Wat wel of niet 'hoort'.

Stelling van de maand

Re: Wat wel of niet 'hoort'.

Berichtdoor Jan Huibers » 27 Dec 2013, 00:04

antonh schreef:Volgens mij ben jij net zo als zo veel toeristen die hier voorbij komen, voor mijn huis, als ze op de boot komen, starten en dan zoveel mogelijk km varen in zo kort mogelijke tijd.
Rust is beter voor je zelf en voor de anderen.


Gooi die glazen bol maar aan de kant Anton ;)

Als ik eenmaal in zeeland ben zit ik zomaar een week op het Veerse Meer of zoals vorig jaar een week op het Grevelingenmeer. Als ik onderweg ben die kant op vaar ik alleen de 1e dag max 5,5 uur.... Die tijd heb ik nodig om in Willemstad te komen... Vanaf dan max 3 uur per dag of helemaal niet als ik aan een leuk eiland lig.
De sluis vaar ik heel vlot in, als er al een stel inliggen of nog bezig zijn maar er is voorin nog plek dan vaar ik zo naar voren, een boegmixer zoals jij hem noemt heb je juist niet nodig als je een beetje schroefwater houdt. Vlot naar de muur, iets bijdraaien en een stoot achteruit geven... Door het wieleffect lig ik dan ineens stil aan de muur, touwtje erin en klaar. Niks geen boeg of hekmixer, die heb ik alleen nodig als ik tergend langzaam de sluis in dobber achter en tussen anderen. De hekschroef gebruik ik dan meer om een bootje weg te blazen die langzij wil komen volgens de boink-methode...

Wat de 1 rust in de sluis noemt kan voor een ander enorm frustrerend zijn of voor anderen de boel onnodig ophouden.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Wat wel of niet 'hoort'.

Berichtdoor antonh » 27 Dec 2013, 14:21

Jan Huibers schreef: De hekschroef gebruik ik dan meer om een bootje weg te blazen die langzij wil komen volgens de boink-methode...


Jan Huibers
Geef jij ook zo rijles?
De macht van de grootste en de sterkste?
Jouw gedrag in de sluis keur je van anderen af maar jij bezigt het zelf.

Anton
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

Re: Wat wel of niet 'hoort'.

Berichtdoor Jan Huibers » 27 Dec 2013, 15:25

Ik heb geen hekschroef op de auto Anton, mijn slagingspercentage is 1 van de hoogste van mijn CBR oproepplaats. Dus ga niet liggen janken over het rijles geven aan de hand van een opmerking hoe ik me hekschroef ook gebruik om de boot heel te houden in een drukke sluis.

Ik heb het 2x met een sloep gehad en 1x met een polybootje dat die langzij wilden komen waarvan ik vantevoren zag dat dat op zijn minst een lange kras op ging leveren. Dan blaas ik ze een stuk bij de boot vandaan en pak ik een touwtje aan met de pikhaak en trek ze rustig naar me toe...

Ga jij nu maar bedenken hoe je dit verkeerd uit kunt leggen dan ga ik een hekschroef op me auto bouwen...
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Wat wel of niet 'hoort'.

Berichtdoor Klaver vier » 27 Dec 2013, 16:05

Je kan wel snel voorin gaan leggen ,maar je zal toch moeten wachten tot de deur achter je dicht gaat.Gr René (De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Wat wel of niet 'hoort'.

Berichtdoor Jan Huibers » 27 Dec 2013, 16:29

@ Rene, dat is meestal in een sluis, ik wacht meestal ook tot de deuren voor me open zijn enzo en op groen licht ook. Maar in een sluis is het de bedoeling dat de eerste helemaal naar voren vaart en de rest netjes aansluit. Meestal echter gaan de eersten ergens halverwege aan de muur liggen... En dan vaar ik naar voren en leg ik em er wel neer en jah, dan vaar ik automatisch ook als eerst uit als er verder geen beroeps ligt..
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Wat wel of niet 'hoort'.

Berichtdoor quichot » 27 Dec 2013, 17:54

Ik vind dat Jan correct handelt. Veel jachten maken veel te vroeg vast, waardoor er vóór hen ruimte ongebruikt blijft. Op een stil kanaaltje is dat geen probleem, je weet dan meestal wel wat er achter je aan komt, maar in drukke recreatiesluizen die doorgaans vrij vol lopen is het echt heel ergerlijk.
Maar ik snap het wel; meestal zijn ze al blij als ze een bolder hebben weten te vangen, en daar klampen ze dan aan vast. Prima, maar kijk anderen die er vóór kruipen dan niet vuil aan.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Wat wel of niet 'hoort'.

Berichtdoor Blacktoppie » 27 Dec 2013, 18:34

ik vind persoonlijk ook dat als je als eerste bent voorin moet gaan liggen en daar vast moet maken en dan iedereen netjes aanschuiven..
maar heb het van de zomer andersom meegemaakt op de zuid-willemsvaart, mijn ervaring daar was dat ze de kleppen nogal hard open gooien zodat je voorin lekker ligt te schommelen, vind het zelf geen probleem als je maar gewoon oplet en de boot goed vastlegt. maar de voorste boten van de colonne waarin in voer had er schijnbaar nogal moeite mee.
ik voer eerst ergens aan het einde van de colonne maar na de 1e 2 sluizen ging iedereen zo langzaam varen dat je er gewoon wel voorbij moest. toen ik eenmaal vooraan voer kon de rest schijnbaar wel opeens een stuk sneller varen zodat ik constant voorin lag. hou zelf ook wel van doorvaren en kan echt niet tegen dat getrut dus had er geen problemen mee maar ook dat vind ik persoonlijk niet zo heul erg netjes...

ook het getrut bij bruggen kan ik echt niet tegen, we voeren afgelopen zomer op het Wilhelmina kanaal en ik geloof vlak bij tilburg, daar zijn een aantal bruggen ik was de achterste in de rij en iedereen ging echt ver van de brug af liggen zelfs als het stoplicht op roodgroen sprong wilde niemand maar in beweging komen en begon men echt pas te varen als het groen was. ben na een tijdje de rest maar voorbij gevaren en ben maar vlak voor de brug gaan liggen..
ik snap dat het lastig is en zeker als er een beetje wind staat om met z'n allen op een kluitje te liggen draaien als de brug nog op rood staat. maar zeker als het licht op roodgroen springt vind ik gewoon dat je klaar moet liggen om er zo snel mogelijk door te gaan, er staan ook allemaal auto's en fietsers op je te wachten..
overigens hou ik me op kanalen en kleine riviertjes e.d. wel gewoon aan de snelheid en ben ik echt geen snelheids monster op het water, integendeel ben er echt voor mijn rust maar treuzelen is gewoon onnodig(al zal er idd wel veel vanuit onzekerheid komen)

anyway het ging over etiquette en ik dwaal weer af, lastige is zoveel mensen zo veel ideeen iedereen denkt er vaak gewoon anders over en wat voor de een normaal is is voor de ander gewoon aso. beste is gewoon iedereen in zijn waarde te laten en je zeker niet teveel aan anderen te ergeren.

ARco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1176
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Wat wel of niet 'hoort'.

Berichtdoor Jan Huibers » 27 Dec 2013, 19:33

Quithot: amen.
ARco: amen.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Wat wel of niet 'hoort'.

Berichtdoor antonh » 27 Dec 2013, 19:55

Ik heb altijd gelijk, en toch zit ik er altijd naast.


En je wilt ook altijd het laatste woord hebben he?

Quithot: amen.
ARco: amen.


Anton
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

Re: Wat wel of niet 'hoort'.

Berichtdoor Jan Huibers » 27 Dec 2013, 20:21

Mijn onderschrift slaat op mijn vak als rij-instructeur, wellicht gaat die humor je boven je pet.

En jij verwijt mij dat ik het laatste woord wil hebben? Terwijl jij degene bent die altijd wat te kiften hebt? Maakt niet uit waarover al is het over het onderschrift...

En je hoeft niet bang te zijn me in het noorden tegen te komen hoor, daar kom ik niet graag, gewoon omdat ik meer van open water hou en het liefst zout water zodat we geen last van muggen hebben. Mocht het toch zo zijn dat we elkaar tegenkomen op het water kun je gewoon een biertje of ander sapje krijgen als je langszij komt.

Edit: je hebt wat weggehaald in je reactie zie ik??
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten