door quichot » 24 Dec 2013, 23:19
Bericht door quichot » do 15 aug 2013, 08:48
Gelet op de toegenomen drukte is het aantal ongevallen, dat nu een beetje door de actualiteit wordt uitvergroot, nog steeds dermate klein, dat je je partner in dat opzicht kunt geruststellen.
Als de kans betrokken te raken bij een ongeval écht een reden is om niet aan boord te stappen, dan zal je partner ook stellig niet als passagier aan het wegverkeer deelnemen. Vergeleken bij waterrecreatie is dat namelijk een Russische roulette. Zelfs achter de geraniums blijven zitten lijkt me riskanter, want veruit de meeste ongevallen gebeuren in of rond de eigen woning.
De reden dat we achteraf vaak weinig wijzer worden van de oorzaak is tweeledig: 1. die is zelden eenduidig, meestal is er sprake van een weinig spectaculaire samenloop van omstandigheden, en 2. het ongeval is inmiddels door de actualiteit, de waan van de dag, verdrongen.
Twee factoren die mogelijk een rol spelen zijn:1. toeval. Juist bij geringe aantallen speelt dat een rol. Er lijkt nu sprake van een structurele toename, maar dat kan volgend jaar wel weer anders zijn, en 2. schaalvergroting. Vrachtschepen van 80 meter, de reuzen van weleer, staan nu op de nominatie als te klein te worden weggesaneerd (bron: scheepvaartkrant). Dit omdat het nieuwe standaardformaat, 115 x 11,5 mtr (kan oplopen tot 135 x 17 mtr) halfleeg blijft. Deze reuzen hebben niet alleen een onverantwoord grote dode hoek, ze worden ook nog eens bestuurd door koerssoftware, waarop de schipper veel te vaak -letterlijk!- blind vaart. Daarbij komt ook nog eens het supertankereffect: uitwijken of tijdig stoppen, dus feitelijk zich houden aan voorrangregels, kan soms gewoon niet. De boodschap aan de medevaarwatergebruikers (waaronder ook de 'kleine' beroepsvaart!) is dan ook: wen maar aan dat voldongen feit.
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido