Popeye schreef: Waar woon je ook weer?
Nu we toch off topic zijn:
Gemiddeld heeft iedere Amsterdammer 1,5 fiets. Gevoegd bij de ongeveer 30.000 huurfietsen brengt dat de fietsdichtheid hier op ruim één miljoen. Daarvan zien we er dagelijks naar schatting 350.000 terug in het verkeer, het meerendeel binnen de ring.
Die fietsen worden bereden door woonwerkers, huisvrouwen, moeders, ouderen, studenten, kinderen, toeristen, scholieren, postbodes, agenten, kortom, om met Máxima te spreken:
dé Amsterdamse fietser bestaat niet.
Het gros daarvan houdt zich keurig aan de regels, maar heeft daar wél een typisch Amsterdamse interpretatie van ontwikkeld, die hier uitstekend functioneert, maar die niet altijd direct door buitenstaanders of nieuwkomers wordt begrepen. En die 350.000 krioelen allemaal doorelkaar, temidden van duizenden auto's, taxi's, stads- en streekbussen, touringcars, trams, scooters, snorfietsen, scootmobiels, motorfietsen, vrachtwagens, vuilnismannen, bestelauto's, ambulances, brandweer, en daar komen de duizenden kriskras onverwacht overstekende toeristen dan nog bij.
Overigens is het zo dat niét de fietsers, maar de overheid besloten heeft om langzaamverkeer dat van rechts komt binnen de bebouwde kom voorrang te geven. Het is dus gewoon een regel. Dat de automobilist die niet leuk vindt is weer een andere zaak.
Maar hoe dan ook, zelfs als niet meer dan één procent van die fietsers er een potje van maakt, dan zijn dat er dagelijks toch altijd nog 3.500.
Tja... die vallen op in negatieve zin. En daarover doe je dan je beklag bij de Amsterdamse dorpspomp: Het Parool.
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido