Een nieuwe motor kiezen..

Stelling van de maand

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor EricS » 30 Jul 2017, 15:14

Ik heb een klant die een Timray in z'n boot heeft staan.Hij heeft deze motor zelf,een jaar of 5 geleden, nieuw gekocht omdat het veel geld scheelde met een Vetus.Hij heeft spijt als haren op z'n hoofd.
Bij de eerste vaart liep de keerkoppeling in elkaar.Hij kreeg hier wel een nieuwe voor.Ook koelproblemen,erg roken en veel herrie ondanks dat het een 4 cilinder is.
In het begin heb ik hem nog geholpen,maar nu zet ik er geen sleutel meer op.
Inruilen is ook geen optie want die TROEP is niet meer waard dan een zak drop en een pijp knikkers!
EricS
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 15 Okt 2016, 00:21
ligplaats: Alphen a/d Rijn
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Noordvaarder » 30 Jul 2017, 15:24

Gruttepier schreef:Maar wees realistisch in de vergelijking, een Chinese namaak.

Ik ben ok realistich,maar kijk ook naar mijn portemonnee.
Ik heb 6 jaar lang een Volvo FH truck gehad,en die komt zogenaamd uit Gent.
Ja daar zit de inelkaarzetclub,oftewel meteen mooi woord , assamblagefabriek.
Overal komen de onderdelen vandaan,van over de gehele wereld.
Enigste wat ze hier in Europa bouwen,op één plek,zijn de motoren.
Kaal wel te verstaan,want de appendages komen van over de hele wereld vandaan.
O.a. de kabelboom komt uit Maleisië.
Allemaal zogenaamd onder auspiciën van.
4 jaar problemen met dat k*tding gehad,en waarom? Omdat er zo'n kloten kabelboom uit Maleisië aan gemonteerd zit.
Dus al je denkt dat alles hier koek en ei is,dan heb je dat goed mis.
End btw way,truck koste een niet mis te verstane €103 mille(excl btw),heel wat anders dan een TimRay blokje van €4,5 mille.
4 jaar lang,elke maand in de garage.Met dank aan een europees merk k*tmerk.
7 stuks AVU kleppen a raison van 750( ex btw ,excl.montage) euro per stuk zijn erop gekomen.
Alle rommel als apendages,komt uit die landen,omdat het gewoon goedkoper is.
Want als je dat niet zou willen,dan is zo'n voertuig onbetaalbaar.

Ik kan je legio voorbeelden geven,waar Nederlanders gebruik van maken.
Als iedere huishouding al het "made in China",made in Maleisië,made in Taiwan, Made in Vietnam",de deur uit zou doen,zit praktisch iedereen op een Perzische kleedje naast een rookpot,om daarmee te kunnen communiceren,zoals Indianen vroeger deden.
"Back tot the past" is dan het motto. :mrgreen:

Ik heb een onafhankelijk motoren inbouwer in mijn dorp,en die vraag ik om raad.
Niet iemand van het forum hier,want ik ken zijn achtergronden niet.
En deze persoon zegt mij geen slecht woord over motoren van Chinese makelij.
Bel hem anders even,hij repareert en plaatst door geheel Noord Nederland.
http://www.watersportservicenoord.nl/
Een leuke vent,en zeer kundig,en niet duur.
Geen uurlonen waar je tegen op kijkt,maar normale prijzen die betaalbaar zijn.

Voorlopig is mijn motor(Indenor 50 pk) nog goed genoeg volgens hem,dus ik wacht nog effe.

Een ander iets waar je het over hebt,is dat een motor dan op zijn minst 30 jaar mee moet gaan.
Dat vind ik ook niet relevant,want over 8 jaar vaar ik niet meer.
En misschien al wel eerder,want mijn toekomst is een rolstoel.
Ik heb nu al 2 Otto Bock WalkOn Flex Peroneusveren nodig om fatsoenlijk te kunnen lopen.
O ja,waar komen die vandaan?Juist ja, uit China.
Daar voor een habbekras laten maken,en hier verkopen voor 1184 euro per stel.
Maar ja,ik ben ze nodig,het is kiezen tussen stilzitten of fatsoenlijk te kunnen lopen.
Ik heb namelijk CIAP.
Dergelijk spul wordt hier niet meer gemaakt,omdat de produktiekosten dan te hoog liggen,en de europse fabrikanten dan weer concurrentie uit China hebben.

Nog een leuke vermelding.
Gisteren via Ebay een nieuwe achterkant voor een Lumia 625 besteld.
Produkt is made in China.
Onderdeel daar ook maar besteld rechtstreek.
Kost 4 euro incl. shipping.
Had ik het hier besteld,dan moet ik 28,99 euro plus verzending betalen,aan iemand,die het ook daar besteld.
Nu komt het voor een totale prijs van 4 euro uit China.
Via PayPal betaald,dus garantie dat het geleverd wordt,of geld terug komt bij niet levering.
Maar ze leveren wel,daar zit ik niet oever in.

Maar een ander zal zelf de afweging moeten maken,of een motor die onder licentie van hier in China goedkoop gemaakt wordt, en hier duur verkocht wordt,of een TimRay kopen,die hier de helft kost.
Of bij Drinkwaard een goedkoop Sjnees blokje gaan kopen.
Als het spul dan zo slecht is,waarom bied dan een dealer die zogenaamde "rommel" dan aan?
Om zijn naam te grabbel te gaan gooien,of omdat hij klanten wil behouden die niet te duur, maar wel goed willen worden geholpen.
Want als dat rotzooi was geweest,dan was Drinkwaard zijn goede naam nu al kwijt geweest.
Onder elk kaf zit nog koren,maar niet alleen bij die budget motoren.
Ik ga dus liever voor een sjinees,dan voor een net "nagekeken" motor.
Want wanneer is/wordt zo'n ding nagekeken?
Als ik ermee wegrij op een aanhanger,of is dat daarvoor al gebeurd. ;) ;)

EricS schreef:Hij heeft spijt als haren op z'n hoofd.

Ja dat kan ik begrijpen,maar dat heb je ook als je een Europese truck koopt van 103 duizend euro,die ook niet doet wat ie moet doen.
En als je dan om garantie komt,dan doen ze je een voorstel voor het terug kopen van 47,5 duizend na 22 maanden.
Ik zal de dealer zijn naam maar niet noemen,maar ik mocht ook effe in 22 maanden in bijna 55,5 duizend euro gaan wegschrijven.
Dat kan je als éénmanszaak ook niet gebruiken.
Degene die me de onheils tijding bracht stond het huilen nader dan het lachen bij mij aan deur.
Dus spreek me niet van garantie,want op een Senseo van 80 euro heb je meer,dan op een truck van ruim een ton excl btw.
Maar jouw antwoord zegt niks over al diegenen die wel een fatsoenlijke sjinees hebben.
Noordvaarder
 

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Gruttepier » 30 Jul 2017, 17:42

Vooral een erg lang verhaal waar de emotie de overhand heeft, maar de hoofdmoot niks anders dan al aangehaald is.
Kopieer of licensie daar zit veel verschil.

Elk gerenomeerde merk heeft zijn miskleunen en zelfs onder de topproducten zitten maandagmorgen producten.
De miskleunen gaan snel genoeg via de forums over het web, consumenten laten al snel dit soort producten links liggen, een slecht product uit een verder goede lijn is botte pech en de garantie afhandeling is hoe de verkoper dit afhandeld.

Ik kan mij heel goed voorstellen dat als je nog 4 jaar denkt te varen dat je dan voor dit alternatief kiest, dat is een afweging die je maakt en de beurs is daarin belangrijk.
Dat heb ik ook al geschreven.
Gruttepier
 

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Klaver vier » 30 Jul 2017, 19:01

Voor € 3000 een geriviseerde motor waar haal je die dan?
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Davidos » 30 Jul 2017, 20:11

Noordvaarder schreef:Je zou eigenlijk een vermogenskromme moeten hebben van de huidige motor.
Aan de hand daarvan kun je zien,wat de motor aan pk's levert bij een bepaald toerental.
Als je nog de originele gegevens hebt,kan het daar wel eens instaan.
Ik kan er helaas niks over vinden op het web.
Uitgaande van wat hier regelmatig gepredikt wordt,zou je genoeg hebben aan 3,5 kW/ton.
In jouw geval zou dat uitkomen op iets meer dan 28pk.
Maar ja,is dat genoeg voor jouw type boot?
Ik hou het toch liever op ongeveer 40pk.
Iets over hebben,is beter dan iets tekort komen,denk ik.
En/of een meercilinder mooier loopt?
Dat is de smaak van iedere gebruiker wat hij of zij wil horen, denk ik.




Dank voor je reactie. Met onze 6pk buitenboordmotor (duwen met de rubberboot) gaan we 8,5km/h.

Toerental naar pk omzetten gaat niet, de schroef belast de motor niet maximaal, dus de maximale pk's bij een bepaald toerental, die komen er niet uit.

Bij 3000/3100 toeren zit 'onze' toerental beperking. DWZ harder loopt 'ie niet. Daar 'trekt' de schroef dus wel maximaal vermogen. Maar. hoeveel pk dat is, weet ik niet. We gaan dan 13,0km/h. En trekken een giga aso golf :)

Het kan ook gewoon zijn dat de pomp verdraaid is, of er paardjes ontstapt zijn, waardoor er niet meer dan dat toerental in zit.

Motor loopt goed, maar dat zegt op zich niets.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor De Waalschokker » 30 Jul 2017, 21:40

Gruttepier schreef:Vooral een erg lang verhaal waar de emotie de overhand heeft, maar de hoofdmoot niks anders dan al aangehaald is.
Kopieer of licensie daar zit veel verschil.

Elk gerenomeerde merk heeft zijn miskleunen en zelfs onder de topproducten zitten maandagmorgen producten.
De miskleunen gaan snel genoeg via de forums over het web, consumenten laten al snel dit soort producten links liggen, een slecht product uit een verder goede lijn is botte pech en de garantie afhandeling is hoe de verkoper dit afhandeld.

Ik kan mij heel goed voorstellen dat als je nog 4 jaar denkt te varen dat je dan voor dit alternatief kiest, dat is een afweging die je maakt en de beurs is daarin belangrijk.
Dat heb ik ook al geschreven.



"...lang verhaal waar de emotie de overhand heeft..."

Niet zo bij mij, als ik mijn bankrekening of portefeuille bekijk en ik moet in het verlengde daarvan een aankoop doen (of wat dan ook) handel ik rationeel en is emotie ondergeschikt. :mrgreen:
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Roelof » 30 Jul 2017, 21:58

Ja, Chinese producten hebben een slechte naam, niet helemaal ten onrechte omdat er veel rommel uit China op de markt komt.
Veel goederen uit China is een slechte kopie van westers of Japans spul.
Geassembleerd in China (mits onder strikt toezicht van de fabrikant) is normaliter best goed en zeker vergelijkbaar met EU kwaliteit.

Ik verwacht dat China dezelfde kant opgaat als Japan in de jaren 60 / 70 en Z Korea in de jaren 70 en 80.
Eerst (slechte) kopieën maken met detail verschillen, hiervan leren mbt ontwerp, materiaal kennis, het afzetgebied, de klanten eisen, enz. om uiteindelijk met een goed eigen product te komen.

Neem als voorbeeld de Hyundai Pony uit de jaren 70:
Een onooglijk koekblik wat in de folder al roeste, qua model en uitrusting mijlen achter liep op alle ander auto's welke je kon kopen, kwalitatief een aanfluiting en onbetrouwbaar maar het koste bijna niks.
https://hyundai-blogs.azureedge.net/med ... 6620000000
Vergelijk dat met de huidige Hyundai's, Ze zijn tegenwoordig een speler op de wereldmarkt.
Zo ging het ook met (scheeps)motoren en scheepsbouw.

Timray heeft een slechte aanloop gehad in NL, gegronde klachten mbt grote storingen, veelal problemen door slecht materiaal, slechte fabricage, rammelende assemblage en / of slechte engineering.
Wat ik tegenwoordig over deze motoren en de leverancier(s) hoor valt best wel mee.
Ik heb op het punt gestaan om een Timray aan te schaffen voor onze vorige boot, ik kan alleen maar zeggen dat ik door de importeur keurig netjes geholpen ben. Op verzoek kreeg ik een overzicht van een storings / klachten lijst mbt de door hun geleverde motoren.
Die jongens zijn toch niet dom?
Als ze merken dat er geen verbeteringen in de producten zit geven ze er ook de brui aan, ze blijven echt niet op vrijwillige bases investeren om zoveel mogelijk geouwehoer te krijgen.

Ik verwacht dat we hier over 10, 15 jaar heel anders over Timray praten, de stijgende lijn is er volgens mij.
De voorbeelden die worden aangehaald mbt storingen enz kort na inbouw, gaan denk ik voornamelijk over de motoren in de aanloopfase van Timray. Er gaat een tijd overheen voordat dergelijke zaken opgelost zijn in een wereldwijde organisatie.
Zo zijn er ook negatieve ervaringen bekend over diverse bekende NL leveranciers welke EU of Japanse motoren verkopen / reviseren, zowel over motoren als de uitgevoerde werkzaamheden en / of service.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Gruttepier » 31 Jul 2017, 06:38

De vergelijking Japan is een ander argument wat vaak aangehaald wordt.
Maar behalve dat het beide Aziatische landen zijn is deze vergelijking niet correct, Japan is een land waar betrouwbaarheid hoog in het vaandel staat en al eens eerder neergetypt, vergelijkbaar met de Duitse industrie.
Korea komt meer in de buurt, echter daar was ook meer het concept om een betrouwbare speler te worden op de wereldmarkt wat hedendaags is gelukt.

China heeft in deze discussie een slechte naam, in of aan onze boot willen we namelijk iets betrouwbaars en hoe graag ikzelf het ook anders wil zien is er geen argumentatie die mij overtuigd om voor een Chinese motor te kiezen. De Huyndai Pony uit Korea was wellicht niet mooi en kon niet tegen het Europese zeeklimaat(hadden Europeanen in die tijd ook last van) maar was wel bedoeld om voet te zetten op de Westerse markt. Een weetje is dat de Pony ontworpen is door Giorgetto Giugiaro welke ook het ontwerp van de VW Golf van de tekentafel liet komen. Geen kopieermodel dus maar puur een model creeeren waarmee ze vat konden krijgen op de Markt, dat is het verschil met insteek.
China heeft de Landwind, het model wat in Nederland verkocht zou worden bleek levensgevaarlijk maar zie de importeur nog op tv roepen dat dit aanloopproblemen waren, dat was in 2005 en we zijn inmiddels 12 jaar verder.
In de buitenboordmotorbranche zie je het ook, vooral het klonen van modellen en roepen dat ze gelijk zijn aan de A merken, maar gewoon schaamteloze kopieën die ook uitblinken in onbetrouwbaarheid. Ook hier zijn verschillende importeurs geweest die van alles beloofde maar dat inmiddels alweer zijn vergeten. Een negatief maar realistisch voorbeeld is dat in al die jaren (dacht van 2006 tot heden) is er niks aan de modellen veranderd, dus nog steeds dezelfde onbetrouwbare rommel zonder enige zicht op innovatie.

Ik gun iedereen een mooie motor en vooral zorgeloos vaarplezier, maar met de huidige stand mbt motoren heb ik hier geen vertrouwen in als het een Chinees betreft.
En dat is gebaseerd, en absoluut niet ten onrechte, op wat er in al die jaren aan slechte kwaliteit wat op de markt is gezet.

Voor degene die wel kiezen voor een Chinees model hoop ik echt dat ik er helemaal naast zit...
Gruttepier
 

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Noordvaarder » 31 Jul 2017, 16:16

Gruttepier schreef:Voor degene die wel kiezen voor een Chinees model hoop ik echt dat ik er helemaal naast zit...

Dat zal best,maar ik denk dat je dat hier op deze site nooit gewaar zult worden.

Maar ik heb inmiddels ook even op de site van TimRay zitten snuffelen.
Maar om nu te zeggen dat het zulke mooie prijzen zijn die ze vragen voor hun motoren,dan moet ik helaas constateren,
dat er tussen één jaar terug en nu,toch duidelijk verschil in zit.
En waar TimRay in eerste mee schermt,is zijn excl. btw prijs.
Het staat leuk,maar er is geen particulier die de BTRW kan wegschrijven.
Het verschil tussen een Mitsubishi bij Drinkwaard en een Sjinees bij TimRay,slinkt op die manier aardig,
als ik kijk naar een motor in de range van rond de 40 pk.
En om eerlijk te zijn,heb ik meer vertrouwen in Drinkwaard,dan in het voor mij onbekende TimRay.
TimRay was goedkoop,met de nadruk op "was".
Maar schijnbaar behoord die tijd ook tot het verleden bij hun.
Alle verbeteringen aan de sjinese motoren,hebben dus daar ook al hun tol geëist.
En als je dan het verschil in ogenschouw neemt,hoe klein die is,twijfel ik nog of ik wel een TimRay zou nemen.
Noordvaarder
 

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor ErikH » 31 Jul 2017, 23:29

Marie Christina schreef:"Alle waar is naar zijn geld", zegt het spreekwoord.


Was het maar waar! Teveel ervaringen gehad met zgn. dure/betere/gerenommeerde merken die na een paar jaar toch niet de levensduur blijken te hebben die je ervan mag verwachten. Het meeste spul moet je beschouwen als een wegwerpartikel, tv's, vaatwassers, gereedschap etc. Waarom zou je een scheepsmotor niet beschouwen als wegwerpartikel? Gaat het motortje langer dan 15 jaar mee is het mooi meegenomen, de meeste hebben trouwens in 15 jaar al 2x een andere boot aangeschaft.

Voor het prijsverschil tussen Timray en Mitsubishi zou ik toch ook maar voor Mitsubishi gaan, zoals Noordvaarder ook schrijft. Willekeurige 27 Pk + keerkoppeling; Mitsubishi € 5995,- incl. btw, Timray € 4458,- incl. btw.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten