Een oude boot is een bodemloze put

Stelling van de maand

Een oude boot is een bodemloze put

Berichtdoor Lotte » 24 Dec 2013, 19:39

Bericht door Lotte » wo 03 jul 2013, 22:31

Nadat ik 3 kajuitboten van 35 jaar of ouder heb gehad, ben ik toch wel achter gekomen dat het onderhoud een bodemloze put is. Ik denk dat omdat je een boot koopt met een bepaald budget en daardoor ga je concessies doen. Je koopt dan maar een wat oudere boot omdat je toch die "dikke" boot wil hebben. Dat ie dan 40 jaar oud is neem je op de koop toe. We keuren niet, we willen niet weten wat er allemaal mis mee is, want dat zou de pret kunnen bederven. We houden onszelf voor de gek.
Na de koop begint de ellende; plaatwerk, roest, interieur, ramen, elektra en niet te vergeten de motor. Zodra je ergens begint, dan komt van het een het ander en begint de ellende. Of nog erger, het regent problemen, storingen aan van alles.
Ik heb het zelf ervaren. Boten met motoren van 50 jaar oud die continu voor problemen zorgden of elektra van 35 jaar oud. Bedrading die slecht was etc. Dan wil je moderne zaken plaatsen zoals koelkasten, vuilwatertanks etc. je gaat zelf zitten rommelen om kosten te besparen. Wanneer je niet echt verstand van zaken hebt is het eigenlijk levensgevaarlijk.
Oude bedradingen waar van alles wordt bijgeprikt. Eigenlijk moet je die hele boot leeghalen, nieuwe motor erin, bedrading vernieuwen, schakelaars vervangen etc. maar ja dat zat niet in het budget en blijven we klooien. Veel boten zitten vol met houtje touwtje installaties.
Ik heb veel problemen gehad met onze boten, vooral met de motoren en elektra. Het heeft me een vermogen gekost en niets opgeleverd. Regelmatig stil gevallen op de meest vervelende plekken. Ik heb verschillende boten gevolgd op de haven waar ik lig en ben best geschrokken. Een boot die de verkoop in moest werd wat geschuurd en geschilderd. Glom perfect en zag er goed uit. Ik wist echter wat voor lagen roest er onder dat schilderwerk zitten. En dan heb ik de rest, het hart, nog niet gezien. Tja, je zal de nieuwe eigenaar maar zijn.
Ik vind het dan ook opvallend dat met mooie dagen havens vol liggen met boten die niet varen, dag na dag, week na week. Ook op de vaarroutes zie ik eigenlijk maar weinig kajuitkruisers. Ik zie eigenlijk alleen maar sloepen. Waarom???
Omdat ik wil genieten van het varen en het uberhaupt op het water zijn hebben we een zeer jonge gebruikte sloep met een prachtige jonge (2006) motor gekocht. Alles is professioneel aangesloten en valt er niet zo veel te prutsen. Het is eigenlijk instappen, starten en varen. De motor rookt niet, stinkt nergens naar, doet het altijd en is vooral niet meer een ding waar ik me zorgen over hoef te maken.
Heb een eenvoudig gasstelletje in een koffertje gekocht, Als BBQ gebruik ik die wergwerpdingen van 2,- en hebben we een emmertje aan boord voor van alles..................
Wij genieten!!!
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Een oude boot is een bodemloze put

Berichtdoor broekie » 24 Dec 2013, 19:40

Bericht door broekie » do 04 jul 2013, 06:57

Tja, allemaal waar.
Hoeft ook niet perse zo te gaan.
Zelf huldig ik hetzelfde principe maar heb ook wel oudere boten opgeknapt op een juiste manier zodat ze gewoon betrouwbaar zijn en weer goed te verkopen.
Je moet alleen weten wanneer je met iets moet stoppen als de slijtage en ouderdom zover hebben toegeslagen dat opknappen uitzichtloos wordt.
Een versleten oude motor moet je niet mee bezig blijven als je tenminste de boot hebt om te varen en genieten op het water.

Als mensen met een oude BB motor kwamen en al de nodige mooie dagen hadden gemist met pech, kon je zeggen:
Heeft u de boot voor uw plezier en wil je na een week werken starten en varen of accepteer je pech en voortdurend de gedachte aan pech als je wil ontspannen in je boot?
Even door de zure appel heen, iets goeds kopen en later zeggen, blij dat we dat toen gedaan hebben, die nieuwe(re) motor.

Daarintegen heb je ook de mensen die na 1 verstopte sproeier de motor "niet meer vertrouwen" en een nieuwe willen.
Dat is meestal de categorie volledige onbenullen betreffende het onderwerp. Die zijn goed voor de verkoop.

Antiek spul is weer een ander verhaal. Daar doe ik niets in wat betreft een schip. Te tijdrovend en ik ben geen echte liefhebber van een antiek schip, waar altijd werk aan is.
Wel mooi dat ze rondvaren, dat geeft wel een leuk gezicht bij evenementen en gewoon in een sluis. Maar dan geen gerommel aan versleten spul, maar reviseren.
Rij wel een oude Zundapp brommer uit 1976 en 900 cc motor uit 1979. Maar die zijn beide in goede staat. Moet je wel regelmatiger iets aan doen dan bij een nieuwe.
Echter dat is onderhoud en geen oplapwerk van versleten onderdelen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2550
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Een oude boot is een bodemloze put

Berichtdoor vuuren1 » 24 Dec 2013, 19:40

Bericht door vuuren1 » do 04 jul 2013, 20:06

De aanschaf van een boot gebeurt heel vaak met een veel te roze bril op en dan ziet de dromende koper helemaal niks van alle tekortkomingen.

Als ik een aankoopkeuring doe en het is naar mijn idee een bodemloze put dan kost het mij heel vaak heel veel moeite om die roze droom te ontzenuwen.
Is goed voor de verkopende partij als men alleen maar kijkt naar een koperen klokje en leuke bekleding van de kussens, daar beginnen de dromen..

En recent geschilderd is altijd verdacht, dan is dat heel vaak op een low-cost manier gedaan om de boot makkelijker te kunnen slijten.

Bijna iedere verkoper (ook particulier) heeft een geweldig verhaal en noemt uiteraard nooit de gebreken.
Ze draaien de motor voor de bezichtiging warm, doen peteroleum of benzine in de gasolie om het roken te verminderen, vervangen filters omdat de tank vol bagger zit, etc..
De motor is meestal oud en het duurste onderdeel van je investering. Zoek daarom een boot met een recente motor, dat kan men in de praktijk niet in de prijs meenemen omdat niemand dat betalen wil.

Oude boten zijn oud en kosten in de huidige markt weinig om aan te schaffen maar oud blijft oud en het verhaal van Lotte kan ik vanuit de praktijk beamen.
Tot ca. 2008 groeiden de bomen tot in de hemel en was een beetje verstandige boot aankoop iets wat bij verkoop kostendekkend bleek of winst opleverde.
Nu zijn de prijzen ongeveer gehalveerd en gaat dat niet meer op.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Een oude boot is een bodemloze put

Berichtdoor Sergio » 24 Dec 2013, 19:40

Bericht door Sergio » vr 05 jul 2013, 10:40

Mee eens. Ik had in 04 een Smelne gekocht uit 79 met een gereviseerde Volvo Penta voor 36k. Wat ik daar niet aan heb uitgegeven. .. gelukkig waren voor mij de kosten redelijk omdat ik toen net mijn relatie had verbroken en er ook op woonde.

Ik heb in 08 dat ding ingeruild voor een kleinere boot met bijbetaling en deze boot ook weer verkocht. Dit met zoveel verlies dat ik die 55 k in 4 jaar gewoon kwijt was. Nogmaals, dit bedrag is acceptabel omdat ik aan huur 4 jaar lang ook veel geld was kwijt geweest.

Ik ben nu gelukkig met een Topcraft console boot met een nieuwe bbm van 25 pk. Ik kan er hard mee varen, toeren en er zelfs een nachtje op slapen. Als ik nu een stalen motorkruiser tegen kom en naar de romp kijk kijg Ik gewoon medelijden. Wat een werk en geld. Ook ik blij met een camping gasstelletje. Less is more!
Sergio
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 28 Feb 2014, 23:24
ligplaats:
info:

Re: Een oude boot is een bodemloze put

Berichtdoor Frieslandvaarder » 24 Dec 2013, 19:42

Bericht door Frieslandvaarder » ma 08 jul 2013, 13:22

wij hebben ons schip laten keuren voor de aankoop, een Helenakruiser van 1978,het schip had dringend groot onderhoud nodig en dat gaf de expert ook aan.Aangezien ik spuiter van beroep ben kon ik door het slechte schilderwerk heen kijken,ik was vooral benieuwd naar de dikte van het staal,eventuele rotte plekken en de technische instalatie. De elektra was bij ons ook een warboel,geen doorkomen aan en derhalve 2 jaar geleden helemaal laten renoveren door een scheepselectricien die wat wilde bijverdienen, het is nu helemaal up to date.Zelf heb ik de betimmering deels vernieuwd, compleet met isolerend schuim na een tip van Hans.Verleden jaar de stootbuis met mijn zwager vervangen daar deze op enkele plekken rot was.Elke vakantie is er wel iets wat gebeuren moet, nou ja, moet,wat wij willen he.Ik persoonlijk vind het heerlijk om te klussen aan ons bezit dan eens een uurtje, dan eens en hele dag, het is bepaald geen straf voor mij, ik heb er lol aan. Wij hebben dit schip nu 6 jaar en zijn er nog steeds reuze content mee, de kosten vallen alleszins mee en zijn voor ons te overzien
Met vriendelijke groet
Frieslandvaarder
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 13:37
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats:
info:

Re: Een oude boot is een bodemloze put

Berichtdoor Lotte » 24 Dec 2013, 19:42

Bericht door Lotte » ma 08 jul 2013, 19:42

Frieslandvaarder schreef:
wij hebben ons schip laten keuren voor de aankoop, een Helenakruiser van 1978,het schip had dringend groot onderhoud nodig en dat gaf de expert ook aan.Aangezien ik spuiter van beroep ben kon ik door het slechte schilderwerk heen kijken,ik was vooral benieuwd naar de dikte van het staal,eventuele rotte plekken en de technische instalatie. De elektra was bij ons ook een warboel,geen doorkomen aan en derhalve 2 jaar geleden helemaal laten renoveren door een scheepselectricien die wat wilde bijverdienen, het is nu helemaal up to date.Zelf heb ik de betimmering deels vernieuwd, compleet met isolerend schuim na een tip van Hans.Verleden jaar de stootbuis met mijn zwager vervangen daar deze op enkele plekken rot was.Elke vakantie is er wel iets wat gebeuren moet, nou ja, moet,wat wij willen he.Ik persoonlijk vind het heerlijk om te klussen aan ons bezit dan eens een uurtje, dan eens en hele dag, het is bepaald geen straf voor mij, ik heb er lol aan. Wij hebben dit schip nu 6 jaar en zijn er nog steeds reuze content mee, de kosten vallen alleszins mee en zijn voor ons te overzien




Ja zo zou het altijd moeten gaan. Echter bij zo'n geschat aantal van 25.000 boten is daar geen geld meer voor of, omdat de eigenaar niet zelf een knutselaar is, is het niet meer lonend om een oud schip op te laten knappen, want je haalt het er nooit meer uit. Zoals de media al meldde: Het oude roest begint zich op te stapelen in de havens en wordt een probleem omdat de eigenaar niet (meer) te achterhalen is Dit alles komt m.i. omdat we ons bij de aankoop van een oude boot ons niet realiseren dat het heel vaak een bodemloze put is en de fincieele prioriteiten momenteel elders liggen.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Een oude boot is een bodemloze put

Berichtdoor vuuren1 » 24 Dec 2013, 19:43

Bericht door vuuren1 » di 09 jul 2013, 21:02

@Lotte,

Voor nu ben ik het met je eens, op dit moment is het meestal niet lonend om een oude boot te kopen.
Nog niet heel erg lang geleden was de markt groeiende en toen kon je er zelfs aan verdienen.

Oude boten zijn meestal tegenvallers, soms (of vaak) wil je die niet eens gratis krijgen omdat de kosten altijd boven de baten uit gaan lopen.
De roze brillen van de kopers (inclusief de leugens van de verkoper) houden nog een beetje beweging in de markt.

Iedereen weet wel dat zelfs een Mercedes automobiel van 35 jaar oud veel kosten met zich mee kan brengen maar een net zo'n oude boot (of ouder) is ineens een PLEZIER-vaartuig waar je meteen me op pad kan...
In de meeste gevallen is dat niet zo.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Een oude boot is een bodemloze put

Berichtdoor henkvd » 24 Dec 2013, 19:43

Bericht door Valie » wo 10 jul 2013, 10:33

Als ik een heleboel boten in de havens zie liggen, dan is de stelling van TS wel terecht denk ik.
Maar laten we nou niet alles over één kam scheren. Héél veel boten uit de jaren 70 zijn gerust nog wel in goede conditie, net als de motoren die er dan inliggen.
Zelf in 2003 een Plantingakruiser bj. 1974 gekocht. Was een half jaar daarvoor volledig gestraal en geschilderd door een gerennemeerde jachtschilder.
Niet met de bedoeling dat de boot daarna verkocht zou worden, alleen kwam de eigenaar er toen achter dat hij toch maar liever een sloep wilde hebben. ( Hij had de boot toen ook net een half jaar ! ) Voor mij betekende het dat ik werkelijk in de eerste 7 jaar geen kwast in mijn handen gehad heb !!! ( Op antifouling na dan ). De romp was zo strak als een gladde spiegel. Nu afgelopen winter de romp opnieuw geverfd, er begonnen wat plekjes in de verf te komen.
De motor een Daf 575. Nu 10 jaar verder loppt die nog steeds als een zonnetje ! Alleen bijna jaarlijks de filters hoeven vervangen.
Verder de sleutel omdraaien en..... een halve seconde later.... broembroem.... :lol: Niets mis mee !
Verder alle techniek is prima op orde. Ik heb zelf wel wat aanpassingen gedaan, maar alleen omdat ik soms iets anders handig of leuk vond.

Dus.... net als een nieuwe boot: lekker varen en genieten op het water. Het kan dus wel zeker met een wat ouder schip.
En als ik in onze haven zie, ben ik hierin echt niet de enige. Er zijn dus gerust veel oudere boten die prima functioneren, goed onderhouden zijn.

Komt ook bij dat veruit de meeste watersporters echt geen gled hebben voor een nieuwere boot. Praat je toch al gauw over een ton of veelvoud hiervan. Ik heb het net even niet op de bank.. :cry: En dat is denk ik wel voor het allergrootste gros volk in de havens.

Dus ja, varen of niet varen, thats the question ! Betekent dus gewoon dat iemand geen andere keus heeft dan een oudere boot of een andere hobby zoeken. Het roze brillenverhaal is dan wel vaak de reden voor verkeerde beslissingen, dat geloof ik direct !
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Een oude boot is een bodemloze put

Berichtdoor quichot » 24 Dec 2013, 19:43

Bericht door quichot » za 13 jul 2013, 06:29

Dat roze-brillenverhaal begint eigenlijk al een stap eerder: de aspirantkoper vaart op een mooie zomerse dag een keertje mee, of ziet, wandelend langs de waterkant, watersporters lekker in het zonnetje zitten met een koud biertje, beetje zwemmen, een gezellig lakklusje doen, en denk dan dat een bootje de toegangspoort tot een eeuwigdurend paradijs is.
Met andere woorden: veel recreanten weten niet waaraan ze beginnen, en zien de -ook bij nagelnieuwe bootjes!- noodzakelijke, en zich eeuwig herhalende onderhoudsklussen liever niet. Het is mijn stellige overtuiging dat als je twee linkerhanden hebt, en geen dikke portemonnee, je er beter niet aan kunt beginnen.
Ik heb het meevarenden die spontaan riepen dat ze ook een boot wilden meer dan eens aangeraden: zoek vrienden met een boot! :D
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3044
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Een oude boot is een bodemloze put

Berichtdoor vuuren1 » 24 Dec 2013, 19:44

Bericht door vuuren1 » za 13 jul 2013, 20:59

Op mijn eerste boot (in het begin een opknapper) voer altijd graag een vriend mee, vond zoiets geweldig.
Hij wilde nogal vaak mee en op een moment heb ik hem gevraagd of hij dan ook in de winter eens mee wilde helpen met onderhoud.

Eén keer geweest en nooit meer aan boord gezien... "De rose bril"
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten