Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Stelling van de maand

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor Wolf1 » 18 Mrt 2014, 23:56

Sergio schreef:En nu? Bij de gehele vriendenkring die bewerkelijke boten eruit gegooit en ook nooit meer. Allemaal blij met een polyester consoleboot voor tochtjes met de kinderen van peuter/ kleuter leeftijd. En af te toe met de jongens zeevissen of waterskiëen. Maar niet meer een pruttelende diesel op een jaren 80 kruiser om met 10 km/ u weer datzelfde kanaal af te varen. Voor meerdere weken trekken heeft onze generatie geen tijd zolang we werken. Ik denk dat die vorm van watersport alleen maar minder populair wordt.
Groet Sergio

Helemaal mee eens en daar heeft onze overheid dan ook nog sterk de hand in gehad, witte diesel, voor alles wat ze kunnen bedenken betalen, regels, regels, regels, en dat alles voor 3 maanden plezier als het weer meewerkt, want de rest van het jaar is weer onderhoud !
Weg met dat ding we boeken wel voor Turkije en een flinke waterscooter in de garage !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor quichot » 19 Mrt 2014, 08:23

De stelling vraagt enigszins paniekerig: 'wat te doen??'
Ik zou zeggen: niks.
Ik heb tot dusverre geen cijfers gezien, geen onderzoeksresultaten, alleen persoonlijke indrukken. 'Ik zie het toch zelf om me heen' en dat soort teksten. Kan natuurlijk, maar wat iemands persoonlijke indruk is, is nog geen feit. Ja, dat het iemands persoonlijke waarneming is, dát is een feit. (OMG, nu krijg ik natuurlijk een waslijst aan voorbeelden van vergrijzing in jachthavens over me heen!)

En dan nog: stel dat de gemiddelde leeftijd van de watersporter inderdaad toeneemt, is dat dan een probleem? Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom. Tja, voor de branche misschien, maar wat wil je daar aan doen? Jongeren met zo'n weekje verleiden een bootje te kopen? Vergeet het. Zoiets zit in je, of het zit niet in je. Daar helpt nog geen máánd promotie aan.

De geboortegolf vergrijst, dat is zo klaar al een klontje. Dus maatschappijbreed zie je een toename van ouderen. Waarom zou watersport daarop een uitzondering moeten zijn? Als wij, babyboomers, straks dood en begraven zijn, schreeuwt de instortende uitvaartbranche weer moord en brand. Krijg je dan een promotieweekendje vrijwillig jong sterven? Neuh... zo gaan dingen nou eenmaal.

Doorlopen ehh... varen, mensen! :lol:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor Wim Niessen » 19 Mrt 2014, 14:21

In de periode dat mijn boot te koop staat heb ik vier bezoekers gehad. De eerste was een man van 45 met een vrouw van 35, de tweede een man van eind dertig, de derde 29 en de laatste is 31.
En ja, zij die varen en nog niet grijs zijn worden dat vanzelf.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor Jan Huibers » 19 Mrt 2014, 19:24

Even een stukje kopieren en plakken:

Het Duitse Bundesverband Wassersportwirtschaft ( BVWW ) heeft als enige onderzoek gedaan naar vergrijzing in de watersport. Uit dit onderzoek blijkt een aantal interessante zaken. Zo is de gemiddelde booteigenaar 56 jaar oud. Tachtig procent van de bootbezitters kocht zijn boot voor zijn veertigste levensjaar.
De teruglopende belangstelling, zo becijfert het BVWW, heeft grote gevolgen voor de toekomst. Onder invloed van de al genoemde demografische trend zal het aantal bootbezitters in 2017 met 31% zijn gedaald. In 2027 zal dat zelfs 49% zijn. Voor Nederland betekent dat er in 2017 zo'n 60.000 minder boten rondvaren en een kleine 100.000 in 2027!
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor Wim Niessen » 19 Mrt 2014, 20:50

Wim Niessen schreef:In de periode dat mijn boot te koop staat heb ik vier bezoekers gehad. De eerste was een man van 45 met een vrouw van 35, de tweede een man van eind dertig, de derde 29 en de laatste is 31.
En ja, zij die varen en nog niet grijs zijn worden dat vanzelf.


Nog een aanvulling: twee van de vier gegadigden hebben nu een sloep
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor vuuren1 » 19 Mrt 2014, 22:24

Een sloep lijkt leuk maar met een beetje regen heb je er niks aan en dan gaat de sloep er na die ervaring vaak weer uit.

Wij hebben schepen ontwikkeld voor de vergrijzende groep (waaronder ook zeilers die over willen stappen).
Dat is ongeveer de enige doelgroep met voldoende geld en het concept werkte prima maar in 2008 ging men het beschikbare geld vasthouden..

Inmiddels trekt de markt weer wat aan en is men het gezeur over de economie mogelijk zat.
Daardoor heeft Wim zijn boot toch nog vrij snel kunnen verkopen?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor quichot » 20 Mrt 2014, 08:49

Jan Huibers schreef: 'De teruglopende belangstelling, zo becijfert het BVWW, heeft grote gevolgen voor de toekomst. Onder invloed van de al genoemde demografische trend zal het aantal bootbezitters in 2017 met 31% zijn gedaald. In 2027 zal dat zelfs 49% zijn. Voor Nederland betekent dat er in 2017 zo'n 60.000 minder boten rondvaren en een kleine 100.000 in 2027!'

@Jan, ik heb de quote even tussen aanhalingstekens gezet, want jij plaatste het immers als een citaat. Twee dingen daarover.

1. Stel: er varen in 2017 inderdaad 31% minder bootjes rond. Wat een zegen! Kan dat niet volgend jaar al?

2. Demografische trends doortrekken naar de toekomst is riskant. Dat kan alleen als die gevolgen direct gerelateerd zijn aan die trend, in dit geval, vergrijzing. Zo weet je bijvoorbeeld vrij zeker dat over 5 jaar de hele grijze golf, minus het evenzeer nauwkeurig in te schatten aantal overledenen, van Drees trekt. De overheid weet daardoor bijvoorbeeld vrij zeker dát, en hoevéél aangepaste woningen dan nodig zullen zijn.

Wat echter een totale slag in de lucht is, zijn de afgeleide gevolgen van vergrijzing voor trends die niet persé leeftijdgebonden zijn, zoals watersport. Belangstelling voor watersport heeft immers op zich niets met leeftijd te maken, maar met de realiteit, de conjunctuur en de trends van nu. Wat die in 2027 onder jongvolwassenen -de pubers van nu- zullen zijn weet geen sterveling. Cijfergoochelaars roepen dan al gauw: 'als deze trend doorzet' om hun prognoses een schijn van onderbouwing te geven. Of die doorzet is op z'n zachtst gezegd nog maar de vraag, maar erg waarschijnlijk lijkt me dat niet.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor Lotte » 20 Mrt 2014, 10:47

Vergrijzing in de watersport? Nee, denk het niet. De beleving wordt alleen anders. Nederland zal altijd een watersportend volkje blijven. We zullen met andere bootjes gaan varen dan het caravanachtig kruisertje, dat is zo MS Dos jaren 70-80. De verhuur zal zeer goede zaken gaan doen. Want tijd om een boot te schuren, krabben, schilderen en een motor draaiende houden zal er niet meer zijn.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor broekie » 20 Mrt 2014, 18:06

Koffiedik kijken.
Wist ik het maar, zou ik op die nieuwe ontwikkeling inspelen.

Ik heb veel gesurfd. Vanaf de eerste Ten Cate plank in de 70 er jaren tot nu nog steeds.
Nu peddelt men op een plank, een nieuwe markt.
Kite surfen, wake boarden en noem maar op.
Deze nieuwe vormen van watersport zijn nooit uitgeput.

Sloepen was (is) een trend en nu zijn er de tenders wwer bijgekomen.
Snelvarende soort sloepen.

Wie komt er met weer iets nieuws?

Zag gewaagde nieuwe dingen op de Hiswa.
Interboot een soort zelf in te delen vierkante sloep!!!
Ook veel Aluminium, dat is al wat langer bezig. Was er altijd al, maar nu met veel meer variaties.

Water blijft altijd trekken en de nieuwe generaties laten dat niet liggen, dat weet ik zeker.
Als de economie aantrekt, gaat de verkoop ook weer aantrekken.
Een vriend van mij heeft een watersportzaak en merkt het al.
Ik ben positief.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2546
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor vuuren1 » 20 Mrt 2014, 23:55

@quichot,

De eerst komende (belangrijke) factor is "geld" hebben én dat vrij willen/kunnen maken voor een boot.
Geld is er wel maar juist de gemiddelde grijzende spaarzame burger houdt het sinds 2008 vast.
Voor die tijd moest ik vele potentiële klanten wegsturen omdat wij niet in grote aantallen wilde werken.

De meeste schepen hebben we gebouwd voor de 50+ groep (waaronder relatief veel overstappende zeilers).
Nu beginnen ze zich toch maar weer te oriënteren omdat het er wellicht anders nooit meer van komt.
Het is nu een kopersmarkt met veel recente schepen die scherp in de markt staan.

Oud spul wil de 50 plusser niet, dat blijkt vaak veel technische zorgen te geven waar men niet op zit te wachten.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten