Een nieuwe motor kiezen..

Stelling van de maand

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Davidos » 02 Sep 2015, 23:52

Goeie post!

Zelf hik ik ook tegen hermotoriseren aan. Wel doen, niet doen etc. Waarom?

We hebben een OM621 uit 1963. De motor heeft de laatste jaren een heleboel uitwendig onderhoud gehad. Injectoren, rotocaps, een heleboel pakkingen, revise van asje op injectiepomp (lagertjes, asje, pakking) startmotor, motorsteunen, waterpomp, dynamo, demperplaat, vliegwielverzwaring, olie slangen naar de oliekoeler, snel gloeiers. De Velvet kreeg ook nieuwe slangen maar verder alleen wat verse pakkingen.

Motor rookt koud iets. Eens warm rookt ie amper. Olie verbruik is gering. Lekt meer dan ie verbruikt. En lekt ook amper, bakent meer z'n territorium af dan dattie lekt.

Motor start, ook als het vriest, na 5 sec gloeien in 1 keer en loopt dan al redelijk. Motor zelf geeft geen problemen, maar het is een wat ouder ding met 3 lagers op de krukas. Doe daar een droge uitlaat bij, en ondanks rigoreuze soundproofing van de vloer en het dicht purren van alle gaten, het maken van labyrinthen voor de lucht inlaten en het dicht maken van de stuurkast etc etc is het een lawaai bron.

Iedereen die er verstand van zegt te hebben vind de motor mooi lopen.

Waarom ik toch hermotorisering overweeg? Elk jaar met de zomervakantie gaat er wel weer wat stuk aan of rond de motor, en dat ben ik wel een beetje beu. Onderdelen voor de OM621 worden moeilijk en of duur, de motor lekt zoals gezegd een piepklein beetje olie, dus de motor ruimte blijft niet mooi schoon.

Toen ik dit laatst besprak bij Drinkwaard kreeg ik niet eens het advies om de motor meteen te vervangen. Er is het nodige aan gedaan, motor loopt goed..... wel kreeg ik wat info mee en het advies om de motor gewoon te blijven gebruiken tot er echt wat duurs stuk zou gaan, of iets dat niet zomaar te vervangen is. Een Chinese motor werd eigenlijk wel afgeraden, niet dat ze slecht zijn, maar ik zou dan toch richting de 50pk moeten denken terwijl een 33pk (?) Mitsubishi ook voldoende zou zijn, en redelijk zou passen op de plek van de huidige 621.

Mij klonk het verhaal plausibel.

Overigens, dit jaar gingen de vernieuwde slangen van de keerkoppeling lekken. En een Velvet zonder ATF vloeistof is niet fijn. Bleek: het bedrijf dat de slangen had aangekrompen op de koppelingen had en de verkeerde maat slang, en het verkeerde type slang. En dat kon niet tegen ATF... sja, dan ga je.

Maar, na dit hele verhaal te hebben getiept: De boot bevalt prima en blijft nog wel even (10 jaar? 20?). Waarom dan niet NU hermotoriseren, nu kan ik het wel bij elkaar sparen, en hoe eerder ik het doe hoe langer ik er van geniet. Geniet van geen spontaan onderhoud moeten doen op vakantie (hoop ik dan tenminste) , geniet van minder herrie (is een moderne motor echt ZO VEEL stiller?)

Stel de OM621 gaat over 10 jaar dood en ik hermotoriseer. Dan geniet ik er niet zo lang meer van......

Dus ik zit er ook dubbel in. Wel doen, niet doen, hoeveel pk?

De OM621 is 50pk bij 4500 toeren, als ik het wel heb.

Ik draai nooit meer dan 3000 toeren, en 3000 dat is maar af en toe even, het is eigenlijk niet leuk. De boot graaft in en gaat niet harder, de golven zijn wel een spektakel.

Standaard is het 2700 toeren max voor tegen de 13km/h. bij 2000 toeren is het 10km/h.

De velvet is een 2,91 : 1

De schroef is drieblads en groot (sorry, specs weet ik niet).

Aan het brandstof verbruik te zien: als we door gassen middelen we 3,2 liter per uur, denk ik niet dat we echt veel pk's benutten. De oudere motoren doen zo'n 4 pk per liter per uur. Dus we gebruiken gemiddeld 12 a 13pk. De boot heeft wel power, geef ik bij wegvaren (warme motor) even flink gas dan zijn we echt zo op gang.

Als we de boot duwen met de bijboot waar 5pk achter zit, gaan we 7,5km/h.

Boot is 9,5m bij 3,3m en 80cm diep. 5,9 ton verplaatsing. Plat voorkantje en de stroomlijn van een schoenendoos.

Wat zou wijsheid zijn?

Wat voor schroef, wat voor keerkoppeling (welke reductie) en welke hoeveelheid pk's?

Liefst zou ik het laten doen, wat kost zo iets? Geen idee. Dan toch zelf doen? Kan het wel, maar... tijd.... zin hebben het te doen, beetje hulp inhuren (takel en las werk) etc.

Sja, ik ben er nog steeds niet uit.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Georges » 12 Sep 2015, 12:06

elrenegado schreef:timray,
sja, er is hier en op andere fora al voldoende over geschreven.
Er zijn mensen die er probleemloos mee varen, en er zijn mensen die vrij vlot al allerlei problemen hebben.

je kan het een beetje zien zoals in de automobiel industrie.
Je hebt A merken zoals opel, bmw, etc, en je hebt de dacia's, deawoo's etc die allemaal een stuk goedkoper zijn.
Ze functioneren wellicht prima, maar staan wat vaker in de garage, en lopen ook geen 300.000km


-ik overweeg ook een vervanging en de timray is natuurlijk verleidelijk qua prijszetting,kan je me wat links doorsturen over de gemelde problemen met deze motoren ?
We hebben nu een Perkins 4108M met Paragon keerkoppeling die na 3621 uur serieus begint te roken en diesel buiten gooit langs het koelwater, in 2017 wil ik graag een langere tocht over de Franse kanalen gaan doen en geen zorgen hebben,daarom de overweging van te veranderen, aangezien ik geen betrouwbaar revisiebedrijf ken dat me langer dan 1 seizoen garantie geeft.

Bovendien ben ik er ondertussen na 35 jaar varen met veel verschillende bootjes(ook van anderen) van overtuigd dat het met wat minder PK ook moet kunnen , ook omdat de motorruimte dan groter wordt om mijn 60 jarige knoken wat te sparen door makkelijker bereiken van onderhoudsgevoelige onderdelen, dus een nieuwe met wat minder stoer uiterlijk zou misschien leuk zijn. :?:

En off topic maar wat auto's betreft onze Opel van amper 2 jaar heeft veel meer (reeds 3 x onverwacht naar de garage met slepen erbij) problemen dan onze Dacia (0 problemen) indien je kijkt op Problemcars staan net de "A" merken in de top 10...en bijvoorbeeld Dacia op een heel comfortabele plaats.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor gast » 12 Sep 2015, 12:46

Opelopelopelopelope....daarom niet een Opel kopen ;)

Maar even serieus.
Dacia is niks mis mee, is gewoon een bewust goedkoper design met een A merk motor.
Dat Dacia op een comfortabele plaats staat bij Problemcar ten opzichte van de A merken komt niet omdat Dacia minder problemen kent.
Heeft met verhoudingen te maken, de hele top 10 van best verkochte auto's gaat dit jaar ruim over de 70.000 verkopen.
Dacia komt pas op plaats 72 met 1116 verkochte Logans en op plaats 97 met 574 verkochte Sandero's, de Duster staat er niet eens in.
Vanaf plaats 10 tot 72 zitten dus nog allemaal meer verkochte modellen en alles bij elkaar is dus de kans op een defect procentgewijs veel groter 8-)
Detail hierin is dat de Renault Clio momenteel op 1 staat en dat Renault weer een drijvende kracht achter de Dacia is, maar dat de Clio een terugroepactie heeft.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor kajoe » 12 Sep 2015, 13:14

vandaag vertelde iemand mij dat yanmar (Toyota ) en John Deere uit de zelfde koker komen even zo als meerdere motoren die uit het verre oosten komen .
in mijn vroegere dagen eens 2 weken in Japan verbleven met de varende vakantie vloot ,bij bezoeken aan fabrieken kwamen wij er achter dat de meeste spullen volgestopt waren met Phillips producten.
vele souvenirs die je daar kon kopen waren made in Holland of Duitsland .
dus vertrouw ik toch maar een beetje op die Chinese ,Koreaanse of Japanse motoren ,als je ziet wat er met containers binnenkomt en dan naar auto fabrieken gaat in de landen ,kan het niet anders dan dat in de bekende Europese merken oosterse blokken staan met iets verschillende opbouw en plaatjes.
groet wout.
kajoe
 
Berichten: 1379
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor gast » 12 Sep 2015, 14:40

Chinees alleen als het om een rijsttafel gaat.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor aquanaut » 12 Sep 2015, 16:06

chaea schreef:Chinees alleen als het om een rijsttafel gaat.

Sambal bij? Lekkol spicy!
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor kajoe » 12 Sep 2015, 18:00

tja maar die rijst tafels zijn behoorlijk ver Hollandst.
ooit wel eens een echte Chinese rijst tafel gehad ?
die wij hier voorgeschoteld krijgen is meer richting de Indische kant op, aangepast aan ons Hollanders.
ik zelf vond vroeger de marine rijsttafel nog de beste, jaren van genoten.
groet wout.
kajoe
 
Berichten: 1379
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor swblom » 14 Sep 2015, 15:17

[quote="stentor950"][quote="Jan Huibers
Zaken waarop de meeste consumenten selecteren is veelal de laatste. Toch wil ik even aangeven waar de TMD motoren van Timray in worden gebruikt. Ga nu niet vertellen dat ze daarbij een luizenleven hebben of weinig draaiuren maken, want dan neemt niemand je meer serieus. Kijk even onder alle toepassingen op de site van Timray.
http://www.timray.nl/TMD%20index%20langeslag.htm

Kijk, daar gaan we weer door de bocht. Op de site staan toepassingen vermeld van dezelfde basismotoren . Daar staat voor de goede lezer dus niet dat daar Timray gemariniseerde motoren worden gebruikt. Ook al heb ik geen praktische ervaring met Timray motoren, ze kunnen best goed zijn, ik vraag mij wel af waarom ze keer op keer via allerlei listige aanprijzingen aan de man worden gebracht.

Voor mij is het voldoende om het merk links te laten liggen.
swblom
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:00
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Georges » 15 Sep 2015, 12:48

swblom schreef:Kijk, daar gaan we weer door de bocht. Op de site staan toepassingen vermeld van dezelfde basismotoren . Daar staat voor de goede lezer dus niet dat daar Timray gemariniseerde motoren worden gebruikt. Ook al heb ik geen praktische ervaring met Timray motoren, ze kunnen best goed zijn, ik vraag mij wel af waarom ze keer op keer via allerlei listige aanprijzingen aan de man worden gebracht.

Voor mij is het voldoende om het merk links te laten liggen.

Ieder merk wordt toch door de marketing als de beste koop gepromoot, wat bedoeld U met listig en wat maakt U wantrouwig ?
Ik ben zelf aan het twijfelen om onze Perkins 4108 te vervangen of te reviseren daarom dat goed geargumenteerde informatie welkom is.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor stentor950 » 15 Sep 2015, 16:58

swblom schreef: Ook al heb ik geen praktische ervaring met Timray motoren, ze kunnen best goed zijn, ik vraag mij wel af waarom ze keer op keer via allerlei listige aanprijzingen aan de man worden gebracht.


Ik heb wel praktische ervaring met een Timray motor en deze draait al drie seizoenen als een zonnetje. Ik heb het dus niet uit de derde hand...

"Ze kunnen best goed zijn"....dus je laat het je aanleunen door wat anderen je vertellen?

Listige aanprijzingen, en dat keer op keer? Verklaar je nader.

NB. Ik heb geen aandelen in de firma, maar een tevreden gebruiker.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten