door KaptijnJ » 22 Aug 2016, 08:43
Pk's en snelheid is een lastig onderwerp.
Ik heb zelf 17 jaar gevaren op een noordzeekotter met daarin een 1000 pk Industrie. Deze motor draait overigens nog in hetzelfde schip en is van 1974, maar dit terzijde.
De rompsnelheid heeft ook alles te maken met het water onder het schip. Des temeer water onder het schip des te meer zal de snelheid toenemen. Het houdt een keer op natuurlijk mbt rompsnelheid.
Ik heb wel de ervaring, dat als wij vanaf de visgronden de Nederlandse kust naderden, en tegen de 12 meter dieptegrens aankwamen varen (schip lag 3.80m diep), dat de snelheid iets terug liep en de schroeftunnel een ander geluid ging maken.
Als wij met de kotter naar de Urker haven voeren, dan halve kracht en max 8,5 mijl, meer kwam er niet uit. Terwijl de max. vaarsnelheid op 11,6 mijl op volle zee was.
Zelf heb ik tot voor kort een Vissermanschouw gehad, gebouwd in 1948 bij van de Werf in Gorredijk destijds. Deze schouw is de voorloper van de huidige Staverse kotters.
Er stond toen ik hem kocht een 1 cyl SABB van 10 pk in. Bij ons aan lager wal was dit te weinig, sterker nog het was gevaarlijk.
Vervolgens een 2 cyl SABB van 22 pk ingebouwd met verstelbare schroef. De schouw was 8500 kg zwaar. Met juiste bladinstelling met windstil weer kon ik op het IJsselmeer een vaarsnelheid bereiken van 11,5 km per uur.
Mijn mening is dan ook, dat een vaste schroef nooit het zuiverste effect weergeeft. het is altijd bij benadering. En dan nog maar niet te spreken over een juiste berekening. Soms denk ik wel eens dat het bij veel schepen natte vinger werk berekening is mbt schroef, koppeling(vertraging) en scheepsmotor.
Graag jullie reactie hierop!