Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Stelling van de maand

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor vaarder » 21 Mrt 2014, 01:25

De liefde voor het varen is bij mij begonnen in een roeiboot ik was een jaar of acht . Ik heb jaren later samen met mijn vrouw een bootje gekocht 6 bij 2 meteren zijn met ons vieren vertroken voor een vakantie en kwamen er achter dat we maar moesten verbouwen zo gezecht zo gedaan twee meter er af en drie meter er aan . Tweede vakantie boot verkocht groter 9 meter weer een grote verbouwing plus motor revisie ik de motor er uit gehaald en weggebracht en boot verbouwt paar jaartjes later verkocht en groter de ruiter kruiser gekocht weer met hulp een boegschroef er in gemaakt jaar of tien mee gevaren met veel plezier weer verkocht nu een valk kruiser13meter opgeknapt en vaar er nu 12 jaar mee ! Wat ik hier mee wil zeggen is als je zelf zo veel mogelijk zelf doet dan kun je een hoop berijken en hou je er ook plezier in en ja het zit wel is ergens tegen nou dan ging ik op zoek naar informatie toen nog geen Internet . En ja de meeste schippers zijn op leeftijd . Maar er zijn gelukkig ook heel veel jongere die gaan varen . Bouw het gewoon op van klein naar groot kijk of het bevalt je ziet inderdaad mensen die groot beginnen en geen ervaringen wat die hebben ze niet opgebouwt en na een paar jaar zijn ze het zat . Er zijn natuurlijk ook uitzonderingen. En geniet er van alleen met zijn tweeen of met je gezin. Ik vaar nu 33 jaar met mijn vrouw en gaan nu nog graag weg ik doe al het schilderwerk zelf ! En geniet nog steets elkekeer als ik op de boot ben . EN MENSEN KIJK NIET NAAR EEN ANDER WAT DIE VOOR EEN BOOT HEEFT ZOEK JE EIGEN WEG.
vaarder
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 21 Mrt 2014, 00:53
ligplaats: nederland
info:

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor varg » 21 Mrt 2014, 09:40

Hoorde net op de radio dat de verkoop van kampeerauto's jaarlijks stijgt. Juist door de kapitaalkrachtige 50+ groep...aldus het nieuws. Modegril??
Groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor elrenegado » 21 Mrt 2014, 09:45

bij mij begon de liefde voor watersport op m'n 6de jaar toen me vader een boot kocht en ik een bijbootje kreeg, eerst een simpele wastobbe, gevolgd door een spitfire, een wato en een boston whaler (al naar gelang zijn boot groeide)
op mn 22ste een motorkruiser gekocht, op mijn 25ste verkocht en overgestapt op de snelle watersport, diverse bayliners, searay, en geëindigd met een Regal.
Op mn 35ste weer een overstap gemaakt naar een kruiser.

M'n vrouw vond watersport nooit wat aan, totdat ze mij leerde kennen.
een dagje vond ze leuk maar meer niet, een kruiser wilde ze niks van weten.
nu plant ze al de vakantie met de boot.

Wat ik ermee wil zeggen is dat het in je zit of niet, of je word ermee aangestoken.
de rest blijven dagjes mensen die eens aan of op het water gaan zitten of wellicht een dagje een sloep huren.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor timotje231 » 22 Mrt 2014, 22:15

Bij mij begon het toen ik rond de 10 jaar was, maar toen mocht ik nog geen boot van me ouders omdat ze dachten dat ik hem niet zou onderhouden en dat het weer een tijdelijke hobby van me was, toen ik uiteindelijk 13 was had ik me eerste gratis bootje gekregen via marktplaats, een Pioneer 13 die flink opgeknapt moest worden. Die heb ik even mooi schoongemaakt, en uiteindelijk mee gevaren met me johnson 10pk (ging veel te snel) en toen met me honda bf75. en uiteindelijk verkocht voor 30,- . Toen had ik ondertussen ook al een quicksilver 330 gekocht met de honda bf75, dat was echt een lekker setje, kon je lekker mee touren en hard mee varen. De quicksilver heb ik ondertussen vandaag verkocht, en nu ben ik opzoek naar een Klein speedbootje voor ongeveer 4 personen waar ook de honda bf75 achtergaat.

Maar opzich zie ik redelijk veel jongeren op het water, dus ik zie het niet echt vergrijzen
timotje231
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 16 Jan 2014, 23:04
ligplaats: Alkmaar
info:

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor Sergio » 23 Mrt 2014, 17:47

timotje231 schreef:Maar opzich zie ik redelijk veel jongeren op het water, dus ik zie het niet echt vergrijzen

Met watersport bedoelt men hier doorgaans varen met een motorkruiser, of een enkele zeiler. Met mooi weer inderdaad genoeg jonge mensen op sufplanken, kleine open bootjes e.d....
Sergio
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 28 Feb 2014, 23:24
ligplaats:
info:

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor Blacktoppie » 23 Mrt 2014, 20:44

Sergio schreef:Met watersport bedoelt men hier doorgaans varen met een motorkruiser, of een enkele zeiler.



true.. zo zie ik het ook, maar toch hoor ik van steeds meer mensen dat dit wat wij doen totaal niks met water"sport" te maken heeft, en dat het echte watersport met surfen, skiën enz. enz. te maken heeft, dat verklaart misschien ook dat er steeds minder mensen een kruisertje kopen maar eerder voor een speedboot of zoiets gaan.

bij ons bij de watersport vereniging zijn we met 5 vrienden, allemaal begin 30, allemaal al tussen de 5 en 10 jaar lid, het jongste groep je van de vereniging en wij worden daar als "de jeugd" aangeduid, zegt in mijn ogen genoeg over de gemiddelde leeftijd op het water :wink:

ARco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1176
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor pleysant » 23 Mrt 2014, 20:46

varg schreef:Hoorde net op de radio dat de verkoop van kampeerauto's jaarlijks stijgt. Juist door de kapitaalkrachtige 50+ groep...aldus het nieuws. Modegril??
Groet
Arnold

Was het ook van plan om een Camper te kopen,maar zag er vanaf teon ik de kleine ruimte voelde in een toch behoorlijke grote.
Ook zie ik ieder keer weer de campers keurig op rij staan,zodat als je opstaat gelijk tegen een wand van een andere camper aankijkt,
en ze zoeken haast altijd toch de waterkant op.

Vrg.Ed
pleysant
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 23:10
Woonplaats: DenHaag
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor timotje231 » 23 Mrt 2014, 21:05

Maar opzich snap ik het ook wel waarom de jeugd geen motorkruiser of een zeilboot koopt/heeft, ten eerste, ze zijn veel duurder dan normale bootjes, ten tweede, je kan niet echt met een motorkruiser/zeilboot door de plassen/slootjes varen in de buurt, vaak omdat deze te klein/smal zijn, en ten derde, als je er eentje zou hebben, dan zou je volgensmij wel graag in een grote plas willen varen, zoals het ijsselmeer, maar daarvoor heb je weer een vaarbewijs nodig, en moet je dus weer minimaal 18 zijn, en een kleinere speedbootje vergt ook minder onderhoud, en bij de jeugd is dat wel weer 'stoerder' voor bij je vriendjes (alhoewel ik ze wel mooi vind haha)
timotje231
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 16 Jan 2014, 23:04
ligplaats: Alkmaar
info:

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor Blacktoppie » 24 Mrt 2014, 00:06

timotje231 schreef:Maar opzich snap ik het ook wel waarom de jeugd geen motorkruiser of een zeilboot koopt/heeft,....... en ten derde, als je er eentje zou hebben, dan zou je volgensmij wel graag in een grote plas willen varen, zoals het ijsselmeer, maar daarvoor heb je weer een vaarbewijs nodig, en moet je dus weer minimaal 18 zijn,


op het IJsselmeer heb je geen vaarbewijs nodig als je boot korter is dan 15 en langzamer vaart dan 20km/h is hij wel langer of sneller heb je vaarbewijs 2 nodig..


ARco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1176
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor quichot » 24 Mrt 2014, 08:35

Blacktoppie schreef: op het IJsselmeer heb je geen vaarbewijs nodig als je boot korter is dan 15 en langzamer vaart dan 20km/h

...en mag het al vanaf je 16e.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast