luchttoevoer dieselmotor

Stelling van de maand

Re: luchttoevoer dieselmotor

Berichtdoor Wolf1 » 11 Jan 2014, 19:07

fomargo schreef:Enige jaren geleden, heb ik de korf van de luchtinlaat van de motor verwijderd,
en deze vervangen door een aluminium buis met daarop aangesloten een Daffilterhuis
met papieren filter.
Vervolgens heb ik de uitlaat van het filterhuis weer via een buis rechtstreeks naar buiten
gebracht. Ik ben van mening dat ik nu schone en verse lucht naar de inlaat van de motor aanzuig.
Bovendien heb ik de carterontluchting via een slang teruggevoerd naar de luchtinlaat, waardoor ook
schadelijke dampen niet binnen in de boot, maar naar de luchtinlaat afgevoerd worden.
De warmte van de motor wordt via een afzuiging automatisch tijdens het varen naar buiten afgevoerd.
Hierdoor verklein ik de kans, dat de dieseltank te warm wordt, waardoor kans op bacterien in de
tank vermindert.

Je hebt er tenminste over na gedacht, word er echter niet blij van !
Je luchtfilter mits verticaal geplaatst is een goede zaak.
Lucht van buiten echter niet, de aangezogen luchttemperatuur zal iets lager zijn maar de temperatuur in de machine kamer schiet omhoog.
Het idee van schoner gaat ook niet op de kans van water bij de lucht is vele malen groter !
Dus een verticaal zo kort mogelijk bij de motor geplaatst luchtfilter met papier element.
En voldoende natuurlijke machinekamer ventilatie
Motor fabrikant geeft de max. onderdruk voor de inlaat en de overdruk voor de uitlaat aan
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: luchttoevoer dieselmotor

Berichtdoor vuuren1 » 11 Jan 2014, 22:42

Met Wolf1 eens.

Bij een geïsoleerde motorruimte zal de temperatuur in geval van aanzuigen van verbrandingslucht van buitenaf simpelweg oplopen tot de motortemperatuur (en meer omdat de carterpan ook warmte uit straalt)!
Een aparte inblaasventilator zal er erg weinig invloed op hebben.

Aanzuigen van verbrandingslucht van buitenaf is niet verstandig.
De motorkamer temperatuur is van vele factoren afhankelijk maar vooral van de koelende werking van de door de motor aangezogen lucht.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: luchttoevoer dieselmotor

Berichtdoor fomargo » 18 Jan 2014, 13:26

Het blijkt dat de forumleden verschillende meningen hebben, zodat ik eigenlijk niet weet
of mijn systeem van aan - en afvoer van lucht wel goed is.
Voor de duidelijkheid wil ik nogmaals aangeven, dat het betreft een oude DAF 575 motor.
Mijn vraag is nu, of ik de luchtkorf weer moet terugplaatsen, en de carterontluchting naar de luchtinlaat
of rechtstreeks naar buiten moet plaatsen.
HANS ( van Vuuren) kun jij mij misschien het juiste antwoord geven?
fomargo
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 16:28
ligplaats:
info:

Re: luchttoevoer dieselmotor

Berichtdoor gast » 18 Jan 2014, 13:41

Wolf geeft het antwoord en Vuuren is het ermee eens.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: luchttoevoer dieselmotor

Berichtdoor vuuren1 » 18 Jan 2014, 22:42

chaea schreef:Wolf geeft het antwoord en Vuuren is het ermee eens.


??
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: luchttoevoer dieselmotor

Berichtdoor gast » 18 Jan 2014, 23:42

Quote Wolf1
Je hebt er tenminste over na gedacht, word er echter niet blij van !

Je hebt Bericht door vuuren1 » za jan 11, 2014 8:42 pm

Met Wolf1 eens.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: luchttoevoer dieselmotor

Berichtdoor vuuren1 » 19 Jan 2014, 21:12

Duidelijk.

Een motor haalt veel meer lucht binnen dan een ventilator kan geven.

Reken maar uit en vergelijk het met de capaciteit van een ventilator:
Een 4 cilinder 4-tact dieselmotor van 2000 cc pakt per omwenteling 2 liter lucht (= 4x een inlaatslag per omwenteling van elk 500CC).
Dat is bij een bedrijfstoerental van bijvoorbeeld 2000 toeren 2000x2= 4 kubieke meter PER MINUUT...

Een DAF 575 heeft een cilinderinhoud van 5700 cc verdeeld over 6 cilinfders = 950cc per cilinder. Dan kom je bij 2000 toeren op bijna al het dubbele dan het eerder genoemde voorbeeld.

Het advies is dan helder:
De DAF-575 de verbrandingslucht gewoon uit de motorkamer aan laten zuigen (met voldoende toevoermogelijkheden van buiten!).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten