sloopregeling

Stelling van de maand

sloopregeling

Berichtdoor quichot » 24 Dec 2013, 22:48

Bericht door quichot » do 18 jul 2013, 07:39

Er lopen twee topics parallel over de onverkoopbaarheid van verweesde jachtjes van vergrijzende baby boomers. De markt zit daardoor volledig op slot.

Waarom slaat de sector de handen niet ineen om in één klap van al die overtollige bootjes af te komen d.m.v. een centrale sloopregeling? Kost geld uiteraard, maar ik denk dat hier de kosten voor de baat uitgaan.
Uit bovengenoemde topics blijkt dat veel baby boomers (en andere watersporters) er niet zozeer de brui aan willen geven, maar een andere invulling zoeken, en in de markt zijn voor een ander type vaartuig. Bottle neck voor hen is de onverkoopbaarheid van hun huidige bootje, waardoor een soort moedeloze lethargie ontstaat.
Denk aan één grote centrale inruilmarkt, iets loop- voor sloopachtigs. Inname van wrakken tegen schrootprijs plus een aantrekkelijke nieuwkooppremie, en alleen de allerbeste inruilers onder garantie weer wegzetten in de markt. Alle bruikbare accessoires op een site aanbieden tegen zonnige prijzen. Polyester blijft een probleem, maar wellicht zijn er innovatieve mogelijkheden tot recycling.

Alles beter dan klagend af te wachten tot het misschien ooit beter wordt, toch?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3044
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: sloopregeling

Berichtdoor broekie » 24 Dec 2013, 22:48

Bericht door broekie » do 18 jul 2013, 09:01

Op zich een idee, maar wie stapt er in?

Deze methode wordt ook toegepast op bv oude BBM.
Inruilen voor een andere en de oude slopen voor onderdelen.
In ieder geval niet meer in de markt brengen.
Alleen de inkoper betaald dan eigenlijk de prijs omdat hij mogelijk tekort komt aan het verkopen van de onderdelen.
Of handelaren verkopen door aan een sloper.
Hans Pel in Aalsmeer doet al jaren motoren inkopen en slopen en heeft een respectabele hoeveelheid onderdelen.

Probleem is de arbeids- en locatiekosten zijn zo hoog dat je financieel waarschijnlijk niet uitkomt met stalen boten.

Persoonlijk denk ik dat de markt zichzelf corrigeerd.
Mensen verkopen uiteindelijk toch voor minder waardoor het aantrekkelijker wordt om zo'n bootje te kopen.

Dan is er nog geen oplossing voor de echte onverkoopbare.
Daar zou inderdaad landelijk een sloperij voor moeten komen die de dingen uit elkaar neemt en verantwoord afvoert.
Maar veel geld zullen de bezitters dan niet krijgen, in ieder geval niet de staalprijs per KG.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2550
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: sloopregeling

Berichtdoor vuuren1 » 24 Dec 2013, 22:49

Bericht door vuuren1 » vr 19 jul 2013, 20:23

Een sloopregeling...
Dei oude boten blijven vooral liggen omdat de eigenaren er gewoon teveel geld voor willen hebben.
Dan zal een sloopprijs helemaal te weinig opleveren.

Uiteindelijk gaan sommige bootjes naar een opkoper, die geven helemaal weinig.

En slopen kan kostbaar zijn, wat te denken over asbest?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: sloopregeling

Berichtdoor quichot » 24 Dec 2013, 22:49

Bericht door quichot » za 20 jul 2013, 08:06

@Hans, je kunt ook gewoon op je handen blijven zitten tot die halsstarrige grijze koppies eieren voor hun geld gaan kiezen.
Het overtal aan onverkoopbaar spul treft de hele sector, van producent tot jachthavenbeheerder, en alles daartussen. Je moet dan ook denken aan een sectorbreed fonds, een gezamenlijke pot van alle deelnemende ondernemers. Op een of andere manier zal de impasse moeten worden doorbroken. Uiteraard kost dat geld, maar soms gaan kosten voor de baat uit.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3044
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: sloopregeling

Berichtdoor vuuren1 » 24 Dec 2013, 22:50

Berichtdoor vuuren1 » zo 21 jul 2013, 00:02

quichot schreef:
@Hans, je kunt ook gewoon op je handen blijven zitten tot die halsstarrige grijze koppies eieren voor hun geld gaan kiezen.
Het overtal aan onverkoopbaar spul treft de hele sector, van producent tot jachthavenbeheerder, en alles daartussen. Je moet dan ook denken aan een sectorbreed fonds, een gezamenlijke pot van alle deelnemende ondernemers. Op een of andere manier zal de impasse moeten worden doorbroken. Uiteraard kost dat geld, maar soms gaan kosten voor de baat uit.




Men moet er ook nu nog aan wennen dat de opbrengst van een oude boot 2-3x lager is dan voor 2008, wel zie ik dat men er al een stuk meer aan went omdat de boel anders blijft liggen en achteruit gaat (er groeit in die verstreken tijd onderhoudsbehoefte en dan zakt de waarde nog meer).
Voor een of ander fonds is het juist nu niet de tijd. Geen enkele ondernemer in de watersport zal hier nu brood in zien (en van de noodlijdende overheid hoef je al helemaal niks te verwachten).
Ik houd het maar gewoon op marktwerking en mogelijk voortschrijdend inzicht van de aanbieders. Die zien allemaal (of via een buurman) vanzelf dat de vraagprijzen steeds meer zullen zakken.

Niet alles is schroot, veel spul behoeft "aandacht", soms veel en soms te veel..
Als je het kaf van het koren kan (laten) scheiden is een beetje schilderwerk en wat raamrubbers voor een handige jongen goed te overzien.
Het wordt ernstiger als bv. de dure de voortstuwing uitzicht geeft op vervanging, dan wordt de put al 'bodemloos'.

Ik weet bootjes te koop voor 6500 euro die wil ik serieus nog niet cadeau hebben. Die zijn bij voorbaat al veroordeeld tot bodemloze put.
Een oom van mij op leeftijd is m.i. wel objectief: Voor een werfgebouwde Aquanaut 750 is voor hem 6500 - 7000 euro voldoende omdat hij weet dat er werk aan zit te komen waar hij niet meer aan zal beginnen.
Dat is bv. schilderwerk en voor het mooie een kuiptent (nog niet echt nodig).
Echt verwaarloosd is de boot eigenlijk niet.
De motorinstallatie is ooit vernieuwd voor een Vetus 33 pk diesel, dat is ook lang geleden 1987) maar zo een machientje kan met wat aandacht nog heel lang mee.
Als handige jongen met een handige neef of buurman val je daar geen builen aan.

Het is niet allemaal hopeloos maar de meesten met een vergelijkbaar scheepje proberen er (nog met een Renault benzine of antieke Peugeot Indenor) 10 - 11.000 voor te vangen en dat gaat niet lukken en dat ligt het maar achteruit te gaan.

Een oudere man die zijn 950 Ydema kruiser wilde verkopen (2007) adviseerde ik toen om die boot voor 30.000 + (euro) aan te bieden (dat was toen -scherp-).
Hij wees daarna biedingen van 25 en 22.000 nog af maar na een jaar of 3 werd deze boot voor minder dan de helft toch maar opgeruimd..
Dat is de marktwerking; De verkopende partij denkt aanvankelijk dat zijn bootje goud oplevert en dat zwakt nu behoorlijk af.

We hebben ook geen regelingen voor noodlijdende autodealers. Ooit was er een slooppremie maar daar is nu (terwijl het veel slechter gaat) echt geen uitzicht op.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: sloopregeling

Berichtdoor quichot » 24 Dec 2013, 22:50

Bericht door quichot » zo 21 jul 2013, 11:07

vuuren1 schreef:
Men moet er ook nu nog aan wennen dat de opbrengst van een oude boot 2-3x lager is dan voor 2008, wel zie ik dat men er al een stuk meer aan went omdat de boel anders blijft liggen en achteruit gaat (er groeit in die verstreken tijd onderhoudsbehoefte en dan zakt de waarde nog meer).



Dat was ook een beetje de gedachte achter mijn slooppremie, of, om het minder cru te laten klinken, saneringsactie.
Ik denk dat heel veel bootjes een blok aan het been aan het worden zijn. Net wat je zegt: gebruik neemt af, soms tot nul, terwijl de onkosten gewoon doorgaan. Die stapelen zich maar op. Voor de eigenaars een benauwend dilemma, die hen tot verkeerde keuzes dwingt: hoe meer onkosten ze maken, hoe halsstarriger ze vasthouden aan een te hoge vraagprijs, in de ijdele hoop min of meer quitte te spelen.
Natuurlijk is dat niet eeuwig vol te houden, maar hoelang houdt de sector nog stand?
Stel, 'jullie' roepen ineens: 'wij helpen jullie van dat probleem af. Kom eens vrijblijvend kijken naar een bootje dat je beter past, en maak je over je oude bootje geen zorgen. Wij nemen dat uit je handen, met alle kosten en narigheid van dien, tegen een zonnige korting op je nieuwe!'
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3044
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: sloopregeling

Berichtdoor vuuren1 » 24 Dec 2013, 22:51

Bericht door vuuren1 » ma 22 jul 2013, 20:20

@Quichot,

Dat oude blok aan het been wordt niet verkocht omdat de prijs in de huidige markt gewoon te hoog is, zo simpel ligt het. Alles is te verkopen..
Daarbij komt dat het meeste wat te koop ligt van grijsaarden zijn die al dan niet noodgedwongen moeten stoppen, die willen helemaal geen boot meer.

De schippers die nog een laatste, meer bij hun leeftijd, conditie en situatie passende nieuwe boot zouden willen hebben houden hun hand massal op de knip.
E.e.a. zit behoorlijk vast.

Ik zie in de passantenhaven van Zwolle bv. ook steeds meer kajuit zeilboten met een klein siermastje.
Die mensen kwamen 10 jaar geleden voor een stoere motorboot naar ons toe.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: sloopregeling

Berichtdoor quichot » 24 Dec 2013, 22:51

Bericht door quichot » di 23 jul 2013, 08:19

@Hans, ik hoef er niet mijn brood mee te verdienen, maar voor de sector lijkt het me zaak die impasse te doorbreken.
Het gaat om de vraag waaróm mensen vasthouden aan een te hoge marktprijs, en dat heb ik trachten uit te leggen.
Puur zakelijk gezien moeten de bootjes van de uitgevaren generatie uit de markt om te verhinderen dat potentiële nieuwkomers daar weer mee aan de haal gaan. De sector, en dan met name de jachtbouw, heeft er dus groot belang bij die uit de markt te halen.
Zelf denk ik dat veel ouderen het als een opluchting zullen ervaren als ze in één klap op een elegante manier van dat blok aan hun been af kunnen komen, zonder allerlei achterstallige onderhouds- verzekerings- en stallingkosten te hoeven betalen. Want die konden wel eens de reden zijn om zo halsstarrig aan een te hoge prijs vast te houden.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3044
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: sloopregeling

Berichtdoor vuuren1 » 24 Dec 2013, 22:51

Bericht door vuuren1 » di 23 jul 2013, 19:10

Dus...
Vasthouden aan een te hoge prijs.
Daar past alleen een sloop of saneringsregeling bij die die te hoge prijs gaat betalen.

Zoiets is echt geen optie en nieuwe klanten voor nieuwbouw komen er daardoor niet bij.
Immers; Iemand die -aan de haal gaat met oude rommel- denkt nooit aan nieuwbouw (die dromen er misschien alleen van).
Samenvattend: Ik ben het niet met je visie eens.

De doelgroep waar jij het over hebt doet helemaal niks met nieuwe boten, dat past niet bij hun budget.
Vanzelfsprekend heb ik vaak mensen aan boord gehad (op o.a. een beurs) die het allemaal geweldig vonden maar er bij vertelde dat ze pas weer langs zouden komen als ze een forse prijs in de loterij zouden winnen.
(die kans is zo klein dat ik van die groep niemand heb teruggezien ;) )

nb.
Ik hoef mijn boterham ook niet meer te verdienen met nieuwbouw.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: sloopregeling

Berichtdoor quichot » 24 Dec 2013, 22:51

Bericht door quichot » wo 24 jul 2013, 09:27

Even als zijspoortje: @Hans, ik heb kennissen die goed in de slappe was zitten naar jouw site verwezen, omdat ze in de markt waren voor een stoer, barkasachtig schip. Ze dachten aan een soort loodstender, maar dan als jacht, vandaar. Toen ik er later nog eens naar vroeg, zeiden ze dat ze het een prachtige boot vonden, wel wat ze ongeveer zochten, maar dat ze de snelheid veel te laag vonden.

Wat ik hieruit opmaak is dat mensen met geld die zoiets als de Dutch Tender zoeken, er zonder meer van uitgaan dat zo'n scheepje minstens 14 kn, en bij voorkeur 20 kn loopt, ipv 14 km/h. Dat zoiets extra geld kost zal deze categorie kopers echt een rotzorg zijn. Naar de prijs vragen ze pas als ze de cheque uitschrijven.

Let wel, dit is geen kritiek van mijn kant hè, dus don't shoot the messenger, maar is hermotorisering te overwegen? Dan benader je een andere doelgroep.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3044
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Volgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten