Goeie post!
Zelf hik ik ook tegen hermotoriseren aan. Wel doen, niet doen etc. Waarom?
We hebben een OM621 uit 1963. De motor heeft de laatste jaren een heleboel uitwendig onderhoud gehad. Injectoren, rotocaps, een heleboel pakkingen, revise van asje op injectiepomp (lagertjes, asje, pakking) startmotor, motorsteunen, waterpomp, dynamo, demperplaat, vliegwielverzwaring, olie slangen naar de oliekoeler, snel gloeiers. De Velvet kreeg ook nieuwe slangen maar verder alleen wat verse pakkingen.
Motor rookt koud iets. Eens warm rookt ie amper. Olie verbruik is gering. Lekt meer dan ie verbruikt. En lekt ook amper, bakent meer z'n territorium af dan dattie lekt.
Motor start, ook als het vriest, na 5 sec gloeien in 1 keer en loopt dan al redelijk. Motor zelf geeft geen problemen, maar het is een wat ouder ding met 3 lagers op de krukas. Doe daar een droge uitlaat bij, en ondanks rigoreuze soundproofing van de vloer en het dicht purren van alle gaten, het maken van labyrinthen voor de lucht inlaten en het dicht maken van de stuurkast etc etc is het een lawaai bron.
Iedereen die er verstand van zegt te hebben vind de motor mooi lopen.
Waarom ik toch hermotorisering overweeg? Elk jaar met de zomervakantie gaat er wel weer wat stuk aan of rond de motor, en dat ben ik wel een beetje beu. Onderdelen voor de OM621 worden moeilijk en of duur, de motor lekt zoals gezegd een piepklein beetje olie, dus de motor ruimte blijft niet mooi schoon.
Toen ik dit laatst besprak bij Drinkwaard kreeg ik niet eens het advies om de motor meteen te vervangen. Er is het nodige aan gedaan, motor loopt goed..... wel kreeg ik wat info mee en het advies om de motor gewoon te blijven gebruiken tot er echt wat duurs stuk zou gaan, of iets dat niet zomaar te vervangen is. Een Chinese motor werd eigenlijk wel afgeraden, niet dat ze slecht zijn, maar ik zou dan toch richting de 50pk moeten denken terwijl een 33pk (?) Mitsubishi ook voldoende zou zijn, en redelijk zou passen op de plek van de huidige 621.
Mij klonk het verhaal plausibel.
Overigens, dit jaar gingen de vernieuwde slangen van de keerkoppeling lekken. En een Velvet zonder ATF vloeistof is niet fijn. Bleek: het bedrijf dat de slangen had aangekrompen op de koppelingen had en de verkeerde maat slang, en het verkeerde type slang. En dat kon niet tegen ATF... sja, dan ga je.
Maar, na dit hele verhaal te hebben getiept: De boot bevalt prima en blijft nog wel even (10 jaar? 20?). Waarom dan niet NU hermotoriseren, nu kan ik het wel bij elkaar sparen, en hoe eerder ik het doe hoe langer ik er van geniet. Geniet van geen spontaan onderhoud moeten doen op vakantie (hoop ik dan tenminste) , geniet van minder herrie (is een moderne motor echt ZO VEEL stiller?)
Stel de OM621 gaat over 10 jaar dood en ik hermotoriseer. Dan geniet ik er niet zo lang meer van......
Dus ik zit er ook dubbel in. Wel doen, niet doen, hoeveel pk?
De OM621 is 50pk bij 4500 toeren, als ik het wel heb.
Ik draai nooit meer dan 3000 toeren, en 3000 dat is maar af en toe even, het is eigenlijk niet leuk. De boot graaft in en gaat niet harder, de golven zijn wel een spektakel.
Standaard is het 2700 toeren max voor tegen de 13km/h. bij 2000 toeren is het 10km/h.
De velvet is een 2,91 : 1
De schroef is drieblads en groot (sorry, specs weet ik niet).
Aan het brandstof verbruik te zien: als we door gassen middelen we 3,2 liter per uur, denk ik niet dat we echt veel pk's benutten. De oudere motoren doen zo'n 4 pk per liter per uur. Dus we gebruiken gemiddeld 12 a 13pk. De boot heeft wel power, geef ik bij wegvaren (warme motor) even flink gas dan zijn we echt zo op gang.
Als we de boot duwen met de bijboot waar 5pk achter zit, gaan we 7,5km/h.
Boot is 9,5m bij 3,3m en 80cm diep. 5,9 ton verplaatsing. Plat voorkantje en de stroomlijn van een schoenendoos.
Wat zou wijsheid zijn?
Wat voor schroef, wat voor keerkoppeling (welke reductie) en welke hoeveelheid pk's?
Liefst zou ik het laten doen, wat kost zo iets? Geen idee. Dan toch zelf doen? Kan het wel, maar... tijd.... zin hebben het te doen, beetje hulp inhuren (takel en las werk) etc.
Sja, ik ben er nog steeds niet uit.