Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Stelling van de maand

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor antonh » 24 Dec 2013, 19:03

Bericht door antonh » do 27 jun 2013, 19:59

Jan Huibers,
ik moet ook nog even vermelden dat jouw website wel mooi uit ziet.
Mooi overzichtelijk en ook duidelijk.

Anton
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor Sergio » 24 Dec 2013, 19:04

Bericht door Sergio » do 27 jun 2013, 20:56

Lotte schreef:
Ik vind dat als je dit verplicht gaat stellen, je het niet van 1 kant kunt laten komen. ook zal er op de vaarwegen dan het e.e.a. aangepast moeten worden. Voor optimale veiligheid zul je ook betere bewegwijzering en max snelheden moeten aangeven. Een automobilist hoeft ook niet eerst in een soort almanak te kijken, om er achter te komen wat de max. snelheid ter plekke is. Dus als je het ene verplicht gaat stellen, zul je er ook iets tegenover moeten stellen. Ik zie met regelmaat huursloepen die de sluis uitkomen en bijna volgas de Vecht op knallen. dat kun je die mensen niet kwalijk nemen, gewoon omdat ze het nergens kunnen aflezen, anders dan in een Almanak.
Het vaarbewijs moet gaan over hoe je veilig vaart en wie en wat er voorrang heeft, bruggen etc. Net zoals een gewoon rijbewijs en moet de vaarweg voorzien zijn van instructies.




Dit is een mooi voorbeeld waarom een vb verplicht moet zijn. Bewegwijzering is leuk op een klein kanaal maar wel eens op de Westerschelde of Waddenzee gevaren? Daarom is een routeplanning belangrijk, hierdoor weet je ook de gangbare snelheid en dit alles leer je met het behalen van een vb. ...
Je kunt varen niet vergelijken met even in de auto stappen.
Verder krijg je hoe langer je vaart hoe meer ervaring in de regio waar je vaart, en dan weet je de routes en restricties wel.
Sergio
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 28 Feb 2014, 23:24
ligplaats:
info:

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor Jan Huibers » 24 Dec 2013, 19:04

Bericht door Jan Huibers » do 27 jun 2013, 22:32

antonh schreef:
Jan Huibers,
ik moet ook nog even vermelden dat jouw website wel mooi uit ziet.
Mooi overzichtelijk en ook duidelijk.

Anton




Dank, we hebben er ook een hoop tijd ingestoken. We hebben dan (nog) maar 1 boot, als je iets doet moet je het goed doen dus proberen we dat ook..
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor UniekDiensten » 06 Jul 2015, 13:16

het halen van je vaarbewijs zorgt er voor dat je je bewust word van de gevaren om je heen en wat er kan gebeuren
nou ben ik natuurlijk behoorlijk bevooroordeeld omdat wij zelf de cursus vaarbewijs geven www.uniekdiensten.nl
maar het is wel aangetoond dat de mensen die een vaarbewijs hebben heel wat beter opletten en zich bewust zijn
van de spelregels...
UniekDiensten
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 06 Jul 2015, 13:11
ligplaats: Creil & Kortgene
info:

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor Jan Huibers » 06 Jul 2015, 23:37

UniekDiensten schreef:maar het is wel aangetoond dat de mensen die een vaarbewijs hebben heel wat beter opletten en zich bewust zijn
van de spelregels...


Zoooo??? Wie heeft dat wanneer aangetoond? Graag het verslag of uitslag.

Kom aub niet met het standaard riedeltje wat we (en ik) hier al 100x gelezen en bediscuseerd hebben.

Mensen met een vaarbewijs letten vaak juist NIET beter op omdat het hebben daarvan een vals gevoel van veiligheid creert.
Bewust van spelregels zei je??? Ik heb veel liever dat ze (waaronder al mijn huurders) zich bewust zijn van de veiligheidsrisico's op het water!! Daarom tonen wij altijd alle filmpjes van varendoejesamen.nl bij nieuwe klanten en bij terugkomende klanten herhalen we de belangrijkste filmpjes.

Die filmpjes zijn samen met een gedegen vaar en manouvre instructie's vele malen meer waard dan het hebben van het vaarbewijs.
We begroeten zoveel klanten MET een vaarbewijs en als (partime) rij-instructeur stel ik altijd vragen en bijna niemand weet er nog maar iets van!!!! Ja, de standaard regeltjes die iedereen zo wel bedenken kan.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor elrenegado » 07 Jul 2015, 08:56

Ik deel de mening van Jan,

Het vaarbewijs is een nog een grote wassen neus,
zolang er geen praktijk gedeelte aan gekoppeld is, is het in mijn ogen weinig waard.
Ok, men leert wat regeltjes, maar kan nog steeds geen meter varen.

ik vaar inmiddels 32 jaar,
heb sinds 14 jaar het vaarbewijs omdat het verplicht was voor de boot die ik toen had,
paar vraagjes beantwoorden die iedereen uit een boekje kan leren (hoefde ik overigens nie, heb zo zonder voorbereiding examen gedaan)

ik zou een verplichting wel een goede zaak vinden, MITS er een praktijk dag/dagen aan vast zit.
Alleen zou dat wel de nekklap zijn voor de meeste verhuurders denk ik.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor quichot » 07 Jul 2015, 11:16

Ik zie niks in een verplichting. Voorlichting, voorlichting en nog 's voorlichting. 3 regionale praktijk(mid)dagen in het verlengde van de campagne 'varen doe je samen'. Een van die middagen meevaren op een vrachtschip. Daarvan krijg je een soort getuigschrift. Noem het voor mijn part een vaarcarnet o.i.d.
De portemonnee is nog altijd het beste drukmiddel. Dus om de verhuurders te ontzien, geen verplichting, maar bijv. een verplichte aanvullende risicodekking als de schipper, huurder of eigenaar, zo'n carnet niet heeft. Een huurder neemt dat voor lief, een eigenaar zal z'n knopen tellen en voor zo'n carnet gaan.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor kajoe » 07 Jul 2015, 17:15

ik heb sinds 1971 een vaarbewijs eerst alleen voor de stad Amsterdam dit werd uitgeven door de gemeente .prima .
maar van 1960 tot 1965 voer ik al op de bunkerboot van de Esso op de paardehoek van en naar het depot van de Esso en naar klanten in het havengebied ,toen was het nog niet nodig ,een maand voor ik naar de marine ging werd ik aangehouden door de havendienst met de vraag heb je een vaarbewijs voor de stad .
nou nee dus ,toen ik de marine verlaten had en op een bunkerboot van de Fina ging varen stonden ze in no tyme aan boord met de vraag.... ne dus ,direct naar de vismarkt rijkspolitie te water en daar een briefje halen ,toen door naar de haven meester in het havengebouw ,daar een praatje ,en kreeg het briefje ,dus alleen voor de stad .
later de rijn en binnenvaart op om andere papieren te halen ,ook prima ,een van mijn kapteins kon zowat het gehele bpr en rpr uit zijn hooft ,nou daar hebben we veel van opgestoken ,
in 1980 moest men aan de huidige vaarbewijzen ,heel veel ellende de studenten die met een roeibootje rond voeren kregen zomaar het vaarbewijs 1-2 terwijl vele schippers dat niet kregen .
maar goed met een patent in de hand komt men door het ganse land zo men zeggen .
de bedoeling was goed van de hoge heren maar er werd enorm geageerd door de watersport clubs ,dus liep het uit op wat we nu hebben ,persoonlijk vind ik dat er vele watersporters zijn die de regels niet goed of helemaal niet weten, erg jammer ,vooral als er iets mis gaat. praktijk op doen ,en eens proberen met een grootschip mee te varen op druk klein water zou een goed idee zijn .
dit zou de binnenvaart of transport en logistiek eens op moeten pakken .
het zou voor velen best verhelderend zijn.
groet wout.
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Jul 2015, 23:40

elrenegado schreef:zolang er geen praktijk gedeelte aan gekoppeld is, is het in mijn ogen weinig waard.

Praktijk zonder theoretische onderbouwing evenmin, dan loop je het risico van de bekend "aap die een trucje heeft geleerd": Het werkt, maar vraag me niet waarom......

Het mooiste zou inderdaad theorie en praktijk zijn, maar zolang het laatste nog ver weg is, is het eerste een goede stap in de richting....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor broekie » 13 Jul 2015, 07:33

Laat ik het eens omdraaien.

Deze week zat ik op de Gelderse IJssel en mijn vrouw en ik zeiden dat het toch raar is dat iedereen met een bootje daar zo kan gaan varen.

Jaren geleden protesteerden de reddingsdiensten over het feit dat men onwetenden met gevaar voor eigen leven van zee moet gaan redden.
Een collega was kort daarvoor overleden door het onbenullig optreden van een watersporter die ze moesten redden en geen idee had waar hij mee bezig was.

Zelf zeil en vaar ik ruim 50 jaar, heb VB 1 en 2 en kustnavigatie en marifoon.
Zegt niet alles maar maakt je wel bewuster van wat je doet op het water.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten