Een nieuwe motor kiezen..

Stelling van de maand

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor stefan » 20 Sep 2015, 18:42

Dat is een 2 takt uit de jaren '70 ongeveer....
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Blacktoppie » 20 Sep 2015, 19:01

motorbootje3 schreef:Goedenavond,

Ik wil via marktplaats deze 8pk Yamaha motor kopen maar de verkoper weer niet of het een 4takt of 2takt motor is. Kan misschien iemand van jullie mij vertellen wat deze motor is?

http://link.marktplaats.nl/m968128791


Bedankt!
Jelle


2 takt. Ik weet niet of de verkoper ook het bouwjaar zegt maar hij komt uit eind jaren 70 begin jaren 80.

Arco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor motorbootje3 » 21 Sep 2015, 11:39

Bedankt Arco. Wat is ongeveer een goede prijs voor zo'n motor?

Dankje,
Jelle
motorbootje3
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 20 Sep 2015, 18:19
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor KaptijnJ » 22 Aug 2016, 08:43

Pk's en snelheid is een lastig onderwerp.
Ik heb zelf 17 jaar gevaren op een noordzeekotter met daarin een 1000 pk Industrie. Deze motor draait overigens nog in hetzelfde schip en is van 1974, maar dit terzijde.
De rompsnelheid heeft ook alles te maken met het water onder het schip. Des temeer water onder het schip des te meer zal de snelheid toenemen. Het houdt een keer op natuurlijk mbt rompsnelheid.
Ik heb wel de ervaring, dat als wij vanaf de visgronden de Nederlandse kust naderden, en tegen de 12 meter dieptegrens aankwamen varen (schip lag 3.80m diep), dat de snelheid iets terug liep en de schroeftunnel een ander geluid ging maken.
Als wij met de kotter naar de Urker haven voeren, dan halve kracht en max 8,5 mijl, meer kwam er niet uit. Terwijl de max. vaarsnelheid op 11,6 mijl op volle zee was.

Zelf heb ik tot voor kort een Vissermanschouw gehad, gebouwd in 1948 bij van de Werf in Gorredijk destijds. Deze schouw is de voorloper van de huidige Staverse kotters.
Er stond toen ik hem kocht een 1 cyl SABB van 10 pk in. Bij ons aan lager wal was dit te weinig, sterker nog het was gevaarlijk.
Vervolgens een 2 cyl SABB van 22 pk ingebouwd met verstelbare schroef. De schouw was 8500 kg zwaar. Met juiste bladinstelling met windstil weer kon ik op het IJsselmeer een vaarsnelheid bereiken van 11,5 km per uur.

Mijn mening is dan ook, dat een vaste schroef nooit het zuiverste effect weergeeft. het is altijd bij benadering. En dan nog maar niet te spreken over een juiste berekening. Soms denk ik wel eens dat het bij veel schepen natte vinger werk berekening is mbt schroef, koppeling(vertraging) en scheepsmotor.

Graag jullie reactie hierop!
KaptijnJ
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 22 Aug 2016, 08:13
ligplaats: Urk
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Popeye » 22 Aug 2016, 10:26

10 pk voor 8,5 ton is ook wel erg weinig, en zelfs 22 pk is aan de magere kant volgens de vuistregel 3 pk/ton voor een zeilboot, en 5 pk voor een motorboot, maar wanneer je er goed mee uit de voeten kunt; mooi zo laten!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor quichot » 22 Aug 2016, 14:07

Daar vraag je wat! In de visserij kan ik me voorstellen dat een verstelbare schroef voordelen heeft: met uitstaande netten heb je veel trekkracht nodig bij lage snelheid, op weg naar de visgronden juist veel snelheid en minder trekkracht, of iets daartussenin bij thuisvaren met volle ruimen. Maar welke stand een verstelbare schroef ook heeft, het is altijd op z'n gunstigst een compromis tussen bladwelving en spoed.
Bij jachten speelt dat niet zo. Een vaste schroef ligt dan meer voor de hand, immers optimaal vormgegeven voor toerental en stuwkracht, passend bij de kruissnelheid van dat jacht.
De motorkeus bij jachten wordt vaak medebepaald door wat er toevallig wordt aangeboden binnen het budget. Meestal zijn die motoren aan de zware kant.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor vuuren1 » 22 Aug 2016, 22:18

Een (vaste) schroef is slechts op 1 toerental uitgerekend en dat is het maximum toerental, alles daaronder wordt de schroef tot de 3e macht te licht.

Halve toeren is 2x2x2=8x minder door de schroef opgenomen vermogen

Dat schroefberekeningen vaak fout zijn komt vooral door het foutief invoeren van het motorvermogen
De motorverkopers geven tot 20% teveel op en dan wordt een schroef dus te zwaar..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor jkos » 23 Aug 2016, 08:33

Enkele bijkomende (grote) nadelen van een verstelbare schroef zijn de bijkomende kosten tov een vaste schroef;
Aanschafkosten, bewegende delen, dus slijtage, kwetsbaarheid (draai maar eens een staaldraad in een verstelbare schroef)
Dit alles bij elkaar genomen heeft de meeste ondernemers in de binnenvaart en visserij doen besluiten om toch maar te gaan voor een "vaste" schroef.
In de koopvaardij echter zie je ze wel meer, deze schepen hebben over het algemeen veel en vrij water onder de het schip en manoeuvreren aanzienlijk minder dan de eerder genoemde categorie.
En als ondernemer kies je toch voor rendement, als je met een verstelbare schroef het vermogen effiecenter gebruikt is dat een voordeeel.
Maar als aan de andere kant het voordeeel weer teniet wordt gedaan door bijkomende kosten en onderhoud is de keus door de meeste mensen snel gemaakt.

En nu terug on topic; " Een nieuwe motor kiezen":
De Harding sloep krijgt een nieuw mechanisch hart, de Volvo Penta maakt plaats voor een zgan Mitsubishi 4 cilinder en ZF koppeling geleverd door een firma uit Sliedrecht.
Dit gaat na afloop van dit seizoen gebeuren, de inbouw doe ik zelf.
Foto's zal ik in mijn topic zetten.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor henkvd » 23 Aug 2016, 14:17

Wel of geen verstelbare schroef is ook weer regio afhankelijk, Scandinavië is / was het een beproefde methode die heel veel gebruikt werd / wordt, dat is net zo iets als heel veel dingen hydraulisch aandrijven aan boord, voor Scandinavië al heel veel jaren een zeer beproefde methode, mede door stationair draaiende motoren ( hoog vast toerental).
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor eagle » 23 Aug 2016, 19:34

Helemaal mee eens!

De kustvisserij, met houten spitsgatters van zo,n 25 tot 35 voet, hebben vrijwel alle verstelbare props, te herkennen aan het "Tweede sruurwiel".

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten