Berichtdoor vuuren1 » zo 21 jul 2013, 00:02
quichot schreef:
@Hans, je kunt ook gewoon op je handen blijven zitten tot die halsstarrige grijze koppies eieren voor hun geld gaan kiezen.
Het overtal aan onverkoopbaar spul treft de hele sector, van producent tot jachthavenbeheerder, en alles daartussen. Je moet dan ook denken aan een sectorbreed fonds, een gezamenlijke pot van alle deelnemende ondernemers. Op een of andere manier zal de impasse moeten worden doorbroken. Uiteraard kost dat geld, maar soms gaan kosten voor de baat uit.
Men moet er ook nu nog aan wennen dat de opbrengst van een oude boot 2-3x lager is dan voor 2008, wel zie ik dat men er al een stuk meer aan went omdat de boel anders blijft liggen en achteruit gaat (er groeit in die verstreken tijd onderhoudsbehoefte en dan zakt de waarde nog meer).
Voor een of ander fonds is het juist nu niet de tijd. Geen enkele ondernemer in de watersport zal hier nu brood in zien (en van de noodlijdende overheid hoef je al helemaal niks te verwachten).
Ik houd het maar gewoon op marktwerking en mogelijk voortschrijdend inzicht van de aanbieders. Die zien allemaal (of via een buurman) vanzelf dat de vraagprijzen steeds meer zullen zakken.
Niet alles is schroot, veel spul behoeft "aandacht", soms veel en soms te veel..
Als je het kaf van het koren kan (laten) scheiden is een beetje schilderwerk en wat raamrubbers voor een handige jongen goed te overzien.
Het wordt ernstiger als bv. de dure de voortstuwing uitzicht geeft op vervanging, dan wordt de put al 'bodemloos'.
Ik weet bootjes te koop voor 6500 euro die wil ik serieus nog niet cadeau hebben. Die zijn bij voorbaat al veroordeeld tot bodemloze put.
Een oom van mij op leeftijd is m.i. wel objectief: Voor een werfgebouwde Aquanaut 750 is voor hem 6500 - 7000 euro voldoende omdat hij weet dat er werk aan zit te komen waar hij niet meer aan zal beginnen.
Dat is bv. schilderwerk en voor het mooie een kuiptent (nog niet echt nodig).
Echt verwaarloosd is de boot eigenlijk niet.
De motorinstallatie is ooit vernieuwd voor een Vetus 33 pk diesel, dat is ook lang geleden 1987) maar zo een machientje kan met wat aandacht nog heel lang mee.
Als handige jongen met een handige neef of buurman val je daar geen builen aan.
Het is niet allemaal hopeloos maar de meesten met een vergelijkbaar scheepje proberen er (nog met een Renault benzine of antieke Peugeot Indenor) 10 - 11.000 voor te vangen en dat gaat niet lukken en dat ligt het maar achteruit te gaan.
Een oudere man die zijn 950 Ydema kruiser wilde verkopen (2007) adviseerde ik toen om die boot voor 30.000 + (euro) aan te bieden (dat was toen -scherp-).
Hij wees daarna biedingen van 25 en 22.000 nog af maar na een jaar of 3 werd deze boot voor minder dan de helft toch maar opgeruimd..
Dat is de marktwerking; De verkopende partij denkt aanvankelijk dat zijn bootje goud oplevert en dat zwakt nu behoorlijk af.
We hebben ook geen regelingen voor noodlijdende autodealers. Ooit was er een slooppremie maar daar is nu (terwijl het veel slechter gaat) echt geen uitzicht op.