Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Stelling van de maand

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor stentor950 » 25 Dec 2013, 00:05

Bericht door stentor950 » do 29 aug 2013, 21:55

Anton,

Ik denk dat je in je verhaaltje hier en daar wat kort door de bocht gaat. 39 jaar geleden haalde ik mijn rijbewijs. In de begin jaren heb ik 2x een kleine schade gehad. Noem het jeugdige bravoure.
Ik heb gedurende mijn beroepsmatige leven veel gereden en sinds 32 jaar al geen enkele schade gereden. Nog een voorbeeldje? Vorig jaar op de dag voor mijn verjaardag kreeg ik mijn eerste bon binnen. 5 kilometer te hard gereden. Is natuurlijk wel pech hebben. Als ik op verjaardagen hoor dat er personen zijn die MAANDELIJKS een paar prenten binnen krijgen, dan denk ik; Zonde van het geld, daar doe ik leukere dingen voor, maar het wordt tijd dat je je verantwoordelijkheid eens neemt, want er is een moment geweest dat je het moest aantonen en je rijbewijs kreeg!

Nu even naar het varen. Je maakte de opmerking;
"Maar hier in Nederland denken de oudere "kapiteins" ik heb op de grote vaart of binnenvaart gezeten en ik weet het".

Deze zin is helemaal juist! Ik neem mijzelf hier even als voorbeeld, maar ik weet dat er een aantal fora-leden zijn die in dezelfde categorie vallen. Ik heb in het verleden de Lagere, Middelbare en 1 jaar Hogere Zeevaart school gehad en heb 3 jaar gevaren. Bij de Lagere Zeevaart school zaten ook periodes dat je een aantal weken praktijk varen had op - misschien heb je ze wel een gezien, de Prinses Juliana, Margriet, Beatrix en Christina. Niet alleen in NL, maar ook de grote rivieren en de Rijn op geweest. Als theoretische basis kreeg je onder andere mee: Het Vaarregelement (nu BPR), het RPR, het Zeeaanvarings Reglement (Nu de bepalingen ter voorkoming van aanvaring ter zee), Het Eems-Dollard Reglement, en het Westerschelde reglement. Dit natuurlijk naast de 'normale' vakken zoals navigatie, onderhoud schip, aardrijkskunde (hoofdzakelijk kennis van alle vaarwegen), en als HOOFDVAK Zeemansschap.

(Goede) Zeemansschap heeft niet alleen te maken met regeltjes, maar is zeer veel omvattend, een totaal pakket. Het gaat ten eerste jezelf en je schip voor te bereiden op de reis. Je zorgt ervoor dat je verlichting op orde is, je schip zeeklaar is, De techniek OK is. Dus de motoren, maar ook de radio/marifoon en/of radarapparatuur en dieptemeter. Je bent als kapitein ook verantwoordelijk voor je personeel. Je moet dus in de gaten houden of ze de juiste kwalificaties hebben en er voor zorgen dat deze op peil blijven. Je werd als het ware gehersenspoeld dat veiligheid boven alles gaat.

Toen ik 2 jaar geleden, na 35 jaar lang gekampeerd te hebben, mijn boot kocht, heb ik gelijk ook het ANWB-boek het Vaarbewijs 1 en 2 aangeschaft. Het koste mij 2 avondjes om het boek door te nemen om mijzelf even te updaten. In de winter daarna heb ik samen met mijn echtgenote een cursus vaarbewijs A en B gevolgd en een cursus Theoretisch Kust Navigatie. Ik kan je vertellen dat ik de docent vaak moest aanvullen of de andere leerlingen moest uitleggen wat de docent nu eigenlijk probeerde uit te leggen. Niet dat ik eigenwijs ben, maar zo nu en dan vroeg de docent ook aan mij omdat mijn kennis blijkbaar uitgebreider was dan die van hem. Ik heb bewust geen examen gedaan omdat dit voor mij geen enkele meerwaarde had/heeft.

Anton, ik heb er dan ook echt geen behoefte aan dat andere mij gaan vertellen wat ik wel of niet moet doen. Als we met z'n allen de term "Goede Zeemansschap" eens ter harte nemen, dan gaat er niet snel iets fout op het water! Het is geven en nemen en anticiperen, maar ja, dat vereist kennis en inzicht.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor Jan Huibers » 25 Dec 2013, 00:06

Bericht door Jan Huibers » do 29 aug 2013, 22:29

stentor950 schreef:
Als we met z'n allen de term "Goede Zeemansschap" eens ter harte nemen, dan gaat er niet snel iets fout op het water! Het is geven en nemen en anticiperen, maar ja, dat vereist kennis en inzicht.




Amen...
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 25 Dec 2013, 00:06

Bericht door R.C.Grootveld » do 29 aug 2013, 23:49

Interessant artikel in de NRC van 29 aug. Sta dus niet alleen :)
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor vuuren1 » 25 Dec 2013, 00:06

Bericht door vuuren1 » vr 30 aug 2013, 21:26

Goed zeemanschap (slechts: goede uitkijk en wat reisvoorbereiding) en een betrouwbare voortstuwing zou de meeste ongevallen kunnen voorkomen.

Zo kort kan je het samenvatten..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor Byl54 » 25 Dec 2013, 00:07

Bericht door Byl54 » ma 02 sep 2013, 08:19

Vuuren@ Goed zeemanschap (slechts: goede uitkijk en wat reisvoorbereiding) en een betrouwbare voortstuwing zou de meeste ongevallen kunnen voorkomen.
Dat dacht men vroeger in het wegverkeer ook,
Toch even een vergelijk tussen weg- en waterverkeer. De regelgeving is hier duidelijk stil blijven staan, Voor de beroepsvaart is een dode hoek van max 350 m nog steeds toegestaan, terwijl met de huidige technieken dit niet nodig is. een remweg van 2 maal de scheeps lengte is normaal. Van de week nog een compl.gezin koffie drinken in de stuurhut opa, oma en kinderen, moeders aan het stuur, hebben we dit op de weg wel eens in een vrachtwagen gezien. Een beroepsschipper moet soms ver van te voren een beslissing nemen, omdat het effect pas over honderden meters zichtbaar is, deze mensen moeten uren varen met soms zeer gevaarlijke ladingen langs steden. Vrachtwagenchauffeurs 4 uur. In het topic hiernaast laat de dhr. Grootveld zien dat waterverkeer per km niet echt veilig is. Willen we het waterverkeer naar een veiliger niveau hebben, dan zal er wel meer moeten gebreuren dan alleen een vaarbewijsvaarbewijs voor de watersporter.
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor vuuren1 » 25 Dec 2013, 00:07

Bericht door vuuren1 » ma 02 sep 2013, 20:38

Ofwel: Een vaarbewijs lost dit niet op omdat de watersporter ook regelmatig achterom moet kijken ..

Het is heel simpel en de kreet 'varen doen we samen' is goed gekozen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor Byl54 » 25 Dec 2013, 00:07

Bericht door Byl54 » vr 06 sep 2013, 14:23

Het is inderdaad simpel: Varen doen we samen, net als: Rijden doen we samen, regelmatig achter omkijken in het wegverkeer en geeft het vrachtverkeer de ruimte.
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor quichot » 25 Dec 2013, 00:07

Bericht door quichot » di 10 sep 2013, 07:52

Eventjes twee opmerkelijke berichtjes uit de Scheepvaartkrant van 4 sept.:

Het eerste betreft de overvaring van een jacht op het Maas-Waalkanaal. De schipper is uiteindelijk door de Hoge Raad in het ongelijk gesteld. Een opmerkelijk precedent voor de zaken die nog lopen. De eerste voorzichtige conclusie van de krant luidt dat 'groot' niet langer automatisch voor 'klein' gaat.
Kort gezegd komt het arrest er op neer dat de schipper het jacht had moeten opmerken. Het argument van het niet kunnen zien van het jacht, ingevolge grootte en snelheid van de tanker, in combinatie met de geringe breedte van het vaarwater, was al eerder door het Hof van tafel geveegd. de Hoge Raad heeft nu officieel bevestigd dat het tot het vakmanschap van de schipper behoort dit te allen tijde wél te kunnen zien.

Mooi, zou je zeggen.
Maar in hetzelfde nummer lees ik de uitslag van de poll over de wachtsman bij dode hoeken op druk vaarwater: slechts 16% van de schippers ziet daar de noodzaak van in. De overgrote meerderheid vindt dat jachten dat zelf maar moeten uitzoeken.
Het is te hopen dat deze kersverse juresprudentie de beroepsgroep aan het denken zet
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor antonh » 25 Dec 2013, 00:08

Bericht door antonh » di 10 sep 2013, 08:24

Dat is een heel goede uitspraak van de rechters.
De schipper van "groot" moet evengoed uitkijken als de schipper van "klein".
Wat voor snelheid heeft "groot" wel niet gehad dat hij zo snel boven op "klein" zat?
Ik hoop dat de schippers van "groot" nu eens beseffen dat ze niet alleen op het water zijn.
En als het water smal is moeten ze ook om mede schippers opletten.
Zo is het ook op de weg.
Een vrachtwagen mag ook niet zomaar over een auto heen rijden.
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor Byl54 » 25 Dec 2013, 00:08

Bericht door Byl54 » di 10 sep 2013, 15:46

Dank quichot
Inderdaad een goede uitspraak, men heeft het hier steeds over achter omkijken, je kan achter om kijken wat je wil, maar als je bootje niet sneller wilt en je vaart strak SB wal wat heeft achterom kijken dan voor zin. Volgens mij kan er beter de nadruk opgelegd worden, dat schippers van vrachtschepen vooruit kijken en tijdig afremmen en als er geen/weinig ruimte is niet inhalen.
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten