Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Stelling van de maand

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor Kees Drost » 27 Mrt 2014, 22:34

Beide alleen zomer
Kees Drost
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 25 Mrt 2014, 22:18
ligplaats: Nog onbekend
info:

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor Wim Niessen » 27 Mrt 2014, 23:17

Ben ik toch heel blij dat ik al die jaren voor gemiddeld 300 Euro per jaar heb gelegen.
Let wel: voor een heel kalenderjaar, inclusief water en stroom en inclusief eens per twee jaar hellingen.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor vuuren1 » 27 Mrt 2014, 23:44

Jan,

Niet om de "roze bril" meteen stuk te trappen maar met een oude nog onbekende Ten Broeke over de Waal en AR kanaal gaan varen zou ik niet aandurven zonder een grondige technische inspectie vooraf.

Verder was destijds een Ten Broeke kruiser een van de allergoedkoopste casco's in de markt en zou nu nooit meer voor een CE certificaat in aanmerking komen (3mm plaat zonder spanten).
Overigens niet eens slecht voor die prijs, Tengro in Leidschendam zat in ongeveer dezelfde categorie maar knoeide o.a. met slechte kwaliteit staalplaten.
De meeste Ten Broekes werden zelf-afgebouwd en werd er heel vaak een gevervideerde ex-taxi motor in gezet.
Als we dergelijke schepen onder ogen krijgen is het zeldzaam als er een goed rapport uitkomt (en dan druk ik mij nog erg voorzichtig uit..).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor Jan Huibers » 28 Mrt 2014, 00:02

Nah Hans, ik mag aannemen dat de boel met het plaatsen van de nieuwe revisiemotor om636 wel netjes in orde gemaakt is.

Wel even goed voor de eigenaar om te checken welke kleur de diesel heeft ivm mogelijke bacterievorming die de filters zouden kunnen laten verstoppen.
Dat moet je dus met even niet hebben als je net de Waal aan het oversteken bent netjes 300+ mtr voor een 6baks duwstel langs. Want volgens de wet van Murphy kookt dan ook de melk over, breekt voor de vrouw de klink van de deur aan binnenkant toilet, valt de hond overboord en wordt je op je kop gescheten door een meeuw met nierstenen.... Ofwel ongeluk komt niet alleen ;)
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor vuuren1 » 28 Mrt 2014, 01:13

Geen idee of dat allemaal goed is.
Bij keuringen geeft de verkopende partij heel vaak aan dat de motor recent is gereviseerd maar kunnen ze bijna nooit aantonen.
Verder gaat het niet om alleen een eventueel gereviseerd draaiend gedeelte, er is immers nog zoveel meer aan en om die motor wat vaker problemen geeft.

Ik kan daar wel een boek over schrijven..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor Kees Drost » 28 Mrt 2014, 08:54

Hmmm... Ik was al wel zenuwachtig voor de tocht, maar word er nu niet minder op ;)

We zullen hem toch echt in de buurt moeten krijgen eerst. De eerste 80 km Maas kunnen we de betrouwbaarheid controleren. De rede waarvoor we voor de Ten Broeke gekozen hebben is inderdaad de prijs. Dit omdat we eerst willen kijken of het wel ons ding is om hele weekenden op het water te vertoeven. Exclusiever gaan kan altijd nog.

Ik twijvel of het ongeluk is als de vrouw opgesloten zit op het toilet wanneer de boot stilvalt op de Waal.
Kees Drost
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 25 Mrt 2014, 22:18
ligplaats: Nog onbekend
info:

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor Popeye » 28 Mrt 2014, 10:23

Jan Huibers schreef:Dat moet je dus met even niet hebben als je net de Waal aan het oversteken bent netjes 300+ mtr voor een 6baks duwstel langs. Want volgens de wet van Murphy kookt dan ook de melk over, breekt voor de vrouw de klink van de deur aan binnenkant toilet, valt de hond overboord en wordt je op je kop gescheten door een meeuw met nierstenen.... Ofwel ongeluk komt niet alleen ;)


Vergeet niet de wet van O'Connor, want die luidt; 'De wet van Murphy is te optimistisch!' :mrgreen:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor Jan Huibers » 28 Mrt 2014, 11:48

Nou Kees, geen reden om zenuwachtig te zijn... Je bent er immers zelf bij. Check of de motor zijn laatste beurt gehad heeft. Schone filters dus. Als je de zoekfunctie van het forum gebruikt weet je waar je op letten moet t.a.v. eventuele bacterievorming in de brandstoftank. Neem een uitgebreide gereedschapskoffer mee voor de reis. Dan komt het gewoon goed. Het eerste stuk over de Maas is toch niet zo spannend ook en dus kun je lekker wennen samen met je vrouw, leer haar ook meteen in ieder geval sturen zodat ze het over kan nemen als je ergens naar kijken moet.

En als je een iPhone of iPad hebt kun je een dagje vantevoren thuis op de WiFi de waterkaarten van de ANWB downloaden, die zijn namelijk een week gratis te proberen. Voor android is het maar 3 dagen gratis trouwens.

En voor het geval dat het echt helemaal de eerste keer is voor je op het water kun je door op onderstaande link te klikken enkele zeer nuttige en leerzame filmpjes bekijken.

http://yachtcharterhuibers.nl/instructi ... r-huibers/
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor Kees Drost » 28 Mrt 2014, 23:47

Uiteraard niet de allereerste keer op het water :)

Eindelijk helemaal bepakt en bezakt. Zeer veel voorbereidingen getroffen.

De ANWB vaarkaart is mijn backup navigatie. Vandaag nog speciaal een laptop en Wingps5 gekocht, dus daar zal het niet aan liggen.

Onderweg zal ik nog wel een keer een update posten...
Kees Drost
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 25 Mrt 2014, 22:18
ligplaats: Nog onbekend
info:

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor vuuren1 » 29 Mrt 2014, 00:14

Jan,

Geen zorgen maken is een voorspelling waar je een heel goed werkende glazen bol voor nodig hebt ;)
Dat werkt niet.

Als de dieseltank van een langere tijd weinig of ongebruikte boot wat drab bevat weet jezelf uit ervaring wat daar het resultaat van kan zijn.
Met wat slingeren komt die troep los, lopen filters dicht en is het over.

Dergelijke motorinstallaties hebben in 40 jaar meestal een aantal malen een vers filter en wat motorolie gehad en verder is er veelal nergens naar gekeken.
Vaak ook nog voorzien van ribbelslangen in het koelsysteem die spontaan openbarsten en keihard geworden oliekoeler slangen (ik kan er een boekenreeks over schrijven die onder de categorie Thrillers valt).
Daar geef ik mijn ouwe schoenen niet aan mee met reizen over rivieren..
Dan wil ik aan rivieren als de Waal al helemaal niet denken..

Dus alles wat met voortstuwing te maken heeft serieus en vakkundig nalopen (zeker ook de dieseltank!), het benodigde onderhoud plegen en dan eens flink op een veilige plas gaan proefvaren.
Pas daarna zou ik zelf voorzichtig eens wat rustige rivieren gaan ontdekken.

Ik zou deze boot op een vrachtwagen zetten en in de buurt van thuis laten lossen, daarna alles eens op het gemak onderzoeken ipv eerst zomaar op goed geluk op rivieren te gaan varen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten