Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Stelling van de maand

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor quichot » 03 Apr 2014, 08:47

De samenleving wordt sinds mensenheugenis voor schijnbaar onoverkomelijke problemen geplaatst, maar op de een of andere manier verdwijnen die ook weer in de marge van de geschiedenis.
En dan heb ik het over échte problemen. Niet dat kleine bier, zoals het dreigende overschot aan luxeschroot.
Ruwweg 1/3 daarvan zal een nieuw baasje krijgen, en daar zitten zonder twijfel ook weer jonge gezinnen bij. Uiteraard zijn dat de betere bootjes. De rest is uitgediend, en verkommert nog een paar jaar aan walletjes of in jachthavens. Maar vroeg of laat verdwijnen die roemloos in een grijper van de gemeente. Tja, dat kost de gemeenschap een paar centen, maar ik denk niet dat we daar een boterham minder om eten.
In mijn thuishaven, Amsterdam, maakt de gemeente daar de laatste vijf jaar al serieus werk van. Bootjes zonder sticker krijgen zes weken respijt, en worden dan afgevoerd naar een bewaarplaats. Dat is nou eenmaal verplicht bij onteigening door de overheid. Na een wettelijk voorgeschreven periode gaan ze naar de afvalverwerking. De onkosten zijn niet op de gemeentebegroting terug te vinden.
En het helpt! Het aantal verlaten wrakken neemt hier echt zichtbaar af.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor Lotte » 03 Apr 2014, 12:15

Quichot, ja dat is A'dam......gemeente. Anders wordt het in een particuliere haven. Daar komt de gemeente echt niet met hun grijpertje langs. Veel van die 70-80 bootjes die daar liggen zullen aandacht nodig hebben en vooral polyester. Denk dat je voor de rest gelijk hebt.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor stentor950 » 03 Apr 2014, 13:57

Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Ik wens een ieder een lang leven toe, maar als ik naar bovenstaande kijk, moeten we dus gewoon wat eerder dood gaan.

Zelf ben ik nu 60 jaar en hoop nog een 15 á 20 jaar plezier te hebben van mijn inmiddels 42 jaar oude (stalen) kajuitboot. Mochten mijn kinderen er geen interesse in hebben, dan zal ik er voor zorgen dat hij voor die tijd verkocht is of verwerkt is tot een pakketje schroot van pakweg 7 ton.

Mijn beide jongens hebben allebei drukke banen etc.etc. en beschikken over minder vrije tijd dan ikzelf. Ligt er natuurlijk ook aan waar je je prioriteiten legt. Hun prio's liggen nu eenmaal bij het maken van verre reizen, maar zijn zo nu en dan ook aan boord te vinden! Misschien komt voor hen de omslag nog. Een vriend van mij, 36 jaar, was afgelopen zomer een aantal dagen aan boord. Hij - en zijn gezin- zijn verkocht! Ze vonden het prachtig, echt vakantie zeiden ze. Nu alleen de centjes nog, want dat is vaker het probleem bij een jong gezin.

Amsterdam, tja altijd een vrijgevochten bende (puinhoop) geweest langs de grachten. Goed dat de gemeente is eens doorpakt en dit opruimt.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor quichot » 03 Apr 2014, 16:02

stentor950 schreef:
Amsterdam, tja altijd een vrijgevochten bende (puinhoop) geweest langs de grachten.

Dit is typisch weer zo'n vooroordeel over Amsterdam als het Sodom en Gomorra van Nederland. Het tegendeel is waar. Als het ligplaatsenbeleid ergens in dit land juist géén 'vrijgevochten bende' is, dan is het wel hier in Amsterdam.
Dat het de argeloze bezoeker niet bevalt dat hier overal bootjes liggen is een andere kwestie. Maar voor al die bootjes wordt al sinds begin 70-er jaren per meter betaald, en meer je je bootje hier af waar dat niet is toegestaan, is 'ie nog eerder weggesleept dan je verkeerd geparkeerde auto.
Nieuw is de nog strengere handhaving op de jaarstickers, mogelijk geworden door een chip in de sticker die in het voorbijvaren kan worden gecheckt. Achtergelaten bootjes kunnen hierdoor super efficiënt worden opgespoord en verwijderd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor stentor950 » 03 Apr 2014, 20:41

quichot,

Ik moest even glimlachen bij je reactie. Goed lezen is ook een vak.
Er stond nl "geweest", en

Goed dat de gemeente is eens doorpakt en dit opruimt
,
kunnen we als 'plattelander' , nou ja Hoofddorp is ook geen dorp meer, ook eens genieten van wat Amsterdam vanaf het water te bieden heeft ;)
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor quichot » 04 Apr 2014, 09:08

stentor950 schreef:Er stond nl "geweest"

Leuk geprobeerd, maar het is nooit een 'vrijgevochten bende' geweest.
stentor950 schreef: Ik moest even glimlachen bij je reactie. Goed lezen is ook een vak.

Ik twijfel er niet aan of je bent een betere lezer, dus je zult mijn opmerking over het hoofd hebben gezien dat het al vanaf begin jaren 70 afgelopen was met vrij liggen in Amsterdam. Maar als ik met mijn gebrek aan leesvaardigheid een glimlach op je gezicht kan toveren ben ik al blij! ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor stentor950 » 04 Apr 2014, 12:37

:D :D :D
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor quichot » 04 Apr 2014, 18:07

stentor950 schreef::D :D :D

Je weet hoe het is met Amsterdammers hè! Zelf doen we niks als mopperen op die rotstad, werkelijk alles is er verkeerd, niks deugt, maar als ánderen dat zeggen... :lol:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Vorige

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten