Tegenhanger van de bodemloze put

Stelling van de maand

Tegenhanger van de bodemloze put

Berichtdoor bassie77 » 24 Dec 2013, 19:09

Bericht door bassie77 » di 16 jul 2013, 07:01

Hoi,

Er gaan veel discussies over oude schepen zijn een bodemloze put. Deze discussie heb ik met veel interesse gelezen. Ik zou ook een nieuwe discussie willen starten over 'nieuwere' schepen. Stel je wilt een boot van circa 11 meter om vakanties op door te brengen en gewoon lekker te genieten. Qua onderhoud wil je alleen de gebruikelijke zaken tegenkomen zoals schoonmaken, onderhoud motor etc. Welk budget moet je dan uittrekken en welke schepen en vanaf welke leeftijd komen dan in aanmerking? Hebben mensen hier ervaring mee?

Ikzelf heb nnu ook een ouder bootje van 9 meter waar ik veel aan gesleuteld heb en die het nu goed doet. De volgende zou ik echter een maat groter willen en iets minder sleutelwerk zelf.

Ben benieuwd naar jullie reactie,

Groet bas
bassie77
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 00:47
ligplaats:
info:

Re: Tegenhanger van de bodemloze put

Berichtdoor broekie » 24 Dec 2013, 19:09

Bericht door broekie » di 16 jul 2013, 08:08

Ik kijk zelf ook uit naar iets groters voor over een paar jaar in de klasse die jij aangeeft.
Prijzen zijn momenteel vogelvrij, maar voor iets goeds moet je toch gaan denken aan 80.000 euro.
Dan heb ik het over een schip van 10 a 20 jaar oud.
Moderne lijn, goed in de lak moderne apparatuur enz.
Dat is wat ik zie, geboden heb ik nog niet op iets, want ik ben nog niet van plan te wisselen.

Daarbij moet je de oude boot ook weer kwijt.
Inruilen? Ik weet niet of men dat doet.
Een collega kon hem neerleggen bij de verkoophaven waar hij een andere had gekocht, maar inruilen was er niet bij.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2550
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Tegenhanger van de bodemloze put

Berichtdoor quichot » 24 Dec 2013, 19:09

Bericht door quichot » di 16 jul 2013, 11:24

Je kunt 'oud' natuurlijk op twee manieren lezen: versleten en klassiek.
Wat mij opvalt is dat ook die mooie klassieke jachten met houten opbouw uit de 60-er jaren delen in de malaise. Deels doordat ze beschouwd worden als niet meer van deze tijd, met relatief weinig motorvermogen, en voor moderne begrippen vrij spartaans ingericht.
Het zijn zowel kwalitatief als nautisch vaak zeer goede, en in elk geval fraaie schepen, maar vergen wel onderhoud. Maar daarmee is niet gezegd dat het bodemloze putten zijn, want de basis is vaak nog verrassend goed. Die schepen werden destijds door gerenommeerde werven met veel liefde gemaakt en verdienen eigenlijk beter.
Ik zie ze graag varen, en als je daar vandaag de dag tegenaan loopt voor een leuke prijs ben je spekkoper, want destijds waren ze bepaald niet goedkoop.

Het is nu een uitgesproken kopersmarkt, en iedere econoom weet dat de slinger van de pendule onherroepelijk weer een keer de andere kant opgaat. Als je geen haast hebt, zou je op betere tijden kunnen gokken, en je huidige boot op kunnen leggen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3044
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Tegenhanger van de bodemloze put

Berichtdoor reijmerink » 24 Dec 2013, 19:09

Bericht door reijmerink » di 16 jul 2013, 13:23

lui, er komen volgens een studie de komende jaren 20.000 ligplaatsen vrij. Er wordt gedacht over een saneringsplan om de 25000 wrakken zonder eigenaar te slopen...Met VEEL respect voor Quichot...het is NIET een economisch cyclisch verhaaltje..dus opleggen voor betere tijden??.....ik betwijfel het, grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: Tegenhanger van de bodemloze put

Berichtdoor bassie77 » 24 Dec 2013, 19:10

Bericht door Lucter » di 16 jul 2013, 15:47

Inderdaad niet cyclisch, maar kan heus wel weer aantrekken:http://www.nu.nl/economie/3527577/verkoop-gebruikte-jachten-in-lift.html
bassie77
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 00:47
ligplaats:
info:

Re: Tegenhanger van de bodemloze put

Berichtdoor bassie77 » 24 Dec 2013, 19:34

Bericht door bassie77 » di 16 jul 2013, 18:09

Goed te horen dat er meer mensen op zoek zijn naar iets nieuws! Ik had inderdaad dezelfde prijs in gedachte. Waar kijk jij zoal na broekie?


Alweer bedankt voor alle ervaringen. Tenslotte is het een behoorlijke som geld en is een goede voorbereiding erg belangrijk.


Trouwens ik vind diverse oudere boten ook mooi, maar de angst Om iets slechts te kopen waarbij je verzeild in eindeloos onderhoud houd me daar toch bij tegen. De vrije tijd die ik bijvoorbeeld heb is ook beperkt eerlijk gezegd.

Gr bas
bassie77
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 00:47
ligplaats:
info:

Re: Tegenhanger van de bodemloze put

Berichtdoor Sergio » 24 Dec 2013, 19:34

Bericht door Sergio » di 16 jul 2013, 20:06

quichot schreef:
Je kunt 'oud' natuurlijk op twee manieren lezen: versleten en klassiek.
Wat mij opvalt is dat ook die mooie klassieke jachten met houten opbouw uit de 60-er jaren delen in de malaise. Deels doordat ze beschouwd worden als niet meer van deze tijd, met relatief weinig motorvermogen, en voor moderne begrippen vrij spartaans ingericht.
Het zijn zowel kwalitatief als nautisch vaak zeer goede, en in elk geval fraaie schepen, maar vergen wel onderhoud. Maar daarmee is niet gezegd dat het bodemloze putten zijn, want de basis is vaak nog verrassend goed. Die schepen werden destijds door gerenommeerde werven met veel liefde gemaakt en verdienen eigenlijk beter.
Ik zie ze graag varen, en als je daar vandaag de dag tegenaan loopt voor een leuke prijs ben je spekkoper, want destijds waren ze bepaald niet goedkoop.

Het is nu een uitgesproken kopersmarkt, en iedere econoom weet dat de slinger van de pendule onherroepelijk weer een keer de andere kant opgaat. Als je geen haast hebt, zou je op betere tijden kunnen gokken, en je huidige boot op kunnen leggen.




Zeker komen er weer betere economische tijden. Ik denk echter dat het ijdele hoop is dat dit ook voor de mottenballenvloot geldt. Er komen ( ook in betere tijden) een paar soorten watersporters. De zeer luxe jachten (vanaf 90000,-)van vermogenden, en de jonge gezinnen zoals ik die door schade en schande de kruisertjes opzij hebben geschoven of er al niet eens aan beginnen en iets praktisch van polyester kopen. Ook de twintiger en dertiger van nu zal met voldoende vermogen toch kiezen voor iets dergelijks. 25 tot 40000,- voor een stalen bootje van c.a. 10 meter? No way! De bejaarden schippers van nu die binnen afzienbare tijd hun schip willen verkopen gaan het vrees ik moeilijk krijgen. Laat staan dat ze de prijs vangen die het schip waard is of die de emotionele waarde eer aan doet.
Sergio
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 28 Feb 2014, 23:24
ligplaats:
info:

Re: Tegenhanger van de bodemloze put

Berichtdoor Lotte » 24 Dec 2013, 19:34

Bericht door Lotte » di 16 jul 2013, 21:06

Volgens mij is de tegenhanger van de bodemloze put een zeil of motorboot of RIB of sloep van zeer jonge leeftijd (nieuw kan ook) die je bij een watersportbedrijf koopt, die ook garantie geeft en er voor je is wanneer er problemen zijn. Je mag er toch van uitgaan dat als je een boot koopt v.a. 5.000 euro, niet ouder dan 3 jaar dat er gewoon een aantal jaar garantie op zit.
Je kunt een goede zeer jonge polyester sloep met een fatsoenlijke motor kopen v.a. 5.000,- De grotere sloepen met inboard zal dan v.a. 20.000,- zijn. Bij een kajuitkruiser zul je dat bedrag moeten bijstellen naar zo'n 70.000,- Een Super van Craft kan door zijn afmetingen en voorzieningen 60.000,- of meer kosten, het blijft een te oud schip als je geen verstand van zaken hebt. Als je een fatsoenlijk schip wil dan verval je in Agder, Sollux, Antaris, Nidelv, Boarncruiser, Inter, Saga en voor staal alle nederlandse scheepswerven (Vuuren), die m.i. niet ouder zijn dan 5 jaar. Ouder vraagt om andermans ellende overnemen.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Tegenhanger van de bodemloze put

Berichtdoor vuuren1 » 24 Dec 2013, 19:34

Bericht door vuuren1 » di 16 jul 2013, 21:14

Ik lees dat boten van 10-20 jaar modern en betrouwbaar zouden moeten zijn..
Een als bekend staande betrouwbare auto kopen van die leeftijd is al een gok, laat staan een boot wat geen door en door beproefd massaproduct is..
Dus laten keuren/volledig door late lichten..

Recent in de botenmarkt is m.i. onder de 10 jaar oud en dan toch laten keuren (door een heldere keurmeester zonder allerlei uitsluitingen..).
Dan red je het niet met de voorspelde 80.000 euro als je iets echt goeds zoekt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Tegenhanger van de bodemloze put

Berichtdoor bassie77 » 24 Dec 2013, 19:35

Bericht door bassie77 » di 16 jul 2013, 21:38

Hoi Hans,

Keuren staat buiten kijf, maar heel eerlijk, welk budget moet je wel hanteren? En zijn er bij de voorselectie (voordat er een schip uitgekozen wordt voor de keuring) zaken die belangrijk zijn om op te letten?

Alvast bedankt,

Gr bas
bassie77
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 00:47
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten