Klaver vier schreef:Guido als je het voor het milieu doet zou ik zeker zo,n mooie mitsubishi in zetten,dan kan je er de rest van je leven tegen,en alleen al voor het geluid en het mindere roken zou ik er niet zo lang mee wachten,het geeft zeker meer vaarplezier en daar is het ons toch allemaal om te doen
Gr René
Ik denk daar serieus over. In september, na de ergste seizoendrukte, heb ik een afspraak met Drinkwaard om tot de juiste keuze te komen qua rompsnelheid en kruissnelheid. De DAF is met 108 pk eigenlijk te sterk voor mijn scheepje. Op mijn kruissnelheid van 11 km/h bij 1600 rpm zal de DAF zo'n beetje 50 pk leveren. Daar past die Mitsubishi met 90 pk veel beter bij. Dan heb je nog reserve genoeg om op te kunnen lopen mocht dat nodig zijn. Sneller dan 13 km/h wil dit rompje toch niet.
Juist omdat de DAF nu nog prima is krijg ik daar wat voor terug. Als hij kuren begint te vertonen is het schroot.
Mijn huidige koppeling, de PRM, heb ik destijds nieuw gekocht, en die komt er dan weer achter. Dan hoeven er alleen wat motorsteunen verplaatst te worden, dus de inbouwkosten vallen mee.
En inderdaad heb ik ook gedacht, gelet op onze leeftijd, nog tien mooie vaarjaren, waarom dan niet met een mooi nieuw en stil spulletje waar ik weinig omkijken naar heb.
Een bijkomend voordeel is dat mijn zoon met het schip verder wil als wij te oud geworden zijn, en die is niet zo technisch. Dan is het prettig dat de motor weinig onderhoud vergt.
En zo hebben we dit draadje weer on topic gekregen, René!
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido