voorbeelden):
De ene warmtewissellaar is eenvoudig van staal en de andere is een fraai stuk gietwerk met ook nog een anode tegen corrosie.
Dat is m.i. niet eens spannend.
Wat wel telt is bv. de kwaliteit trillingdempers van de motor, is het vliegwiel (nauwkeurig!) aangepast v.w.b. massa, welke demperplaat is er toegepast, is de zaak met CE geleverd?
Bij de ene motor is het motorpaneel middels een lange kroonsteen aangesloten en bij de duurdere zitten er fraaie connectoren tussen, is er een schema bij geleverd, een goede manual en geen gezeur garantie op het systeem.

Ik kan het eigenlijk vrij kort samenvatten:
Wij hebben op dat gebied geen risico's genomen en naar aanleiding van ervaringen uit ons netwerk altijd gekozen voor Yanmar, VW, Solé, Iveco (in willekeurige volgorde genoemd), afhankelijk van de klantwensen en vooral via onze ervaringen met after sales service van de fabrikanten.

Als een 'partij Mitsubishi' of een Chinees als geheel net zo goed is als bijvoorbeeld een Yanmar (dus zowel de techniek als de after sales) dan zou ik toch nooit meer een 'dure' merkmotor inbouwen?
Denk daar maar eens over na en kom pas terug als je het begint te snappen ;)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Roelof » 05 Aug 2017, 06:23

Mee eens, behalve dat Mitsubishi in mijn ogen in het rijtje van Yanmar, Solé, Iveco, VW had mogen staan.

De after sales services is belangrijk maar voor een groot gedeelte afhankelijk van de leverancier.
De ene leverancier probeert er zsm vanaf te komen of probeert bij storingen een monteur (tegen betaling) aan boord te krijgen terwijl een andere leverancier de moeite neemt om te proberen per telefoon / e-mail samen met de klant een storing te lokaliseren en op te lossen.
Dit staat los van het motormerk / fabrikant.
Mbt de after sales service speelt het netwerk van de fabrikant én leverancier ook een rol, vooral als je buiten de NL grenzen komt.

Ik heb de ervaring dat kleinere of minder bekende aanbieders vaak een betere service geven, daar staat tegenover dat deze vaak een minder groot netwerk hebben.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten