Bericht door stentor950 » do 29 aug 2013, 21:55
Anton,
Ik denk dat je in je verhaaltje hier en daar wat kort door de bocht gaat. 39 jaar geleden haalde ik mijn rijbewijs. In de begin jaren heb ik 2x een kleine schade gehad. Noem het jeugdige bravoure.
Ik heb gedurende mijn beroepsmatige leven veel gereden en sinds 32 jaar al geen enkele schade gereden. Nog een voorbeeldje? Vorig jaar op de dag voor mijn verjaardag kreeg ik mijn eerste bon binnen. 5 kilometer te hard gereden. Is natuurlijk wel pech hebben. Als ik op verjaardagen hoor dat er personen zijn die MAANDELIJKS een paar prenten binnen krijgen, dan denk ik; Zonde van het geld, daar doe ik leukere dingen voor, maar het wordt tijd dat je je verantwoordelijkheid eens neemt, want er is een moment geweest dat je het moest aantonen en je rijbewijs kreeg!
Nu even naar het varen. Je maakte de opmerking;
"Maar hier in Nederland denken de oudere "kapiteins" ik heb op de grote vaart of binnenvaart gezeten en ik weet het".
Deze zin is helemaal juist! Ik neem mijzelf hier even als voorbeeld, maar ik weet dat er een aantal fora-leden zijn die in dezelfde categorie vallen. Ik heb in het verleden de Lagere, Middelbare en 1 jaar Hogere Zeevaart school gehad en heb 3 jaar gevaren. Bij de Lagere Zeevaart school zaten ook periodes dat je een aantal weken praktijk varen had op - misschien heb je ze wel een gezien, de Prinses Juliana, Margriet, Beatrix en Christina. Niet alleen in NL, maar ook de grote rivieren en de Rijn op geweest. Als theoretische basis kreeg je onder andere mee: Het Vaarregelement (nu BPR), het RPR, het Zeeaanvarings Reglement (Nu de bepalingen ter voorkoming van aanvaring ter zee), Het Eems-Dollard Reglement, en het Westerschelde reglement. Dit natuurlijk naast de 'normale' vakken zoals navigatie, onderhoud schip, aardrijkskunde (hoofdzakelijk kennis van alle vaarwegen), en als HOOFDVAK Zeemansschap.
(Goede) Zeemansschap heeft niet alleen te maken met regeltjes, maar is zeer veel omvattend, een totaal pakket. Het gaat ten eerste jezelf en je schip voor te bereiden op de reis. Je zorgt ervoor dat je verlichting op orde is, je schip zeeklaar is, De techniek OK is. Dus de motoren, maar ook de radio/marifoon en/of radarapparatuur en dieptemeter. Je bent als kapitein ook verantwoordelijk voor je personeel. Je moet dus in de gaten houden of ze de juiste kwalificaties hebben en er voor zorgen dat deze op peil blijven. Je werd als het ware gehersenspoeld dat veiligheid boven alles gaat.
Toen ik 2 jaar geleden, na 35 jaar lang gekampeerd te hebben, mijn boot kocht, heb ik gelijk ook het ANWB-boek het Vaarbewijs 1 en 2 aangeschaft. Het koste mij 2 avondjes om het boek door te nemen om mijzelf even te updaten. In de winter daarna heb ik samen met mijn echtgenote een cursus vaarbewijs A en B gevolgd en een cursus Theoretisch Kust Navigatie. Ik kan je vertellen dat ik de docent vaak moest aanvullen of de andere leerlingen moest uitleggen wat de docent nu eigenlijk probeerde uit te leggen. Niet dat ik eigenwijs ben, maar zo nu en dan vroeg de docent ook aan mij omdat mijn kennis blijkbaar uitgebreider was dan die van hem. Ik heb bewust geen examen gedaan omdat dit voor mij geen enkele meerwaarde had/heeft.
Anton, ik heb er dan ook echt geen behoefte aan dat andere mij gaan vertellen wat ik wel of niet moet doen. Als we met z'n allen de term "Goede Zeemansschap" eens ter harte nemen, dan gaat er niet snel iets fout op het water! Het is geven en nemen en anticiperen, maar ja, dat vereist kennis en inzicht.