Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Stelling van de maand

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor Sergio » 24 Mrt 2014, 20:17

timotje231 schreef:Maar opzich snap ik het ook wel waarom de jeugd geen motorkruiser of een zeilboot koopt/heeft, ten eerste, ze zijn veel duurder dan normale bootjes, ten tweede, je kan niet echt met een motorkruiser/zeilboot door de plassen/slootjes varen in de buurt, vaak omdat deze te klein/smal zijn, en ten derde, als je er eentje zou hebben, dan zou je volgensmij wel graag in een grote plas willen varen, zoals het ijsselmeer, maar daarvoor heb je weer een vaarbewijs nodig, en moet je dus weer minimaal 18 zijn, en een kleinere speedbootje vergt ook minder onderhoud, en bij de jeugd is dat wel weer 'stoerder' voor bij je vriendjes (alhoewel ik ze wel mooi vind haha)


Nee, ik denk niet dat je denkwijze klopt. Ten 1e zijn sommige speedboten en consoles of Jet ski's duurder dan een kruisertje met diesel.

Zoals voorgaande reacties reeds melden heb je voor een motorkruiser helemaal geen Vb nodig, in tegenstelling tot een speedboot. Inclusief navigeren zelfs met vb 2.

Ik blijf zeggen, dat op een vrije pensionado die weken kan varen in Frankrijk na, men geen gedoe meer wilt met onderhoud, stalling en dergelijke. Zeker niet als je werkt en de meeste vaardagen weer datzelfde kanaal afvaren met dat gepruttel van een diesel. Met een trailerbare boot is je vaargebied leuker, groter, het is goedkoper en multifunctioneel. Ik denk echt dat het niet meer terug komt en uitsterft. En niet omdat men er geen geld voor zou hebben.
Sergio
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 28 Feb 2014, 23:24
ligplaats:
info:

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor FrankM » 24 Mrt 2014, 23:22

Blacktoppie schreef:
timotje231 schreef:Maar opzich snap ik het ook wel waarom de jeugd geen motorkruiser of een zeilboot koopt/heeft,....... en ten derde, als je er eentje zou hebben, dan zou je volgensmij wel graag in een grote plas willen varen, zoals het ijsselmeer, maar daarvoor heb je weer een vaarbewijs nodig, en moet je dus weer minimaal 18 zijn,


op het IJsselmeer heb je geen vaarbewijs nodig als je boot korter is dan 15 en langzamer vaart dan 20km/h is hij wel langer of sneller heb je vaarbewijs 2 nodig..


ARco



:o :o Huh, ik dacht VB 1 voor het IJsselmeer, ongeacht wat je vaart ?
Ik hoor niet tot de vergrijzing, 48 en geen enkel grijs haartje.................... :P

Groeten Frank
FrankM
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 20 Dec 2013, 06:27
ligplaats:
info:

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor Jan Huibers » 24 Mrt 2014, 23:32

Nee hoor Frank, je mag daar vaarbewijsvrij varen met een orgel van 14,95 maar als je dan het rubber bijbootje laat zakken die net over de 20kmp gaat heb je VB1 EN VB2 nodig...

Alle binnenwateren dus tot 15mtr en minder dan 20kmp vaarbewijsvrij, dus voor het rubberbootje heb je soieso VB1 nodig, mocht je zo overmoedig worden om over de voormalige zuiderzee te willen varen dan moet je ook beschikken over VB2. Dit geldt ook voor de Westerschelde...
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor FrankM » 24 Mrt 2014, 23:49

Aha duidelijk.
Dacht het wel dat dat moest, zelfs voor het Markermeer.
Niet dus.
Geen 15.00 m en zeker niet harder als 20 km/h, dus Volendam maar eens bezichtigen.................... :lol:

Bedankt.

Groeten Frank
FrankM
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 20 Dec 2013, 06:27
ligplaats:
info:

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor vuuren1 » 25 Mrt 2014, 00:07

Vaarbewijs 2 is altijd een optie en nooit verplicht in geval van de <15 meter en <20 km/u regel.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor Wolf1 » 25 Mrt 2014, 08:45

vuuren1 schreef:Vaarbewijs 2 is altijd een optie en nooit verplicht in geval van de <15 meter en <20 km/u regel.

Hans, Denk het niet, Vaarbewijs 1 geld voor de alle binnenwateren, behalve Westerschelde, Oosterschelde, Ijsselmeer, Waddenzee, Eems en Dollard.
Wil je met een schip groter dan 15m en of sneller dan 20km/u op de voor vaarbewijs 1 uitgezonderde wateren in Nederland varen, is Vaarbewijs 2 echt verplicht.
Nog even ter aanvulling, de ons omringende landen vragen ook al een vaarbewijs voor schepen korter dan 15m !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor Sergio » 25 Mrt 2014, 14:11

Wolf1 schreef:
vuuren1 schreef:Vaarbewijs 2 is altijd een optie en nooit verplicht in geval van de <15 meter en <20 km/u regel.

Hans, Denk het niet, Vaarbewijs 1 geld voor de alle binnenwateren, behalve Westerschelde, Oosterschelde, Ijsselmeer, Waddenzee, Eems en Dollard.
Wil je met een schip groter dan 15m en of sneller dan 20km/u op de voor vaarbewijs 1 uitgezonderde wateren in Nederland varen, is Vaarbewijs 2 echt verplicht.
Nog even ter aanvulling, de ons omringende landen vragen ook al een vaarbewijs voor schepen korter dan 15m !
Gr. Wolf1


Dat zegt hij toch ook? ;)
Sergio
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 28 Feb 2014, 23:24
ligplaats:
info:

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor Wolf1 » 25 Mrt 2014, 14:53

Sergio schreef:Dat zegt hij toch ook?

O, dan wordt de vraag wie is de sukkel ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor Jan Huibers » 25 Mrt 2014, 15:12

Wolf1 schreef:
Sergio schreef:Dat zegt hij toch ook?

O, dan wordt de vraag wie is de sukkel ?
Gr. Wolf1


Diegene die het begrijpend lezen niet zo onder de knie heeft denk ik... 8-)
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Vergrijzing watersporters, wat te doen??

Berichtdoor gast » 25 Mrt 2014, 15:28

Wolf1 schreef:
Sergio schreef:Dat zegt hij toch ook?

O, dan wordt de vraag wie is de sukkel ?
Gr. Wolf1


Vuuren schrijft <15 m en <20 Kmph en dus is een VB1 of VBA niet een verplichting, >15 m en 20>kmph is wel vb plichtig op alle wateren en op de door jouw genoemde wateren is VBA verplicht.

Vuuren heeft dus gelijk en Wolf bedoeld hetzelfde maar heeft de < van Vuuren gemist kennelijk.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast