Een nieuwe motor kiezen..

Stelling van de maand

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Amersfow » 24 Jul 2017, 13:30

40 ton?? Is die van beton gemaakt :D (onze tjalk (14,5m, deels gedubbeld weegt 13 ton).

Met 63 pk kunnen wij nog net met mechanische koppeling uit. (Heb in de 10m kruiser een 55pk liggen, dat slaat nergens op, gaat op 2900 RPM 14,5 ofzo, veel te zwaar).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Arthur » 24 Jul 2017, 15:13

Dat is normaal voor een ex binnenvaart van die lengte, ze kunnen zelfs nog zwaarder zijn, kijk maar eens op Boten te koop..
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Marie Christina » 24 Jul 2017, 15:31

Inderdaad, tonnetje of 35 - 40 is helemaal niet spectaculair voor zo'n schip.
13 wel! ;)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor quichot » 24 Jul 2017, 18:12

Nou ja, hoe dan ook, het weegt met inventaris mee 40 ton. Ik kan er ook niks aan doen. En dat is ook wel logisch gezien het verschil in lengte. Breedte weegt ook mee hè!
Het vlak is 7 mm, en de spanten, om de dertig cm, zijn ook zware jongens.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Klaver vier » 24 Jul 2017, 18:38

Het is gewoon een goed gebouwd schip,nou nog een mooie zes cylinder,wat zou je dan gelukkig zijn.
Gr René
Klaver vier
 

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Amersfow » 24 Jul 2017, 20:46

Ah, zou je dan geen kleinere schuit willen? Met alles gelijkvloers? Ik begrijp dat trapjes wel leeftijdsbeperkend werkt. Mijn vader kan met boegschroef met 81 jaar nog aardig uit de voeten met de tjalk. Whatever.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor quichot » 24 Jul 2017, 21:00

Het gaat al 107 jaar mee, dus dat zegt wel iets over de sterkte waarmee het is gebouwd, René!
Ik begin er steeds meer zin in te krijgen, maar het moet financieel ook allemaal een beetje passen. Daar is het wachten nu op. Ik zal veel zelf moeten doen om op arbeidsloon te besparen.
En áls het doorgaat zal ik de 575 vast nog wel eens missen. Nooit één keer heeft 'ie me in de steek gelaten. In al die 35 jaar niet. Dat pleit toch wel voor die simpele old skool techniek. Dat moet z'n eventuele opvolger nog maar waar zien te maken!

Een andere schuit Amersfow? Never! 8-)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Davidos » 29 Jul 2017, 20:19

Bij ons is het besluit er; er komt een andere motor in onze boot. En nee, geen Chinees. Ik heb geen enkel bewijs dat ze niet goed zouden zijn, maar ik vertrouw de lange termijn beschikbaarheid van onderdelen niet, en ik geloof wel in de wereldwijde verkrijgbaarheid van onderdelen van de bekende merken.

We hebben nu een nog prima lopende OM621, met Velvet (2.91 : 1) , maar daar zijn inmiddels geen onderdelen meer voor te krijgen, of alleen voor de hoofdprijs. Dit voor zowel de motor als de keerkoppeling. De 621 zou 50pk bij 5000 toeren moeten leveren. We 'doen' meestal 2500 toeren, max 3000. Boot is 9m2 bij 3m2 (5900kg, Zalmschouw, een beetje een Doerak-achtig onderwaterschip) en vaart bij 2700 toeren' ruim 12km/h. Bij meer gas gaat het maar een ietsie pietsie harder, de neus gaat omhoog, de kont graaft in en we trekken een golf van een meter hoog.

Dan nu mijn gedachten, wellicht kan iemand hier (die er wel verstand van heeft) de moeite willen doen om te roepen of het onzin is, of niet:

Een 27pk zou prima voldoen. We 'gebruiken' nu denk ik zo'n 20pk maximaal. Een 4 cilinder, loopt dat echt zoveel mooier dat dat het overwegen waard is?

Behalve een andere motor gaan mijn gedachten uit naar een natte uitlaat en een Python. En dan hoop ik qua lengte aandrijflijn ongeveer weer uit te komen. Ohja, en van linksdraaiend naar een rechtsdraaiende schroef. Afhankelijk van de prijs wordt dat of een mechanische kk met 2:1 of een hydraulische met 3:1. Ik wil graag weer een forse schroef zoals we nu ook hebben, vaart prima. Een iets kleinere schroef zou wellicht wat meer water op het roer geven wat ook een voordeel zou kunnen zijn gezien de idiote draaicirkel die we nu hebben (is maar zo 30 meter, met vol het roer om).

En tot slot; het lijkt alsof de prijzen van motoren de afgelopen 3 a 4 jaar fors zijn gestegen zijn, klopt dat? Dat is dan gebaseerd op die handvol bedrijven die prijzen durven noemen.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Klaver vier » 29 Jul 2017, 20:55

Meer cylinders mooier lopen meer verbruiken.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor john6121 » 29 Jul 2017, 22:47

Ik zou bij mercedes blijven en voor een om601 gaan,heb je ook nog het voordeel dat die op iedere plantaardige olie loopt zonder om te bouwen.


Opmerkelijk is ook de thermostaatgestuurde diesel-voorverwarming door een koelmiddel-brandstof warmtewisselaar, waarover alle motoren van de OM601 tot OM603 beschikken. Daardoor is dichtslibben van de filters in de winter door vlokken zo goed als uitgesloten. De motoren kunnen daarnaast, zonder enige ombouw met plantaardige olie gestookt worden.

M.v.g. john
john6121
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 00:09
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten