door quichot » 28 Aug 2015, 11:32
Klopt. maar dat geeft ook niet, zoveel mensen zoveel zinnen.
En vergeet niet, die afspraken bestaan al hè, ze staan in het BPR. Wie zich op het water begeeft is zonder uitzondering verplicht zich aan die afspraken te houden. Onbekendheid met die afspraken is geen enkel excuus. Sommigen zullen de moeite nemen het BPR zelf te bestuderen, anderen gaan liever vrijwillig op voor een VB. Beide vind ik prima.
Ik zoek altijd de balans tussen verplichting en eigen verantwoordelijkheid. De mate waarin je derden schade kan berokkenen speelt daarbij ook een rol. Grote zware, of zeer snelle vaartuigen brengen in dat opzicht meer gevaar in dan kleinere. Die grens ligt nu bij 15 meter en 20 km/h. Over die criteria kun je van mening verschillen, maar onlogisch zijn ze niet. En wat daar niet onder valt, heel cynisch gesteld: als jijzelf welbewust het risico loopt het slachtoffer te worden van je eigen nalatigheid of onkunde, moet je dat echt zelf weten.
Daarbij ik heb ook meer algemeen mijn twijfels omtrent het effect van maakbare (schijn)veiligheid door dichtgetimmerde regelgeving. Het middel kan dan erger worden dan de kwaal: wie daar blind op vertrouwt is minder geneigd zelf na te denken en meer geneigd de verantwoordelijkheid bij de regelgever neer te leggen. Het ABS-effect.
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido