Wat wel of niet 'hoort'.

Stelling van de maand

Wat wel of niet 'hoort'.

Berichtdoor quichot » 26 Dec 2013, 16:01

Bericht door quichot » wo 17 apr 2013, 07:36

Ik heb me als oudgediende in de waterrecreatie vaak verbaasd over iets wat wel omschreven wordt als etiquette. Sommigen schijnen precies te weten hoe het 'heurt', en geven daar ook ongevraagd blijk van.
Op zich heb ik daar geen probleem mee, zolang je anderen maar in hun waarde laat. En dan heb ik het niet over vanzelfsprekende fatsoensregels, maar over het in woord en gebaar afkeuren van handelen tegen de etiquette. Medewatersporters die zich écht ergeren aan het hijsen van een vlaggetje in het verkeerde want bijvoorbeeld, en die je dat dan ongevraagd even komen vertellen als je net lekker achter je kouwe biertje zit.
Nu ben ik netjes opgevoed, dus gaat dan alleen in m'n gedachte mijn middelvinger omhoog.
Ik lag eens in Huy toen er een motorjacht achter me vastmaakte. 's Avonds kwam de schipper aan dek en begon zijn vlag te strijken. Vóór hij daarmee naar binnen ging bleef hij staan en keek demonstratief éérst naar mijn vlag, en toen naar mij.
Toen vroeg ik hem zo achteloos mogelijk of hij zo vriendelijk zou willen zijn voortaan bij aankomst zijn tros niet óver, maar ónder buurmans tros te leggen.
Hij begreep niet waar ik het over had.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Wat wel of niet 'hoort'.

Berichtdoor Wim Niessen » 26 Dec 2013, 16:01

Bericht door Wim Niessen » wo 17 apr 2013, 11:17

quichot, een vlag wordt gestreken met behulp van een strijkijzer of door een strijdmacht die zich overgeeft c.q. verloren heeft en verder haal je een vlag binnen. En zo heurt 't.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Wat wel of niet 'hoort'.

Berichtdoor quichot » 26 Dec 2013, 16:01

Bericht door quichot » wo 17 apr 2013, 11:38

Alleen in gedachte , Wim, alleen in gedachte ;) ! (welopgevoed)

Dit vond ik overigens op de website www.vlaginstructies.nl (onderstreping door mij):

Uithangen en hijsen van de vlag.

Een vlag, volledig gehesen of halfstok, mag nooit de grond raken en/of het verkeer hinderen.Volgens de vlaginstructie geldt dat de vlag alleen tussen zonsopgang en zonsondergang uitgehangen wordt. Tussen zonsondergang en zonsopgang wordt de vlag dus gestreken.

Regels voor het half stok hangen van de vlag.

Bij het half stok vlaggen moet de vlag volgens de regels eerst vol gehesen. Zodra de vlag volg gehesen is moet hij worden neergehaald tot het midden. Bij het strijken van de vlag wordt de vlag eerst vol gehesen en daarna rustig neergehaald.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Wat wel of niet 'hoort'.

Berichtdoor Wim Niessen » 26 Dec 2013, 16:02

Bericht door Wim Niessen » wo 17 apr 2013, 16:12

"t Is wat, quichot.
Je breng me aan het twijfelen. Hoe dat komt??
Tijdens een wachtdienst bij de Koninklijke Marine moest ik mij melden voor het ceremonieel van de vlag naar beneden halen.
Ik meldde mij met de mededeling dat ik de valg kwam strijken.
De officier van de wacht schoot uit zijn slof en maakte mij in niet mis te verstane woorden duidelijk dat de vlag alleen wordt gestreken op het strijdveld, en dan alleen nog door de verliezende partij.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Wat wel of niet 'hoort'.

Berichtdoor quichot » 26 Dec 2013, 16:02

Bericht door quichot » wo 17 apr 2013, 16:29

Tja...defensie bestaat nou eenmaal bij gratie van ceremoniëlen en discipline. 'De vlag strijken' is algemeen geaccepteerd taalgebruik. Maar in feite leg je daarmee de vinger op de zere plek: etiquette zit normale gedragsregels in de weg.
Nooit in dienst geweest, trouwens. Bij de keuring werd ik geselecteerd voor de officiersopleiding, maar na een gesprek met de psych wilden ze me niet meer... :(
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Wat wel of niet 'hoort'.

Berichtdoor laserdevil » 26 Dec 2013, 16:02

Bericht door Laserdevil. » wo 17 apr 2013, 20:27

Ik zwaai ook altijd naar andere watersporters , maar het lijkt wel hoe groter de boot , hoe minder ze zwaaien.
Is eigenlijk wel logisch.
Ze kijken op ons neer. ;)
Maar ik heb mijn boot voor ons plezier , en hun voor hun belegging.
En ik durf te beweren dat ik meer watersporter ben , dan hun ooit zullen zijn :D
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 827
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Wat wel of niet 'hoort'.

Berichtdoor quichot » 26 Dec 2013, 16:03

Bericht door quichot » do 18 apr 2013, 06:44

Laserdevil, dat zwaaien valt een beetje buiten de etiquette vind ik. Ik neem tenminste aan dat jij niet zwaait omdat dat zo hoort, maar omdat je dat een aardig gebaar vindt.
Ander voorbeeld: ik kreeg, jaren geleden, een scheepje langszij en die mensen liepen keurig over het voordek naar de wal. Alleen, in het vooronder sliepen mijn kinderen. Dus ik leg dat uit en vraag hen bij thuiskomst over het achterdek te lopen. Reactie: 'maar zo hóórt het niet hè!'
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Wat wel of niet 'hoort'.

Berichtdoor Popeye » 26 Dec 2013, 16:03

Bericht door Popeye » do 18 apr 2013, 07:52

Op volgorde van aankomst invaren van een sluis, behoort dat ook tot de etiquette? Naar mijn mening wordt daar ook wel eens wat krampachtig mee omgegaan. Als je allemaal ruim in de sluis past is het naar mijn mening geen probleem in wat voor volgorde je invaart.
Ik naderde een keer - bij slecht weer- een sluis in Frankrijk. Enkele honderden meters voor de sluis dobberden twee jachten. Op de achterste was iedereen binnen en de cabriotent gesloten, maar op de voorste zag ik wat beweging. Ik voer door naar de voorste om te vragen of ze daar op een schutting lagen te wachten zo ver voor de sluis of dat er wat anders aan de hand was. Het bleek dat ze op een schutting wachtten, dus voer ik weer langzaam achteruit om achter aan te sluiten. Op het achterste jacht kwam bij het langsvaren een "mevrouw" naar buiten die riep; 'u mag wel eerst hoor, als u haast hebt'. Ik heb haar verteld dat het niet mijn bedoeling was om haar kwaad te maken.
We pasten bij het schutten alle drie in de sluis en ik was blij dat ik niet voorin lag.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Wat wel of niet 'hoort'.

Berichtdoor Jan Huibers » 26 Dec 2013, 16:03

Bericht door Jan Huibers » do 18 apr 2013, 21:29

Jack, wat ik echt niet aan kan zien met invaren van sluizen is het ontzettend langzaam binnendrijven van sommige jachten, en tegen de tijd dat ze eindelijk vast liggen aan de muur gaat de andere deur alweer open..... Ohw en van aansluiten in een sluis hebben die types watersporters ook nooit gehoord... In zo'n geval gooi ik de fatsoensregels gewoon overboord en vaar ik daar voorbij, gooi mijn boot ertussen tegen de muur en ga met mijn armen over elkaar zitten kijken of ze geen ongelukken maken... Tis niet dat ik haast heb op het water maar ik kan zoiets niet aanzien voor me neus..

Verder zwaai ik altijd naar mijn medewatersporters, stop ik af bij 'in het wild' liggende boten en sportvissers en voor de laatste wijk ik zelfs uit als de situatie dat toelaat. Ect ect, niet alleen omdat het 'regeltjes' zijn maar omdat ik het leuk vindt.

En owh... Ik ben er fel op dat de fenders altijd meteen in de houders gaan zodra de boot vrij is van wal of muur, er wordt niet gevaren met buitenboord hangende fenders.... Ik vindt dat gewoon een vreselijk gezicht :shock:
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Wat wel of niet 'hoort'.

Berichtdoor Lotte » 26 Dec 2013, 16:03

Bericht door Lotte » vr 19 apr 2013, 06:56

Volgens mij "hoort" dit draadje bij stelling thuis en niet bij projecten??.

Hufters in het verkeer heb je overal. Of het nu op het water is of op de weg, het gedrag is soms rete irritant. Ik zie het dagelijks; rotondes, snelwegen, snijden, bumperkleven, van uiterst links 4 banen met een rotvaart naar rechts of het voorbij rijden van een file en op het laatste moment invoegen. Bij sluizen voorkruipen of denken dat ze de enige zijn, te hard varen, etc etc.

Je doet er weinig aan.

Gr Bert
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Volgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten