Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Stelling van de maand

Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor ad gevers » 24 Dec 2013, 23:18

Berichtdoor ad gevers » wo 14 aug 2013, 21:23

Na de aanvaringen van twee kruisertjes met beroepsschepen ( Grouw en Wemeldinge) waarbij helaas
vier doden vielen ben ik toch benieuwd, wat hiervan de oorzaak was, in het nieuws
heb ik nog niets hierover kunnen vinden. (Mechanische en/of schippersfouten?)
Mijn partner wordt na deze berichten al een beetje benauwd als we op water met veel
beroepsschepen gaan varen.
Weet iemand iets?
Ad
ad gevers
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 18:24
Woonplaats: NULAND
ligplaats: Lith
info:

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor henkvd » 24 Dec 2013, 23:19

Bericht door henkvd » wo 14 aug 2013, 21:28

Zo snel krijg je geen antwoord op deze vraag, daar zal toch eerst een onderzoek naar ingesteld moeten worden en voor dat daar wat uit komt zijn we mogelijk allang 2014.

Het blijft natuurlijk altijd opletten met de beroepsvaart samen gebruik te maken van het zelfde vaarwater, ze gaan veel sneller dan je zou verwachten.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4470
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 24 Dec 2013, 23:19

Bericht door R.C.Grootveld » wo 14 aug 2013, 22:20

Ik denk dat dat inderdaad nog wel even gaat duren. Van het ongeval van Wemeldinge is inmiddels bekend dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid onderzoek gaat doen. Ik ga er van uit, dat het rapport tzt wel op hun website gepubliceerd zal worden.

RWS heeft deze week gepubliceerd dat er meer ongevallen in de pleziervaart plaatsvinden, enerzijds door toename pleziervaart, anderzijds door betere registratie. Ik heb echter nog geen verwijzing gevonden naar de feiten waarop deze conclusie gebaseerd is.

Ik vaar zelf in Friesland en daar maak je het nodige mee. Veel stress situaties zijn terug te voeren op ontbrekende regelkennis danwel het niet toepassen van de regels. Maar ook pleziervaartuigen die, ondanks dat er een prachtige recreatiegeul is, toch midden in de hoofdgeul gaan zitten waarbij ik me regelmatig afvraag "ziet die schipper van die lege tanker haar wel" ?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor quichot » 24 Dec 2013, 23:19

Bericht door quichot » do 15 aug 2013, 08:48

Gelet op de toegenomen drukte is het aantal ongevallen, dat nu een beetje door de actualiteit wordt uitvergroot, nog steeds dermate klein, dat je je partner in dat opzicht kunt geruststellen.
Als de kans betrokken te raken bij een ongeval écht een reden is om niet aan boord te stappen, dan zal je partner ook stellig niet als passagier aan het wegverkeer deelnemen. Vergeleken bij waterrecreatie is dat namelijk een Russische roulette. Zelfs achter de geraniums blijven zitten lijkt me riskanter, want veruit de meeste ongevallen gebeuren in of rond de eigen woning.
De reden dat we achteraf vaak weinig wijzer worden van de oorzaak is tweeledig: 1. die is zelden eenduidig, meestal is er sprake van een weinig spectaculaire samenloop van omstandigheden, en 2. het ongeval is inmiddels door de actualiteit, de waan van de dag, verdrongen.
Twee factoren die mogelijk een rol spelen zijn:1. toeval. Juist bij geringe aantallen speelt dat een rol. Er lijkt nu sprake van een structurele toename, maar dat kan volgend jaar wel weer anders zijn, en 2. schaalvergroting. Vrachtschepen van 80 meter, de reuzen van weleer, staan nu op de nominatie als te klein te worden weggesaneerd (bron: scheepvaartkrant). Dit omdat het nieuwe standaardformaat, 115 x 11,5 mtr (kan oplopen tot 135 x 17 mtr) halfleeg blijft. Deze reuzen hebben niet alleen een onverantwoord grote dode hoek, ze worden ook nog eens bestuurd door koerssoftware, waarop de schipper veel te vaak -letterlijk!- blind vaart. Daarbij komt ook nog eens het supertankereffect: uitwijken of tijdig stoppen, dus feitelijk zich houden aan voorrangregels, kan soms gewoon niet. De boodschap aan de medevaarwatergebruikers (waaronder ook de 'kleine' beroepsvaart!) is dan ook: wen maar aan dat voldongen feit.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 24 Dec 2013, 23:19

Bericht door R.C.Grootveld » do 15 aug 2013, 09:54

quichot schreef:
Gelet op de toegenomen drukte is het aantal ongevallen, dat nu een beetje door de actualiteit wordt uitvergroot, nog steeds dermate klein, dat je je partner in dat opzicht kunt geruststellen.
Als de kans betrokken te raken bij een ongeval écht een reden is om niet aan boord te stappen, dan zal je partner ook stellig niet als passagier aan het wegverkeer deelnemen. Vergeleken bij waterrecreatie is dat namelijk een Russische roulette. Zelfs achter de geraniums blijven zitten lijkt me riskanter, want veruit de meeste ongevallen gebeuren in of rond de eigen woning.



Dat is mijn eerste reactie ook, maar ik vraag me af of dat nog steeds opgaat als je eea wetenschappelijk gaat bekijken en terug gaat voeren naar een vergelijkbare "unit of observation" en dan kom je al snel op voer- resp. vaartuig kilometers resp. uren.
Dus het aantal slachtoffers per voertuigkilometer(wegverkeer) vergelijken met het aantal slachtoffers per vaaruur (scheepvaart).
En dan zou daar wel eens een heel ander plaatje uit kunnen komen ....... Absolute aantallen zeggen niet zoveel .....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor Jan Huibers » 24 Dec 2013, 23:20

Bericht door Jan Huibers » do 15 aug 2013, 10:52

Ook op het water zien we de afspiegeling van de maatschappij, zo ook de verhuftering... Net zoals in het verkeer op de weg. De auto is een eigen koninkrijkje zo ook de boot. Men vaart hinderlijk op het midden, en hindert daarmee de beroepsvaart... Schijt aan, ik mag hier gewoon varen, daar heb ik recht op denkt men. Men trekt dikke hekgolven en hindert daarmee stillingende passanten aan een steiger... Schijt aan denkt men in hun koningkrijkje... Ik mag hier 12 en dus vaar ik 12....

Veel van de ongevallen en bijna-ongevallen zijn wel terug te voeren op zulk soort onverschillige houdingen. Ik zeg dus niet dat dit ook het geval is bij de recente dodelijke ongevallen van afgelopen tijd. Ik las trwens over het laatste ongeval dat er door ooggetuigen brand aan boord van het jacht te zien is geweest.

http://yachtcharterhuibers.nl/instructi ... r-huibers/ de strekking van deze filmpjes is duidelijk, je kunt ook best recht achter je roer gaan zitten als je in 1 of andere achteraf-stinksloot in Friesland ofzo vaar maar als je tussen beroepsvaart zit ga je in de sleepboot-houding achter het roer!

Mijn mening is dus dat grotendeels aan onverschilligheid en verhuftering (zie ook de topics over de sloepvaarders en vuilwatertanks) samen met de schaalvergroting van de beroepsvaart te wijten is dat er steeds meer ongevallen en bijna-ongevallen voorkomen.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor quichot » 24 Dec 2013, 23:22

Bericht door quichot » do 15 aug 2013, 11:20

R.C.Grootveld schreef:
ik vraag me af of dat nog steeds opgaat als je eea wetenschappelijk gaat bekijken en terug gaat voeren naar een vergelijkbare "unit of observation" en dan kom je al snel op voer- resp. vaartuig kilometers resp. uren.
Dus het aantal slachtoffers per voertuigkilometer(wegverkeer) vergelijken met het aantal slachtoffers per vaaruur (scheepvaart).
En dan zou daar wel eens een heel ander plaatje uit kunnen komen ....... Absolute aantallen zeggen niet zoveel .....


Daar heb je zeker een punt, al komen bij mij dan niet in de eerste plaats de aantallen vaarkilometers en -uren in beeld, omdat die niet te vergelijken zijn met wegkilometers en -uren. Die worden immers het meest gemaakt op de relatief veilige doorgaande meerbaans snelwegen, waar je in een paar uur al gauw evenveel kilometers maakt als een recreant in een week, terwijl de ongevallen waar het hier over hebben, juist alleen maar plaatsvinden op doorgaande vaarroutes.

Het is allemaal niet zo eenduidig, en @Jan, ik geloof dan ook niet dat verhuftering de mogelijke toename verklaart, als er dus al sprake is van een structurele toename, en niet van bijv. toeval. Wat niet wegneemt dat het wel mooi zou zijn als alleen hufters werden overvaren! :D
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor Popeye » 24 Dec 2013, 23:22

Bericht door Popeye » do 15 aug 2013, 12:06

Ook het gebruik van telefoon en smartfone zou in toenemende mate wel eens een rol kunnen gaan spelen als oorzaak van ongelukken. (zie treinongeluk Spanje) Er staat in zo,n stuurhut ook van alles waarmee je kunt communiceren, (Ik zie beroepsschippers vaak met de hoorn van de marifoon aan hun oor) en wat je aandacht vraagt. Als dat nog niet voor genoeg afleiding zorgt kun je natuurlijk ook nog een filmpje gaan kijken, zoals ik eens las op een blog van een beroepsschipper.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor Jan Huibers » 24 Dec 2013, 23:22

Bericht door Jan Huibers » do 15 aug 2013, 12:26

@ Jack, dat is ook wat ik bedoel... Op de Linge eens iemand met een Super van Craft al krantlezend dwars door een groep zwemmende kinderen zien varen, ging gelukkig goed. 2 weken terug een vent in een dikke van Gent sloep (zonder rode broek) bijna frontaal tegen de al jaren stilligende tjalk die langs de Koornwaard ligt. Zat nagenoeg zonder op of om te kijken met zijn telefoon te prutsen.

Je zou bijna wensen dat juist zulke mensen overvaren werden... :oops:
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Oorzaak recente ongevallen nog niet bekend?

Berichtdoor quichot » 24 Dec 2013, 23:23

Bericht door quichot » do 15 aug 2013, 12:50

Popeye schreef:
Ook het gebruik van telefoon en smartfone zou in toenemende mate wel eens een rol kunnen gaan spelen als oorzaak van ongelukken. (zie treinongeluk Spanje) Er staat in zo,n stuurhut ook van alles waarmee je kunt communiceren, (Ik zie beroepsschippers vaak met de hoorn van de marifoon aan hun oor) en wat je aandacht vraagt. Als dat nog niet voor genoeg afleiding zorgt kun je natuurlijk ook nog een filmpje gaan kijken, zoals ik eens las op een blog van een beroepsschipper.



Bij tweezijdige ongelukken die geen eenduidige oorzaak hebben speelt enige vorm van afleiding altijd een rol. En iets zorgt voor die afleiding. Alleen vraag ik me af of een marifoon daar ook onder valt. Normaalgesproken ben je daarmee op dat moment juist bezig met het scheppen van duidelijkheid in een mogelijk gevaarlijke situatie. Verder zijn de reactietijden waarbinnen een aanvaring nog te voorkomen is gemiddeld 10 x langer dan op de weg of op het spoor. Als een machinist van een HSL één seconde niet oplet, is hij 83 meter verder.
Als electronica in de stuurhut al een rol speelt, denk ik eerder aan een te groot vertrouwen in allerlei waarschuwings- en begeleidingsystemen.
Maar ja. als je de krant gaat zitten lezen, is daar natuurlijk geen kruid tegen gewassen!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Volgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten