Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Stelling van de maand

Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor Sergio » 24 Dec 2013, 18:56

Bericht door Sergio » ma 24 jun 2013, 16:43

Hallo Allen,

Ik zou het een verbetering vinden voor de veiligheid en bewustwording als een vb verplicht zou worden. Dit voor zowel 1 als 2 omdat de vaarbewijs loze nu ook onder de 15 meter op bijvoorbeeld de Eems of Westerschelde mag varen. Door 1 en 2 verplicht te stellen heeft iemand alle reglementen doorgenomen. Natuurlijk vergeet je wel weer wat maar je weet het wel te vinden als je het nodig hebt en je hebt dan toch een basis waardoor opnieuw doornemen toch beter beklijft.

Het is toch totaal uit de tijd dat men ongehinderd door kennis van zaken onder de bekende 20 km of 15 meter blijft zo het water op kan. Maak eens een vertaalslag naar de auto en stel je voor dat mits je niet op de snelweg komt en je auto niet zwaarder is dan 1000 kilo je zo mag rijden. Ik wil de reacties horen als een familielid door zo iemand wordt aangereden.

Wat vinden anderen hiervan? Dit kun je ook nog doortrekken naar marifoon verplichting.

Ikzelf heb 1 en 2 en Marcom A en zou mij zonder dit minder thuis voelen op het IJsselmeer of de grotere waterwegen.
Sergio
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 28 Feb 2014, 23:24
ligplaats:
info:

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor laserdevil » 24 Dec 2013, 18:56

Bericht door Laserdevil. » ma 24 jun 2013, 17:08

Deze discussie is hier al vaker gevoerd en levert net zo veel meningen op als deelnemers aan de discussie.
Ik vind een vaarbewijs oke , maar is geen garantie.
Net zo goed als marifoon , heb ik 3mnd. terug gehaald , maar aangezien mijn boot nog op de droge ligt en ik nog geen marifoon ingebouwd heb , ben ik sommige dingen al weer kwijt.
Daarom ga ik het boek ook aan boord leggen.
Het enigste waar het zeker goed voor is , is bij misbruik of ongevallen.
Je kan je nooit beroepen op het feit dat je het niet wist , want je hebt een vaarbewijs en marifoon certificaat.
Maar hou voor ogen , je bent met mensen bezig.
En mensen hebben zoals sommige noemen , een "gebrek" , we maken fouten , en dat maakt ons juist mensen ;) .
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 827
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor Casual » 24 Dec 2013, 18:56

Bericht door Casual » di 25 jun 2013, 22:00

Sergio schreef:
Hallo Allen,

Ik zou het een verbetering vinden voor de veiligheid en bewustwording als een vb verplicht zou worden. Dit voor zowel 1 als 2 omdat de vaarbewijs loze nu ook onder de 15 meter op bijvoorbeeld de Eems of Westerschelde mag varen. Door 1 en 2 verplicht te stellen heeft iemand alle reglementen doorgenomen. Natuurlijk vergeet je wel weer wat maar je weet het wel te vinden als je het nodig hebt en je hebt dan toch een basis waardoor opnieuw doornemen toch beter beklijft.

Het is toch totaal uit de tijd dat men ongehinderd door kennis van zaken onder de bekende 20 km of 15 meter blijft zo het water op kan. Maak eens een vertaalslag naar de auto en stel je voor dat mits je niet op de snelweg komt en je auto niet zwaarder is dan 1000 kilo je zo mag rijden. Ik wil de reacties horen als een familielid door zo iemand wordt aangereden.

Wat vinden anderen hiervan? Dit kun je ook nog doortrekken naar marifoon verplichting.

Ikzelf heb 1 en 2 en Marcom A en zou mij zonder dit minder thuis voelen op het IJsselmeer of de grotere waterwegen.



Waarom krijg ik reclame als ik over de dikgedrukte woorden ga? Blauw in het oorspronkelijk bericht. Ben ik niet echt van gecharmeerd. :cry: Of ligt het aan mijn instellingen? :?: :o
Groeten van Peerke
Gebruikers-avatar
Casual
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 03 Jan 2012, 14:22
Woonplaats: Vlijmen
ligplaats:
info:

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor henkvd » 24 Dec 2013, 18:57

Berichtdoor henkvd » di 25 jun 2013, 22:10

Casual schreef:
Waarom krijg ik reclame als ik over de dikgedrukte woorden ga? Blauw in het oorspronkelijk bericht. Ben ik niet echt van gecharmeerd. :cry: Of ligt het aan mijn instellingen? :?: :o




Ik denk dat je last hebt van reclamebeestjes in je PC die een hoop reclame maken.
Je hebt een of ander AD kado gekregen, wij zien de BLAUWE letters niet, maar het probleem ken ik wel, niet schadelijk wel irritant.

Begin maar eens met Hitmanpro te draaien installeren en uitvoeren.

P.S Dat blauwe onderstreepte woord ziet iedereen daar mag je op klikken, even het juiste besturingssysteem kiezen ( 32 bits of 64 bits ) en downloaden.
Om er achter te komen of je een 32 of 64 bits systeem hebt ga je naar start, vervolgens de muis op deze computer en rechts klikken dan eigenschappen dan krijg je een overzicht van je besturingssysteem.

Nog beter is een verse installatie van het systeem, begin je weer met een schone lei.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor Casual » 24 Dec 2013, 18:57

Bericht door Casual » wo 26 jun 2013, 15:29

Gelukkig, het ligt aan mij. :evil: :evil: :P
Goeie: hitmanpro . ga ik meteen doen.
Even niet aan gedacht. :oops:
Groeten van Peerke
Gebruikers-avatar
Casual
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 03 Jan 2012, 14:22
Woonplaats: Vlijmen
ligplaats:
info:

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor stentor950 » 24 Dec 2013, 18:57

Bericht door stentor950 » wo 26 jun 2013, 20:10

"Ik zou het een verbetering vinden voor de veiligheid en bewustwording als een vb verplicht zou worden. Dit voor zowel 1 als 2 omdat de vaarbewijs loze nu ook onder de 15 meter op bijvoorbeeld de Eems of Westerschelde mag varen. Door 1 en 2 verplicht te stellen heeft iemand alle reglementen doorgenomen. Natuurlijk vergeet je wel weer wat maar je weet het wel te vinden als je het nodig hebt en je hebt dan toch een basis waardoor opnieuw doornemen toch beter beklijft.

Het is toch totaal uit de tijd dat men ongehinderd door kennis van zaken onder de bekende 20 km of 15 meter blijft zo het water op kan. Maak eens een vertaalslag naar de auto en stel je voor dat mits je niet op de snelweg komt en je auto niet zwaarder is dan 1000 kilo je zo mag rijden. Ik wil de reacties horen als een familielid door zo iemand wordt aangereden."

Even terug je stukje over het echtpaar dat is overvaren in het PMK.
Je trekt een aantal zaken uit elkaar waardoor al bij voorbaat vast zou staan dat het wel aan de pleziervaarder zou liggen zonder de feiten te kennen. Ik ben altijd van mening dat eerst de zaak grondig moet worden onderzocht en beoordeeld voordat er wordt ......GEOORDEELD. Dus nog even afwachten wat er uit het onderzoek gaat komen.

Nu het vaarbewijs. Het is natuurlijk altijd aan te bevelen voor iemand die totaal geen kaas heeft gegeten van varen om een vaarbewijs te halen. Je hebt dan tenminste enig idee hoe bepaalde zaken geregeld zijn op het water. Er zin talloze voorbeelden aan te halen over sloepjes die op hoog zomerse dagen de vaarwegen onveilig maken en de huurbakken die je uit de sokken varen. Wat je echter niet leert bij het behalen van een vaarbewijs is : Goede Zeemanschap! Het is het belangrijkste artikel uit de reglementen. Wat heb je gedaan cq niet gedaan om een aanvaring te voorkomen. Dit geldt ook voor hetgeen gebeurd is op het PMK en geldt voor beide partijen.
Zoals jezelf en anderen al aangeven is het hebben van een vaarbewijs slechts een theoretisch gegeven. Varen leer je door het te doen, en als het kan onder de supervisie van een oude rot. Dat is namelijk ook de reden dat het thans voor 17-jarigen mogelijk is om onder toezicht te rijden nadat je examen hebt gedaan. Kilometers maken, daar gaat het om.
Het is namelijk ook mogelijk dat je (vaar)ervaring op een andere wijze hebt opgedaan. Zelf heb ik geen vaarbewijs, maar wel een goede theoretische en ruime praktijk ervaring.

Conclusie: Een vaarbewijs is prima maar ervaring is beter.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 24 Dec 2013, 18:58

Bericht door R.C.Grootveld » wo 26 jun 2013, 21:37

Ik ben voor een algemene VB plicht voor alle vaartuigen op alle wateren die het nivo van een recreatieplas in het park oversteigen.
Maar dan niet met de huidige indeling op basis van schip, maar op basis van vaargebied en dan kom ik op 3 nivo's:
- VB C: Basis VB (Ruwweg het huidige VB, echter met alleen het BPR)
- VB B: C + die zaken die om de hoek komen kijken bij het varen op wateren waar je met beroepsvaart te maken krijgt (BPR Bijlage 9 wateren, ruwweg het huidige VB I)
- VB C: B + die zaken die om de hoek komen kijken bij het varen op grote wateren als Zeeuwse stromen, IJsselmeer, Waddenzee etc. In feite het huidige VB II

Een VB geeft geen garantie en praktijk ervaring is natuurlijk belangrijk. Echter het belangrijkste is dat je begrijpt wat je doet!
En dan dien je te beginnen (net als voor de weg) met theoretische onderbouwing. Je kunt nog zoveel praktijkervaring hebben, als je niet snapt wat er gebeurt ben je niets anders dan een aap die een truukje heeft geleerd.

Daarbij is mijn ervaring dat veel irritatie op het water een direct gevolg is van het ontbreken van regelkennis. Zo zijn er nog steeds zeilers die niet lijken te weten dat ze op het moment dat hun motor loopt een motorboot zijn en veel (met name) sloepschippers niet lijken te weten dat "rood" "rood" is en betekent dat je niet door mag varen, ook niet als je er wel onderdoor kunt.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor Jan Huibers » 24 Dec 2013, 18:58

Bericht door Jan Huibers » wo 26 jun 2013, 22:20

Jullie begrijpen allemaal wel dat als VB verplicht wordt voor alles op het water dat met een motor voortbewogen kan worden dat dan opeens alle bootverhuurders in Nederland ineens op sterven na dood zijn?? Als die tak van sport ineens wegvalt en VB-plicht ingevoerd wordt dat er dan meerder klappen vallen?? In alles wat met watersport te maken heeft. Duitsers komen hun euro's niet meer naar Nederland brengen.. Dat zijn serieuze cijfers en er zijn verschillende belangengroeperingen die zich er met hand en tand tegen een VBplicht zullen verzetten. Ook wij zitten er niet op te wachten..

Er wordt telkens moord en brand geschreeuwd als er een keer een ongeluk gebeurt waarbij een vaarbewijsvrij bootje bij betrokken is, maar hoevaak gebeurt het nu helemaal gezien het aantal vaaruren van de watersporters?? Er gebeuren meer ongelukken met de snelle jongens MET VB.

Je gezonde verstand gebruiken (als je dat bezit) dat is het belangrijkste!!!
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor pleziervaarder » 24 Dec 2013, 18:58

Bericht door pleziervaarder » wo 26 jun 2013, 23:04

Zullen we dan ook maar het rijbewijs afschaffen? ;)
Even serieus, volgens mij is iedereen het er wel over eens dat er een bepaalde basis moet zijn in kennis/ervaring. Of dit op basis van het huidige vaarbewijs is vraag ik me af. Mijns inziens sluit deze niet voldoende aan bij de praktijk.
Om nu te stellen dat de verhuurmarkt in elkaar klapt door een vaarbewijsplicht lijkt me voorbarig. Er is nog altijd een hele groep die wil varen, de nodige papieren wil halen/heeft maar geen boot wil hebben omdat het voordeliger is om 3 of 4 weken per jaar te huren dan het hele jaar onderhoud.
pleziervaarder
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 23:32
Woonplaats: Wilsum
ligplaats: IJsselmuiden
info:

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor Sergio » 24 Dec 2013, 18:59

Bericht door Sergio » do 27 jun 2013, 07:07

pleziervaarder schreef:
Zullen we dan ook maar het rijbewijs afschaffen? ;)
Even serieus, volgens mij is iedereen het er wel over eens dat er een bepaalde basis moet zijn in kennis/ervaring. Of dit op basis van het huidige vaarbewijs is vraag ik me af. Mijns inziens sluit deze niet voldoende aan bij de praktijk.
Om nu te stellen dat de verhuurmarkt in elkaar klapt door een vaarbewijsplicht lijkt me voorbarig. Er is nog altijd een hele groep die wil varen, de nodige papieren wil halen/heeft maar geen boot wil hebben omdat het voordeliger is om 3 of 4 weken per jaar te huren dan het hele jaar onderhoud.




Precies!!

En waar hebben we het over? Voor vb1 2 avondjes leren en 50,- afrekenen voor je examen. Als dat nu de drempel is...

voor vb2 wel iets serieuzer aan de slag maar als je de formules door hebt gaat dat ook. Natuurlijk voorkom je er niet alles mee, zeker niet omdat er geen praktijk gedeelte aan gekoppeld zit. Maar daarom mag het halen van een vb ook geen barrière heten voor de economische belangen. Feit is wel dat je dan de ervaring kan opdoen MET theoretische kennis. De argumenten dat er met vb ook nog ongevallen kunnen gebeuren zijn mi wat zwak. Theorie is de basis voor veilig varen, vooral omdat de meeste ervaringsdeskundigen zonder vb hun eigen theoretische kennis veelal overschatten. Hoe vaak ik in een vaargeul stuurboord houd op open water en dan toch zeilers zie die menen als zeilboot altijd voorrang te hebben... Niet dat ik hen het gemak niet gun om door te zeilen maar de vanzelfsprekendheid die er mee gepaard gaat... :mrgreen:
Sergio
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 28 Feb 2014, 23:24
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten