luchttoevoer dieselmotor

Stelling van de maand

luchttoevoer dieselmotor

Berichtdoor fomargo » 10 Jan 2014, 15:58

Enige jaren geleden, heb ik de korf van de luchtinlaat van de motor verwijderd,
en deze vervangen door een aluminium buis met daarop aangesloten een Daffilterhuis
met papieren filter.
Vervolgens heb ik de uitlaat van het filterhuis weer via een buis rechtstreeks naar buiten
gebracht. Ik ben van mening dat ik nu schone en verse lucht naar de inlaat van de motor aanzuig.
Bovendien heb ik de carterontluchting via een slang teruggevoerd naar de luchtinlaat, waardoor ook
schadelijke dampen niet binnen in de boot, maar naar de luchtinlaat afgevoerd worden.
De warmte van de motor wordt via een afzuiging automatisch tijdens het varen naar buiten afgevoerd.
Hierdoor verklein ik de kans, dat de dieseltank te warm wordt, waardoor kans op bacterien in de
tank vermindert.
Tot op heden heb ik met deze verandering nooit problemen gehad.
Mijn vraag is nu; Wat zijn de voor- en nadelen, en heeft iemand van jullie hier ervaring mee.
fomargo
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 16:28
ligplaats:
info:

Re: luchttoevoer dieselmotor

Berichtdoor Jan Huibers » 10 Jan 2014, 19:05

Ik heb op mijn 6cill Ford AN130 6,3 ltr gewoon een korf op de luchtinlaat zitten. Als ik daar een filter op zou zetten dan zou het alleen om de geluidsreductie zijn die je bereikt maar dan zou ik hem nog steeds fijn in de machinekamer laten aanzuigen. Buiten aanzuigen heeft mijn inziens geen enkele meerwaarde, er hangt immers geen stofwolk in de machinekamer, je zorgt voor meer luchtverplaatsing de machinekamer in als de motor de lucht gewoon binnen haalt. Temperatuurverschil inlaatlucht is verwaarloosbaar ook. En verder heeft iedereen de carterontluchting wel of op de inlaat aangesloten of naar buiten gebracht. Niemand laat dat afblazen in de machinekamer, zeker de oudere motoren niet, sommigen hebben zoveel onderdruk dat je er wel een turbinemotor mee kan starten.

Dus of het beter is als de situatie bij mij als voorbeeld gesteld? Mischien is het een kwestie van: beter en best.

Maar altijd goed om te horen dat er over nagedacht wordt!!!
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: luchttoevoer dieselmotor

Berichtdoor pleysant » 10 Jan 2014, 21:21

Vraag, is het mogelijk of niet noodzakelijk voor luchtfilter op een Peugeot scheepsdiesel te plaatsen?
Vrg.Ed
pleysant
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 23:10
Woonplaats: DenHaag
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: luchttoevoer dieselmotor

Berichtdoor Klaver vier » 10 Jan 2014, 22:26

Het is beter om lucht toe te voeren in de ruimte waar de motor staat .de motor gebruikt namelijk zelf heel veel lucht.Dus lucht toevoeren en niet afzuigen.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: luchttoevoer dieselmotor

Berichtdoor vuuren1 » 10 Jan 2014, 22:57

fomargo schreef:Enige jaren geleden, heb ik de korf van de luchtinlaat van de motor verwijderd,
en deze vervangen door een aluminium buis met daarop aangesloten een Daffilterhuis
met papieren filter.
Vervolgens heb ik de uitlaat van het filterhuis weer via een buis rechtstreeks naar buiten
gebracht. Ik ben van mening dat ik nu schone en verse lucht naar de inlaat van de motor aanzuig.
Bovendien heb ik de carterontluchting via een slang teruggevoerd naar de luchtinlaat, waardoor ook
schadelijke dampen niet binnen in de boot, maar naar de luchtinlaat afgevoerd worden.
De warmte van de motor wordt via een afzuiging automatisch tijdens het varen naar buiten afgevoerd.
Hierdoor verklein ik de kans, dat de dieseltank te warm wordt, waardoor kans op bacterien in de
tank vermindert.
Tot op heden heb ik met deze verandering nooit problemen gehad.
Mijn vraag is nu; Wat zijn de voor- en nadelen, en heeft iemand van jullie hier ervaring mee.


Een aparte afzuig zal (bijna) nooit zoveel lucht weghalen als de motorinlaat doet.
De dieseltank hoort niet in de (kleine) motorkamer omdat er ALTIJD teveel temperatuursverschillen optreden met het grote risico dat er ellende van komt.
De verbrandingslucht direct van buiten halen geeft iets meer rendement als je volgas vaart (anders helemaal niets, ofwel dat speelt niet).
Te koude lucht aanzuigen geeft condensatie op de relatief warme cilinderwanden en dus extra slijtage. (bij grotere scheepsmotoren kon je dat regelen en minder dan 35 graden aanzuiglucht temperatuur was taboe)

Vetus heeft ooit eenzelfde aanzuigsysteem verkocht maar het snel weer uit de handel genomen.
Het waarom wilde men niet vertellen maar ik gok op garantieproblemen met bijgeleverde motoren.

Ik zie dus geen voordelen.


Jan Huibers schreef:Ik heb op mijn 6cill Ford AN130 6,3 ltr gewoon een korf op de luchtinlaat zitten. Als ik daar een filter op zou zetten dan zou het alleen om de geluidsreductie zijn die je bereikt maar dan zou ik hem nog steeds fijn in de machinekamer laten aanzuigen. Buiten aanzuigen heeft mijn inziens geen enkele meerwaarde, er hangt immers geen stofwolk in de machinekamer, je zorgt voor meer luchtverplaatsing de machinekamer in als de motor de lucht gewoon binnen haalt. Temperatuurverschil inlaatlucht is verwaarloosbaar ook. En verder heeft iedereen de carterontluchting wel of op de inlaat aangesloten of naar buiten gebracht. Niemand laat dat afblazen in de machinekamer, zeker de oudere motoren niet, sommigen hebben zoveel onderdruk dat je er wel een turbinemotor mee kan starten.

Dus of het beter is als de situatie bij mij als voorbeeld gesteld? Mischien is het een kwestie van: beter en best.
Maar altijd goed om te horen dat er over nagedacht wordt!!!


Temperatuurverschil is er zeker wel: De temperatuur in de (geïsoleerde) motorkamer van een jachtje kan zomaar oplopen naar 60 graden.
Dat is dan mét luchtaanzuig vanuit de motorkamer; zonder die luchtaanzuig wordt het veel warmer.
Carterventilatie is juist bij oudere motoren NIET op de luchtinlaat aangesloten.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: luchttoevoer dieselmotor

Berichtdoor Jan Huibers » 10 Jan 2014, 23:33

60 graden vindt ik wel aan de hoge kant maar dat vindt ik voor een motor in een bootje nog steeds verwaarloosbaar als temperatuurverschil in de inlaat. Tuurlijk, het levert iets minder vermogen maar daar heb je alleen last van als je op vol vermogen vaart.

En ik heb ook niet gezegt dat bij een oudere motor de carterventilatie op de intlaat aangesloten zit.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: luchttoevoer dieselmotor

Berichtdoor vuuren1 » 11 Jan 2014, 00:22

Zijn metingen uit de praktijk bij een geïsoleerde motorruimte.

Dit heb je geschreven en daarom gaf ik er reactie op:
En verder heeft iedereen de carterontluchting wel of op de inlaat aangesloten of naar buiten gebracht. Niemand laat dat afblazen in de machinekamer, zeker de oudere motoren niet, sommigen hebben zoveel onderdruk dat je er wel een turbinemotor mee kan starten.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: luchttoevoer dieselmotor

Berichtdoor Klaver vier » 11 Jan 2014, 09:31

Dat het 60 graden wordt in de motor ruimte is dus een goede reden om lucht in te blazen van buitenaf , in plaats van het weg te zuigen zowel door motor als door afzuiginstallatie.Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
 

Re: luchttoevoer dieselmotor

Berichtdoor elrenegado » 11 Jan 2014, 13:28

60 graden...... phoe.... dan is mijn machinekamertje heerlijk koel met z'n 38 a 40 graden na een 9 uur varen (hing toevallig temperatuurmetertje in bij aankoop)
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: luchttoevoer dieselmotor

Berichtdoor Klaver vier » 11 Jan 2014, 14:24

Dan ben je in elk geval goed geventileerd.Als bij ons de motor flink gedraaid heeft is het 5 uur later nog behoorlijk warm in de machinekamer.Ik heb eigenlijk nooit gemeten hoe warm het er wordt.Ik meet weleens de temperatuur van de cylinders om te kijken of die gelijk zijn,zodat ik weet of hij op alle cylinders loopt.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Volgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten