Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Stelling van de maand

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor Lotte » 01 Apr 2014, 22:27

Precies Wolf1, zoals ik al schreef zal de beleving op het water anders worden. Niet meer een huisje op het water. De huidige smartphone generatie gaat echt niet meer varen in de stalen caravanachtige boten incl alle technische problemen die je er bij krijgt.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor quichot » 02 Apr 2014, 08:11

Dat de grijze golf tussen nu en 20 jaar de pijp aan maarten geeft is zo klaar als een klontje. En mét hen verdwijnt een vorm van pleziervaart die typerend was voor de levensstijl, en passend was bij de beperkte mogelijkheden, financieel, materieel én technisch, uit de tijd van de herstellende welvaart van na de wederopbouw. Dat is een voldongen feit.

Maar om daar nou in een adem aan toe te voegen dat de generatie <40 zich massaal afkeert van meerdaagse pleziervaart lijkt me toch een slag in de lucht. Wel zal er materieel het een en ander veranderen. Met het klassieke kajuitjachtje is het gedaan. Het zal veel meer gericht zijn op gebruiksgemak, minder onderhoud en energiezuinigheid. Inderdaad meer in de richting van houseboats. Praktisch, en wars van de behoefte dat het vaartuig persé op een scheepje moet lijken. En niet omdat de huidige generatie gemakszuchtig is, maar gewoon, omdat het godzijdank kán. En mij lijkt dat een prima ontwikkeling.

Het is me te makkelijk om nieuwe ontwikkelingen, dan wel tijdelijke trends, op de grote hoop te gooien van de smartphonende patatgeneratie met ADHD, die alleen maar uit is op vluchtig plezier, en verder niet bereid is er meer energie in te steken dan het intoetsen van een pincode. Ik ken jongeren zat die, net als voorgaande generaties, gewoon hard werken, investeren in hun toekomst, aan lange termijnplanning doen en daarbij veel risico durven nemen, en niets te beroerd zijn om de handen uit de mouwen te steken.

Onzin dus. Gemor van grumpy old men. ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor Lotte » 02 Apr 2014, 08:59

@Quichot:
Ik ken ook jongeren zat die hard werken, de handen uit de mouwen steken en nergens te beroerd voor zijn. Ook dat is de smartphone generatie, die absoluut anders over een vaartuig denkt dan dat wij dat doen. Die gaan echt niet meer in bootjes rondtoeren zoals wij dat doen. De watersportvorm zoals wij die beleven, sterft uit! De vergrijzing slaat toe.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor quichot » 02 Apr 2014, 09:24

Lotte schreef:@Quichot:
Ik ken ook jongeren zat die hard werken, de handen uit de mouwen steken en nergens te beroerd voor zijn. Ook dat is de smartphone generatie, die absoluut anders over een vaartuig denkt dan dat wij dat doen. Die gaan echt niet meer in bootjes rondtoeren zoals wij dat doen. De watersportvorm zoals wij die beleven, sterft uit!

Precies dus wat ik ook zeg.
Alleen; de meerdaagse pleziervaart verdwijnt daardoor niet, maar -precies wat je zegt- in de vorm zoals wij die beleven wél. De huidige trend van open sloepen is, zoals het woord al zegt, ook maar een trend, dus tijdelijk. Wat volgt? Wie het weet mag het zeggen. Maar dat zou ik niet doen, want je kunt er schatrijk mee worden!
Lotte schreef:De vergrijzing slaat toe.

So what? Is dat erg? Voor wie dan? Zo gaat het nu eenmaal. Het mag van mij best wat minder met al die 13-in-een-dozijnbootjes. Opruimen die zooi, streep erdoor, strik erom.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor gast » 02 Apr 2014, 09:53

Nou ik denk dat de plank nu misgeslagen wordt, het goedkopere segment polyester kajuitbootjes blijft het nog uitstekend doen.
Dit soort bootjes zijn goed betaalbaar en verkocht ik indertijd (2 jaar geleden) veelal aan jonge mensen die de romatiek van het water zagen en wilde proeven. In tegenstelling tot stalen varianten is dit ook een uitstekende keuze, polyester is zeer goed en goedkoop te bewerken en in veel gevallen goed trailerbaar (voorbeeld de Onedin 650) Maar het zijn vooral dagrecreanten die dit soortbootjes kopen en dat is niet de doelgroep die de eigenlijk gestelde groep hier weer vlot trekt.

De vergrijzing heeft vooral zijn werking op het segment stalen boten vanaf 8 meter en boven de 10.000 euro, is niet vreemd omdat het aantal potentiële kopers gaat verminderen. Oorzaak de vergrijzing maar ook de veranderende maatschappij, meer werken, goedkope vliegvakanties naar mooie en warme landen, vermenging van verschillende culturen en een veel groter en ruimer aanbod in luxe vastgoed in de vakantiesector.

Kortom de tijden veranderen .
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor quichot » 02 Apr 2014, 10:04

chaea schreef: Kortom de tijden veranderen .

Ongeveer mijn punt chaea, erg veel korter kan het niet!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor gast » 02 Apr 2014, 10:56

quichot schreef:
chaea schreef: Kortom de tijden veranderen .

Ongeveer mijn punt chaea, erg veel korter kan het niet!


Tijden veranderen

:D
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor quichot » 02 Apr 2014, 11:11

Shit happens! :lol:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor Lotte » 02 Apr 2014, 19:21

Dat de vergrijzing toe slaat is ook niet erg, het is nu eenmaal zo. Wat wel m.i. een (milieu)probleem gaat worden is dat door een andere beleving in de watersport de komende 10-15 jaar de jaren 70-80 boten zich zullen gaan opstapelen. De grote vraag daarbij is: wie gaat dat betalen. Als een eigenaar "verdwijnt" is vlgs mij de haven verplicht om het vaartuig een aantal jaren te laten liggen. Dat kan dan nog voor een aardig probleem gaan zorgen. Daarna moet het geruimd worden volgens normen en dat kost geld.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor vuuren1 » 02 Apr 2014, 21:18

Dit onderwerp is zeker niet nieuw, we hebben daar in 2001 al uitvoerig op ingespeeld door schepen te tekenen die senioren-vriendelijk zijn en waarvan de modellen tevens stoppende zeilers moeten lokken.
Die groep bestaat nog steeds alleen hield iedereen de hand op de gevulde knip.
Daar lijkt nu iets verandering in te komen.

Dat jongere gezinnen gemiddeld niet aan een (motor) boot zullen beginnen weet ik al vele jaren, daar is ten eerste geen geld voor en ten tweede is de manier van vrije tijd besteding veranderd.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten