fomargo schreef:Enige jaren geleden, heb ik de korf van de luchtinlaat van de motor verwijderd,
en deze vervangen door een aluminium buis met daarop aangesloten een Daffilterhuis
met papieren filter.
Vervolgens heb ik de uitlaat van het filterhuis weer via een buis rechtstreeks naar buiten
gebracht. Ik ben van mening dat ik nu schone en verse lucht naar de inlaat van de motor aanzuig.
Bovendien heb ik de carterontluchting via een slang teruggevoerd naar de luchtinlaat, waardoor ook
schadelijke dampen niet binnen in de boot, maar naar de luchtinlaat afgevoerd worden.
De warmte van de motor wordt via een afzuiging automatisch tijdens het varen naar buiten afgevoerd.
Hierdoor verklein ik de kans, dat de dieseltank te warm wordt, waardoor kans op bacterien in de
tank vermindert.
Tot op heden heb ik met deze verandering nooit problemen gehad.
Mijn vraag is nu; Wat zijn de voor- en nadelen, en heeft iemand van jullie hier ervaring mee.
Een aparte afzuig zal (bijna) nooit zoveel lucht weghalen als de motorinlaat doet.
De dieseltank hoort niet in de (kleine) motorkamer omdat er ALTIJD teveel temperatuursverschillen optreden met het grote risico dat er ellende van komt.
De verbrandingslucht direct van buiten halen geeft iets meer rendement als je volgas vaart (anders helemaal niets, ofwel dat speelt niet).
Te koude lucht aanzuigen geeft condensatie op de relatief warme cilinderwanden en dus extra slijtage. (bij grotere scheepsmotoren kon je dat regelen en minder dan 35 graden aanzuiglucht temperatuur was taboe)
Vetus heeft ooit eenzelfde aanzuigsysteem verkocht maar het snel weer uit de handel genomen.
Het waarom wilde men niet vertellen maar ik gok op garantieproblemen met bijgeleverde motoren.
Ik zie dus geen voordelen.
Jan Huibers schreef:Ik heb op mijn 6cill Ford AN130 6,3 ltr gewoon een korf op de luchtinlaat zitten. Als ik daar een filter op zou zetten dan zou het alleen om de geluidsreductie zijn die je bereikt maar dan zou ik hem nog steeds fijn in de machinekamer laten aanzuigen. Buiten aanzuigen heeft mijn inziens geen enkele meerwaarde, er hangt immers geen stofwolk in de machinekamer, je zorgt voor meer luchtverplaatsing de machinekamer in als de motor de lucht gewoon binnen haalt. Temperatuurverschil inlaatlucht is verwaarloosbaar ook. En verder heeft iedereen de carterontluchting wel of op de inlaat aangesloten of naar buiten gebracht. Niemand laat dat afblazen in de machinekamer, zeker de oudere motoren niet, sommigen hebben zoveel onderdruk dat je er wel een turbinemotor mee kan starten.
Dus of het beter is als de situatie bij mij als voorbeeld gesteld? Mischien is het een kwestie van: beter en best.
Maar altijd goed om te horen dat er over nagedacht wordt!!!
Temperatuurverschil is er zeker wel: De temperatuur in de (geïsoleerde) motorkamer van een jachtje kan zomaar oplopen naar 60 graden.
Dat is dan mét luchtaanzuig vanuit de motorkamer; zonder die luchtaanzuig wordt het veel warmer.
Carterventilatie is juist bij oudere motoren NIET op de luchtinlaat aangesloten.