Wat wel of niet 'hoort'.

Stelling van de maand

Re: Wat wel of niet 'hoort'.

Berichtdoor quichot » 26 Dec 2013, 16:08

Bericht door quichot » vr 19 apr 2013, 09:07

Lotte,
Ja, het hoort in een andere rubriek, maar ik heb binnen de rubriek waar ik toevallig in stond gewoon 'nieuwe topic' aangeklikt. Dus moderator? bvd!
Nee, het gaat niet (weer!) over hufterigheid en voordringen, met heel dat riedeltje over wegverkeer, het was mijn bedoeling om wat kritischer te kijken naar etiquette: vage, ongeschreven code's die niets wezenlijks bijdragen aan sociaal gedrag of veiligheid, waar wel af en toe (bij mij althans) irritant betweterig overkomen.

Jan, ik begrijp heel goed dat je die fenders tijdens het varen wegneemt, maar wat ik dus niet begrijp is dat watersporters zich eraan ergeren als anderen dat niet doen, want tegen de etiquette.

Brandt u maar los! :mrgreen:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Wat wel of niet 'hoort'.

Berichtdoor Arthur » 26 Dec 2013, 16:09

Bericht door Arthur » vr 19 apr 2013, 09:09

@Jan Huibers jij schrijft.
En owh... Ik ben er fel op dat de fenders altijd meteen in de houders gaan zodra de boot vrij is van wal of muur, er wordt niet gevaren met buitenboord hangende fenders.... Ik vindt dat gewoon een vreselijk gezicht.
Dat is makkelijk gezegd
Probeer jij eens 7 fenders met houders op een 6 meterboot te plaatsen zonder dat je je nek breekt.
Waar ik me altijd rot om lach zijn die rosé drinkende kakkers met een vlag achter op een sloep zo groot als een booreiland :D
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Wat wel of niet 'hoort'.

Berichtdoor Jan Huibers » 26 Dec 2013, 16:09

Bericht door Jan Huibers » vr 19 apr 2013, 14:39

Okay Arthur, op een bootje zoals waarmee jij vaart zou ik het mischien ook niet doen. Maar alles boven de 8/9 meter heeft wel ruimte om de fenders binnen te halen. Het is gewoon geen porum om 30 van die dingen buitenboord te hebben slingeren terwijl je ziet dat er gewoon ruimte is voor opbergen.
Iemand ooit beroepsvaart gezien met wrijfhout buitenboord?
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Wat wel of niet 'hoort'.

Berichtdoor Wim Niessen » 26 Dec 2013, 16:09

Bericht door Wim Niessen » vr 19 apr 2013, 16:13

Mijn stootwillen vinden het heerlijk om altijd aan de railing en buitenboord te hangen.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Wat wel of niet 'hoort'.

Berichtdoor quichot » 26 Dec 2013, 16:09

Bericht door quichot » vr 19 apr 2013, 16:29

Jan Huibers schreef:
Iemand ooit beroepsvaart gezien met wrijfhout buitenboord?



Hier moet je toch echt tegenspreken. Beroepsschippers halen werkelijk NOOIT hun wrijfhoutjes binnen. Die hangen ALTIJD buitenboord. Soms halen ze ze iets op, als ze heel diep geladen liggen, maar daarmee houdt het ook echt op.
Toch nog maar eens goed opletten, Jan!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Wat wel of niet 'hoort'.

Berichtdoor Jan Huibers » 26 Dec 2013, 16:10

Bericht door Jan Huibers » vr 19 apr 2013, 17:50

Ik ben op mijn 15e begonnen als dekzwabber op een 1800t beunschip, en altijd het wrijfhout binnenboord. Los van de sluiswand of kade? Meteen naar binnen met die zooi... Tijdens et lossen regelmatig met een lang touw overboord laten drijven als dat kan aan de buitenkant om ze 'zacht' te houden.

Als de boot weggaat in de verhuur dan wil ik dat de huurders ze buitenboord laten hangen en er niet eens aankomen. Ik hang ze zelf namelijk precies op de goede plek en knoop ze goed vast.

Maar nog even over het binnenvaren van sluizen.... Volgens mij zijn er ook genoeg watersporters die denken dat 'het zo heurt' om een sluis binnen te dobberen ipv vlotjes maar beheerst en veilig naar binnen te gaan. De beroepsvaart doet het immers ook denken ze dan... (Lijkt me ook niet verstandig om met 10kmp en 2500t een sluis binnen te lopen)

Nog 1 wat 'heurt' is elkaar helpen in de havens, een touwtje aanpakken of een te laag hangend fendertje goedhangen ect..
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Wat wel of niet 'hoort'.

Berichtdoor quichot » 26 Dec 2013, 16:10

Bericht door quichot » vr 19 apr 2013, 18:11

Dan was jouw baas de uitzondering die de regel bevestigt. ;)
Maar let er maar 's op, doorgaans hangen ze gewoon buiten. Maar het punt is: die dingen lijken bij een vrachtschip zo verdomde klein dat je ze haast niet ziet. Ook hangen ze meestal aan twee lijnen, waardoor ze niet slingeren.

Dat langzame binnenvaren is onzekerheid, Jan, je zult ze de kost moeten geven die met geknepen billen een sluis invaren. Maar ik stoor me daar niet zo aan. Ik herinner me ook de eerste keer dat ik een drukke sluis invoer. :oops: Wat vervelender is, is veel te vroeg vastmaken, waardoor er geen ruimte overschiet. In die gevallen zeg ik wel eens doodleuk dat ik langszij kom.
Dat helpt! :D
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Wat wel of niet 'hoort'.

Berichtdoor Jan Huibers » 26 Dec 2013, 16:10

Bericht door Jan Huibers » vr 19 apr 2013, 20:44

Iemand nog wat toe te voegen aan het lijstje van 'wat heurt en wat niet heurt' en de zin en onzin daarvan?
We hebben:

*fenders binnenboord tijdens de vaart.
*vlag der natie binnenhalen voor de nacht.
*zwaaien naar mede-watersporters.
*wachten op je beurt ondanks grote sluis en 3 bootjes
*?
*?
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Wat wel of niet 'hoort'.

Berichtdoor quichot » 26 Dec 2013, 16:11

Bericht door quichot » za 20 apr 2013, 07:42

-verenigings- of gastenvlaggetje in het juiste want hijsen
-als een walbolder al in gebruik is jouw landvast daaronder zetten
-via het voordek van je buurman naar de wal lopen
-het niet (mogen) weigeren van langszij komen aan openbare kades

Meer weet ik er zo gauw ook niet.

Vaak gaan ze terug op een logische reden, maar met name bij de vlaggenetiquette is het gehannes met vlaggen en wimpels -om met Trix te spreken- een toneelstukje geworden, een demonstratie van correctheid.

Schutten op volgorde van aankomst is bij kleine drukke sluizen niet alleen beleefd, het is ook een voorwaarde om gedrang en ergernis te voorkomen. Per saldo kon het schutten daardoor wel eens sneller verlopen. Maar tegen de bijbehorende regel, het zover mogelijk naar voren varen, wordt daarbij helaas veel te vaak gezondigd, waardoor het schutten weer wordt opgehouden. Helaas grijpt sluispersoneel in die gevallen veel te weinig in.

Bij grotere sluizen, die waar je naast elkaar kunt invaren, is het, als het niet al te druk is, inderdaad vaak handiger om op basis van wie het meest alert is in- en uit te varen. Er zijn types bij die zó tergend lang talmen met losmaken, dat je daar niet op hoeft te wachten, vind ik.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Wat wel of niet 'hoort'.

Berichtdoor antonh » 26 Dec 2013, 20:10

Jan Huibers schreef:Bericht door Jan Huibers » vr 19 apr 2013, 17:50

Als de boot weggaat in de verhuur dan wil ik dat de huurders ze buitenboord laten hangen en er niet eens aankomen. Ik hang ze zelf namelijk precies op de goede plek en knoop ze goed vast.


Heb jij zelf fenders die dan altijd op hoogte hangen Jan?
Van de bv 10 ligplaatsen heb ik tijdens de vakantie nog maar zelden de fenders niet hoeven te verhangen.
Er is dan toch iets fout met de vaarwaters waar ik kom, ik moet de fenders steeds op hoogte hangen, hoger of lager.
En met mij vele anderen.


Jan Huibers schreef:Bericht door Jan Huibers » vr 19 apr 2013, 17:50
Maar nog even over het binnenvaren van sluizen.... Volgens mij zijn er ook genoeg watersporters die denken dat 'het zo heurt' om een sluis binnen te dobberen ipv vlotjes maar beheerst en veilig naar binnen te gaan. De beroepsvaart doet het immers ook denken ze dan... (Lijkt me ook niet verstandig om met 10kmp en 2500t een sluis binnen te lopen)


Ik vaar met mijn boot rustig de sluis in, en hoef dan niet zoals veel van die gekken, die met een flinke gang de sluis inkomen dan vol gas achteruit en dan weer vol voor uit en daarbij hun boegmixer nodig hebben, om op de plaats langs de muur te komen.
Volgens mij ben jij net zo als zo veel toeristen die hier voorbij komen, voor mijn huis, als ze op de boot komen, starten en dan zoveel mogelijk km varen in zo kort mogelijke tijd.
Rust is beter voor je zelf en voor de anderen.
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten