Een nieuwe motor kiezen..

Stelling van de maand

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor smeukel » 23 Jul 2017, 08:04

Bunkerboot Terlouw Capelle aan den Ijssel heeft inmiddels ook GTL voor de pleziervaart : http://www.oliehandel-terlouw.nl/gtl-fuel-pleziervaart/
smeukel
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 04 Mrt 2015, 19:15
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Nerissa » 23 Jul 2017, 09:42

Bunkerboot Kieboom, Werkendam, buitenzijde Biesboschsluis

Frans 8-)
Nerissa
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor quichot » 23 Jul 2017, 10:01

Ik begrijp uit de reacties dat er geleidelijk meer bunkerstations met GTL bij komen. Maar dat betekent vooralsnog (als je tenminste niet met jerrycannetjes wilt sjouwen) dat je alleen incidenteel GTL zult kunnen tanken. Want je moet net zo'n beetje aan bunkeren toe zijn als je bij zo'n verkooppunt langskomt. Voor 100 liter stop je niet af als je bunkercapaciteit zo'n 700 liter is. Uiteindelijk zul je dan een mix van diesels in de tank hebben. Maar of dat milieu- en motortechnisch nog zoden aan de dijk zet vraag ik me af.

Naarmate er meer bunkerstations met GTL bijkomen zal die mix wel steeds meer GTL bevatten. Tenminste, als je in Nederland blijft. In België en Frankrijk mag je al blij zijn dát je ergens kunt bunkeren. Al met al lijkt het me te voorbarig om te stellen dat het probleem van vervuilende motoren al is opgelost.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Mopolcamper » 23 Jul 2017, 10:14

Ik stelde al eerder, dat de vraag uiteindelijk het aanbod bepaalt. Als jij nu ook voor die vraag zorgdraagt, komt de oplossing vanzelf in beeld.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor quichot » 23 Jul 2017, 10:38

Mopolcamper schreef:Ik stelde al eerder, dat de vraag uiteindelijk het aanbod bepaalt. Als jij nu ook voor die vraag zorgdraagt, komt de oplossing vanzelf in beeld.

Een deel van de oplossing. Het blijft per slot van rekening fossiele brandstof. Ook hebben we weinig of geen inzicht in de mate waarin winning en productie vervuilend zijn. In zo'n oliestaatje als Qatar zal dat niet de eerste zorg zijn.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Marie Christina » 23 Jul 2017, 11:05

In Qatar is maar 1 ding de eerste zorg: geld verdienen.
Met op plaats 2: de wereld laten zien dat ze dat doen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Klaver vier » 23 Jul 2017, 12:42

Guido als je het voor het milieu doet zou ik zeker zo,n mooie mitsubishi in zetten,dan kan je er de rest van je leven tegen,en alleen al voor het geluid en het mindere roken zou ik er niet zo lang mee wachten,het geeft zeker meer vaarplezier en daar is het ons toch allemaal om te doen
Gr René
Klaver vier
 

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor quichot » 23 Jul 2017, 13:08

Klaver vier schreef:Guido als je het voor het milieu doet zou ik zeker zo,n mooie mitsubishi in zetten,dan kan je er de rest van je leven tegen,en alleen al voor het geluid en het mindere roken zou ik er niet zo lang mee wachten,het geeft zeker meer vaarplezier en daar is het ons toch allemaal om te doen
Gr René

Ik denk daar serieus over. In september, na de ergste seizoendrukte, heb ik een afspraak met Drinkwaard om tot de juiste keuze te komen qua rompsnelheid en kruissnelheid. De DAF is met 108 pk eigenlijk te sterk voor mijn scheepje. Op mijn kruissnelheid van 11 km/h bij 1600 rpm zal de DAF zo'n beetje 50 pk leveren. Daar past die Mitsubishi met 90 pk veel beter bij. Dan heb je nog reserve genoeg om op te kunnen lopen mocht dat nodig zijn. Sneller dan 13 km/h wil dit rompje toch niet.

Juist omdat de DAF nu nog prima is krijg ik daar wat voor terug. Als hij kuren begint te vertonen is het schroot.
Mijn huidige koppeling, de PRM, heb ik destijds nieuw gekocht, en die komt er dan weer achter. Dan hoeven er alleen wat motorsteunen verplaatst te worden, dus de inbouwkosten vallen mee.

En inderdaad heb ik ook gedacht, gelet op onze leeftijd, nog tien mooie vaarjaren, waarom dan niet met een mooi nieuw en stil spulletje waar ik weinig omkijken naar heb.
Een bijkomend voordeel is dat mijn zoon met het schip verder wil als wij te oud geworden zijn, en die is niet zo technisch. Dan is het prettig dat de motor weinig onderhoud vergt.

En zo hebben we dit draadje weer on topic gekregen, René! :lol:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Amersfow » 24 Jul 2017, 07:31

Is de S4S met 63 pk niet voldoende? Wij varen met de 14,5m tjalk zo'n 9,5 km op 1500 rpm. Loopt mooi.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor quichot » 24 Jul 2017, 08:57

Ik ben geen snelheidsduivel, maar 9,5 km/h is me echt te traag. Met 11 km/h als kruissnelheid kom je wat beter mee met het overige verkeer. Dan tref je niet elke keer een sluis of brug die nét voor je neus sluit. En als ik drukke punten moet passeren, Noord/Merwede, Maas/Oude Maas, Merwede/Kil, dan vind ik het ook wel prettig dat ik, al is het maar een paar minuutjes, de 13 km/h haal. Zo'n meldpost loodst je er wel veilig overheen, maar beroeps- en met name kleine zeevaart kan griezelig snel dichterbij komen.
En de Jonge Willem is 20,60 mtr, eigen gewicht 40 ton. De DAF moet nu 1600 rpm draaien om 11 km/h te varen. Dan draait de schroef (27 x 21,5 inch diameter x spoed) ongeveer 533 keer rond. Trekt die 65 pk dat zonder voortdurend op z'n tenen te moeten lopen? En wat houd je dan nog over om als dat nodig is iets sneller te lopen?
Maar goed, ik laat me eerst terdege adviseren, alles overwegende: waterverplaatsing, rompsnelheid, gewenste snelheid, schroefdiameter- en spoed, reductie, enz. enz.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten