door Davidos » 29 Jul 2017, 20:19
Bij ons is het besluit er; er komt een andere motor in onze boot. En nee, geen Chinees. Ik heb geen enkel bewijs dat ze niet goed zouden zijn, maar ik vertrouw de lange termijn beschikbaarheid van onderdelen niet, en ik geloof wel in de wereldwijde verkrijgbaarheid van onderdelen van de bekende merken.
We hebben nu een nog prima lopende OM621, met Velvet (2.91 : 1) , maar daar zijn inmiddels geen onderdelen meer voor te krijgen, of alleen voor de hoofdprijs. Dit voor zowel de motor als de keerkoppeling. De 621 zou 50pk bij 5000 toeren moeten leveren. We 'doen' meestal 2500 toeren, max 3000. Boot is 9m2 bij 3m2 (5900kg, Zalmschouw, een beetje een Doerak-achtig onderwaterschip) en vaart bij 2700 toeren' ruim 12km/h. Bij meer gas gaat het maar een ietsie pietsie harder, de neus gaat omhoog, de kont graaft in en we trekken een golf van een meter hoog.
Dan nu mijn gedachten, wellicht kan iemand hier (die er wel verstand van heeft) de moeite willen doen om te roepen of het onzin is, of niet:
Een 27pk zou prima voldoen. We 'gebruiken' nu denk ik zo'n 20pk maximaal. Een 4 cilinder, loopt dat echt zoveel mooier dat dat het overwegen waard is?
Behalve een andere motor gaan mijn gedachten uit naar een natte uitlaat en een Python. En dan hoop ik qua lengte aandrijflijn ongeveer weer uit te komen. Ohja, en van linksdraaiend naar een rechtsdraaiende schroef. Afhankelijk van de prijs wordt dat of een mechanische kk met 2:1 of een hydraulische met 3:1. Ik wil graag weer een forse schroef zoals we nu ook hebben, vaart prima. Een iets kleinere schroef zou wellicht wat meer water op het roer geven wat ook een voordeel zou kunnen zijn gezien de idiote draaicirkel die we nu hebben (is maar zo 30 meter, met vol het roer om).
En tot slot; het lijkt alsof de prijzen van motoren de afgelopen 3 a 4 jaar fors zijn gestegen zijn, klopt dat? Dat is dan gebaseerd op die handvol bedrijven die prijzen durven noemen.
Off-topic koning - vergeef me.